Dörrsidorna var muggiga och vänster bak var en naken Unit bara så de finns utrymme för förbättring men då ingen hinner göra en inredning på såhär kort varsel å jaa inte vet vad ja vill ha så klurade ja på olika idéer.
Efter mkt skrollande på nätet dök de upp en idé. Så bestämde mig för att prova göra ett par dörrsidor helt i plåt, rostfri plåt.
Gjorde lite mallar för å se vad som skulle funka.
Klippte ut plåtarna jag skulle ha och ritade upp alla linjer å mönster.
Sen var de bara ställa sig i sicken och å prova sig fram vad som funkade och blev snyggt. Många linjer blev de.
Tog en dag ledig från jobbet för ja blev så sugen på göra allt klart å de var så kul, så de blev ett 14 timmars skift i garaget
Dörsidorna ska ju skruvas fast å ville ha en pressning runt hålet så ja svarvade fram ett pressverktyg på jobbet, blev ganska fint om ja får säga de själv.
Första dörrsidan provmonterad och allt verkar stämma!
Skottade av dom inför kommande lackering och "bommerangen" som ska få agera list våtslipades och polaredes, inte helt nöjd med glansen men de kommer nog se blankt ut i slutändan ändå.
Alla dörrsidor redo för lackeraren.
Riktigt nöjd ändå för att vara första gången man gör nå liknande. Missade att köra en linje men den är såklart åtgärdad nu , var nog lite trött i luvan 03.30
v8volvo skrev: Ha du inte luftintaget där nere på golvet?
Nej inte från sidan iaf, tror jag De är bara hålet fram mot torpeden du ser som är luftintag sen om de är kalluftspjäll på denna överhuvudtaget är jag lite tveksam till, har inte undersökt de än faktiskt men de sitter inga vajrar i ändarna under instrumenteringen som de gör på 60 talarna iaf.
Äntligen fått allt från lack, färgen gick skjuta av med kamera, på dom gamla slitna dörrsidorna och färgmatchningen är jag supernöjd med! De lades även en semiblank klarlack över så man inte dödar för mkt lyster.
Sommaren närmar sig sitt slut. 57a kombin är kvar å har rullat mkt i sommar trots en del fel å brister, både större och mindre.... men de återkommer ja till sen i höst.
Har precis flyttat till ny gård med större utrymmen så tänkte göra en liten uppdatering om garaget å dess renovering.
Som synes så är de rätt tråkiga väggar därinne vid köp. Även golvet är torrt å slitet, förra ägaren har haft de till sin 21tons grävare och lastbilen så plattan är lite ruff, men så kommer de få va.
Materialet på väggarna är lantbruksplyfa, en riktigt bra skiva som tål syra å allt möjligt men den är ju gräsligt ful. Ska tydligen inte gå att måla enligt en del, men dom behövde en riktigt tvätt iaf så ja skurade alla väggar med avfettning å golvmoppen
Sen är de ju ingen som minns en fegis så efter att ha provmålat på en liten fläck på både slipad yta och icke slipad yta blev de beslutat å köra, färgen satt riktigt bra så de kändes helt lugnt! Ljust blev de
Var så snabb på måla så de hanns inte med å städa ur allt där å då, så de såg lite kaos ut, men när de var målat klart röjdes allt ut så golvet blev fritt igen.
Golvet var ju såklart tvungen få nå färg också så de blev lättskött å trevligare vy.
Köpte lösningsmedel baserad 2 komponent färg. Räknade med att måla 2 varv.
Viss skillnad blev de
Väggarna fick 2varv färg och golvet fick 3 varv efter en massa strul med färgen å dess härdning, mest troligt pga för fuktig luft, färgen verkar känslig för de. Iaf tog de ihop till slut.
När de äntligen härdat åkte verktygsvagnar å skåpar in
Flyttandet av bilar var ett projekt, då inget av projekten är körbara pch buicken var utan bakaxel och stod uppallad så ja fick börja med att montera den och göra några provisoriska rör hylsor istället för fjädrar så den inte skulle va så låg bak. Men kul att få ut den i ljuset igen!
Sen var de impalans tur
Även fått in lite kuriosa ja haft ståendes i förråd i väntan på ett stort garage där allt ryms.
Fick tag i en liten texaco skylt också som ska pryda väggen
Efter några timmars skruvade stod de en 4 pelare på plats! Gick smidigt med motorlyften som hjälpreda
Det blir lite justering av positioner senare, 4 pelaren kommer hamna närmare väggen och saxlyften kommer få flytta till mitten så den blir lätt att köra på, blev för omständligt ha den till vänster då porten är lite förskjuten åt höger så man får ta om flera gånger.
Efter 4-5 månader på villovägar kom de paket, sjukt spännande då ja inte haft någon återkoppling sen ja lämnade grejerna å skickade med en målbild å en beskrivning samt ett färgprov.
Valde att göra en icke original inredning för inte mkt annat är standard på bilen ändå, å med de lite råare stuket som är nu kände ja för en tuff inredning till så de blev skålad soffa fram å ett material som ser nött å flammigt ut, kommer nog matcha patinan riktigt bra tror jag.
Provmonterade en soffa för att se hur de stämmer överens med bilens patina, Klurade även på dörrsidor å dess färger. Inför lack. Dom sydda dörrsidorna kommer ej användas utan ja fortsätter med mina plåtisar.
Har börjat riva ut dörrsidor, och förbereda nedre delen av instrumentbrädan för lack. Även tagit lös alla filt lister runt dörröppningarna som var snudd på obefintliga, blir nya i svart skinn istället
Väntar på lite grejer till inredningen så undertiden blev de lite omstrukturering av bilar i garaget och demontera bakvagn samt växellåda.
Bakvagn ska göras om lite. Tanken är att byta fälgar till ett par bredare med betydligt mer djup. Dom som sitter på nu är helt slut i kromet så de skämmer en hel del så de är på tiden uppdatera där.
Fälgarna som ska dit är ett par American racing som är specialbeställda med 3,75" bs å 10 breda så dom har en fälgbana på ca 15cm.
För att rymma dom kommer jag måsta korta bakaxeln 80mm per sida och då kommer jag även måste flytta in bladfjädringen så den inte ligger på utsidan av rambenen.
Ett till bekymmer som kommer bli senare då bladfjädringen är inflyttad är ju avgassystemet som blir omöjligt att få över bakaxeln då de inte kommer rymmas mellan tank och ramben. Men de ska vi väl lösa på ett eller annat sätt.
Allt kom då ner till slut.
Även växellådan åkte ner för renovering. Ettans växel ingick visst aldrig i affären...
I morgon blir de målning av lite inredning, sen ska de beställas delar till bakaxel, och växellådan ska tas isär för genomgång å se vad som behöver bytas.
Blev ett till lager klarlack med hel matt Finnish dagen efter, den mellanmatta blev för blankt, men nu är ja nöjd över resultatet.
Mellan matt klarlack...
Matt klarlack, passade mkt bättre.
Golvet redo för asfalt matta, tycker av någon anledning de är tråkigt klä in ett såhär fint golv med asfalt matta men de är ju ingen som ska se de, och de blir förhoppningsvis tystare i bilen...
Slängde även in golvmattan.. som enligt säljaren skulle vara samma till 4 dörrars sedan och kombi. Men de stämmer ju tydligen inte alls, bakre mattan är fel klippt och för kort då soffan i kombi inte går ner å tätar mot golvet utan är på "fötter"...
Har gjort en test ifall man skulle skarva den med svart filt under, å förmodligen skulle ingen tänka på de annat än jag men de va ju som tråkigt, å de sabbar en del detalj planer ja hade... Får svar i morgon om de finns att få tag i rätt matta i usa isf kanske de blir å byta.
Hoppas på gå dörrsidor å resten av sakerna till instrumentet lackat i morgon.
KSI-Garage skrev: Riktig snygg nyans, blir stilrent. Var det samma färg på undersidan av panelen som inrednings färg original eller har du kommit på det? Trist med mattan, hoppa satt det löser sig.
Tack! mjaa dörrsidorna var ju i 3 nyanser av grönt så de smälter väl ihop lite men inte lika länjärt å matchande som de blir nu då ja gjort egna dörrsidor.
Mattan löser sig nog, de är på g en ny från usa nu som förhoppningvis ska passa bättre. Den blir även en onepiece så man slipper skarven under soffan fram. Dock var den 3 veckor bort, men de är väl bara vänta glatt.
Inredningen provmonterad, saknar fortfarande handskfacklucka å lite små prylar däromkring som är på lack än. Samt att. Golvmattan ska byta ut Men nått sånt här blir de.