Får väl ta och skapa en tråd om de gamla liket man fraktar runt röven i nu på sommarhalvåret, som snart har sitt slut
Hursomhaver, bytte in min V70 D3 -11 automat mot den i juli månad om jag inte missminner mig. Och då va ytterligare en dröm förverkligad
Planen för denna är till en början att bara glida i denna och nästa sommar och efter de blir det troligtvis totalrenovering. Börjar med den självklara inköpsbilden Och ja, det är en original tdic. Dock är motorn utbytt till en nyare under årens gång. Original va Grönblock och detta är svartblock.
Sen så fick jag hem guldiga ocean Dtm. Här är en bild på båda mina leksaker. Chevellen på flaket är min farbrors. Precis som på min gamla 745 tdic så är det original gula dimljus samt grillemblem som gäller Höger strålkastare har jag beställt en ny så den borde komma när som helst På bilden har det även hittat dit USA blinkers med posljus
Sen så var det dax för lite coils, blev bc fram och universal bak. Dom bak väntar jag fortfarande på att få hem. Då det är multilink mk1 på denna så får jag göra ett eget fäste till coilsen bak men ritningen är redan klar i huvudet
Bjuder på tre bonusbilder på båda leksakerna samt mitt arbetsredskap bild från Classic car week i Rättvik på drive in bion. Passagerarstolen är numera lagad Och det fina ekipaget dit och hem Projekt tråd om 142:an hittar ni här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318306
Kommentera gärna.
Senast redigerat av Scania-Jonte (16 september 2018)
Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv. Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien Blir spännande att följa.
Volvo-Tysken skrev: Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv. Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien Blir spännande att följa.
Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic. Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn. Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig.
Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk.
Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige. Kul att du följer
Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo-Tysken skrev: Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv. Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien Blir spännande att följa.
Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic. Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn. Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig.
Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk.
Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige. Kul att du följer
Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes? Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.
Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.
Volvo-Tysken skrev: Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv. Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien Blir spännande att följa.
Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic. Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn. Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig.
Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk.
Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige. Kul att du följer
Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes? Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.
Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.
8518st gjordes tror jag det var. Saken var väl att Volvo vid den tiden inte gjorde egna dieselmotorer. Därav att det blev en VW motor.
Har ännu inte vågat kolla på c-stolparna hehe
Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic. Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn. Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig.
Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk.
Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige. Kul att du följer
Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes? Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.
Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.
8518st gjordes tror jag det var. Saken var väl att Volvo vid den tiden inte gjorde egna dieselmotorer. Därav att det blev en VW motor.
Har ännu inte vågat kolla på c-stolparna hehe
Precis. Ja det stämmer, men jag ville veta hur manga dieslar det fanns