The 1988 Legend

A Legend does not need an introduction.
  • 47 Följare
  • 6 048 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 november 2017
Godspeaker Specialist
24 november 2017 · 1 187 Inlägg

Jo, så här va're va...
Min bruksbil blev banbil - så jag behövde en ny bruksbil. Den råkade jag laga sönder lite för tillfället, så jag tänkte: jag borde köpa en bruksbil över vintern. Max 5.000kr, typ en gammal Micra. Så jag la dubbelt så mycket pengar på en Honda Veteranbil istället.
Det kändes som en bra idé. Jag är alltid full av bra idéer.

Och eftersom jag under inga som helst omständigheter skall göra något som helst roligt eller spännande med denna bil, så är det väl lika bra jag startar en tråd på en gång roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-827cfc12751918987b07fda147de9023.jpgHonda Legend, 1988

7 tidigare ägare, 22.800 mil, 10.000kr med halvtank.
Per dagens datum finns det i Sverige endast 66 stycken kvar som inte gått till skroten.
Veteranbil; Skall aldrig mera betala skatt, och besiktigas vartannat år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-33e5d92ab97579b4c5d69ce106f25a93.jpg
2,7L SOCH V6 24V (C27A1), ca 170 HK@6000 rpm, 226 N·m@4500 rpm, 5växlad Manuell, framhjulsdriven.
"Dubbel wishbone"-konstruktion fram, och någon trailng-arm-historia bak. ALB, "Anti Locking Brakes"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e0285cfb12c7edde778007ae76daaae3.jpg
Den högst moderiktiga bruna plastpanelen kontrasterar magiskt till beige läderklädsel. Och en mörkbrun läder-ratt, tillsammans med neonblå instrumentering - Kan det bli bättre?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6fd872d4c9e7e026b9414e6daedf3f3d.jpg
Lädersäten, elektriska speglar, instegsbelysning, Automatisk klimatanläggning med A/C, elmanövrerade rutor, taklucka, dynamisk servostyrning + mera.
"Special Equipment Pack" med Farthållare, elstol, eluppvärmda säten, justerbara nackstöd och torkare till strålkastarna.

.. och de bakre rutorna går att hissa ned! Klassisk lyx.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ed373e6c8c043060a3838d4468ad3c9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-353dda6f3dad6acc653aa10959c74fcb.jpg
Avtagbart drag, får dra 1.500kg.

Utan tvekan den äldsta bilen jag någonsin köpt, men också den bäst utrustade - moderna bilar har inte allt det här!

Så, somliga av er skulle nu kanske föredra att påpeka att jag misslyckades med mitt uppsåt, den planerade brukshäcken för vinterkörning blev en av de lyxigare cupéerna från 80-talet tongue
Somliga av er kanske har helt rätt i era funderingar - det här kan vara det mest mysko bilköp jag någonsin gjort.
Men jag är nöjd! Knastertorr gammelbils-värme och lädersäten, jag gubbkör genom rusningstrafiken till jobbet och är så brutalt nöjd med livet.

Min plan är faktiskt att inte göra något alls, den skall bara fungera nu - men åh andra sidan är jag otroligt dåligt på att hålla mig till planera. ... jag kan tipsa om att de ser rent löjligt bra ut om man sänker dem. och jag undrar hur de låter om man ger dem ett bättre avgassystem?

Så här är tråden om vad jag inte borde ha gjort, aldrig planerade, inte har råd med, och definitivt inte har tid med.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang