Amazon -65, renovering/busbil

Uppfräschning och renovering av en gammal sliten Amazon. Oklara framtidsplaner men prio ett är bedöma skicket, hitta vad som behöver åtgärdas och se till att kaross och chassi är felfritt.

MrCrankyface

  • 49 Följare
  • 13 400 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 september
alex_v
28 juli · 226 Inlägg
#61

på min 740 hade någon klåpare lagt en plåtbit över och dragit silikon runt om över ett orsthål i golvet... och han jag köpte den av berättade att han skruvast fast en plåt över ett hål för han hittade det precis inan besiktingen, men han vill jag inte gnälla på då det är kompisens farsa.. men silikon och plåt vem fan gör så?

KolGruvan
28 juli · 1 010 Inlägg
#62

alex_v skrev:
på min 740 hade någon klåpare lagt en plåtbit över och dragit silikon runt om över ett orsthål i golvet... och han jag köpte den av berättade att han skruvast fast en plåt över ett hål för han hittade det precis inan besiktingen, men han vill jag inte gnälla på då det är kompisens farsa.. men silikon och plåt vem fan gör så?

Vill man ha en bil igenom besiktningen kan man ju fuska ihop vad som helst. Vet en som laga en tröskel med cement/betong

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
MrCrankyface
30 juli · 194 Inlägg
#63

Ja det finns många fulingar för att få saker genom besiktningen, surt när man senare ska renovera det men kan förstå tidigare ägare också. lol

Börjat sy ihop "väggen" igen för att få lite mer styrka innan jag kapar ur uppåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-74bb207fbae752bf8dbf709194a35f05.jpg

Rosten har krypåt uppåt rätt rejält så tyvärr måste jag kapa ur en hel del här med ... Tror dock jag kan rädda dom bitar jag kapat ur och svetsa tillbaka dom, spar en hel del tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-630a0fc05042c851693f7b7aa085bbbf.jpg

Allt tråkigt bortkapat, i alla fall bättre än andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-92dceb612a234820aef2f6b2729d49d5.jpg

Även svetsat dit nästa "panel". Blåst in en hel del rostskydd i tröskeln och allt annat jag kommit åt under tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e3ff64ed3678e465908d5b3fe21c0e44.jpg

MrCrankyface
30 juli · 194 Inlägg
#64

Klabbat vidare.

Massa mer plåt på och lite volvoprimer för att skydda svetsfogarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9fa73ff91c0fd7c8c3d567be3cfdfc0b.jpg

Sista biten ligger och väntar tills imorgon, ville inte börja svetsa igen på kvällen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bc4f5cf3cd67923e10661c2fc6752d34.jpg

Amazon_123GT Driifter;)
30 juli · 1 581 Inlägg
#65

Du kämpar på bra mot rosten

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
MrCrankyface
5 augusti · 194 Inlägg
#66

Amazon_123GT skrev:
Du kämpar på bra mot rosten

Tack! smile

Äntligen fått dit sista biten! Gott om svetsprimer och rostskyddsolja på baksidan/insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-641eb27feeedfc7851c8e29ff90d18d9.jpg

Slaska på en hel del zinkfärg/primer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a081f9fb47f0821eb83a03559a475d83.jpg

På med en gammal burk billack jag hade ståendes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-13189b6b7664886d7779c8f3ee00ccf8.jpg

Och sista lagret med den pyttelilla skvätt svart jag hade kvar. Lägger ingen större energi på spackel/finish nu eftersom allt ska blästras nästa år.
Förhopningsvis kan jag nu börja montera upphängningen imorgon och jobba vidare med att anpassa 240 bromsarna! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-de0e80f893a17b81b4a3e93242f59251.jpg

MrCrankyface
5 augusti · 194 Inlägg
#67

Det börjar äntligen ta form! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-27669a2aa821f0a488b6a2344ea071a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a11a790e88c65e73f8dc389135b29e53.jpg

MrCrankyface
8 augusti · 194 Inlägg
#68

En del arbete bakom kulisserna idag. Fick öppna upp hålet mer på bromsokshållaren och för det behövde jag tillverka lite skär till fräsen osv.
Snyggt blir det iaf om jag får säga det själv!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7c32c51f0769708e6a623001284b9e5e.jpg
Tyvärr var nya okhållaren inte helt rätt på måtten, beläggen hamnar för långt ut på skivan. Kommer göra om den från scratch så jag blir helt nöjd, bättre än avlånga hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c99d3a77cb9730ad44a69d0eb82a4c6c.jpg

MrCrankyface
15 augusti · 194 Inlägg
#69

Jahopp, då gör vi om det då .. Nya nere till vänster. Oket skall hamna ca 4.5mm närmre med denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5a0524ee8b15690826a7a4d418dfdd7e.jpg

Provpassning för att avgöra vad som behöver fräsas bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3d856d42b7fc2676942c0dd27425a2af.jpg

Och nästan färdiga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9637e1f3d8b6388d7a0b7c6866027a11.jpg

Det blev mycket tightare än jag trodde så fick slipa lite för att få ihop det. Kommer även behöva byta okets skruvar till insex eller dylikt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cd1ac3da025c5aad7df0150c4e204ecf.jpg

Satte dit alla muttrar och allt verkar snurra rakt och fint! Bromsbeläggen hamnade helt perfekt nu. Vänstersidan är nu i princip klar förutom att okets skruvar ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-13a6da313f2ef42f7653a46a815ae3d3.jpg

Nästa steg blir då att göra klart högersidan, så 5x108 bultmönstret håller på att göras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3251564366c5e8633868bd243f9c64bb.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (15 augusti )

Amazon_123GT Driifter;)
15 augusti · 1 581 Inlägg
#70

Snyggt jobbat

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
MrCrankyface
18 augusti · 194 Inlägg
#71

Tack!

Alla delar till högersidan är nu klara men saknar lite bultar som är beställda. Typiskt med UNF/UNC att det ska vara så svårt att få tag på skruv...

Rev ner vänstersidan igen för slutmontage med gänglåsning, extra fett i hjullagerna och så vidare.
Passade på att måla om oken då dom var i 2 olika färger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b02ecca4f956d5bb3a92acff47cb37e7.jpg

Första gången jag kopplat bromsrör, bra mycket svårare att få snyggt än jag förväntade mig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-dc5c9286ae7b5d6a61e3d004c5a8d2d7.jpg

Hittade billiga fälgar på skroten som passar nya bultmönstret.
Framtill tar dom i ganska tidigt i krängningshämmaren, vet inte om problemet är att dom är lite bredare eller om det är fel ET.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5e982b9ecd0943f98ef1ce1c510e0bb5.jpg

Enklaste sättet att lösa det är med längre stag mellan krängningshämmaren och upphängningen men inte tittat på det än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2445bfae1ab7b78b2c51c1cad288e153.jpg

Kan bli rätt okej när bilen kommer ner på marken men inte helt nöjd just nu. Men för 250kr styck var det ett rätt bra köp för att få rull på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-dbd269e84f8a2f95932f386d6d2d0384.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (18 augusti )

Bob-Miller
18 augusti · 939 Inlägg
#72

Verktygsboden har bra tum sortiment,köper all tum bult där...trevligt projekt.

MrCrankyface
19 augusti · 194 Inlägg
#73

Tack för tipset! Beställde en bunt där, lär nog gå åt till annat också när jag fortsätter renoveringen.

MrCrankyface
24 augusti · 194 Inlägg
#74

Varit så jäkla mycket segt jobb på sistone men snart så....
Båda sidorna var klara och skulle börja lufta bromsarna, insåg att oken satt på fel sida så var bara ta isär allt igen och flytta över .. Gott om bromsvätska överallt. roll

Bromsen var fortfarande svampig trots att oken satt korrekt så började lufta bak också(var lite lat först).
Det hjälpte inte heller men passade på att slänga ditt dom nya fjädrarna och dämparna. Bör bli lite lägre och stelare.
Dämparna var ett helvete att få dit, speciellt närtill där jag blev tvungen att böja gängan för att få dit allt, detta p.g.a att dämparen sitter snett och nedre fästet är rakt. Oklart om det är normalt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2b02e38e0ae577ca8c2d518ac6dcc000.jpg

Började sen titta på bromspedalen som jag kom ihåg strulade förut..
Så här fin var den. Helt knäckt och gav bara halvt slag in i huvudcylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-fe7a21778922fec856e857d04ae42ec5.jpg

Gick till fräsen och gjorde denna av solitt stål, den lär nog aldrig böja sig i alla fall. lol
Bytte även ut högen av brickor mot en distans i stål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-34371dff014d91de4fd31d48177bde40.jpg

Efter detta var det bara koppla dit styrningen igen, vilket inte heller gick eftersom jag satt styrarmarna på spindeln på fel sida(höger på vänster sida och vice versa).
Bultarna är ett helvete att nå eftersom dom sitter bakom bromskivan, som hålls på plats av oket som hålls på plats av styva bromsrör. mad
Med massa trix lyckades jag dock lossa på den ena sidan så jag slipper ta isär precis allt igen.

Gav upp för idag men imorgon bör jag absolut få ihop det!

Senast redigerat av MrCrankyface (24 augusti )

HG_
25 augusti · 2 222 Inlägg
#75

Hahaha, ja dessa customiseringar är inte lätta, oftast drar det ena med sig av det andra å tredje osv osv.
Man kan få lite rabies på vägen, men ta en sak i taget så brukar det lösa sig. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
MrCrankyface
25 augusti · 194 Inlägg
#76

Det summerar det ganska bra! lol

Äntligen är högen nere på däcken igen!
Tycker det blev skitbra med sänkfjädrarna men 20mm till hade inte skadat.
Skulle ta en provtur men hände absolut ingenting när jag tryckte på startknappen ...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2c68520a3b6c5a77114d8ed4f15da359.jpg

Lite felsökning så visade det sig att kontakten på solenoiden helt gått av/lossnat någon gång i historien och man lagat detta med massvis med lödtenn, från vilket kabeln sen hade släppt/gått av.
Tennade på skiten igen för att få det att snurra, motorn ska antagligen bytas ut nästa säsong så kändes inte lönt att göra något större.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-583b937a8d124dcb129676acf47a72cf.jpg

Efter detta så snurrade den på fint! Ställde in förgasaren någorlunda då den gått rikt, blev mycket piggare nu.
Kvarstår lite problem som jag upptäckte vid provkörningen.

Renoverade ju växellådan för någon månad sen eftersom ettan och tvåan strulade.. Denna amatör-renovering verkar ha hjälpt! Man kan nu växla upp och ner utan problem, förutom att trean ibland vill hoppa ur men misstänker att detta hänger på att växelspakens kula inte sitter som den ska, är en låsring som verkar ha hoppat ur locket.

Så nuvarande problemen som jag borde ta tag i härnäst är:
-Blinkers funkar inte
-Framlamporna känns otroligt svaga, felsök.
-Bromsen är lite svampig men bara till och från, försvinner om man pumpar några gånger... Lufta/se över spännfjädrar till beläggen
-Växellådan fortfarande lite tjorvig att växla, troligtvis spaken, felsökning..
-Justera dörrgångjärn, förrardörr stänger dåligt.
-Någon sorts temporär tätninglist runt förardörren
-Rost. Så mycket rost.
-Inventera elsystemet i allmänhet för att snygga till det.

Senast redigerat av MrCrankyface (25 augusti )

MrCrankyface
1 september · 194 Inlägg
#77

Inte så mycket till uppdatering men kanske kan vara kul att höra något annat än "nu är detta ombyggt!" big_smile

Hade tidigare problem med svampiga bromsar. Visade sig att bromskitet jag köpt saknade en av fjädrarna som sitter på beläggen här. Nu sitter det två som det ska.
Här ser man att "allt" tagit lite stryk efter jag fick byta sida på både ok och styrarm... Får putsa till allt när jag river ner framvagnsbalken och tar ur motorn i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-28e37ed3a921e7613cbbd504bd9ebede.jpg

Fick även ut lite mer luft med hjälp av denna manick från mekonomen. Man kopplar slangen till ett däck och sedan locket till bromsvätskebehållaren. Gör det sjukt smidigt att lufta bromsarna, så länge man har koll på nivån i behållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8804960c4a1b07b1a97b7939001d15b3.jpg

Pillat lite med förgasaren och diverse sen var det bara ut och köra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8ca4cc126dff24e420f9b5f87cb35c63.jpg

Den har fått vara med på flertal småsvängar för att känna på grejjerna. Växellådan funkar fortfarande fint förutom att trean skrapar ibland.
Så länge den överlever till nästa vinter så är jag nöjd. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9b0f91c41bbf7f0716621607e721b4c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a9caaea3da60f2311201e0abc83e0f67.jpg

Planerna har ändrats lite från första inlägget.
Som det ser ut nu är planen följande:

-Ta loss allt som går(motor, bakvagn, framvagn, inredning, skärmar, dörrar .... ni förstår)
-Rostlaga ner i minsta detalj
-Köpa 240-740-940 donatorbil för motor/låda/axel och massa andra prylar som kan användas.
-Flytta över till amazonen.
-Montera rullbur

NÄR detta sker är inte helt bestämt än. Vi får se om jag flippar ur och kör på i vinter eller om det blir i vår/sommar.

Senast redigerat av MrCrankyface (1 september )

MrCrankyface
6 september · 194 Inlägg
#78

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a6f2c5d5c9f4e1aed35edbc99f4780bb.jpg
Så efter att ha kört denna i cirka en vecka har jag bestämt mig, det blir totalrivning och renovering på en gång.

-Fläkt/lysen/blinkers funkar lite när dom vill.
-Hastighetsmätare har gett upp
-Väldigt stort glapp i drivlinan plus skorrande ljud i bakaxel
-Massvis med hål i golv/torped där avgaser och annat dras in.
-Förarstolen är i väldigt dåligt skick och har tendens att hoppa isär. Tillfälligt åtgärdat med tjocka buntband.
-Förarbältet är ersatt med någon universallösning som funkar skitdåligt.
-Ventilationen verkar ha fastnat på max värme och fläkten gnisslar.
-Avgassystemet är riktigt dåligt trots det jag fixade på det i början. För att få det helt rätt skulle jag behöva byta det i dess helhet.
-Snäckstyrningen är riktigt glapp(men framvagnen i övrigt är riktigt tight efter renoveringen!big_smile)

Alla dessa punkter känns helt onödiga att åtgärda i dagsläget när det runtomkring inte är i bra skick heller och motor/låda/axel ska bytas.

DÄRFÖR..

Kommer jag börja riva ur bilen, plocka ur precis allt och sälja det jag inte behöver(motor/vxllåda framförallt kanske kan ge några tusen).
Därefter ska jag börja ta mig ner till plåtrent och laga upp precis all rost och onödiga hål.
Efter detta vill jag återmontera en sak i taget och se till så det är så nära perfekt jag kan åstadkomma.

Jag måste avsluta ett annat projekt jag håller på med parallellt sen ska bilen få lite mer tid och kärlek!

Senast redigerat av MrCrankyface (6 september )

RandomMaister
6 september · 367 Inlägg
#79

Det var nog det alla här på garaget hoppades på! big_smile
Ska bli riktigt kul och följa!

Bob-Miller
7 september · 939 Inlägg
#80

Nu blir VP-parts glad...o vi andra me som kan följa de..

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang