Nu ska jag försöka mig på en helrenovering av en bubbla från 1960. Kommer bli intressant för mig som brinner för VW bilar men aldrig ägt eller skruvat med en bubbla förens nu. Så ni som vill hänga med på denna renoverings resa får ju mer än gärna följa.
Blev en kväll med 1200 motorn. Tog ett tag o få på den på stativet, men efter lite modifikationer på Biltemas stativ så gick det. Här är lite bilder på demonteringen.
Vgren skrev: Har nyss gjort samma procedur men jag behövde inte byta Napoleonhatten.
Jag hoppas att jag inte behöver byta den heller. Jag såg dock att hela botten plåten vart bytas ut så jag köpte hela med allt ut ifall jag skulle stöta på en överraskning. Då är det gött att ha hela delen
Kul att någon ägare innan tagit sig tiden till att punkta fast karossen mot golvet. Tog hela dagen att slipa bort. Samt att någon älskat att gå lös på bilen med glasfiber så det satt ännu hårdare. Men men, nu är karossen av efter mycket om o men
Ska försöka göra mig en ställning till karossen, en ställning som jag kan höja och sänka samt att den ska gå på hjul. Här nedan är en skiss på ungefär hur den är tänkt att se ut. Det kommer vara två sådana ställningar på varsin sida av karossen. Höjningen kommer ske med hjälp av två domkrafter som orkar 2 ton styck, en till vardera ställning.
Här är då profilrören som ska användas till bygget.
Två domkrafter som jag köpt ifrån det blå varuhuset som det va ett vettigt pris på
Blev och kapa upp tunneln på 4 ställen för att choke wiren satt som f*n. Så jag vart ur med hela röret istället. Samt att jag hann med o punkta dit halva golvet