Scania-Jonte
Scania v8. Din dröm, min verklighet.
11 februari 2017
· 461 Inlägg
Hallå alla!
Tänkte att jag skulle göra en liten projekttråd om min nya leksak.
Intresset har alltid varit lastbilar, speciellt Scania, v8 och raka rör.
Uppfyllde en av drömmarna för ca 1,5 år sedan då jag gick ut gymnasiet med CE i handen och började köra lastbil.
Sen så uppfylldes den andra och nästan större drömmen nu i mellandagarna då jag äntligen införskaffade mig en alldeles egen lastbil!
Hittade rätt objekt i en lastbils köp och sälj grupp på Facebook, en Scania 142H -87 (blev skattefri nu vid årsskiftet) med hiab 316 lastväxlare.
Enda problemet var att den befann sig uppe i Lycksele.
Reseglad far som man har bestämde sig för att vi skulle ta flyget upp.
Jag som aldrig hade flugit innan dess och var/är livrädd för att flyga, efter att ha kollat på alldeles för många dokumentärer om flygkraschutredningar.....
Så vi lyfte från Landvetter vid ca 05:30 om jag inte minns helt fel.
Mellanlandade på Arlanda för att byta flyg för att sen flyga upp till Lycksele med en mellanlandning i Kramfors. Turbulensen precis innan landningen i Kramfors fick mig att se mitt liv passera i revy...
Trodde att jag skulle dö...
Väl framme i Lycksele så klev vi av planet med fruktansvärt darrande ben, ni vet när man är och klättrar på en hög stege? Ungefär så fast 10 gånger mer darrade dom.
Nåväl, säljaren hämtade oss och vi åkte och hämtade babe.
När porten till garaget som hon stod i öppnades så kunde man höra "haaaaaallelulia" i atmosfären.
Pengar flyttades och papper blev påskrivna.
Hoppade upp i förarstolen och började rulla mot macken för att fylla upp.
Kunde knappt sitta stilla på grund av all den lycka som fyllde hela kroppen, som när man blir kär för första gången fast 100 gånger bättre.
Stannade på macken och fyllde på ungefär 400 liter så tanken blev full.
Nu var det bara ca 112 mil hem till Borås.
Väl hemma efter en lång resa med bland annat ett påtvingat stopp av lagens långa arm och fråntagandet av regskyltarna pga skatteskuld på 15k (som säljaren som tur va var snabb att betala in) så kunde man äntligen andas ut och sova gott.
Vi rullade från Lycksele vid 13 tiden ungefär, och var hemma ungefär 5 på morgonen..
På bilden har jag hunnit få dit 5st lampor under kofångaren.
Det första måstet va ju att rycka väck ljuddämparen och smälla dit ett grovt rostfritt rör!
Ljudet blev underbart och öronorgasmen va maxad.
Den obligatoriska motorbilden är ju givet!
Vackert blev det!
Och en rövbild där det smäckats dit nya stänklappar med lite reklam för släktingarnas lastbilsverkstad.
Sen så började det (mindre) roliga. Kollade oljan en morgon, till min stora förvåning så va den grön.... först då förstod jag varför säljaren bytte oljan innan vi hämtade den. FAN!
Så det var bara att riva tråget för att se om det var någon fodersjunkning. Och mycket riktigt så behövde jag inte vänta länge (någon minut) innan jag hittade var vattnet kom ifrån.
Bara att fortsätta riva...
Överraskningarna fortsätter...
En ny kolv blev uppskriven på inköpslistan.. (5-8k på Scania)
Kollade sedan vevlagret... kul, det va pengarna som var tänkt att köpa flak för...
Nåja! Vad är väl en bal på slottet...
monterade lite fler lampor i väntan på priser på delarna från olika leverantörer..
Beställde hem uppgifter från riksarkivet om bilen för övrigt. Har för mig att det kostade 151kr.
Första ägaren av lastbilen var ragnsells i Järfälla. Bilen såldes alltså ny med lastväxlare, enligt dom andra papprena jag fick hem.
Så det är ju iaf tur det så man slipper ha en bil med en massa ombyggnationer i ramen.
Och med den bilden så avslutar vi för denna gången. Fick reda på igår att min farbror tagit hem delar åt mig så bara jag blir frisk och får tid över så ska här fortsättas skruva.
Släng gärna en kommentar om ni känner för det.
Ha det gött sålänge.
Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan