Köpråd bmw 325 e91 2006. brådis!!

ChrisO
29 december 2017 · 447 Inlägg

Tjenare.

ska köpa / byta in en bmw 325 e91 -06 här imorn. är lite sent ute. men vad bör man kolla på denna modellen? gått 24 000 mil. verkar välservad med sportchassit m.m

panda666
29 december 2017 · 4 250 Inlägg

ChrisO skrev:
Tjenare.

ska köpa / byta in en bmw 325 e91 -06 här imorn. är lite sent ute. men vad bör man kolla på denna modellen? gått 24 000 mil. verkar välservad med sportchassit m.m

Vad ja vet denna modell är motorn n52b25 dvs förhoppningsvis så slipper du problem med spridare/bränslepump osv, dom problemen kom me n53 motorn nått år efter 06 ^^
Kollla samt fråga ifall vattenpumpen är bytt, kostar lite att byta skiten. Lyssna efter rassel från motorn och att den ska gå jämt o fint. Annars tror ja det är helt ok bilar. Gå efter magkänslan  klämm o provkör o känn efter att allt känns ok.

Jokabsson
30 december 2017 · 1 179 Inlägg

Se till så att motorn är helt kall när du startar första gången. Öppna locket och känn på motorblocket så säljaren inte varmkört för att dölja eventuella fel. Några saker som kan uppstå vid kallstart:
1. Tickande ventillyftare, tråkigt ”tuffande” ljud. Inget som skadar motorn och det går att leva med, men låter likväl tråkigt.
2. Startmotorn kan gnälla lite. Gör den det så lär ett byte vara nödvändigt inom överskådlig framtid.
3. Gnisslande kupéfläkt är vanligt förekommande när bilen är kall. Bara att smörja, men låter den så kan du påpeka att den är på väg att ge upp och pruta ett par tusingar.

Innan du kör iväg på provtur så letar du efter oljeläckage vid ventilkåpan, runt oljefiltret och ta med en stark ficklampa och lys under bilen vid oljetråget. Du vill inte råka ut för ett byte av oljetrågspackningen det första du gör. När du kommer tillbaka från provturen så tittar du på samma ställen efter läckage för att se om det sipprat ut något.
Ta med en OBD-läsare och leta felkoder. Lycka till och återkoppla gärna om du köper bilen!

Senast redigerat av Cracksoup (30 december 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
pucko97
30 december 2017 · 93 Inlägg

Kolla att den inte klonkar bak då fjäderbenslager rostar sönder.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 december 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, sen är det kostnaden såklart..
Inte fasen ger du väl mer än 15 loppor?
De e liksom 24k mil och MER än 10 år och då vet man ju vad man har att förvänta sig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
30 december 2017 · 1 179 Inlägg

autodidakten skrev:
Ja, sen är det kostnaden såklart..
Inte fasen ger du väl mer än 15 loppor?
De e liksom 24k mil och MER än 10 år och då vet man ju vad man har att förvänta sig..

Hur vet du det utan att ha fått någon information om det aktuella exemplaret?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 december 2017 · 4 917 Inlägg

Det är min PERSONLIGA bedömning, för ÄVEN jag begriper att man måste bedöma skicket på plats, men dock vara VÄLDIGT  försiktig imed dagens bilhandel, med alla dess fallgropar..
Och efter 10 år så blir väl kärran INTE  bättre..
Det är väl inte DU som säljer bilen..?

Senast redigerat av autodidakten (30 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
30 december 2017 · 1 179 Inlägg

autodidakten skrev:
Det är min PERSONLIGA bedömning, för ÄVEN jag begriper att man måste bedöma skicket på plats, men dock vara VÄLDIGT  försiktig imed dagens bilhandel, med alla dess fallgropar..
Och efter 10 år så blir väl kärran INTE  bättre..
Det är väl inte DU som säljer bilen..?

Det var inget illa emot dig. Jag ifrågasatte endast din bedömning att bilen inte lär vara värd mer än smulor av den enkla anledningen att den är gammal och har gått 24 000 mil.

En lika bra bedömning är ju att den är värd 40 000 för den kan ju lika gärna ha stått i varmgarage med regelbunden Ditec-behandling, servad var 1500e mil och diverse slitagedelar bytta. Vi vet ingenting. Det var just därför jag tyckte det skulle vara kul om TS återkopplade med resultatet och vad han kommit fram till.

Nej det är inte jag som säljer bilen. Är det du som gör det?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
30 december 2017 · 4 250 Inlägg

hehe 15.000, den var jättebra. Du får inte ens en sunkig e36 för dom cashen. Även om bilfan hade gått 30.000mil skulle säljaren endå begära mer än 15.000. Bmw står ganska högt i pris i marknaden och har alltid gjort det. Ser dagligen e46-e39 me över 30.000mil på mätaren där säljarna begär över 25.000 och du tror du ska få en e9xx för 15? winkwink

Evildan
30 december 2017 ·

panda666 skrev:
hehe 15.000, den var jättebra. Du får inte ens en sunkig e36 för dom cashen. Även om bilfan hade gått 30.000mil skulle säljaren endå begära mer än 15.000. Bmw står ganska högt i pris i marknaden och har alltid gjort det. Ser dagligen e46-e39 me över 30.000mil på mätaren där säljarna begär över 25.000 och du tror du ska få en e9xx för 15? winkwink

En Coupé. wink
Finns fler e36 runt en tia. ^^

https://m.blocket.se/halland/Bmw_325_ia … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (30 december 2017)

Cupra_
30 december 2017 ·

Kolla även bakaxeln. Inte ovanligt att det läcker där drivaxlarna går ut från diffen/klumpen. Samt bromsrör bak är en klassiker. Kolla även på fogarna på insidan av dörrar och bakluckan, rost/galvbubbel är inte heller ovanligt.

panda666
30 december 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
hehe 15.000, den var jättebra. Du får inte ens en sunkig e36 för dom cashen. Även om bilfan hade gått 30.000mil skulle säljaren endå begära mer än 15.000. Bmw står ganska högt i pris i marknaden och har alltid gjort det. Ser dagligen e46-e39 me över 30.000mil på mätaren där säljarna begär över 25.000 och du tror du ska få en e9xx för 15? winkwink

En Coupé. wink
Finns fler e36 runt en tia. ^^

https://m.blocket.se/halland/Bmw_325_ia … 12&w=3

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Soulman
30 december 2017 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
hehe 15.000, den var jättebra. Du får inte ens en sunkig e36 för dom cashen. Även om bilfan hade gått 30.000mil skulle säljaren endå begära mer än 15.000. Bmw står ganska högt i pris i marknaden och har alltid gjort det. Ser dagligen e46-e39 me över 30.000mil på mätaren där säljarna begär över 25.000 och du tror du ska få en e9xx för 15? winkwink

En Coupé. wink
Finns fler e36 runt en tia. ^^

https://m.blocket.se/halland/Bmw_325_ia … 12&w=3

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
30 december 2017 ·

Soulman skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
En Coupé. wink
Finns fler e36 runt en tia. ^^

https://m.blocket.se/halland/Bmw_325_ia … 12&w=3

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

Åh snälla, börja inte här nu också.. tongue

Senast redigerat av Cupra_ (30 december 2017)

panda666
30 december 2017 · 4 250 Inlägg

Soulman skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

En Coupé. wink
Finns fler e36 runt en tia. ^^

https://m.blocket.se/halland/Bmw_325_ia … 12&w=3

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

HAHA, glöm inte dsg7an då för den håller bäst, medans du är där fixa samma lack som sitter på passat/golf så att det inte rostar om ett årwink)

panda666
30 december 2017 · 4 250 Inlägg

Cupra_ skrev:

Soulman skrev:

panda666 skrev:

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

Åh snälla, börja inte här nu också.. tongue

Jo kom igen det var ju roligt^^det har ju vart tyst här inne hela dan.

Cupra_
30 december 2017 ·

panda666 skrev:

Soulman skrev:

panda666 skrev:

haha 18k, obesiktad, en riktig pärla^^ kan du hitta en e9xx till mig för 18?wink kan sälja vidare sen för *rätt pris*

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

HAHA, glöm inte dsg7an då för den håller bäst, medans du är där fixa samma lack som sitter på passat/golf så att det inte rostar om ett årwink)

Du det är lugnt, bmw har sån lack som standard..

panda666
30 december 2017 · 4 250 Inlägg

Cupra_ skrev:

panda666 skrev:

Soulman skrev:

Det kan jag ordna. Först ska jag montera in en DSG låda i den åt dig så du får en rejäl låda som håller.

HAHA, glöm inte dsg7an då för den håller bäst, medans du är där fixa samma lack som sitter på passat/golf så att det inte rostar om ett årwink)

Du det är lugnt, bmw har sån lack som standard..

är du säker? trodde bmw hade fetare lack? vill endast ha de kvalite som vw erbjuder, orkar inte lacka om hela skiten om ett år. Kan du fixa även så att det sprutar in spolarvätska i bagage utrymmet genom bakrutespolaren som det gör hos vag bilar?wink)

Cupra_
30 december 2017 ·

panda666 skrev:

Cupra_ skrev:

panda666 skrev:

HAHA, glöm inte dsg7an då för den håller bäst, medans du är där fixa samma lack som sitter på passat/golf så att det inte rostar om ett årwink)

Du det är lugnt, bmw har sån lack som standard..

är du säker? trodde bmw hade fetare lack? vill endast ha de kvalite som vw erbjuder, orkar inte lacka om hela skiten om ett år. Kan du fixa även så att det sprutar in spolarvätska i bagage utrymmet genom bakrutespolaren som det gör hos vag bilar?wink)

Nja kan bli svårt, däremot är kupefläkten skit på e91/e90. Eller förlåt, det är en "funktion". Det rinner vatten på den så lagret skär, sen brinner fläktmotståndet, väldigt givande upplevelse vintertid har jag märkt.

Lacken, eller ska vi kalla det rosten, är en sneaky bastard på e9x. Den kommer krypande under galven efter 5-6år och rätt vad det är släpper karosserikit både till höger och vänster, tydligen en så vanlig feature att man får en ny baklucka på en 7år gammal bil. Eller nej just det, jag fick en begagnad lucka från en av deras anställda som de lackade i min färg, så gick det till ja..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 december 2017 · 4 917 Inlägg

Det var verkligen festligt med lite motargument och inte bara medhåll.smile
Men jag tror vi lite äldre inte är  så lättlurade som förr..
Dags för det yngre klientelet att få sina smällar om dom inte lyssnar på oss" insatta "när det gäller
priser på begagnat, hehe..smile

Senast redigerat av autodidakten (30 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang