Opel Rekord V8 - ett rekordförsök! Uppstart/ljud sida 13

Bilen är tänk att gå på strippen, i sidled, på några av Sveriges racebanor och flertalet repor till lokala glasskiosken.

LittlelandRacing

  • 51 Följare
  • 20 515 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 10:08
1 301 Inlägg
Skrivet 5 december #221

Coolt pedalställ!
Vad blir det för scoop?
Original grillen är grym förresten, den hade jag behållt, men kanske ordnat så det blir dubbla lampor per sida ?

186 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #222

Tumbleweed skrev:
Coolt pedalställ!
Vad blir det för scoop?
Original grillen är grym förresten, den hade jag behållt, men kanske ordnat så det blir dubbla lampor per sida ?

Pedalstället var billigt och kvaliteten är ju helt grym! Scoopet blir från RP Glasfiber,
Cowl Induction / Z 28 L= 140cm B= 65cm H= 15c:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-8b86d25a3afca10bf45479f21db0b1a8.jpg

Kommer nog behålla grillen... Men vill inte ha nått krom alls. Så kommer bli svart grill, svarta kromdetaljer kring lampor, fönster etc. Ingen kofångare varken bak eller fram, istället en schysst "läpp" och Skärmbreddare. Vill ha samma typ av läpp som vinge fast på bakluckan!

186 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #223

Här kommer en massa små frågor jag behöver hjälp med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-4fdd07d5e49636bc706da18955f18648.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-3b897bdfb513348f66302d391493a166.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-cae4fd1d63bef49420609772626d6d6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-103f1aa62c73a5cac1875be9d72136d6.jpg

Ytterligare frågor:
- Finns det svaga/starka vakumportar på förgasaren?
- Vart kopplar jag in växellådsvakumet? I insuget någonstans men kan inte hitta vart.

Senast redigerat av LittlelandRacing (6 december )

Hobbymekaniker · 209 Inlägg
Skrivet 6 december #224

Kolla in Corsa B eller C elservo, finns mycke info på brittiska forum.

Dubbla ok som ska fungera samtidigt (t ex dubbla 240 ok fram som ska klämma båda två vid broms) är i min mening bara onödigt avancerat. De blir en massa mer slangdragning/rördragning, de blir fort oerhört stor kolvarea fram etc. Kör på ett ok per hjul för färdbromsen och bespara dig en massa huvudbry smile

Kolla in Sellholm ventilen innan du börjar snickra extra fästen bak med: https://badassparts.se/fordelningsventil.html

Bromsoksadaptrar bygger man inte i en handvändning, 10mm stål som är de enklaste materialet att jobba med är ganska tungjobbat om man inte 3D caddar fram och fräser ut färdiga saker som bara är att skruva dit. Den ventilen löser hela saken själv smile

186 Inlägg
Skrivet 6 december · Inlägg av trådskaparen #225

Cassius skrev:
Kolla in Corsa B eller C elservo, finns mycke info på brittiska forum.

Dubbla ok som ska fungera samtidigt (t ex dubbla 240 ok fram som ska klämma båda två vid broms) är i min mening bara onödigt avancerat. De blir en massa mer slangdragning/rördragning, de blir fort oerhört stor kolvarea fram etc. Kör på ett ok per hjul för färdbromsen och bespara dig en massa huvudbry smile

Kolla in Sellholm ventilen innan du börjar snickra extra fästen bak med: https://badassparts.se/fordelningsventil.html

Bromsoksadaptrar bygger man inte i en handvändning, 10mm stål som är de enklaste materialet att jobba med är ganska tungjobbat om man inte 3D caddar fram och fräser ut färdiga saker som bara är att skruva dit. Den ventilen löser hela saken själv smile

Elstyrstångsservot ska jag kolla in!
Hmm... den där ventilen är ju mycket billigare än att köpa till två ok, två bromsbelägg, adaptrar, bromsledning.
Ska definitivt köra på den!

Fram så ska jag kolla runt lite, ventilerade skivor fram och schyssta belägg, jag tänkte att jag testar det.
Men Det kanske är en smaksak och en rimlighetsbedömning... men hur märker man att det är för klent? Självklart om man inte stannar heheh såklart, men jag tänkte mer: Behöver trycka bromsen nästan i botten för att bromsarna ska kännas som de tar något, eller att bromsarna blir överhettade och att man därmed förlorar bromseffekt.

Jag vet ju att motorn är på 300hk men bilen väger ju bara 1100kg. Sitter ju omega 3000 bromsar på och en omega 3000 väger väll betydligt mer och till den dög dom dugligt?

Senast redigerat av LittlelandRacing (6 december )

Hobbymekaniker · 209 Inlägg
Skrivet 6 december #226

Jag tror de finns något krav om bromsretardering.. kalla de negativ acceleration smile

Förhållandet är d=(Vf-Vi)/t
d=decelleration
Vf=Velocity final
Vi=Velocity initial
t=tid

Säg att du bromsar från 100kmh till 0 på 5 sekunder då. 100kmh är 27,8 m/s (viktigt att använda rätt enheter)
(0-27,8)/5=-5,56m/s^2

(m/s^2)/G ger dig sen deceleration i G. G är 9,82 normalt sett så i detta fall hade du haft en negativ acceleration på 0,57G. Sikta på att klara 1G så ska de vara lugnt (från 100kmh betyder de en stopptid på 2,8 sekunder) då har du bra bett i bromsarna smile Det går räkna om de till meter också och räkna stoppsträcka istället. Det går också räkna på vad bromsarna i teorin ska klara om däcken har maximal friktion och inte låser men de är nog överkurs.

Generellt bör 240 bromsar bak och 300mm skivor med bra ok fram duga, de är ett större problem att du inte klarar 15kw/100kg tjänstevikt. Räkna med att få vikta i bilen en del och kanske också leta fram en motor med lägre starteffekt!

Jag hade själv tänkt regga med en 3.6l Audi åtta i en Kadett C (std tjänstevikt 960kg), men med 250hk hade jag behövt 1250 i tjänstevikt.. Nu blev de en 3.7l motor istället för 230hk som betyder 1130kg tjänstevikt istället vilket är klart lättare att få igenom. Även om motorn, lådan, bakaxeln är tyngre så är de alltid svårt att övertyga att dom väger 300kg mer än original.. smile

186 Inlägg
Skrivet 6 december · Inlägg av trådskaparen #227

Cassius skrev:
Jag tror de finns något krav om bromsretardering.. kalla de negativ acceleration smile

Förhållandet är d=(Vf-Vi)/t
d=decelleration
Vf=Velocity final
Vi=Velocity initial
t=tid

Säg att du bromsar från 100kmh till 0 på 5 sekunder då. 100kmh är 27,8 m/s (viktigt att använda rätt enheter)
(0-27,8)/5=-5,56m/s^2

(m/s^2)/G ger dig sen deceleration i G. G är 9,82 normalt sett så i detta fall hade du haft en negativ acceleration på 0,57G. Sikta på att klara 1G så ska de vara lugnt (från 100kmh betyder de en stopptid på 2,8 sekunder) då har du bra bett i bromsarna smile Det går räkna om de till meter också och räkna stoppsträcka istället. Det går också räkna på vad bromsarna i teorin ska klara om däcken har maximal friktion och inte låser men de är nog överkurs.

Generellt bör 240 bromsar bak och 300mm skivor med bra ok fram duga, de är ett större problem att du inte klarar 15kw/100kg tjänstevikt. Räkna med att få vikta i bilen en del och kanske också leta fram en motor med lägre starteffekt!

Jag hade själv tänkt regga med en 3.6l Audi åtta i en Kadett C (std tjänstevikt 960kg), men med 250hk hade jag behövt 1250 i tjänstevikt.. Nu blev de en 3.7l motor istället för 230hk som betyder 1130kg tjänstevikt istället vilket är klart lättare att få igenom. Även om motorn, lådan, bakaxeln är tyngre så är de alltid svårt att övertyga att dom väger 300kg mer än original.. smile

Tack för infon! smile

I bilens regbevis står det 1290kg som tjänstevikt och det är det jag går på. I verkligheten väger bilen kanske 1100kg, och när de tillverkades 970kg. Men går på det som står i regbevis för det är ju det som "gäller". 250hk (original effekten i Pontiac 350 1971) har 250hk. så klarar mig med andra ord!

1 301 Inlägg
Skrivet 7 december #228

Där finns ofta "för många" vacuum uttag på förgasare, därav pluggningar. Den som är pluggad längst ner (med skruv i?) Verkar vara den som ska gå till fördelaren.
Vatten röret i toppen, ser ut att vara till värmepaketet till kupé

Bilden med "blockad vacuumport" sitter ett lite större röranslutning med hullingar, kan vara vacuum till lådan eller bromsservo, svårt att se..

Hobbymekaniker · 209 Inlägg
Skrivet 7 december #229

Går du via SFRO kommer bilen vägas, bara så du vet wink

1 301 Inlägg
Skrivet 7 december #230

Cassius skrev:
Går du via SFRO kommer bilen vägas, bara så du vet wink

Dom har portabla vågar med sig har jag för mig, till varje hjul

186 Inlägg
Skrivet 7 december · Inlägg av trådskaparen #231

Cassius skrev:
Går du via SFRO kommer bilen vägas, bara så du vet wink

Har snackat med dom och vi kommer bara köra halv-besiktning pga av att bilen redan är besiktigas som ombyggt fordon smile vi ska kolla motorfästen, bromsledningar och ta en provtur.

Smidigt värre!

186 Inlägg
Skrivet 7 december · Inlägg av trådskaparen #232

Tumbleweed skrev:
Där finns ofta "för många" vacuum uttag på förgasare, därav pluggningar. Den som är pluggad längst ner (med skruv i?) Verkar vara den som ska gå till fördelaren.
Vatten röret i toppen, ser ut att vara till värmepaketet till kupé

Bilden med "blockad vacuumport" sitter ett lite större röranslutning med hullingar, kan vara vacuum till lådan eller bromsservo, svårt att se..

Great! Ska fippla med det ikväll smile

186 Inlägg
Skrivet 8 december · Inlägg av trådskaparen #233

Blev lite pill med elen idag! Imorgon kopplar jag in alla vakumslangar, fyller på alla vätskor och sen ska jag försöka provstarta motorn:) har längtat så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-86f7b1c8d25506bfd29f09e665c0f612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-0157af1f1bec7551ab91f7128823874f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-0e416f810dc70db2c2edc5f5b39e74a8.jpg

1 301 Inlägg
Skrivet 9 december #234

Ser gott ut! Jag vet inte hur länge motorn har stått, men ett tips är att köra upp oljetryck utan tändning,så oljetryck finns direkt sen när du ska starta den :-)
Fan , jag blir avis, jag vill starta min maskin oxå!

186 Inlägg
Skrivet 9 december · Inlägg av trådskaparen #235

Livet.... smile
Fortsättning följer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-05ec9387c9311a04c894f1f77a1a168a.jpg

1 301 Inlägg
Skrivet 10 december #236

LittlelandRacing skrev:
Livet.... smile
Fortsättning följer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-05ec9387c9311a04c894f1f77a1a168a.jpg

Servon eller automatlådan? Huj..ser lite tradigt ut

186 Inlägg
Skrivet 10 december · Inlägg av trådskaparen #237

Tumbleweed skrev:

LittlelandRacing skrev:
Livet.... smile
Fortsättning följer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-05ec9387c9311a04c894f1f77a1a168a.jpg

Servon eller automatlådan? Huj..ser lite tradigt ut

Växellådansolja smile men inte så farligt, en AN-koppling som var dålig! Men tradigt i alla fall. men beställt nya grejor nu... aja, alltid är det något som går fel!

Men ljudet när motorn går igång... mums big_smile

126 Inlägg
Skrivet 10 december #238

Nu är nog motivationen på topp iallafall wink

186 Inlägg
Skrivet 10 december · Inlägg av trådskaparen #239

RandomMaister skrev:
Nu är nog motivationen på topp iallafall wink

Blev helt ärligt lite nedstämd igår! Men i ärlighetens namn då lärde jag mig att inte stressa igenom saker. Så bara att göra om och göra rätt! På beställning på riktiga AN-kopplingar från speeding smile

186 Inlägg
Skrivet 10 december · Inlägg av trådskaparen #240

"Operation gör om gör rätt" sattes i rullning ikväll. Rivde bort läckande skit och förberedde inför morgondagen då riktiga, högkvalitativa och framför allt, korrekt monterade prylar åker på! Slangar till växellådskylningen och oljereplacern kommer bli prima smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-31e057d059372662b716725ee711dc82.jpg

Monterade en enklare säkring baktill. Skön arbetsställning faktiskt:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-9f6a9634570659c95cf61d26b4851fa3.jpg

Sen så beslutade jag mig för  att... hmm "innan jag gör fel, göra rätt från första början" och riva ut alla gamla kablar och dra nytt och fräscht och framför allt säker kabelhärva!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-4fc2ada4ed2f245ffed674eeaa2cc4b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-aecd30ceeb611cf463901a6cd72ca389.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (10 december )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang