SAAB Det verkar finnas två läger inom bilentusiaster, mekaniker, bilkritiker, journalister och helt vanliga svenssons. Antingen älskar man SAAB eller så hatar man SAAB.
För att äga och i synnerhet börja meka med en SAAB krävs antagligen det förstnämnda, ett brinnande intresse för märket. En man sa en gång att en SAAB utan turbo är som en polis utan tjänstevapen. Det kan ligga någonting i det för saabarna förknippas ju gärna med turbo.
Efter att ha ägt diverse gamla 900:or och nån 9000 dök denna upp helt oväntat.
Det var i semestertider 2017 och jag och en kompis hade varit på billetarresa. En 9-3 Aero i Jakobstad hade provkörts och på hemvägen skulle vi kika närmare på en 9-5:a. Det var kompisen som skulle ha ny kärra och jag hängde med som egenhändigt utnämnd expert
På hemvägen vid lunchpaus bläddrades Findit (Österbottens motsvarighet till Blocket) igenom och bara ett 20-tal kilometer från pizzastället fanns en 9000 till salu, som just lagts ut.
Jag ringde genast ägaren. Han var dock inte hemma med bilen stod ute på gården och det gick bra att åka dit och titta. Sagt och gjort, efter att magen var full av Opera special bar det iväg.
Bilen var en 1990 Turbo med automatlåda. Skicket får väl tillskrivas som fint brukskick.
Cuefa skrev: Som f.d ägare till 2st 9000 (utan turbo...) måste man ju följa detta! Saab 9000 är fortfarande en av de mest bekväma bilarna att köra och åka långt i enligt mig. Grymma stolar, trevlig förarmiljö (Fan vad jag saknar Night Panel!) och tillräckligt pigga motorer är ett vinnande koncept Den där ser ju dessutom ut att vara i oförskämt bra bruksskick! Inte mycket salt på vägarna i Österbotten som det ser ut? 👍🏼
Då vet du exakt hur en SAAB går Rejäla bilar enkom för våra klimat. Skenet bedrar som du ska få se....
Mr_Lööf skrev: Ja 9000 CC är inte vanliga nu. Hade en 9000 CC 2.3turbo MY91 en gång. Är fina bilar men ja en del mek med dem nu då de börjar bli till åren.
Men ska bli intressant att följa detta projektet. 😊
Trevligt att du hänger på Följde din gula 9000 tråd och nu följer jag din 9000 Turbo S tråd här på garaget
Samma dag som jag var och hämtade denna 9000 hämtade min kompis en 9-5:a 07:a från en bilaffär. Vi brukar skoja och säga att vi köpte två Saabar på samma bräde
Detta är alltså en bil tillverkad i Nystad, Uusikaupunki på finska (utläses oosikaoponki), och såld ny i Vasa. Det är en turbo med automatlåda, läderklädsel mm. Vad jag förstått har den allt utom takluckan.Pga att den är automat är effekten reducerad till 163 hästkrafter i motsats till den med manuellt växlades 175 hästar.
Den har rullat 260.000 km och är i helt normalt brukskick.
Dörrsidornas klädsel fram är dock hängiga och rejält sunkiga
medans bak är de helt ok
Innertaket är i fint skick, annars är hängande innertak på saabarna ett riktigt sorgebarn....'
Baksätet är i fint skick
men förra ägaren har nåt äckligt blått överdrag på framstolarna
Mew skrev: Som en quickfix funkar det att dutta dit läderfärg med en svamp för sådana ändamål - har jag gjort någon gång. Kolla med någon firma som sysslar med sånt så kan de ta fram en liten burk i rätt färgkod åt dig. T ex colorglo. Rengör noggrant först bara! Hållbarheten sägs vara sådär om man inte har skyddande lager över, men jag märkte inte att det mattats av eller slitits ner där jag bättrat på iaf, gick ändå ca två år innan jag sålde bilen och då såg det lika fint ut. Var inga problem att rengöra som vanligt heller, trots att jag inte använde "klarlack" eller liknande.
Funkar f ö på sådana tunna sprickor i ytan med, tar såklart inte bort dem men gör dem nästan osynliga. Torka av det som hamnar på den friska ytan när det börjat torka lite, använd en gnutta ny färg på en microfibertrasa för att lösa upp om det börjat torka för mycket.
Mmm... Tycker allt du borde hitta ett par snyggare fälgar.
Tusen tack för tipset Är inte så pigg på att börja klä om framstolarna.....
Du har rätt angående fälgarna, om det dyker upp några snygga wheels framför näsan så kanske det blir till byte