Peugeot 508 år 2011 problem med Aut låda

RichiB
29 december 2016 · 1 851 Inlägg

Jag har sedan några år tillbaka en Peugeot 508 kombi år 2011 med automatlåda som man kan köra manuellt.
De senaste veckorna har den börjat strula! Ibland när man kommer ut till bilen på morgonen och skall köra så går det bara att köra i manuella läget.... Vad man än gör med spaken så går den ej i Automat läget.....
Ibland funkar det att stänga av bilen, låsa den o sedan öppna igen, dock ej alltid :-(
Oftast funkar det även igen när man kört några km...

Vad är felet?
Varför gör den så?

Senast redigerat av RichiB (29 december 2016)

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 december 2016 · 12 099 Inlägg

RichiB skrev:
Jag har sedan några år tillbaka en Peugeot 508 kombi år 2011 med automatlåda som man kan köra manuellt.
De senaste veckorna har den börjat strula! Ibland när man kommer ut till bilen på morgonen och skall köra så går det bara att köra i manuella läget.... Vad man än gör med spaken så går den ej i Automat läget.....
Ibland funkar det att stänga av bilen, låsa den o sedan öppna igen, dock ej alltid :-(

Vad är felet?
Varför gör den så?

Läs i instruktionsboken alternativt läs ut felkoder. Har du kollat oljan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Evildan
29 december 2016 ·

Ofta när sådanahär robotlådor blir slitna i länkage eller kopplingen börjar dom bete sig som du beskriver.
Prova att köra på högsta växeln i manuellt läge så långsamt ecu tillåter, växla ned ett steg tryck gasen i botten och växla genast upp igen, slirar den på lamellerna är det dom som är problemet.

Men, det går ibland att göra en omprogrammering av lådan och så fungerar den utmärkt igen.

RichiB
30 december 2016 · 1 851 Inlägg

Evildan skrev:
Ofta när sådanahär robotlådor blir slitna i länkage eller kopplingen börjar dom bete sig som du beskriver.
Prova att köra på högsta växeln i manuellt läge så långsamt ecu tillåter, växla ned ett steg tryck gasen i botten och växla genast upp igen, slirar den på lamellerna är det dom som är problemet.

Men, det går ibland att göra en omprogrammering av lådan och så fungerar den utmärkt igen.

Kan lägga till att bilen inte gått mer än 9800mil så känns konstigt om lådan skulle vara sliten redan :-(

mvh

Evildan
30 december 2016 ·

RichiB skrev:

Evildan skrev:

Kan lägga till att bilen inte gått mer än 9800mil så känns konstigt om lådan skulle vara sliten redan :-(

mvh

Volkswagens DSG rasar inte sällan vid halva miltalet eller som i Hybridsmurfens fall började deras dq200 strula efter några hundra mil.
Peugeots lådor är visserligen betydligt bättre än VAGs men mycket kökörning och en förare som inte möter upp med gasen vid växling käkar lameller.

RichiB
30 december 2016 · 1 851 Inlägg

Evildan skrev:

RichiB skrev:

Evildan skrev:

mvh

Volkswagens DSG rasar inte sällan vid halva miltalet eller som i Hybridsmurfens fall började deras dq200 strula efter några hundra mil.
Peugeots lådor är visserligen betydligt bättre än VAGs men mycket kökörning och en förare som inte möter upp med gasen vid växling käkar lameller.

Hmmmm kan man på något sätt spara på lådan typ genom att använda sig av manuell läget istället?
Tanken är att byta in bilen men dock inte just nu! Kanske i slutet på 2017.

Evildan
30 december 2016 ·

RichiB skrev:

Evildan skrev:

RichiB skrev:

mvh

Hmmmm kan man på något sätt spara på lådan typ genom att använda sig av manuell läget istället?
Tanken är att byta in bilen men dock inte just nu! Kanske i slutet på 2017.

Att parera med gasen hjälper livslängden  på lamellerna. Det manuella läget ger bara en högre bränsletörst vid normal körning.
Jag kör manuellt läge på min DSG vid kökörning 1&2 för att slippa slira på kopplingen eller få omotiverade växlingar.
På den Corolla Verso som finns inom familjen möts det med gasen vid växling samt vid igångsättning gasas det inte förräns bilen själv hittat dragläget och satt Toylådan i rullning. Samma procedur utför jag med min Gaswagen, ingen gas wink innan dragläget är hittat.
Förefaller spara på koppling och låda.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2016 · 12 501 Inlägg

Evildan skrev:

RichiB skrev:

Evildan skrev:

mvh

Jupp. Tjejens bil. Hon skiter i om den hittat dragläget utan det var bara pedalen ner så fort "D" var inlagt och den letade efter dragläge. Ryckte som en packad anka med en snetändning efter 300 mil. Men det var DSG! Kör man bilen som en gammal halvautomat då man möter med gas så håller de säkert längre.

Eftersom bilen inte vill växla själv så kan man misstänka EGC (lådans datorenhet) men de kan vara så enkelt att en skvätt olja av rätt kvalitet fixar problemet. Vanligt att de ger upp runt 9-10 tmil. Du kan säkert hitta en del om du googlar.

Om du inte kan "lära dig lådan" så bör du inte köpa en bil med robotlåda igen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
RichiB
31 december 2016 · 1 851 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

RichiB skrev:

mvh

Jupp. Tjejens bil. Hon skiter i om den hittat dragläget utan det var bara pedalen ner så fort "D" var inlagt och den letade efter dragläge. Ryckte som en packad anka med en snetändning efter 300 mil. Men det var DSG! Kör man bilen som en gammal halvautomat då man möter med gas så håller de säkert längre.

Eftersom bilen inte vill växla själv så kan man misstänka EGC (lådans datorenhet) men de kan vara så enkelt att en skvätt olja av rätt kvalitet fixar problemet. Vanligt att de ger upp runt 9-10 tmil. Du kan säkert hitta en del om du googlar.

Om du inte kan "lära dig lådan" så bör du inte köpa en bil med robotlåda igen.

hmmmm att fylla på olja har jag faktiskt funderat på dock är detta något aldrig gjort förut! Vanlig service/oljebyte fixar jag utan problem men just växellåda har jag aldrig servat! Var/hur kollar man oljan på denna?

Viktor1977
28 januari · 1 Inlägg

RichiB skrev:

Vad är felet?
Varför gör den så?

Hej kunde du veta vad var felet ?

Mvh
Viktor

Brådhis * Voff voff *
29 januari · 4 959 Inlägg

Viktor1977 skrev:

RichiB skrev:

Vad är felet?
Varför gör den så?

Hej kunde du veta vad var felet ?

Mvh
Viktor

Av frågeställningen att döma verkade ju lådan fungera som den skulle vid manuell växling, bara att läge A(utomat) inte ville hoppa i. Jag skulle nog gissat på själva spakstället, dvs att lådan inte förstod att spaken faktiskt stod i läge A...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt