4434
Sök

The 1988 Legend

A Legend does not need an introduction.

Specialist
6 643 Visningar
Uppdaterades senast 24 november 2017
Specialist
1 187 Inlägg
24 november 2017
Trådstartare
#1
Jo, så här va're va...
Min bruksbil blev banbil - så jag behövde en ny bruksbil. Den råkade jag laga sönder lite för tillfället, så jag tänkte: jag borde köpa en bruksbil över vintern. Max 5.000kr, typ en gammal Micra. Så jag la dubbelt så mycket pengar på en Honda Veteranbil istället.
Det kändes som en bra idé. Jag är alltid full av bra idéer.

Och eftersom jag under inga som helst omständigheter skall göra något som helst roligt eller spännande med denna bil, så är det väl lika bra jag startar en tråd på en gång roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-827cfc12751918987b07fda147de9023.jpgHonda Legend, 1988

7 tidigare ägare, 22.800 mil, 10.000kr med halvtank.
Per dagens datum finns det i Sverige endast 66 stycken kvar som inte gått till skroten.
Veteranbil; Skall aldrig mera betala skatt, och besiktigas vartannat år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-33e5d92ab97579b4c5d69ce106f25a93.jpg
2,7L SOCH V6 24V (C27A1), ca 170 HK@6000 rpm, 226 N·m@4500 rpm, 5växlad Manuell, framhjulsdriven.
"Dubbel wishbone"-konstruktion fram, och någon trailng-arm-historia bak. ALB, "Anti Locking Brakes"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e0285cfb12c7edde778007ae76daaae3.jpg
Den högst moderiktiga bruna plastpanelen kontrasterar magiskt till beige läderklädsel. Och en mörkbrun läder-ratt, tillsammans med neonblå instrumentering - Kan det bli bättre?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6fd872d4c9e7e026b9414e6daedf3f3d.jpg
Lädersäten, elektriska speglar, instegsbelysning, Automatisk klimatanläggning med A/C, elmanövrerade rutor, taklucka, dynamisk servostyrning + mera.
"Special Equipment Pack" med Farthållare, elstol, eluppvärmda säten, justerbara nackstöd och torkare till strålkastarna.

.. och de bakre rutorna går att hissa ned! Klassisk lyx.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ed373e6c8c043060a3838d4468ad3c9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-353dda6f3dad6acc653aa10959c74fcb.jpg
Avtagbart drag, får dra 1.500kg.

Utan tvekan den äldsta bilen jag någonsin köpt, men också den bäst utrustade - moderna bilar har inte allt det här!

Så, somliga av er skulle nu kanske föredra att påpeka att jag misslyckades med mitt uppsåt, den planerade brukshäcken för vinterkörning blev en av de lyxigare cupéerna från 80-talet tongue
Somliga av er kanske har helt rätt i era funderingar - det här kan vara det mest mysko bilköp jag någonsin gjort.
Men jag är nöjd! Knastertorr gammelbils-värme och lädersäten, jag gubbkör genom rusningstrafiken till jobbet och är så brutalt nöjd med livet.

Min plan är faktiskt att inte göra något alls, den skall bara fungera nu - men åh andra sidan är jag otroligt dåligt på att hålla mig till planera. ... jag kan tipsa om att de ser rent löjligt bra ut om man sänker dem. och jag undrar hur de låter om man ger dem ett bättre avgassystem?

Så här är tråden om vad jag inte borde ha gjort, aldrig planerade, inte har råd med, och definitivt inte har tid med.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 391 Inlägg
16 december 2017
#2
Skall Följas! big_smile

Meeee

5 111 Inlägg
16 december 2017
#3
Legend, en bil jag var stormförtjust i under ungdomen....ja, jag har alltid haft konstig smak. tongue


217 Inlägg
17 december 2017
#4
Följer, kommer att bli intressant att se om du lyckas göra ingenting smile
Roligt med lite ovanligare bilar


10 164 Inlägg
17 december 2017
#5
Följer detta och ska bli roligt se lite bröll rör och sänkning nå fräna fälgar och smått och gott som inte kommer göras wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

198 Inlägg
17 december 2017
#6
Haha, underbart big_smile
Då jag också har en underlig svaghet för äldre, i andras ögon, icke upphetsande gamla japanska bilar så beundrar jag ditt köp!
Det var definitivt detta du var ute efter wink

"Horsepower sells cars, torque wins races"

1 391 Inlägg
18 december 2017
#7
Då är vi tre även om jag inte äger någon själv XD

Meeee

549 Inlägg
18 december 2017
#8
Haha denna måste följas, kommer säkert att spåra ur big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

89 Inlägg
21 december 2017
#9
You can do it!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2017
#10
Att jag missat denna! Fantastiskt! Jag äger ju systerbilen, Rover 800 coupe. Många delar har dessa gemensamt och jag kan rekommendera att du försöker få tag på krängningshämmare från en senare Rover då de väldigt mycket påverkar hur den går på vägen.
Grattis till ett skönt köp!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 111 Inlägg
21 december 2017
#11
Tänkte på det för ett tag sedan....halvsyskon som på sätt och vis känns mer olika än fyrdörringarna....


Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
28 december 2017
#12
Sådär ja! Ja, jag skaffade ju en Audi V8 som brukspendlare för jättemånga år sedan. Var ute efter en bränslesnål liten smidig bil som skulle kosta gratis. Gick ju lysande... roll

Men precis som Du var jag sjukt nöjd med mitt val!

Kommer följas. Vi vet allihop att du kommer låta bilen vara original. I dina drömmar... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2017
#13
Knugcab skrev:
Tänkte på det för ett tag sedan....halvsyskon som på sätt och vis känns mer olika än fyrdörringarna....

Legenden stod för chassit när Rover 800 kom till. Skillnaden var att Rover fortsatte bygga sin 800 fram till 1999 på samma gamla chassi, medan Honda tog nya tag. På gott och på ont. De sista 800-bilarna som kom ut, framförallt de med turbo, var fantastiska vägvagnar på många sätt och vis vad gäller chassi/hjulupphängning /väghållning då Rover fortsatte utveckla just de detaljerna. Motorn, den 2,7liters stora v6an C27 övergav Honda redan i början av 90-talet medan Rover behöll den fram till -96. Förbannat trevlig motor, och i den här kombinationen med manuell låda så är den ganska pigg för sin ålder med 0-100 på runt 8.5s och en toppfart av 230.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök