Hittade mig en e12 som har stått stilla sedan -06, alltså i 11 år. Kollade oljan så den såg ok ut, 10L ny soppa och ett friskt batteri så knattrade den igång så fint. Tysk kvalité !!! Tänkt att göra med bilen är till en början att gå över bromsar, full service, rengöring in/utvändigt, samt en allmän översyn. I förlängning tänk rostlagning och en och annan förbättring så klart! Projektet går också att följa på Instagram med namnet "Wallins.E12"
Då har jag fått på lite rostskyddsgrund på delarna, även på skölden men fick inget kort på det.
Lite färg på delarna också, jag är rätt nöjd med tanke på att jag varken är mäster svetsare eller lackerare
Så här blev alltså slutresultatet och jag känner mig nöjd. Nu ska det monteras på bil för att mäta in vilken längd och hårdhet jag ska ha på fjädrarna. Det finns slag i skivorna med så kommer nog att köpa även det nytt, men det får vänta lite så plånboken inte blir helt tömd
Jag har alltså bara gjort en sida klar nu så andra sidan står på tur.
Idag har det varit blästrings dag! Så bakvagnsbalk och krängningshämmare är blästrade och rostskyddsgrundade. Började även med ett bromsok men hann bara halva sen började det regna.
Provmonterade det nyrenoverade fjäderbenet på bilen med och det blir riktigt bra.
En av fälgarna som det troligen får bli nästa säsong eller fram tills dess att jag känner att plånboken tillåter en uppsättning lite mer klassiska fälgar. Detta är nu monterat helt utan fjäder för att jag skulle kunna mäta vilken längd jag kommer att behöva, så den kommer inte att bli så låg men såg lite fränt ut när man ändå kunde testa.
Så här blev slutresultatet efter renoveringen av fjäderbenen, känner mig nöjd !
Men man ska ju inte vara helt nöjd förrän man gjort alla idéer i huvudet så detta är alltså de nya topplagringarna som ska ta form. Med dom kan jag få bort ca:4-6cm i höjd bara där, när fjädern är lågt justerad så blev dämparvägen väldigt kort. Med lägre topplagring kan jag få en längre väg för dämparen men fortfarande vara låg, hoppas att detta blir som jag tänkt mig. Jag har inte monterat benen och sänkt ner den än så höjden har jag ännu ingen aning om.
Nu är bägge lagringarna finslipade och klara. Pappa hjälpte till med avgradning och slipning.
Här ser vi alltså höjdskillnaden som då gör att jag kan få en längre dämparväg än innan. Bilen blir ju på automatik även lägre med detta.
Hela benen klara och monterade på bilen för att äntligen stanna där allt verkar fungera som det ska än så länge, har inte kunnat hissa ner och testa då bakvagnen fortfarande ligger vid sidan.
De fick bli kopparfärgade bromsok för att få något att sticka ut, alla bilder är med samma färg fast olika vinklar. Bilen blir rätt diskret i övrigt och oken kommer inte att synas så mycket ändå, men då kan det ju vara kul om dom faktiskt kan synas lite där inne mellan ekrarna. Det är ju trots allt 2/4 kolvsok
Nya skivor och ny renoverade ok är nu monterade fram, tyvärr glömde jag bromsrören hemma så dom får monteras nästa helg.
Grenrören är nu också demonterade då jag hade läckage och nya packningar ska dit. Hade varit kul med några trevligare grenrör men får nog vara original till att börja med. Jag fick kapa två st av muttrarna då dom var rund dragna och satt som berget.
_NeeX_ skrev: Kul projekt och extremt bra inspiration för mitt BMW E3 projekt där jag kommer göra i princip exakt samma saker som du gjort hittills..
Ett par frågor; Till vilken modell är ursprungligen coilovers och rattnav för? Vi har troligtvis likadana fram och bakvagnar, så det mesta borde vara precis likadant på min!
Tackar, kul att det är inspererande. E3 är riktigt häftigt ju Tänkte att jag vill ha den rullande varje sommar så lite i taget Coilsen har jag själv byggt om med ursprung av original fjäderben. Köpte coilover gängan med säte och fjädrar hos Rallyshop , sen med mycket efterforskning och bekymmer kom jag fram till att E30 insatsdämpare till 51mm benen är "nästan" samma. Skiljer någon mm i längd och tjocklek men inget som gör skillnad, det som dock skiljer sig en del är dämparens kolvlängd (mätte ej exakt). Sen byggde jag egna topplagringar i aluminium. Rattnavet är Luisi och ska vara anpassat för E12, det kräver dock viss modifiering för perfekt passform. Så coilrör+fjäder= Rallyshop Dämpare+rattnav= Mr.tuning (dämpare är MTS-Technik)
Inte mycket som hänt dom sista veckorna, bromsrör förberedda för montering. Valde att klä in större delen av dom i krympslang för att slippa att dom blir gröna som koppar rören gärna blir.
Så här ser det nu ut på bägge sidor fram och oken är luftade och klara, så nu är allt fram klart och däcken är monterade på bilen.
Monterat nya pinnbult och mutter.
Två roliga paket kom samma dag, det ena med nytt godis och det andra med beg bärarmar som tyvärr också hade hål i sig. Fast de var i bättre skick så ska nog kunna få ihop något bra av det jag har nu. Ska blästra av dom innan jag lagar något för att se det verkliga skicket.
Så ser dom ut, de är nerplockade nu och redo för blästerpistolen.
Det andra paketet som kom innehöll ett nytt extraktorgrenrör som ska lätt modifieras och monteras för att få bästa inpassning. Vid provmontering så gick det i kaross, köpte mig en ny motorkudde då den gamla var lite trött. Det hjälpte lite men fick bygga min en distansbricka med som är placerad mellan motorkudde och balk fram. Nu passar det som det ska, blir till att korta av anslutningen nere och svetsa dit annan anslutning för att få mer mellanrum till kaross.
Passade på att hissa ner bilen för att se var mina nya stötdämpare fram landar. Det blev precis där jag hade tänkt mig i höjd, sjunker väl en aning till då allt är nytt och inte inkört. (ingen bakvagn monterad, hjulet står fritt på backen) Det kommer att bli dessa fälgar som används och jag tycker det blev rätt stilrent med dom, nya däck är monterade så de är klara för våren.
äntligen kom min efterlängtade broms repsats till oken bak, beställde i oktober.
Rengjort mer delar och gjort klart bärarmarna, kollade på torkarlänkaget som inte ville fungera helt i somras. Det var inte helt konstigt med tanke på att tvärstaget hade gått av
Alla delar har fått sig lite färg med och det börjar närma sig ihop montering, Väntar på nya hjullager sen har jag alla delar till bakvagnen.
När jag började kolla mer på torkarna så visar det sig att ena infästningen är av i gängan, med allt nerplockat så åker jag och ska beställa en ny axel men dom har slutat tillverkas.
Har tagit ur fläkten med då den luktade bränt ibland och tjöt. Nu är allt rengjort och smörjt så den fungerar som den ska igen.
Med stor glädje så kom mitt grenrör hem igen efter omsvetsning, fick dit två v-band flänsar istället och kortade av rören ca 10cm. Det gör att rören ner ligger bättre i linje med karossen och kommer inte att ligga emot någon stans.
Nya bromssköldar från BMW inhandlade. Bakvagnen är så gott som klar, det saknas fortfarande bara hjullager men dom är på gång sen är det montering.
"Nytt" torkarlänkage från -77 hemköpt (jättefint).
I väntan på lager så har jag börjat med takluckan och dess problem med att det kom rostflagor. takluckan är bortmonterad och nerslipad till grunden, blir att blästra de bitar där rosten har bitit fast hårdare. Har blåst ur allt skit från facket luckan går in i och målat upp det, så nu ska det inte komma någon skit mer.
Nya coilsen bak monterade och bakvagnen på plats, dock med de gamla hjullagerna. Bussningarna i gamla benen var rätt slut.
Den har nu äntligen fått komma ner på backen igen, en del kvar innan körbar men var kul att på se lite resultat. Blev rätt lagom i höjd, kan bli en aning ner till bak då den är lite framåtlutad. Passade perfekt med 205/50-17 fram och 255/40-17 bak. Nu är det bara hjullager kvar innan den går att få rull på för egen maskin igen, Vet att de är på gång nu och kommer inom snar framtid. Beställde även spacerplattor som ska på fram och lite nya hjulbult. Sen avgassystem som ska byggas.
Varit dåligt med uppdateringar på en stund, men har hunnit med en hel del. Efter lång väntan kom äntligen mina hjullager, spacerplattor och 20 nya hjul bultar.
Nu är bakvagnen monterad och bromsar, lager ,drivaxlar mm är på plats. drivaxlarna fick vara orörda i år då jag börjar bli sugen på att snart ta ut bilen igen.
Baksäte urplockat för att bygga en ny hatthylla som någon så snällt hade kapat stora högtalare hål i.
Börjat med avgassystemet som är byggt från till tank sen tog rörböjarna slut, så bara lite kvar innan det är klart.
Jag har valt att plocka bort dragkroken tills vidare då jag tycker det ser bättre ut med dubbla utblås istället, tyvärr har dom även där gått på och kapat lite som dom kände för att få plats med kroken. Får se om jag kan göra någon täckplåt där så länge.
Till sist så har jag provkört bilen för första gången efter renoveringar, det verkar som att allt fungerar som det ska men det får man ju alltid se med tiden. Den är något högljud med nya systemet på, men ska bygga klart det innan jag börjar göra ändringar då den blir betydligt tystare med bara en rörböj till.
Ny hatthylla har tagit form och fått sig ett 3 vägs DLS kit, förra året hade jag inget ljud alls. tyvärr hade någon varit duktig och gjort stora hål i original hyllan. Så det fick bli en ny för att slippa förstöra massa på bilen i övrigt, allt är i och inkopplat och färdigt inför säsongen. Jag har även hunnit få i baksätet igen. Byggde även nya högtalare nät så att det stämmer lite bättre tidsenligt med bilen.
Byggt en ny stereoram som passar i original konsolen. försökte att även få den någorlunda tidsenlig.