Köpråd! 230.000kr trimma och renovering

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#1

Tja! jag har skit dålig koll på detta men vill lära mig. Jag tänkte skaffa en bil/sleeper och ha som projekt för året. Jag vill till en början inte trimma sönder skiten utan ha den som vardags bil också, bra ax är det viktigaste, top hastighet inte så viktigt. Jag har varit inne på skaffa en cabbad golf mk2 från 88 men sen insåg jag att den kanske inte är den bästa vardags bilen och att den lär va ett kylskåp på vintern. Sen har jag alltid varit inne på civic type r och bland annat lägga på ett mugen kit? hittade en för ett bra pris (60.000)
Jag vill gärna höra förslag på vilken bil ni hade skaffat?
Här är det viktigaste faktorerna.

Ekonomisk (försäkring)
vardagsbil
stort utbud på delar

en sleeper och vardags bil kanske inte går ihop? men kom med era förslag, min budget är 230.000kr

Tack på förhand

panda666
1 februari · 3 285 Inlägg
#2

Kanske en s60 me r motorn på 300hk, trixa lite me den och chippa så får du kanske lätt över 400hk++ fanns en röd på blocket förr som låg på runt 80-90k och kör du ny chip och lite bättre avgassystem o annat för runt 50k till kanske du får 400hp++ är inte helt säker på vad exakt man ska göra för att få ut mer hk men finns säkert många fler här som kan mycket mer än mig som kan svara på exakt vad, andra kam, motordelar, bättre koppling osv osv.

e39 m5 med kompressor/supercharger original 400hk och me kompressor säkert runt 500++hp men bilfan ligger beroende på skick mellan 150-200k i inköp och sen kompressorn kostar runt 50 också.

Men finns fullt me bilar där ute bara o kolla på vilka som har RWD och kanske turbo original för lättare trim annars så måste du hålla koll på besiktning och hålla på montera turbo och kompressor i efterhand.

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#3

Vilken Honda civic type r har du tänkt på? EP3 eller FN2? smile

Nybergrobin
1 februari · 2 040 Inlägg
#4

panda666 skrev:
Kanske en s60 me r motorn på 300hk, trixa lite me den och chippa så får du kanske lätt över 400hk++ fanns en röd på blocket förr som låg på runt 80-90k och kör du ny chip och lite bättre avgassystem o annat för runt 50k till kanske du får 400hp++ är inte helt säker på vad exakt man ska göra för att få ut mer hk men finns säkert många fler här som kan mycket mer än mig som kan svara på exakt vad, andra kam, motordelar, bättre koppling osv osv.

e39 m5 med kompressor/supercharger original 400hk och me kompressor säkert runt 500++hp men bilfan ligger beroende på skick mellan 150-200k i inköp och sen kompressorn kostar runt 50 också.

Men finns fullt me bilar där ute bara o kolla på vilka som har RWD och kanske turbo original för lättare trim annars så måste du hålla koll på besiktning och hålla på montera turbo och kompressor i efterhand.

Där har du en mycket bra bil!

Sjukt bra vardagsbil som är krocksäker, fyrhjulsdriven lättillgängliga reservdelar etc.  Ska man trimma den så finns det billiga 400hp kit att köpa (autotech atm 400).

Svarte_Orm
1 februari · 2 431 Inlägg
#5

Warrarms skrev:
Jag vill gärna höra förslag på vilken bil ni hade skaffat?
Här är det viktigaste faktorerna.

Ekonomisk (försäkring)
vardagsbil
stort utbud på delar

en sleeper och vardags bil kanske inte går ihop? men kom med era förslag, min budget är 230.000kr

Tack på förhand

Köp en riktigt fräsch volvo 240 (50k)
Köp en begagnad LS1 V8 med manuell låda (70k)
Byt fjäderben, styrväxel, bakaxel och bromsar och regga om bilen som ombyggt fordon (50k)
Köp däck och bensin för resten av pengarna, borde räcka ett par år (60k)

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#6

1Adrian1 skrev:
Vilken Honda civic type r har du tänkt på? EP3 eller FN2? smile

Hur vet jag det? är det motor volym som skiljer? Honda Civic Type R 2.0 i-VTEC 2007 har jag hittat.

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#7

Nybergrobin skrev:

panda666 skrev:
Kanske en s60 me r motorn på 300hk, trixa lite me den och chippa så får du kanske lätt över 400hk++ fanns en röd på blocket förr som låg på runt 80-90k och kör du ny chip och lite bättre avgassystem o annat för runt 50k till kanske du får 400hp++ är inte helt säker på vad exakt man ska göra för att få ut mer hk men finns säkert många fler här som kan mycket mer än mig som kan svara på exakt vad, andra kam, motordelar, bättre koppling osv osv.

e39 m5 med kompressor/supercharger original 400hk och me kompressor säkert runt 500++hp men bilfan ligger beroende på skick mellan 150-200k i inköp och sen kompressorn kostar runt 50 också.

Men finns fullt me bilar där ute bara o kolla på vilka som har RWD och kanske turbo original för lättare trim annars så måste du hålla koll på besiktning och hålla på montera turbo och kompressor i efterhand.

Där har du en mycket bra bil!

Sjukt bra vardagsbil som är krocksäker, fyrhjulsdriven lättillgängliga reservdelar etc.  Ska man trimma den så finns det billiga 400hp kit att köpa (autotech atm 400).

Väldigt bra poäng! men finns det mycket delar och "kjolpaket" till den? planen är ju att gå all in haha

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#8

Svarte_Orm skrev:

Warrarms skrev:
Jag vill gärna höra förslag på vilken bil ni hade skaffat?
Här är det viktigaste faktorerna.

Ekonomisk (försäkring)
vardagsbil
stort utbud på delar

en sleeper och vardags bil kanske inte går ihop? men kom med era förslag, min budget är 230.000kr

Tack på förhand

Köp en riktigt fräsch volvo 240 (50k)
Köp en begagnad LS1 V8 med manuell låda (70k)
Byt fjäderben, styrväxel, bakaxel och bromsar och regga om bilen som ombyggt fordon (50k)
Köp däck och bensin för resten av pengarna, borde räcka ett par år (60k)

Ls1 blir lite dyrt tror jag. Volvo 240 är inte riktigt i min smak rent design mässigt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari · 12 492 Inlägg
#9

Type-R är ju riktigt trevliga.

Men köpa en färdigtrimmad bil kanske. Dvs en originalsläde med mycket mos i maskin. Brukar bli billigare i längden.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#10

Hybrid_ skrev:
Type-R är ju riktigt trevliga.

Men köpa en färdigtrimmad bil kanske. Dvs en originalsläde med mycket mos i maskin. Brukar bli billigare i längden.

Ah har tänkte på det, men det finns något med att göra allt från grunden själv.

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#11

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:
Vilken Honda civic type r har du tänkt på? EP3 eller FN2? smile

Hur vet jag det? är det motor volym som skiljer? Honda Civic Type R 2.0 i-VTEC 2007 har jag hittat.

EP3 tillverkades mellan 2002-2005 sedan FN2 mellan 2007-2010 om jag minns rätt (iallfall de årsmodellerna vi fick i Sverige). EP3 har en K20A2 och FN2 har en K20Z4. Skiljer 1 hästkraft mellan de båda 2.0 fyrcylindrig motor.

Om du ska trimma och fokuset ligger på prestanda osv så är EP3 ett bättre alternativ än FN2. FN2 sägs vara trång i motorutrymmet så kan vara lite jobbigt och kasta på en turbo/kompressor vad jag har hört. Sen har ju FN2 en stel bakaxel som inte är särskilt trevligt medans EP3 har "fully independent rear suspension" samt att FN2 väger ca 100kg mer än EP3'n. EP3 är råare medans FN2 är lite mer "lyxig" och bekväm.

Bilen - ~50k
Komplett turbo kit - ~50k (blir betydligt billigare om man kastar ihop ett eget kit)
Kpro V4 + mappning - ~ 15k
LSD + koppling - ~15k

Bam, där har du en bil med ca 450hp smile

Svarte_Orm
1 februari · 2 431 Inlägg
#12

Tycker man om understyrning är det ett bra val med civic. Alla kan ju inte tycka det är kul med drifting.

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#13

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:
Vilken Honda civic type r har du tänkt på? EP3 eller FN2? smile

Hur vet jag det? är det motor volym som skiljer? Honda Civic Type R 2.0 i-VTEC 2007 har jag hittat.

EP3 tillverkades mellan 2002-2005 sedan FN2 mellan 2007-2010 om jag minns rätt (iallfall de årsmodellerna vi fick i Sverige). EP3 har en K20A2 och FN2 har en K20Z4. Skiljer 1 hästkraft mellan de båda 2.0 fyrcylindrig motor.

Om du ska trimma och fokuset ligger på prestanda osv så är EP3 ett bättre alternativ än FN2. FN2 sägs vara trång i motorutrymmet så kan vara lite jobbigt och kasta på en turbo/kompressor vad jag har hört. Sen har ju FN2 en stel bakaxel som inte är särskilt trevligt medans EP3 har "fully independent rear suspension" samt att FN2 väger ca 100kg mer än EP3'n. EP3 är råare medans FN2 är lite mer "lyxig" och bekväm.

Bilen - ~50k
Komplett turbo kit - ~50k (blir betydligt billigare om man kastar ihop ett eget kit)
Kpro V4 + mappning - ~ 15k
LSD + koppling - ~15k

Bam, där har du en bil med ca 450hp smile

Ah bra info. då ska jag definitivt bara kolla på EP3. Nu har jag skit dålig koll, men har en polare som hade en riktigt vass type r som fick till ett tjutande/electroniskt ljud i högre varv. är det kompressorn?

Edit: såg nu i efter hand att ep3 är fan inte lika snygg sad
och min polare hade även fn2:an. sätt många som fått till dem bra

Senast redigerat av Warrarms (1 februari )

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#14

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Hur vet jag det? är det motor volym som skiljer? Honda Civic Type R 2.0 i-VTEC 2007 har jag hittat.

EP3 tillverkades mellan 2002-2005 sedan FN2 mellan 2007-2010 om jag minns rätt (iallfall de årsmodellerna vi fick i Sverige). EP3 har en K20A2 och FN2 har en K20Z4. Skiljer 1 hästkraft mellan de båda 2.0 fyrcylindrig motor.

Om du ska trimma och fokuset ligger på prestanda osv så är EP3 ett bättre alternativ än FN2. FN2 sägs vara trång i motorutrymmet så kan vara lite jobbigt och kasta på en turbo/kompressor vad jag har hört. Sen har ju FN2 en stel bakaxel som inte är särskilt trevligt medans EP3 har "fully independent rear suspension" samt att FN2 väger ca 100kg mer än EP3'n. EP3 är råare medans FN2 är lite mer "lyxig" och bekväm.

Bilen - ~50k
Komplett turbo kit - ~50k (blir betydligt billigare om man kastar ihop ett eget kit)
Kpro V4 + mappning - ~ 15k
LSD + koppling - ~15k

Bam, där har du en bil med ca 450hp smile

Ah bra info. då ska jag definitivt bara kolla på EP3. Nu har jag skit dålig koll, men har en polare som hade en riktigt vass type r som fick till ett tjutande/electroniskt ljud i högre varv. är det kompressorn?

Edit: såg nu i efter hand att ep3 är fan inte lika snygg sad
och min polare hade även fn2:an. sätt många som fått till dem bra

Jag personligen tycker EP3 är snyggare än FN2 men det är självklart en smaksak smile

Yes, låter som att han hade en kompressor då.

Självklart går det att få till en FN2 till en trevlig spec. Har sett ett par kompressor matade till salu genom åren som verkade helt fantastiska. EP3 är än bättre grund och nog därav den är betydligt populärare när det gäller och trimma osv men verkligen inget fel på FN2 så passar den dig bättre är det verkligen ett bra alternativ att bygga på big_smile

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#15

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

EP3 tillverkades mellan 2002-2005 sedan FN2 mellan 2007-2010 om jag minns rätt (iallfall de årsmodellerna vi fick i Sverige). EP3 har en K20A2 och FN2 har en K20Z4. Skiljer 1 hästkraft mellan de båda 2.0 fyrcylindrig motor.

Om du ska trimma och fokuset ligger på prestanda osv så är EP3 ett bättre alternativ än FN2. FN2 sägs vara trång i motorutrymmet så kan vara lite jobbigt och kasta på en turbo/kompressor vad jag har hört. Sen har ju FN2 en stel bakaxel som inte är särskilt trevligt medans EP3 har "fully independent rear suspension" samt att FN2 väger ca 100kg mer än EP3'n. EP3 är råare medans FN2 är lite mer "lyxig" och bekväm.

Bilen - ~50k
Komplett turbo kit - ~50k (blir betydligt billigare om man kastar ihop ett eget kit)
Kpro V4 + mappning - ~ 15k
LSD + koppling - ~15k

Bam, där har du en bil med ca 450hp smile

Ah bra info. då ska jag definitivt bara kolla på EP3. Nu har jag skit dålig koll, men har en polare som hade en riktigt vass type r som fick till ett tjutande/electroniskt ljud i högre varv. är det kompressorn?

Edit: såg nu i efter hand att ep3 är fan inte lika snygg sad
och min polare hade även fn2:an. sätt många som fått till dem bra

Jag personligen tycker EP3 är snyggare än FN2 men det är självklart en smaksak smile

Yes, låter som att han hade en kompressor då.

Självklart går det att få till en FN2 till en trevlig spec. Har sett ett par kompressor matade till salu genom åren som verkade helt fantastiska. EP3 är än bättre grund och nog därav den är betydligt populärare när det gäller och trimma osv men verkligen inget fel på FN2 så passar den dig bättre är det verkligen ett bra alternativ att bygga på big_smile

Uppskattar feedbacken, hur tar man sig till när det gäller att hitta ett garage. Jag har personligen ingen lift eller verktyg som behövs. Det bästa är väl att komma i kontakt med någon som håller på med just detta och att man inte bara köpa delar och lämnar in allt till låt säga mekonomen? Var kan man hitta dessa som gör sånna här jobb? fråga på forumet gissar jag?

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#16

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Ah bra info. då ska jag definitivt bara kolla på EP3. Nu har jag skit dålig koll, men har en polare som hade en riktigt vass type r som fick till ett tjutande/electroniskt ljud i högre varv. är det kompressorn?

Edit: såg nu i efter hand att ep3 är fan inte lika snygg sad
och min polare hade även fn2:an. sätt många som fått till dem bra

Jag personligen tycker EP3 är snyggare än FN2 men det är självklart en smaksak smile

Yes, låter som att han hade en kompressor då.

Självklart går det att få till en FN2 till en trevlig spec. Har sett ett par kompressor matade till salu genom åren som verkade helt fantastiska. EP3 är än bättre grund och nog därav den är betydligt populärare när det gäller och trimma osv men verkligen inget fel på FN2 så passar den dig bättre är det verkligen ett bra alternativ att bygga på big_smile

Uppskattar feedbacken, hur tar man sig till när det gäller att hitta ett garage. Jag har personligen ingen lift eller verktyg som behövs. Det bästa är väl att komma i kontakt med någon som håller på med just detta och att man inte bara köpa delar och lämnar in allt till låt säga mekonomen? Var kan man hitta dessa som gör sånna här jobb? fråga på forumet gissar jag?

Gå med i Hondaklubben Sverige på Facebook & Honda performance club forumet, där finns det massa information och många kunniga som säkert kan svara på eventuella frågor du har.

Malkolm på JDMRacing i Västerås är väldigt kunnig inom detta och har jobbat med Hondor i flera år som löser mer eller mindre allting så kan vara bra att bolla lite med han och se vad han har att säga smile

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#17

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Jag personligen tycker EP3 är snyggare än FN2 men det är självklart en smaksak smile

Yes, låter som att han hade en kompressor då.

Självklart går det att få till en FN2 till en trevlig spec. Har sett ett par kompressor matade till salu genom åren som verkade helt fantastiska. EP3 är än bättre grund och nog därav den är betydligt populärare när det gäller och trimma osv men verkligen inget fel på FN2 så passar den dig bättre är det verkligen ett bra alternativ att bygga på big_smile

Uppskattar feedbacken, hur tar man sig till när det gäller att hitta ett garage. Jag har personligen ingen lift eller verktyg som behövs. Det bästa är väl att komma i kontakt med någon som håller på med just detta och att man inte bara köpa delar och lämnar in allt till låt säga mekonomen? Var kan man hitta dessa som gör sånna här jobb? fråga på forumet gissar jag?

Gå med i Hondaklubben Sverige på Facebook & Honda performance club forumet, där finns det massa information och många kunniga som säkert kan svara på eventuella frågor du har.

Malkolm på JDMRacing i Västerås är väldigt kunnig inom detta och har jobbat med Hondor i flera år som löser mer eller mindre allting så kan vara bra att bolla lite med han och se vad han har att säga smile

Fan va schysst! kollar Honda performance club och ringer Malkolm. du har en civic också eller? har du fått hjälp av Malkolm?

panda666
1 februari · 3 285 Inlägg
#18

Warrarms skrev:

Nybergrobin skrev:

panda666 skrev:
Kanske en s60 me r motorn på 300hk, trixa lite me den och chippa så får du kanske lätt över 400hk++ fanns en röd på blocket förr som låg på runt 80-90k och kör du ny chip och lite bättre avgassystem o annat för runt 50k till kanske du får 400hp++ är inte helt säker på vad exakt man ska göra för att få ut mer hk men finns säkert många fler här som kan mycket mer än mig som kan svara på exakt vad, andra kam, motordelar, bättre koppling osv osv.

e39 m5 med kompressor/supercharger original 400hk och me kompressor säkert runt 500++hp men bilfan ligger beroende på skick mellan 150-200k i inköp och sen kompressorn kostar runt 50 också.

Men finns fullt me bilar där ute bara o kolla på vilka som har RWD och kanske turbo original för lättare trim annars så måste du hålla koll på besiktning och hålla på montera turbo och kompressor i efterhand.

Där har du en mycket bra bil!

Sjukt bra vardagsbil som är krocksäker, fyrhjulsdriven lättillgängliga reservdelar etc.  Ska man trimma den så finns det billiga 400hp kit att köpa (autotech atm 400).

Väldigt bra poäng! men finns det mycket delar och "kjolpaket" till den? planen är ju att gå all in haha

Finns hur mycket som helst. Fullt me styling så det stinker om det^^ Fullt me trim också. Reservdelar i massor. Mycket trim potential. Tycker sj dom är assnygga och väldigt bekväma bilar. Lite tight där bak för dom som sitter där men annars riktigt bra bilar. Ja hade bara 140 hästarn men var endå nöjd så ja tror du kommer vara jäkligt glad me 400hk++^^

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#19

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Uppskattar feedbacken, hur tar man sig till när det gäller att hitta ett garage. Jag har personligen ingen lift eller verktyg som behövs. Det bästa är väl att komma i kontakt med någon som håller på med just detta och att man inte bara köpa delar och lämnar in allt till låt säga mekonomen? Var kan man hitta dessa som gör sånna här jobb? fråga på forumet gissar jag?

Gå med i Hondaklubben Sverige på Facebook & Honda performance club forumet, där finns det massa information och många kunniga som säkert kan svara på eventuella frågor du har.

Malkolm på JDMRacing i Västerås är väldigt kunnig inom detta och har jobbat med Hondor i flera år som löser mer eller mindre allting så kan vara bra att bolla lite med han och se vad han har att säga smile

Fan va schysst! kollar Honda performance club och ringer Malkolm. du har en civic också eller? har du fått hjälp av Malkolm?

Har en EP3 själv som jag håller på att bygga på och Malkolm har varit till stor hjälp med att välja rätt delar osv. Ska iväg till han förmodligen i April då han ska montera grenrör och avgassystem sedan mappa den smile

Warrarms
1 februari · 45 Inlägg
#20

panda666 skrev:

Warrarms skrev:

Nybergrobin skrev:

Där har du en mycket bra bil!

Sjukt bra vardagsbil som är krocksäker, fyrhjulsdriven lättillgängliga reservdelar etc.  Ska man trimma den så finns det billiga 400hp kit att köpa (autotech atm 400).

Väldigt bra poäng! men finns det mycket delar och "kjolpaket" till den? planen är ju att gå all in haha

Finns hur mycket som helst. Fullt me styling så det stinker om det^^ Fullt me trim också. Reservdelar i massor. Mycket trim potential. Tycker sj dom är assnygga och väldigt bekväma bilar. Lite tight där bak för dom som sitter där men annars riktigt bra bilar. Ja hade bara 140 hästarn men var endå nöjd så ja tror du kommer vara jäkligt glad me 400hk++^^

Haha 400+ räcker gott och väl

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang