2796
Sök

Fungerar min ABS verkligen?

15 Inlägg
26 december 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Skoda Octavia 1.8t 4x4 från 2003. ABS systemet verkar inte fungera alls...bromsar man hårt nu när det är halt så låser sig däcken utan att bromsen "pulserar" som den annars brukar göra. (Har inte panikbromsat nått på torr asfalt senaste tiden vad jag kan minnas så vet ej om det fungerat då heller) Alla 4 hjul låser sig direkt och bilen bara glider rakt fram... ABS lampan lyser inte. Men när man startar bilen så lyser den och lyser i nån sekund och slocknar där efter precis som det ska vara. Ska även tillägga att bilen gick igenom besiktning med blanka papper för ungefär 1 månad sen.
Är ABS systemet så pass dåligt på en sån här gammal bil att är det snö på vägen så låser den bromsarna ändå eller är det någon som inte står rätt till?

Of World
3 356 Inlägg
26 december 2018
#2
Jag brukar försöka låta bli att köpa gamla v.a.g bilar, för att ofta är dom fuskade i just Abs eller airbag. Jag kan inte säga att alla är det jag kanske bara haft otur någon gång.. Men en möjlighet är just att din kan vara fuskad och man märker inget förrän man behöver absen.
Kolla om lampan slocknar samtidigt som te.x motorlampan, brukar ofta seriekopplas. Eller airbaglampa.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 235 Inlägg
26 december 2018
#3
Det finns en del ohederliga bilhandlare som fuskkopplar bl a ABS och SRS  istället för att reparera bilen.
Du får läsa ut felkoder, och har du tur är det bara en sensor som behöver bytas.


15 Inlägg
26 december 2018
Trådstartare
#4
Presidento skrev:
Jag brukar försöka låta bli att köpa gamla v.a.g bilar, för att ofta är dom fuskade i just Abs eller airbag. Jag kan inte säga att alla är det jag kanske bara haft otur någon gång.. Men en möjlighet är just att din kan vara fuskad och man märker inget förrän man behöver absen.
Kolla om lampan slocknar samtidigt som te.x motorlampan, brukar ofta seriekopplas. Eller airbaglampa.
Den slocknar inte tillsammans med motorlampan det vet jag eftersom motorlampan lyser tills man startar motorn och det gör inte ABS lampan, dock så kan den vara seriekopplad med nån annan av kontroll lamporna, ska titta om den slocknar samtidigt som nån annan kontroll lampa när jag kommer hem igen på fredag.

engolf skrev:
Det finns en del ohederliga bilhandlare som fuskkopplar bl a ABS och SRS  istället för att reparera bilen.
Du får läsa ut felkoder, och har du tur är det bara en sensor som behöver bytas.
Det är läst felkoder med en sån här billig felkodsläsare (elm327 tror jag den heter) och den hittar inga felkoder iallafall, men det garanterar ju kanske inte så mycket.
Men på besiktningen kopplar dom ju upp den mot datorn och kollar efter felkoder, borde inte dom ha hittat nån abs felkod isåfall?

Känner förra ägaren bra och har all service historik/reparationskvitton osv och den har inte haft nått ABS problem tidigare. Bara bytt klossar å skivor i hans ägo, i min ägo bytt 1 kärvande ok, klossar bägge sidor bak å 1 skiva bak

Avstängd
10 388 Inlägg
27 december 2018
#5
sho0330 skrev:
Presidento skrev:
Jag brukar försöka låta bli att köpa gamla v.a.g bilar, för att ofta är dom fuskade i just Abs eller airbag. Jag kan inte säga att alla är det jag kanske bara haft otur någon gång.. Men en möjlighet är just att din kan vara fuskad och man märker inget förrän man behöver absen.
Kolla om lampan slocknar samtidigt som te.x motorlampan, brukar ofta seriekopplas. Eller airbaglampa.
Den slocknar inte tillsammans med motorlampan det vet jag eftersom motorlampan lyser tills man startar motorn och det gör inte ABS lampan, dock så kan den vara seriekopplad med nån annan av kontroll lamporna, ska titta om den slocknar samtidigt som nån annan kontroll lampa när jag kommer hem igen på fredag.

engolf skrev:
Det finns en del ohederliga bilhandlare som fuskkopplar bl a ABS och SRS  istället för att reparera bilen.
Du får läsa ut felkoder, och har du tur är det bara en sensor som behöver bytas.
Det är läst felkoder med en sån här billig felkodsläsare (elm327 tror jag den heter) och den hittar inga felkoder iallafall, men det garanterar ju kanske inte så mycket.
Men på besiktningen kopplar dom ju upp den mot datorn och kollar efter felkoder, borde inte dom ha hittat nån abs felkod isåfall?

Känner förra ägaren bra och har all service historik/reparationskvitton osv och den har inte haft nått ABS problem tidigare. Bara bytt klossar å skivor i hans ägo, i min ägo bytt 1 kärvande ok, klossar bägge sidor bak å 1 skiva bak
Den tar inte mer än motorfelkoder.

Ska väl inte påstå att jag känt någon broms pulsera vidare mycket på en vag-kärra. Det "skrapar" däremot väldigt mycket på (äldre) vagbilar när abs:en jobbar. Som i att det låter "skrapaktigt".
Senast redigerat av it_mutt (27 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

15 Inlägg
27 december 2018
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
sho0330 skrev:
Presidento skrev:
Jag brukar försöka låta bli att köpa gamla v.a.g bilar, för att ofta är dom fuskade i just Abs eller airbag. Jag kan inte säga att alla är det jag kanske bara haft otur någon gång.. Men en möjlighet är just att din kan vara fuskad och man märker inget förrän man behöver absen.
Kolla om lampan slocknar samtidigt som te.x motorlampan, brukar ofta seriekopplas. Eller airbaglampa.
Den slocknar inte tillsammans med motorlampan det vet jag eftersom motorlampan lyser tills man startar motorn och det gör inte ABS lampan, dock så kan den vara seriekopplad med nån annan av kontroll lamporna, ska titta om den slocknar samtidigt som nån annan kontroll lampa när jag kommer hem igen på fredag.

engolf skrev:
Det finns en del ohederliga bilhandlare som fuskkopplar bl a ABS och SRS  istället för att reparera bilen.
Du får läsa ut felkoder, och har du tur är det bara en sensor som behöver bytas.
Det är läst felkoder med en sån här billig felkodsläsare (elm327 tror jag den heter) och den hittar inga felkoder iallafall, men det garanterar ju kanske inte så mycket.
Men på besiktningen kopplar dom ju upp den mot datorn och kollar efter felkoder, borde inte dom ha hittat nån abs felkod isåfall?

Känner förra ägaren bra och har all service historik/reparationskvitton osv och den har inte haft nått ABS problem tidigare. Bara bytt klossar å skivor i hans ägo, i min ägo bytt 1 kärvande ok, klossar bägge sidor bak å 1 skiva bak
Den tar inte mer än motorfelkoder.

Ska väl inte påstå att jag känt någon broms pulsera vidare mycket på en vag-kärra. Det "skrapar" däremot väldigt mycket på (äldre) vagbilar när abs:en jobbar. Som i att det låter "skrapaktigt".
Men det blir inte det här att den bromsar å så tvär släpper nån milli sekund och sen bromsar igen utan bilen låser däcken helt och hållet om man bromsar lite hårdare

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
27 december 2018
#7
Om det inte hade varit för att Du berättade att ABS-lampan lyser nån sekund o sedan slocknar, hade jag nästan misstänkt att bilen inte ens har ABS.
Fungerar fyrhjulsdriften som den ska? Haldex-systemet som sitter på en Octavia av din årsmodell jobbar med bl.a ABS-systemet, om det t.ex är något fel på ABS så fungerar oftast inte 4wd heller.
Har du närhet till någon som kan läsa ut felkoder med mer seriös utrustning än en ELM-läsare, tro?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

15 Inlägg
27 december 2018
Trådstartare
#8
Cuefa skrev:
Om det inte hade varit för att Du berättade att ABS-lampan lyser nån sekund o sedan slocknar, hade jag nästan misstänkt att bilen inte ens har ABS.
Fungerar fyrhjulsdriften som den ska? Haldex-systemet som sitter på en Octavia av din årsmodell jobbar med bl.a ABS-systemet, om det t.ex är något fel på ABS så fungerar oftast inte 4wd heller.
Har du närhet till någon som kan läsa ut felkoder med mer seriös utrustning än en ELM-läsare, tro?
Fyrhjulsdriften fungerar, har buskört lite med bilen och man känner att bakhjulen driver. Om man glider i sidled och trycker på bromsen så hör man ett lite skrapande ljud och det låter som att nått jobbar men man får inte den här ABS känslan som när man pallnitar med en lite nyare bil

Avstängd
10 388 Inlägg
27 december 2018
#9
Leta upp en grusplan, gasa upp och bromsa. Det borde ge relativt tydlig markering om huruvida bromsarna släpper eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
27 december 2018
#10
sho0330 skrev:
Cuefa skrev:
Om det inte hade varit för att Du berättade att ABS-lampan lyser nån sekund o sedan slocknar, hade jag nästan misstänkt att bilen inte ens har ABS.
Fungerar fyrhjulsdriften som den ska? Haldex-systemet som sitter på en Octavia av din årsmodell jobbar med bl.a ABS-systemet, om det t.ex är något fel på ABS så fungerar oftast inte 4wd heller.
Har du närhet till någon som kan läsa ut felkoder med mer seriös utrustning än en ELM-läsare, tro?
Fyrhjulsdriften fungerar, har buskört lite med bilen och man känner att bakhjulen driver. Om man glider i sidled och trycker på bromsen så hör man ett lite skrapande ljud och det låter som att nått jobbar men man får inte den här ABS känslan som när man pallnitar med en lite nyare bil
Det är inte så att dina däck är slitna och/eller av tvivelaktigt fabrikat då?
Med fel däck känns vilken bil som helst läskig oavsett underlag.

Det är ju en rätt stor skillnad i trycket som bromssystemet jobbar med i en nyare bil jämfört med Din egen.

Som sagts ovan, leta reda på en plan o se vad som händer. Helst med snö eller is. Testa att svänga medans du bromsar. Om bilen ändrar riktning borde du ha fungerande ABS, om den går rakt fram så är ju hjulen låsta o då är det nå fel som e galet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
17 895 Inlägg
27 december 2018
#11
Min ABS/ESP är utslagen på pendlarbilen. Lampan lyser. Har tvärnitat 2 gånger de sista 10 dagarna ungefär pga rådjur. Bilen bara kanar med låsta hjul på blöt asfalt. Råder ingen tvekan om att fel föreligger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 250 Inlägg
27 december 2018
#12
På min Octavia 4x4 -05  funkar  ABS och allt annat, som du beskriver och tror att det ska vara.

Dessutom när jag ligger och kör vanligt och sen trycker ned bromsen lite med vänsterfoten, så stryps gaspådraget.
Lika som på passter jag haft.

Om jag vill köra på bredställ i en kurva och zå gasar på, så dras gasen automatisk ned, tills alla hjulen åter greppar.

Har du kollat bytt olja o filter på Haldexen?
Har du kollat oljenivån?
OBS speciell olja till Haldex.

Filtret sitter bakom en balk, så det är hopplöst att hålla rent vid byte.
Jag lossade kardanen och sedan hela bakaxelklumpen. Drivaxlarna fick sitta kvar.
Drog allt ca 10 cm bakåt och skruvade loss filret med stor polygrip.

Köpte mitt filter onödigt dyrt på VAG.

På en av Passaterna uteblev ABS. Kommer jag ihåg rätt, så var det bromsljuskontakten, som även hade en funktion till, just för ABS, och att dra ned gasen vid vänsterbroms.
Gick fler än två kablar till kontakten.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 december 2018)

Forummoderator
17 895 Inlägg
27 december 2018
#13
Meaganeowner skrev:
På min Octavia 4x4 -05  funkar  ABS och allt annat, som du beskriver och tror att det ska vara.

Dessutom när jag ligger och kör vanligt och sen trycker ned bromsen lite med vänsterfoten, så stryps gaspådraget.
Lika som på passter jag haft.

Om jag vill köra på bredställ i en kurva och zå gasar på, så dras gasen automatisk ned, tills alla hjulen åter greppar.

Har du kollat bytt olja o filter på Haldexen?
Har du kollat oljenivån?
OBS speciell olja till Haldex.

Filtret sitter bakom en balk, så det är hopplöst att hålla rent vid byte.
Jag lossade kardanen och sedan hela bakaxelklumpen. Drivaxlarna fick sitta kvar.
Drog allt ca 10 cm bakåt och skruvade loss filret med stor polygrip.

Köpte mitt filter onödigt dyrt på VAG.

På en av Passaterna uteblev ABS. Kommer jag ihåg rätt, så var det bromsljuskontakten, som även hade en funktion till, just för ABS, och att dra ned gasen vid vänsterbroms.
Gick fler än två kablar till kontakten.
Den är ju en idé att kolla... Lite OT men våra nyare bilar blir ju tokiga om man stämplar fullt på bromsen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
28 december 2018
#14
Typ alla nyare bilar med e-gas stryper gasen om man bromsar. Man får hjälpa till med handbromsen om man kan, att vänsterbromsa är nog svårt på nya bilar är jag rädd. :-/

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök