Koppling på gammal MG

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Nej du..
Men om kopplingsgaffeln inte flyttar sig så hjälper ingen luftning, din skojare..
Hade jag varit admin så hade jag slängt ut dig med rumpan före..tongue

Senast redigerat av axxet (18 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Här är plåten på slaven under chassiet..
https://www1.garaget.org/gallery/images … b21_tn.jpg
Där ser man att gaffeln är opåverkad eller i viloläge, och jag har tryckt kopplingen i botten..
Då kanske man undrar hur det har gått till, men jag använde en bräda så jag slapp sträcka mig runt när jag skulle plåta..smile

Senast redigerat av axxet (18 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mossan1
18 oktober 2020 · 2 828 Inlägg

Kan du dra gaffeln mot dig då?
Man brukar alltid kunna dra den fram och tillbaka i ett glapp innan lagret tar i solfjädern.
Är den stum både ut och in vete katten om den inte fastnat på röret den glider på.

Kanske fastnat i botten? Dvs urkopplad.

Kanske feljusterad så den inte släpper tillbaka solfjädern helt? Dvs saknar spelet.  Sitter det inte en justerskruv på andra sidan gaffeln? (Gör det inte alltid)

Drar motorn med växellådan?
(Om den fastnat i botten)
Men lamellen kan sitta fast ändå, förstås.

Jag läste någonstans att den stått ett år bara,  och dessutom innomhus. Är det riktigt? I så fall tvivlar jag på fastrostat.
Jag har flertalet gånger startar upp gammalt skrot som stått nersjunken i marken bland buskar. Ibland har lamellen suttit, men aldrig lagret i sig.
Vanligare att kolvrongarna fastnar i cylindern i så fall. Jag har fått lossa några stycken.

Jag vet också att det förekommer på interna slavcylindrar att dom kärvar pga smuts, mm,  så dom inte gått tillbaka helt, så pedaltryck nr2 har den ploppat isär. Tryckts för långt alltså.

Är det fjäderretur på slaven, eller ska solfjädern trycka tillbaka, som det brukar vara?

Kanske inte är solfjädetryckplatta utan gamla modellen med fjädrar och klor, men samma princip gäller lagret.

Senast redigerat av Mossan1 (18 oktober 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Själva gaffeln är inte stum , för den kan man röra någon centimeter, men när den väl stöter på motstånd så kan jag inte föra den framåt med handkraft som sagts tidigare i tråden..
Växeln är inte i, för det knarrar som tusan när man trycker ner kopplingen och försöker lägga i en växel.
Så den frikopplar ju inte..
Slaven är nog hel för den går att trycka tillbaka och matar fram till gaffeln vid nertryck av pedalen, men sen är det ju stopp..
Jag tror på solfjäderretur, men somsagt är det inte min kärra..smile
Som jag ser det så kan det egentligen bara vara 2 fel, antingen mer luft och att den/slaven därför inte orkar trycka eller nåt knas invändigt vid urtrampningslagret.
Jag skulle tänka mig att lägga ett rejält tryck på gaffeln men är osäker på hur mycket , innan den viker sig eller knäcks..roll
För kan jag trycka till den några mm så vet jag att felet inte ligger där..

Senast redigerat av axxet (18 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang