Meaganeowner skrev:
Min son besökte diket, och framänden fick sig en liten smäll.
Detta var en Megane.
Låsning av inre knut mot utgående axel på diffen, på höger sida var en rörfjäder. Denna gick av. En ny kostade 10 kr. Var bara att knacka i.
Och knuten kunde vandra på splinesen rätt mycket.
När den hamnade längre ut, så vibrerade bilen.
Längre in, så styrdes knuten upo och vibrationerna upphörde.
Liknande fel kan det bli på någon Volvo, där det fanns två olika längder på drivaxlarna.
Så försök att dra drivknutarna ut och in mot diffen och kolla om det glappar mer än någon mm.
Då jag höll på med Saab 99:or, råkade jag montera en för kort drivaxel... blev sådant fel.
Ena änden på drivaxlara måste kunna röra sig i endera knuten, när hjulupphängningar fjädrar, rör sig upp och ned. Men absolut inte i båda, för då blir det liknande vibrationer som jag skrev om ovan.