Vätskenivåer i en Audi A4 B5 1.8Ts AJL-motor?

Johan_N
4 juli 2021 · 30 Inlägg

Jag har funderat lite kring vätskenivåerna i motorn på min Audi A4 B5 1.8Ts. Skulle vilja veta vad som gäller så det blir så optimalt som möjligt.

1) Styrservooljans nivå varierar utifrån temperaturen. När jag bytte vätskan för två år sedan så fick jag rådet att återfylla den till maxnivån på mätstickan när motorn är kall och omgivningstemperaturen är runt 20 grader. Detta innebär att när motorn är varm så ligger nivån cirka 1cm över maxnivån och när motorn är kall och temperaturen är kring 0 grader så är nivån mellan min och max på mätstickan. Då vissa nu hävdar att nivån aldrig ska gå över maxnivån så frågar jag er experter vad som egentligen gäller för denna motor? Det verkar råda delade meningar om nivån.

2) Gällande kylvätskan i expansionskärlet så har jag under de år jag har haft bilen sett till att nivån ligger några millimeter under maxnivån (märkningen på expansionskärlet) med kall motor. Med varm motor så höjs nivån till någon cm över maxnivån. Nu har jag läst på några forum om andra motorer där man rekommenderar att hålla kylvätskenivån mellan min och max nivå med kall motor. Locket till expansionskärlet ska ju kunna släppa ut vätskan om volymen blir för stor. Men vad är det som gäller angående rätt nivå vid kall motor och är det så att kylvätskan cirkulerar igenom expansionskärlet hela tiden eller bara vid vissa intervall?

3) Vad gäller nivån för motoroljan vid kall motor? Jag försöker hålla nivån kring 80% mellan min (0%) och max (100%) markeringen. Någon hävdade att oljenivån bör ligga mellan min och max och andra har sagt att man bör ligga så nära max man kan komma. Vad är optimalt?

Bilen används som bruksbil och körs rätt lugnt.

simlar
5 juli 2021 · 5 526 Inlägg

Nivåerna ska vara mellan min och max med avstängd motor.

Kylarvätskans nivå kollas vid kall motor.
Kylarvätskan cirkulerar konstant genom expansionskärlet, vätskan kommer tillbaka till kärlet i den lillla slangen på toppen av behållaren.

Servooljans nivå har ibland en skala för varm och kall olja.
Men är den mellan min och max vid kontroll så är det ok.

Motoroljenivån ska egentligen kollas efter man varmkört motorn och sedan låtit den vara avstängd i minst 2min.
Optimal motoroljenivå brukar vara mittemellan min och max.

Senast redigerat av simlar (5 juli 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang