Hej igen! VI HAR KOMMIT ÖVER 100.000 VISNINGAR AV TRÅDEN Tack alla
Har varit på äventyr trots att jag sa att bilen inte skulle rulla mer denna månaden!
Det har blivit hela 62 mil denna helgen, och han har gått som en klocka hela vägen, tomgången hänger sig inte längre så att byta ut tomgångsventilen var rätt beslut xP
Här har jag stannat på MAX i Ljungby. Hör en väldans massa bas och upptäcker att det är en anordnad uställning på biltemas parkering
Färden fortsatte! Rosen är nu helt vissen, så den åker väl ut snart Ni ser också att ankorna börjat bli missfärgade, börjat bli mörkbruna Så dem åker snart också ut
OCH så ser nu även att buntbandet till torkarbladet ännu inte blivit klippt Alltid stör det någon xP
Litet stopp söder om Jönköping, har för liten blåsa
Framme!
ja det var ju en stundentfest, ingen ville gå och lägga sig som det lätt kan bli när man har det trevligt
ja jag hade ju fixat sovplats men klockan drog iväg och jag orkade inte köra dit, så jag sov i baksätet Inte helt bekvämt xP
Massa rundor hit och dit! MEN nu var det söndag kväll och jag vart tvungen att åka hem. Söndagen var sista dagen innan besiktingen gick ut, så för att slippa köra obessat behövde jag vara hemma innan midnatt, och jo då! Ja kom hem kl 23:00 xP
Inte helt pigg efter att ha nattsuddat under helgen så tog jag mig ändå upp i tid måndag morgon och tog med bilen till jobbet! (Har semester nu så alla mina skrothögar ska in på jobbet så man kan laga sånt som inte är lätt fixat hemma)
Tömde motoroljan! Den som varit i är inte bara olja, det är olika typer av motorolja, två olika mirakelmedel, choklad (ja, choklad), regnvatten och grus. Så ett oljebyte behövdes
Såhär såg extratråget ut, blä! Men det var inte alls kladdigt undertlll och även inne i sprängkåpan såg det okej ut, så det verkar ju som att läckaget avtagit nästan helt Tråget tvättades rent iaf
Vevhusventilationen tömdes!
Gav mig nu på att byta ut växellådskudden då den är sprucken nästan halvvägs!
För att få till rätt vinkel på motor och låda i förhållande till diffen (för att undvika vibration i kardanen) har GM valt att ha spacerbrickor. Och som alla andra spacers/schims på denna bil är dem verkligen i det grövsta laget xP I mitt tycke borde man väl kunna tillverka allt med större precision för att undvika spacerplattor. Men det kan ju också vara så att denna växellådsbalken tar andra växellådor också. Vem vet?
Byta kudde var lätt, nästan för lätt....................
Den nya kudden hade inte samma gänga......
Hittade en mutter som passade iaf Man har börjat vänja sig lite nu att det är såhär på amerikanska bilar, nya delar passar inte
Hällde i ny olja i motorn, och lät han gå på tomgång i 2 minuter.
Tömde igen och mycket riktigt var oljan kolsvart
Loss med oljefiltret denna gången!
Nytt filter och mer antiläck Ny olja från castrol, minns inte vad det var för någon, men den var röd! Oo Aldrig sett röd motorolja innan.
Extratråget återmonterat.
Hade en massa stenar i alla däck som tickar när man kör, så jag plockade bort alla stenar i alla däck
Justerade ratten lite till, nu kommer man inte närmre Rostskyddat lite överallt, städat, tvättat och fixat lite andra småsaker som inte är nå intressant Nu då? Besiktning!
Det första han säger när han öppnar huven var "Det var mig allt en liten förgasare du ha.... eller vänta lite nu?" Sen sa han också "Den känns ju fruktansvärt omodern för att vara från 1990"
OCH BILEN GICK IGENOM, INTE ENS EN 1A!!
Underbart! Nu behöver jag inte "fixa med något oplanerat med en tidsplan på max en månad", var lite nervös över det, man vet ju helt enkelt inte med gamla bilar
Senast redigerat av Xebers76 (2 juli 2019)