fax110
7 maj 2019
· 344 Inlägg
Albus skrev:
fax110 skrev:
finns gott om 1.8T motorer med massor av effekt, hur mycket hk hade du tänkt? mindre jobb tid och pengar att bygga en 1.8T på 400-500hk än att stoppa ner en original 5 cylindrig då allting för att stoppa ner en sådan motor måste tillverkas själv, fästen, avgasrör,slangdragning, elektronik osv.
Tanken var att börja runt 400hk med möjlighet att ta ut mer längre fram och då slippa göra dubbeljobb så jag inte måste byta motor längre fram. Men nu när du säger det så blir det ju betydligt mycket mindre jobb att köra med orginalmotorn.
Vad tror du om drivlina som ska hålla för det? Trodde s4 drivlina skulle passa ganska rakt på men kanske hade fel där.
Låter klokt, S4 drivlina från samma kaross passar fint såklart. Men skulle du ha tagit motor och drivlina från en S4 med 5 cylindrig motor som är en äldre bil så hade det passat sämre.
Sen hur mycket mer grejerna faktiskt tål på en S4 B5 säger jag inget om då jag inte har hundra koll men skulle tro att det inte skiljer så värst mycket. Quattro drivlinorna är generellt väldigt hållbara. skulle inte förvåna mig om diffen bak, drivaxlar, knutar och mellanaxel är samma på S4 B5 och A4 B5. Lite sportigare och hållbarare växellådan är ju däremot ganska standard att det måste vara på en sportigare bil.
men skulle bli förvånad om inte original drivlina håller för 5-600hk gatkörning, 400hk väldigt hård körning kanske.
solidt svänghjul med en ordentlig koppling, uppgradera bromsar, fjädring, bussningar, krängare och sådant. det är här du ska lägga krutet för att slippa göra dubbeljobb senare. Detta är A och O.
Det är lätt att hänga upp sig på att man ska göra motorn ordentligt från början men är det något man kommer ha möjlighet att ändra på senare så är det motorn. Den ska plockas ur för att renoveras innan man vet ordet av och den kan lika gärna flyga i luften innan dess också. Så man har ofta fler möjligheter till att byta eller att bygga om motorn än resten av bilen.
Senast redigerat av fax110 (7 maj 2019)