Cassius skrev:
gudsbarn skrev:
Låter ju kanon kul Jag gillar nog kromet också men här vill jag få det så olyxigt de går hahaha. Jag bygger på en kombi också - med det är ett vääääldigt stort projekt - men den ska få allt i kromväg tänker jag. Och de blir ett liknande motorpaket cih i den som jag har nu.
Vad väger V8an - låter som den kan bli lite framtung? Men är ju askul med vilda byggen!! Själv ville jag en gång sätta i en 350hk Saab motor i en Saab 75a. Men precis varje moment gick åt pipan och jag stod i ett tält där de rasa in snö _ så till slut välte jag motor med växellåda över en containerkant för hand (hushålls sopor) så Ragn Sells höll sig nog för garv...
Den är faktiskt nästan lättare än en CIH Runt 200kg med all kringutrustning och olja i ska dom väga. Men då får man komma ihåg att det är 7.5l olja, servopump, ac etc på dom också.
Block och toppar är ju i alu så de blir inte så tungt. Sen är dom rätt korta med, kortare än en CIH t ex (men längre än en OHV såklart, dom är ju hur små som helst!)
Som jämförelse kan jag nämna att en Ford smallblock, som är något mindre än en cheva smallblock, är ca 10cm längre än en Audi V8. Audis V10 motor är däremot lika lång som en FSB/CSB
Ang. framvagnen, kommer du köra på sänkfjädrar endast eller satsar du på justerbarhet? Inte jättesvårt att få in en coilover där nämligen, men hela rallyförstärkningskitet för framvagnsbalken är nog att rekommendera då du flyttar en stor del av belastningen från stötdämpartornet till balken istället
Är de så små
De hade jag inte en aning om. Det är ju klart begränsande att bygga på CIH motorn "men gillar att de var Opels racetänk ca 1975 -79". Jag har många gånger klurat på andra "bättre" motoralternativ. Jag var inne på Saabs montorer i många omgångar men aldrig v8 dock. Men när du säger det så är det nog väldigt lämpligt. V8an är ju att ta steget ut och bygga vilt och inspirerat (jag gillar verkligen attityden i ditt bygge). CIH är ju bara att upprepa Opels koncept (går inte att misslyckas)
Att bygga på Volvo, Saab eller BMW - då tycker jag (personligen) att man kan blanda allt hej vilt på bilen annan inredning, andra baklysen - behöver ju inte va en Kadett ens... Bara bilen blir buskul! V8an sticker ut klart mer på alla vis - skulle va kul att få höra när den startas!!
I mitt fall blir det "Kadett fabrik" med nästan osynliga förändringar. Jag vill göra några TIG svetsade detaljer och bygga insprut. Kanske montera skärmbreddare och göra huv, skärmar, baklucka i kolfiber och lacka i bilens slutliga färg (så kolfibret inte syns/märks)
Så framvagnen får sina förstärkningar precis som orginal och GTE fjädrar och stötdämpare. Lite tråkigt och uttjatat