Volvo 945 GL -91 Projekt

Bilen ska besiktigas, återställas och fräschas till!

Grunden1700

• 26 Följare
  • 4 950 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 september
Grunden1700
5 september · 81 Inlägg

Handbromsen
Idag så blev det fix utav en av dom resterande tvåorna, vilket är handbromsen! Den tar men inte tillräckligt tydligen så började med att testa att spänna upp vajern och se om det gjorde skillnad annars så skulle jag fått tagit och kolla backarna, hoppades dock bara på att det skulle vara att spänna smile

Många har nog spänt handbromsen i en äldre Volvo innan och det är inget spännande direkt, men började med att ta ut mittkonsolen även fast det inte behövs så gillar jag den extra platsen man får och möjligheten till att dammsuga lite. Tog sedan 27 och 18 och spände upp den big_smile  https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-83166f41cf8e8db2fe9c82805f843495.jpg
Och efter att jag spänt den så tog den förvånansvärt bra faktiskt, så kunde nu bocka av den tvåan hoppas bara besiktningen tycker likadant roll Detta var tyvärr allt för idag kommer mer imorgon. Ha det!

Grunden1700
6 september · 81 Inlägg

Batterilådan
Fick ju såklart nedslag på batterihyllan och det blev fix utav den idag. Genom att fixa den så försvinner ju 2 tvåor på en gång vilket även är dem sista smile

Fick stå på farsans jobb där det finns riktig svets och tillgång till lyft vilket är underbart underlättande big_smile https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-8b8f078e9f1bed29527682db870e1e14.jpg
Urkapat^^ Hade egentligen varit lättast göra om hela hyllan men varken tid eller nog med plåt fanns

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-fc4aba22bac406f8c3a7ab2a071f350d.jpg
Påbörjad svetsning, här svetsade farsan medans jag höll koll med kompressorn till hands om det skulle börja brinna i underredmassan. Lärde mig även massor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-32e05de35ebce08b0dc9f1914070a418.jpg
Blev lite dåligt vid stötfångarinfästningen upp på sidan men ville inte kapa i den hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-3040b48687b8fe7cd76756ba5b2bb845.jpg
Grundat med 4 lager zink åkte sedan på spraybody över, har tyvärr ingen lack i bilens färg och tänkte att det är inget som syns när batterihållaren sitter på plats ändå så sket i det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-51dfc2fc7dd2077fbd7f3d68440053ae.jpg
Då tog den 14åriga burken med underredsmassa slut^^, lätt bästa som fortfarande går att köpa!
Zinkade och körde body under också innan jag körde på det sista utav underredsmassan. Så rostar inte hål igen på ett tag iallafall.

Det var sista inför ombess, lite osäker fortfarande på handbromsen men får se vad dom säger. Ha det bra sålänge allihopa! big_smile

alex_v
7 september · 223 Inlägg

ser bra ut(:

0Buzz
7 september · 63 Inlägg

Visa gärna "bra att veta" som du fick på rostskador för jag fattar fortfarande inte vad dessa benämningar befinner sig någonstans. Hur kan det bli kortslutning genom en rostig batterilådan?.

Grunden1700
9 september · 81 Inlägg

alex_v skrev:
ser bra ut(:

Tack så mycket Alex! big_smile

Grunden1700
9 september · 81 Inlägg

0Buzz skrev:
Visa gärna "bra att veta" som du fick på rostskador för jag fattar fortfarande inte vad dessa benämningar befinner sig någonstans. Hur kan det bli kortslutning genom en rostig batterilådan?.

Vattenstänk kunde lätt komma in via det hålet som var, därför fick jag den tvåan på kortslutning smile Om det är bilder du vill ha på ''Bra att veta'' så ska jag se till att ta kort när jag får möjlighet till det.

Grunden1700
14 september · 81 Inlägg

Blir bara en snabb uppdatering utan bilder så att ni vet vad som händer just nu smile Var inne på efterkontroll men jag avbröt den då handbromsen inte tog något nämnvärt i provaren. Har gått över skivorna och beläggen men allt ser riktigt fint ut, beläggen var nästan nya! Börjar fundera på om det bara är bessmannen som är svag och inte kan ta i? tongue Men har iallafall införskaffat två justeringsskruvar som ska monteras när jag får tid.

volvoqq Lastbilsmekaniker
söndag 06:20 · 3 690 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Blir bara en snabb uppdatering utan bilder så att ni vet vad som händer just nu smile Var inne på efterkontroll men jag avbröt den då handbromsen inte tog något nämnvärt i provaren. Har gått över skivorna och beläggen men allt ser riktigt fint ut, beläggen var nästan nya! Börjar fundera på om det bara är bessmannen som är svag och inte kan ta i? tongue Men har iallafall införskaffat två justeringsskruvar som ska monteras när jag får tid.

Är det biltema backar så är dom mindre än original har haft problem med deras backar förut.

Grunden1700
söndag 14:00 · 81 Inlägg

volvoqq skrev:

Grunden1700 skrev:

Är det biltema backar så är dom mindre än original har haft problem med deras backar förut.

Har också haft problem med biltemas backar innan big_smile Har varit med om att själva belägget har släppt från dom. Men det är inte biltemas på denna som tur är.

volvoqq Lastbilsmekaniker
söndag 15:51 · 3 690 Inlägg

Grunden1700 skrev:

volvoqq skrev:

Grunden1700 skrev:

Har också haft problem med biltemas backar innan big_smile Har varit med om att själva belägget har släppt från dom. Men det är inte biltemas på denna som tur är.

Haha nä blir bara volvo original när man behöver köpa nästa gång har väll tre eller fyra uppsättningar som ligger som reserv ifrån bilar man skrotat wink

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt