Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny motor utan vevlagerras samt lackas. Nu står det en 2JZ-GTE i motorrummet, en BMW-låda, SFRO-besiktning planerat och MaxxECU skall in. Inte en meter körd och bilen gås igenom för fullt för att kunna rulla någon gång. Inget stressprojekt direkt, men sakerna faller sakta men säkert på plats. Min absolut första projektbil, tanken var att lägga den tid som behövdes på att få bilen i körbart skick och uppgradera det som är slitet eller trasigt. Den köptes komplett men i delar med vevlagerras och tanken är att göra massor med bilen löpande. Det ska trimmas, ljud ska byggas, den ska lackas och jag gillar att försöka göra det mesta själv.
  • 53 Följare
  • 25 576 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 22:23
dFagnell
17 februari · 106 Inlägg
#61

hencive skrev:
Ska bli kul att följa detta! Bygger själv på min mk3 just nu så är inte fel med lite inspiration big_smile

Härligt! Jag har hunnit forska en hel del på detta och har receptet färdigt så nu börjar de roliga bitarna alldeles strax!

Update:
Hämtade motorn till mitt garage och tog fram AEM boxen idag. Tråget har som sagt kommit och jag köpte en verkstadskran för att kunna hissa/sänka ner motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-9733b225484a2172b6aabf83e36b4668.jpg
Snart ska jag beställa lådan så snart är det dags att snickra motorfästen.

Senast redigerat av dFagnell (17 februari )

dFagnell
18 februari · 106 Inlägg
#62

Dagen blev produktiv, efter jobbet slocknade jag men jag hade surrat med en kompis om att ta tummen ur det berömda och slita mig till garaget då vi talades vid under ett snabbt telefonsamtal på lunchen. Egentligen var planerna att åka ner till herr Öberg och dra el i Es13 men nu fick jag plötsligt tid över då han behövde vila. Ja, vila!

Nu blev det kul då denna motivationshöjande, ädla, japanska dyra blandmetallklumpen stod i garaget.

Vi skulle egentligen bara få upp den på stativet och se vad vi skulle hitta på. https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-71ff0c7610bda4eb4a770537a2c08247.jpg

Fort var det gjort så var framsumpstråget ett minne blott och motorn är nu återigen redo att hakas på lyften för en provinpassning när jag fått lådan. Då blir det att fabricera motorfästen och växellådsfästen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-fea2bac9ec71e82d2d95fee5bc5f435a.jpg

Senast redigerat av dFagnell (18 februari )

dFagnell
24 februari · 106 Inlägg
#63

Skrivit lite med brandtab och nu är strax lådan på väg. När den kommit hem och testmonterats så ska jag prova hänga ner grejerna och se hur det ser ut, försöka få ihop någon form av motorfästen och kolla hur jag löser kardanen.

dFagnell
26 februari · 106 Inlägg
#64

Låda beställd och betald, har även en order på skruvarna för att få dit lådan från vår lokala Toyota ÅF. Pilotlagret måste bytas och kopplingskit med svänghjul skall inhandlas härnäst. Huvva, det är bara dessa dyra poster kvar.

Jag är ju trots allt sugen på att köra annat sprut och göra ny härva, men vi får se om jag hinner med det innan sommarn. Förmodligen blir det några mil med bilen i sommar. Ska försöka ägna en större del av pengarna till att få ihop det sista, det är bromsar kvar, även diff vill ju SFRO att jag byter.

Känns lite struligt att bygga om kardanen två gånger för att byta diff men om jag kan lyckas byta till någon BMW-diff så kanske jag kan klara mig med att korta/förlänga någon BMW-kardan rakt av.

Dock är jag världssämst på axlar, diffar, drivaxlar och sådant så vi får se hur det går. Jag börjar nog med att rita upp en fläns som får CNC fräsas för att svetsa fast originalkardanen så det hela passar.

Jag är ju egentligen en datornörd som råkat få bilar som hobby, det är rätt kul hur mycket jag hunnit med sedan jag köpte denna bil. Då hade jag aldrig ens rört en svets och nu har det blivit en hel del gjort med bilar, företrädesvis andras bilar men jag lär sig sakta men säkert.

När jag fått grejerna på plats i motorrummet och ser att sakerna verkar lira och passar ihop så blir det nog att köra den till den omtalade lacken, typ bara ett år senare än tänkt. Men om man ska ha sakerna rätt så ska man inte stressa. Denna bil har jag ju trots allt inte kört en meter utan mest bara kastat pengar på. Även det är ju kul.

dFagnell
26 februari · 106 Inlägg
#65

Blev lite pill idag, monterade ihop parkeringsbromsarna och donade på litegrann. Hörde att Adam varit i garaget så då kunde inte jag vara sämre. Är sjukt taggad till då lådan kommer och jag kan börja provpassa ihop grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3ed8df4e3b44c428d7ba0dc8d3a63ed8.jpg

dFagnell
13 mars · 106 Inlägg
#66

Äntligen har den kommit. Tumme upp till brandtab som svarat på frågor långt efter kontorstid och levererat lådan fort.

Nu ska det punktas ihop några fästen som får sys ihop där det finns en bättre svets. Garagesvetsen duger nog mest bara till punkter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a5bb66ba6f6b092c23907eb395834fe4.jpg

dFagnell
18 mars · 106 Inlägg
#67

Idag fick jag ett inspirationsryck och drog en sväng till garaget. Skruvarna till lådan hade kommit och även lådan. Fick mig även en bmw kardan som passar lådan för att kunna svetsa om kardanen. Denna får jag ta måtten på och köra med till det är dags att köra på en ny kardan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d421443b519cf91afe09f63ab71760d7.jpg

Började även titta på byggnation av motorfästen och det ser ut som att det kan bli rätt enkelt att snickra till några sådana. Testade med original 2jz motorkuddar men beroende på så kanske jag ritar upp något bitigare till senare. Så länge jag har vinklar och mått kan jag skicka en caddad ritning till någon som kan fräsa/skära ut bitarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-4929c8b73b43f05b2d621446c37bf644.jpg

Men sakerna ligger rätt så rätt mot OEM fästpunkterna på passagerarsidan iallafall.

Supra MK3 kardan vs E39 530d(?) kardan, viss skillnad i längd men det löser sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-416934fcbd92302f8b80cdd4e36ffdc9.jpg

Demonterade även fronten inför denna operation och när jag fått till fästena så ska motorrummet rensas inför byggnation av tryckrör och lack.

Växelföraren på lådan verkade hamna rätt smidigt till känns det som, vet ej hur det sitter på BMW men detta ska nog inte vara omöjligt att få till. Ignorera gärna att jag använde en batteri kabel för att hålla upp lådan, hade mer kablage än spännband och det var bråttom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-cdc8825430ab4d68211580b04a23b3da.jpg


Jag kanske hinner/orkar/har råd att färdigställa detta till sommaren. Det som saknas innan helt bessvänlig är en ny diff samt customdrivaxlar eller styrväxel och rattstång.

Det lutar mot diff, men ibland känner jag att en rattstång+styrväxel skulle vara billigare och enklare då det finns en mustang styrväxel som passar rätt okej med viss ombyggnation.

Men ja, diffbyte lär det nog ändå bli tids nog. Nu var det här kanske luddigt men jag har varit i garaget och bänglat på sedan jag klev av arbetspasset idag så man är väl lite slut.

dFagnell
25 mars · 106 Inlägg
#68

Mer saker på väg! Snart kommer det hem ett coolerworx spakställ, svänghjul, tryckplatta och dubbelskivig koppling så det börjar bli lite ordning på detta. Har lite mer fix kvar på motorfästena innan allt är plant och fint.

Surrat lite med en som kanske kan se till att lösa kardanen åt mig också. Så det här blir nog kanon!

dFagnell
27 mars · 106 Inlägg
#69

Hann lyfta i och ur motorn några gånger igår, måste massera tunneln en aning för att få lådan att stå i våg. Tog upp ett litet större hål för spaken också, lådan tar i något så den står inte helt rakt. När allt ligger i våg kan jag punkta ihop mina fästen på nytt.

Men det går framåt, har varit i garaget varannan dag denna vecka, snart kanske fästena är klara och jag kan börja fundera på kardan och bakvagn osv.

dFagnell
27 mars · 106 Inlägg
#70

Blev en snabb sväng ut på jobblunchen, fick visst paket. https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-aac7f0cd618f5b508f8838f2575a567c.jpg

Ska separera låda och motor igen för att montera kopplingen och svänghjulet nästa vecka, ska göra ett test med 1jz motorfästen och se hur det passar innan jag fortsätter bygga på egna fästen.

pattern Snöräser
30 mars · 43 Inlägg
#72

Trevligt! Det går ju frammåt!

dFagnell
30 mars · 106 Inlägg
#73

Rovers skrev:
Gött när det händer grejer

Javisst, ska försöka att ta och knacka ut lite mer utrymme i tunneln i veckan så kanske det här kommer ihop strax.


pattern skrev:
Trevligt! Det går ju frammåt!

Helt klart någon form av förbättring, nu är dock det lite krångel med att få lådan att passa helt rätt. Toppen av lådan tar i kardantunneln så måste få till det innan motorn sitter till 100%.

Jag har fått tag på några 1JZ fästen som enligt internet skall kunna passa bolt on i min kaross, då kanske jag får motorn plan och ett bättre utgångsläge för att se var motorn ska hamna.

dFagnell
1 april · 106 Inlägg
#74

Snubblade in på ebay nu på lunchrasten. Det var så billigt så jag orkade inte hålla på att labba, fick inte till vinklarna själv och har mest stått och ensampulat i garaget. Slipper gärna det och får motorn rakt direkt. Hade jag haft originallådan i så kanske jag fått hjälp av den att centrera motorn och fått lite hjälp på traven i samband med det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-0089d22139d26168ed14f52c7aeb5240.jpg

dFagnell
22 april · 106 Inlägg
#75

Nu har ett nytt roligt paket kommit. Så idag blir det att åka till garaget och försöka göra lite nytta. Måste ta reda på var lådan tar i kardantunneln, den verkar vara aningen större än den gamla lådan. Så det blir väl några lyft i och ur i eftermiddag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-abee1b24e238267ed4f49e636a065543.jpg

dFagnell
22 april · 106 Inlägg
#76

Okej, jag var dödstrött efter jobbet (börja 06:00 vad är det för jäkla påhitt?!) så jag tog en powernap på alldeles för lång tid och vaknade med dåligt samvete.

Så jag klädde på mig och åkte till garaget. Nu sitter motorn på plats och det återstå att se huruvida lådan passar in sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-f9e7e0f8c4d0fc19190aa03a5827faee.jpg

Uppmätt och helt plan i sidled. Har ni inget vattenpass hemma så finns det bra appar för att ha det i mobilen, det är trots allt inte raketforskning med sensorer och telefonerna har bra sådana. Tror jag hade en lutning i sidled på mindre än en halv grad. Det får duga, sakerna är inte åtdragna än och allt passade galant!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-c8aad941f3a3ea46e0768d631b8ca5f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-9d9a2203f9b1d9cb39bc17f418a28f97.jpg

Rätt okej utrymme för lådan efter att ha masserat in plåten en aning just närmast torpeden. Kapar helst inte om jag inte måste så det har blivit några i och urmonteringar. (Ser att bilden blev mörk under bilen, man ser lite bättre med hög ljusstyrka.)

Förhoppningsvis får jag mitt paket från speeding strax med de sista grejerna som behövs innan jag kastar in lådan permanent och monterar svänghjulet osv, de grejerna ligger fortfarande hemma och har inte ens hunnit till garaget än.

Sen blir det att titta på hur jag löser en växellådsbalk, jag har en plan som kan funka, får se hur jag gör.

Sitter nu här och filosoferar och känner att nog fan kanske det här blir en bil till slut trots allt.

Note to self diverse måsten

Lyft i låda och prel montera spakställ säkerställ passform.
Lyft ur allt.
Rensa motorutrymmet för lack
Lacka
Montera BMW kopplingscylinder (Suprans är för klen)
Riv ner tank, byt pump och gör nya tankband
Byt soppaledningar hela vägen (E85 tåliga)

Senast redigerat av dFagnell (22 april )

dFagnell
23 april · 106 Inlägg
#77

Lådan gick in galant efter att ha knackat in torpeden tillsammans med de nya fästena. Svinbra! Paketet från speeding ligger nu på posten och jag ska hämta ut det ikväll.

Ska börja kika på lösning till spakstället strax tillsammans med någon temporär montering där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-999ccad3e4254750f3fd0f9ec514f559.jpg

pattern Snöräser
24 april · 43 Inlägg
#78

Härligt när det flyter på!

dFagnell
17 maj · 106 Inlägg
#79

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-ca690a1f1c40dd861db221e6410015e2.jpg

Nu jäklar har det kapats för glatta livet! Lådan byggde så pass mycket uppåt att det inte gick att massera in plåten så min goda vän Harry hjälpte till med att öppna upp tunneln för lådan.

I samband med detta offrades möjligheten att köra varmluftsblåset på golvet då det rörel låg an mot tunneln.

Nu ska jag riva bort lite interiör för att svetsa igen detta. Ska utöka utrymmet kanske en centimeter till uppåt. I samband med detta så råkade jag skada en motorkudde så det blir nya kuddar senare.

Nu ska jag arbeta på en växelspakskonsol för att få dit coolerworxstället.

Jag överväger starkt att behålla diffen och istället satsa på styrväxel/rattaxel byte då det känns mer värt. Ska försöka hitta någon rattstång som skulle kunna gå in i bilen.

Överlag så är jag jävligt nöjd.

dFagnell
20 maj · 106 Inlägg
#80

Nu är dashen ute och det återstår bara att demontera värmepaketet inför svets av tunneln. Jag fick ett ryck 23:00 då jag satt vid datorn där hemma och brände hit till garaget. Nu ett tag senare så kan jag konstatera att det var en bra idé.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2eaeb3e694a998fd7f2a714708aeeef0.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang