Growe skrev:
regel nummer ett är helt klart hur längde dom ägt en bil. dom där som haft bilen några dagar hoppar man över direkt.
iallfall haft bilen ett halvår innan man ska överväga ett köp.
men i slutänden får man gå efter första intrycket hur känns bilen. det kommer man väldigt långt med. sen att lägga sig under och lysa runt lite räcker oftast för att se ungefärligt skick. men i slutänden kommer slumpen avgöra om du får en bra bil eller ej. men samma sak gäller på bilfirma. sen spelar det så klart roll vad för bil man tittar efter. kolla på 4år gamla bilar skulle inte jag lägga mig och kolla.. alla bilar har sina områden där man ska kolla lite extra.
dom grejerna som man skulle behöva veta är ju tex om bilen dricker olja och sånna saker. men totalt omöjligt att kolla.
en viktig grej är att bilen inte är varm när du startar den första gången. mycket saker kan dölja sig pga bilen är riktigt varmkörd.. och samma sak tvärsom oxå.. är det en automat ska man vara väldigt försiktig och provköra ordenkligt för en varm automat som är slut kan fungera perfekt när den är kall men sluta driva när den är varm
(köp aldrig en automat det är skräp)lyssna efter missljud när man har farten uppe.. gärna vrida lite på ratten försiktig för att se om något ljud ändras (dåliga hjulager som är vanligt på seminyare bilar pga skräp kvalite)
kolla vindrutan så den är hel glasförsäkringen du tecknar vid köp gäller inte tidigare skador utan bara nya
däckens skick är dom jämnt slitna? bromsar skick lys på skivorna och se hur dom ser ut. oftast kan man oxå se hur beläggen ser ut. delar till bromsar är inte alltid jätte dyra men utan mekkunskap kan det fort springa i väg ett antal tusenlappar på ett byte.
men a-o är ju att bara känna hur bilen känns att den går jämnt och fint känns stabil och bromsar rakt. Har man kört mycket olika bilar så vill jag påstå att man snabbt kan sortera ut bilar som är skötta bra och dom som är skötta dåligt på någon minuts provkörning.