Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
Fick passa på att ta ett ryck ikväll ,då jag har den hemska natthelgen framför mig på jobbet.
Bakre stolsfästet svetsades. Är svetsat både i sidorna och vid uppräkningen i golvet längst med fram och bak. Så bör hålla gött och väl vid en eventuell brytning.
Sedan la jag på ett rejält lager rostskydd på allt som va svetsat och slipat. För att sedan dra på karosserikitt över alla fogar. Förutom dem till stolsfästena. Ifall tex någon besiktnings gubbe vill kunna se dem.
Stolen provmonterad! Blev riktigt nöjd, behöver bara lite längre bullt i framkant då de inte riktigt räckte till med distanserna. Men sen skall ju inte jag sitta där något mer.
Stolsfästena till förarsidan kapades till också. Får se när de blir tid och ork över för garaget nästa gång, så svetsas dem dit. Stolarna monteras och jag kan börja mäta för kardantunneln.
Även fyrhjulingen fick "lite" kärlek. En ny sparco knopp som jag köpte i sommras till opeln, men planerna förändras här i livet haha
Bakre stolsfästet svetsades. Är svetsat både i sidorna och vid uppräkningen i golvet längst med fram och bak. Så bör hålla gött och väl vid en eventuell brytning.
Sedan la jag på ett rejält lager rostskydd på allt som va svetsat och slipat. För att sedan dra på karosserikitt över alla fogar. Förutom dem till stolsfästena. Ifall tex någon besiktnings gubbe vill kunna se dem.
Stolen provmonterad! Blev riktigt nöjd, behöver bara lite längre bullt i framkant då de inte riktigt räckte till med distanserna. Men sen skall ju inte jag sitta där något mer.
Stolsfästena till förarsidan kapades till också. Får se när de blir tid och ork över för garaget nästa gång, så svetsas dem dit. Stolarna monteras och jag kan börja mäta för kardantunneln.
Även fyrhjulingen fick "lite" kärlek. En ny sparco knopp som jag köpte i sommras till opeln, men planerna förändras här i livet haha
Har du kvar ditt chassi nummer i golvet? Mitt är bort rostat sen länge å bytt men träffa på en nitisk farbror blå som hade synpunkter på de å ja fick en reg bes =/
Japp mitt är kvar och i gött skick. La inte märke till det förens jag började med stolsfästena.
Har du kvar ditt chassi nummer i golvet? Mitt är bort rostat sen länge å bytt men träffa på en nitisk farbror blå som hade synpunkter på de å ja fick en reg bes =/
Japp mitt är kvar och i gött skick. La inte märke till det förens jag började med stolsfästena.
Skönt de iaf 😊 Är ju trots allt en opel så rosten finns ju eller kommer ju tyvärr.
Ja funderar på att knacka in numret i ena fjäderbens Torne iställe
Ja så är det ju tyvärr. Jo de kanske vore en idé:)
Sitter på jobbet och funderar runt bilen på lite olika lösningar m.m. Tanken på att få in friskluft i bilen genom de två yttre utblåsen inne i coupén. Troligen blir de några luftintag i fronten så som på bilden med t ex ventilationsslang in till de utblåsen. Men blir nog runda luftintag då jag kan använda mig utav "bastrattar" eller vad det heter. Även sådana speglar som är på bilden kommer att köpas in och täckplattor till de gamla. Tycker att dessa speglar gör sig 100 gånger bättre på bilen. Suget efter garaget är enormt nu när man sitter här på jobbet!! Skall bli riktigt roligt när stolsfästena är färdiga så jag kan börja bygga om kardantunneln så den blir aningen bredare och även helt slät upptill.
Skönt de iaf 😊 Är ju trots allt en opel så rosten finns ju eller kommer ju tyvärr.
Ja funderar på att knacka in numret i ena fjäderbens Torne iställe
Ja så är det ju tyvärr. Jo de kanske vore en idé
Ja ska knacka in mitt i golve igen. Men tänkte höra om dom godkänner de på Torne. För de byts ju aldrig ut
De har du ju rätt i! Men tyvärr är ju endel av de där gubbarna riktiga paragraf ryttare. Skall bli intressant och se vad mycket de har att anmärka på första gången jag åker in med min!
Ja ska knacka in mitt i golve igen. Men tänkte höra om dom godkänner de på Torne. För de byts ju aldrig ut
De har du ju rätt i! Men tyvärr är ju endel av de där gubbarna riktiga paragraf ryttare. Skall bli intressant och se vad mycket de har att anmärka på första gången jag åker in med min!
Tyvärr finns de allt för många som inte vill släppa igenom annat än hur de en gång var. Men nån gång ska väl även ja få ha tur
Du kan ju alltid köpa en 400 huv eller oxå får du kapa själv.
Ja har ju min gamla huv kvar som ja tänkt kapa lite hej vilt i för att få nå snygga intag på eller nåt hehe
Japp en 400 huv är tanken att de skall bli. men de luftintagen kommer ju gå till kylning av motorn.
CCRobin skrev: En fråga bara, varför ska du göra om värmesystemet?
Inget av det funkar. sedan vill jag ha ner vikten lite också, och bilen kommer ju endast gå sommartid så värme kommer ej behövas. möjligen kommer de köpas ett elektriskt värmepaket av "racing modell" senare om jag känner att det behövs. Men såklart som allt annat så kommer detta att sparas. ifall de blir några ändringar i framtiden.
CCRobin skrev: Det har jag med, tänkte bara att om du plockar hela värmepaketet och det så kan du ju använda samma ställe att ta in luft ifrån men bara dra ut dom till sidorna istället
Japp helt klart! Tummen upp! Hur sitter hela paketet fram i motorrummet vet du de? Är de bökigt att får ut de?
CCRobin skrev: Skruvat inifrån och lite i motorutrymmet har jag för mig men det va ett tag sedan jag gjorde det! Har nog en sprängskiss I rephandboken jag kan ta kort på om du vill.
De får du gärna göra. En sådan bok måste även inhandlas!
Då satt stolsfästet på förar sidan med. Kommer slipas till på sina ställen och läggas ett lager rostskydd nästa gång i garaget.
Då satt stolen på plats så de fick bli en första sittning. Satt som en kung! Provade även att hålla de nya spakstället ca en decimeter bakom originalet. Och de kommer bli perfekt.
Fick några minuter över nu emellan barn,städ och eftermiddags jobb. Så passade på att gå ut och montera i passagerarstolen också. Så jag kan börja mäta och göra en mall för den nya kardantunneln och den hydrauliska handbromsen. Passagerarstolen skall som sagt upp lite mer i framkant.
En sådan här kommer att inhandlas om ett tag. http://www.racepart.nu/styrutvaxling-ko … vaxel-ltec Men frågan är vad tror ni att besiktningen kommer att säga om detta?! Har alltid velat ha lite "tajtare" styrning! speciellt nu när jag sitter lite tajtare.
Adrianhalvordsson91 skrev: En sådan här kommer att inhandlas om ett tag. http://www.racepart.nu/styrutvaxling-ko … vaxel-ltec Men frågan är vad tror ni att besiktningen kommer att säga om detta?! Har alltid velat ha lite "tajtare" styrning! speciellt nu när jag sitter lite tajtare.
Det finns korta styrväxlar att köpa till OPEL. Man byter kuggstång och kugghjulet i styrväxeln, det säger bilprovning inget om.
Okej tycker jag har letat runt lite utan resultat. Du får gärna länka om du har möjlighet? Tack på förhand