Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer att fortsätta några år framöver!
Bilen är en Volvo 940 FT 95 och ska hållas original utseendemässigt. Lite förbättringar kommer det att bli när det gäller prestanda och väghållning. Motorrummet kommer jag lägga ner extra krut för att få det snyggt och hela bilen ska få en ny lack! Lite bilder före:
Här är allt klart att lyfta ur motor o låda. Kom på att det är bättre att göra iordning underredet innan jag plockar ur motorn när man har för litet garage!
Delar som jag har fixat eller köpt nytt. Vart efter jag har plockat bort delar så har jag fixat dom direkt så det är klart för montering. Lite bilder på delar:
Bild före: Bild efter, turbon är inte renoverad än, ska lämnas in och göras om till 15G.
InTheWhite skrev: Det där kommer bli sjukt snyggt!
Tackar Ni har ju varit med sen jag började med bilen. Gör en snabb genomgång vad som har hänt och då kommer inte alla bilder med som finns i fotoalbumet!
Går tillbaka lite i renoveringen och vill visa vad jag tycker många missar när dom renoverar motorrum, allt ser kanonsnyggt ut förutom den här lilla detaljen som jag tycker kan se lite illa ut när allt annat är fint.
Behållaren till bromsväskan: Den köpte jag långt innan jag började med renoveringen. En detalj som kommer att sitta fint när det blir klart. Fick inspiration av InTheWhite här på garaget att montera Nivåvakt till expansionstanken som jag tyckte var fränt att ha, och när jag ändå höll på med mätarhuset så monterade jag även ringar. Nivåvakten Test av Nivåvakten. Allt klart
InTheWhite skrev: Man skulle kanske investera i ny behållare för bromsvätskan ja. Vad kostade den?
Nästan 1000 kr. Det jag skrev att många missar, är dom som hel renoverar motorrum och motor, dvs lyfter ur motor och lackerar om motorrumet och gör motorn jättefin. när man ändå har plockat bort allt i bromsväg så är det ändå lättare och byta behålaren. Har sett många bilar som stått på utställning som är kanon snygga i motorrumet, men de första jag ser är då den gula behållaren som jag inte tycker passar när allt annat är i topp skick. För oss vanliga mekare som snyggar till motorrummet utan att lyfta ur motorn brukar jag inte tänka så mycket på just den behållaren då det är lite jobb med att byta den!
Jag köpte den 2013 när jag började fundera på att renovera bilen, kom ihåg att jag stod och tittade in i motorrummet och funderade vilka plastdetaljer man skulle köpa hem från Bilia. Priset var då 978 kr!
Började montera tillbaka bakaxel under semestern 2016. Började med det här och sen fick jag vänta på att få en del delar lackade och blev lite väntande på att få bussningarna monterad eftersom jag inte har verktyg till att göra det själv. Sen blev det här klar för montering.
Monterade på en distansbricka ( Originaldel) så det inte blir för mycket sänkning med 40 fjädrar. Fick vänta länge att få dom här ifrån lack och få bussningarna monterad. Bakaxeln klar. Målade fästet till bromsröret, blev inte så snygg med gul kromatering. Inte mycket kvar att montera. Så här ser det ut när allt är klart förutom kardanaxeln.
Hade tänkt att jobba lite första veckan på det nya året, då jag var ledig. Blev sjuk men på Onsdagen gick jag ut och tog lite foto på elen. Torsdag fick jag bort all el. Nu måste jag kolla hur man får bort den helt ifrån motorrummet! Då var det rent på el.
Lite delar som ska med till jobbet från elen, för att det ska bli snyggt få det bli en ny Tändmodul! Ny kromaterat skruv o plåt, fick även tag på en ny tändmodul idag. kåpan till motstånden var aluminium så den jag polera.
InTheWhite skrev: Den här bilen kommer bli så himla fin så det finns inte.
Tackar Har mycket jobb kvar innan man börja se hur det kommer att bli. Kommer man så långt att motorrummet är lackat så då börjar det roliga med renoveringen att montera tillbaka alla delar, både köpta och det som jag har fixat, ska inte finnas en enda skruv som är rostig i motorrummet när det klart!
mr_birch skrev: Följer helt klart! Fan va avis ja blir på dina gulkromaterade grejer!
Tackar så mycket, Måste bestämma mig fort vad jag vill ha gulkromaterat, eftersom den här gula att försvinna snart. Vill nog ha skruvarna i framvagnen gula, men i motorrummet blir alla skruvar blankt= blå
InTheWhite skrev: Tänker på det här med din automatlåda... Hur mycket effekt räknar du med att köra med sedan? Modda lådan på något vis?
Det var en bra fråga. Det jag har tänkt att göra med motorn är följande: 530 Topp. ENEM V15T kam Chipp BSR bränsle, såg att det redan fanns guld box i min så jag antar att den är chippad även i tändning. Turbon ska göras om till 15G Spridare Vet inte vilken sort jag ska köpa än. Ny IC Fet text = ej klart. Ja vad får man ut av det här, kanske något över 200 Hk? Automatlådan kommer jag att köpa mycket större kylare och den dagen bilen är färdig så är det ingen bus bil jag renoverar, jag är bara ute att ha lite extra när det behövs!
Abris_HC skrev: Ser bara fint ut de där! hade tänkt starta ett projekt jag med.. men har varit och fotat för lite under arbetets gång har ju snart haft bilen i 5 år
Tack så mycket. Jag har haft min i 6 år nu, började planera renoveringen för 2-3 år sen, då jag började köpa hem delar!
I helgen gick jag igenom mina delar och kollade vilka skruvar som är gul kromaterad: Nu måste jag få ur motor, låda, och framvagn innan semestern, så jag kan köra de skruv jag vill gula! Här är det mest motordelar. Alla skruvar på karossen ska vara gula. Fick en liten påse med skruv! Lagerdelar: Bortskruvat ifrån min och skrotbilar. Som man kan se på den gula delen som satt i min bil (Hållaren till luftburken), så syns det väldigt väl om det var rostigt innan viket gjorde att jag fick köpa nytt hos Bilia.