Vad ska man hålla koll på när man köper en begagnad bil på blocket/facebook?

Mo99
27 augusti 2021 · 4 Inlägg

Vad är viktigt att kolla upp när man vill köpa en begagnad bil från blocket? Kan det vara t.ex miltal? Historik? Modell? Besiktning?
Jag tänkte själv köpa en Toyota och min budget ligger på 30 000 kr så jag vill veta vad jag ska se upp för.

Utmarks-Loke
27 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Skriv in regnumret på www.car.info och kolla att bilen är besiktad och att miltalet verkar stämma och att ägaren haft bilen länge. Du vill inte köpa en bil som någon köpt för två veckor sedan och nu säljer vidare. Kolla också efter bra säljare, du vill köpa en bil som någon gubbe eller tant haft i flera år, inte en som stått skriven på någon suspekt människa i ett utanförskapsområde.
Sedan, skall du ha en japansk bil i den prisklassen så kolla efter rost. Lite kommer det finnas men kolla att det inte ser allt för bedrövligt ut under. Och undvik dyr och krånglande extrautrustning som V6, fyrhjulsdrift, automat, turbo, luftfjädring och så vidare.

V744
27 augusti 2021 · 13 Inlägg

Mo99 skrev:
Vad är viktigt att kolla upp när man vill köpa en begagnad bil från blocket? Kan det vara t.ex miltal? Historik? Modell? Besiktning?
Jag tänkte själv köpa en Toyota och min budget ligger på 30 000 kr så jag vill veta vad jag ska se upp för.

Ett tips e ju att kolla så allt funkar och sedan lägga den i fri läge då du kan gå runt om bilen medans den är igång och se så inget är konstigt eller låter annorlunda. Dock kolla även hur de ser ut under bilen, om de är mycket rost är de risk att mycket snart kommer gå isönder och vissa saker kan bli dyra kolla även om den har mycket rost längst med dom bärande delarna. Kolla dock även up tidigare besiktningar av fordonet då du vet lite av de som är fixat/bytt. KOLLA ÄVEN BROMSARNA OCH STYRNINGEN AV FORDONET SAMT DÅ ATT KOLLA SÅ ALLT FUNKAR SOM DE SKA. Hoppas de hjälpte dig lite och lycka till smile

Mo99
27 augusti 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skriv in regnumret på www.car.info och kolla att bilen är besiktad och att miltalet verkar stämma och att ägaren haft bilen länge. Du vill inte köpa en bil som någon köpt för två veckor sedan och nu säljer vidare. Kolla också efter bra säljare, du vill köpa en bil som någon gubbe eller tant haft i flera år, inte en som stått skriven på någon suspekt människa i ett utanförskapsområde.
Sedan, skall du ha en japansk bil i den prisklassen så kolla efter rost. Lite kommer det finnas men kolla att det inte ser allt för bedrövligt ut under. Och undvik dyr och krånglande extrautrustning som V6, fyrhjulsdrift, automat, turbo, luftfjädring och så vidare.

Hur länge ska ägaren ha haft bilen? Jag ser nu att vissa har ägt den i en månad och andra i 6-8 månader.
Behöver man inte liksom lyfta bilen med ett verktyg för att kunna kolla under?

Mo99
27 augusti 2021 · 4 Inlägg

V744 skrev:

Mo99 skrev:
Vad är viktigt att kolla upp när man vill köpa en begagnad bil från blocket? Kan det vara t.ex miltal? Historik? Modell? Besiktning?
Jag tänkte själv köpa en Toyota och min budget ligger på 30 000 kr så jag vill veta vad jag ska se upp för.

Ett tips e ju att kolla så allt funkar och sedan lägga den i fri läge då du kan gå runt om bilen medans den är igång och se så inget är konstigt eller låter annorlunda. Dock kolla även hur de ser ut under bilen, om de är mycket rost är de risk att mycket snart kommer gå isönder och vissa saker kan bli dyra kolla även om den har mycket rost längst med dom bärande delarna. Kolla dock även up tidigare besiktningar av fordonet då du vet lite av de som är fixat/bytt. KOLLA ÄVEN BROMSARNA OCH STYRNINGEN AV FORDONET SAMT DÅ ATT KOLLA SÅ ALLT FUNKAR SOM DE SKA. Hoppas de hjälpte dig lite och lycka till smile

Ska man bara krypa under bilen, behöver man inte lyfta bilen med ett verktyg för att kunna se under? ¨
"kolla även om den har mycket rost längst med dom bärande delarna", vilka bärande delar menar du?

husseman
28 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, kolla Utmarks-Lokes inlägg ovan. Vill du ens se en bil under, om du inte vet vad du ska leta efter? Kolla upp bilen- om det varit 10 Muhammed ägare på några år..så lär du bli blåst. Lycka till.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2021 · 13 733 Inlägg

regel nummer ett är helt klart hur längde dom ägt en bil.    dom där som haft bilen några dagar hoppar man över direkt. 
iallfall haft bilen ett halvår innan  man ska överväga ett köp. 

men i slutänden får man gå efter första intrycket hur känns bilen.    det kommer man väldigt långt med.        sen att lägga sig under och lysa runt lite räcker oftast för att se ungefärligt skick.   men i slutänden kommer slumpen avgöra om du får en bra bil eller ej.   men samma sak gäller på bilfirma.       sen spelar det så klart roll vad för bil man tittar efter.    kolla på 4år gamla bilar skulle inte jag lägga mig och kolla..     alla bilar har sina områden där man ska kolla lite extra.   

dom grejerna som man skulle behöva veta är ju tex om bilen dricker olja och sånna saker. men totalt omöjligt att kolla.

en viktig grej är att bilen inte är varm när du startar den första gången.  mycket saker kan dölja sig pga bilen är riktigt varmkörd..   och samma sak tvärsom oxå..  är det en automat ska man vara väldigt försiktig och provköra ordenkligt för en varm automat som är slut kan fungera perfekt när den är kall men sluta driva när den är varm (köp aldrig en automat det är skräp)

lyssna efter missljud när man har farten uppe.. gärna vrida lite på ratten försiktig för att se om något ljud ändras (dåliga hjulager som är vanligt på seminyare bilar pga skräp kvalite)

kolla vindrutan så den är hel     glasförsäkringen du tecknar vid köp gäller inte tidigare skador utan bara nya

däckens skick är dom jämnt slitna?   bromsar skick lys på skivorna och se hur dom ser ut.  oftast kan man oxå se hur beläggen ser ut.  delar till bromsar är inte alltid jätte dyra men utan mekkunskap kan det fort springa i väg ett antal tusenlappar på ett byte.

men a-o är ju att bara känna hur bilen känns att den går jämnt och fint känns stabil och bromsar rakt.  Har man kört mycket olika bilar så vill jag påstå att man snabbt kan sortera ut bilar som är skötta bra och dom som är skötta dåligt på någon minuts provkörning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
V744
28 augusti 2021 · 13 Inlägg

Mo99 skrev:

V744 skrev:

Mo99 skrev:
Vad är viktigt att kolla upp när man vill köpa en begagnad bil från blocket? Kan det vara t.ex miltal? Historik? Modell? Besiktning?
Jag tänkte själv köpa en Toyota och min budget ligger på 30 000 kr så jag vill veta vad jag ska se upp för.

Ett tips e ju att kolla så allt funkar och sedan lägga den i fri läge då du kan gå runt om bilen medans den är igång och se så inget är konstigt eller låter annorlunda. Dock kolla även hur de ser ut under bilen, om de är mycket rost är de risk att mycket snart kommer gå isönder och vissa saker kan bli dyra kolla även om den har mycket rost längst med dom bärande delarna. Kolla dock även up tidigare besiktningar av fordonet då du vet lite av de som är fixat/bytt. KOLLA ÄVEN BROMSARNA OCH STYRNINGEN AV FORDONET SAMT DÅ ATT KOLLA SÅ ALLT FUNKAR SOM DE SKA. Hoppas de hjälpte dig lite och lycka till smile

Ska man bara krypa under bilen, behöver man inte lyfta bilen med ett verktyg för att kunna se under? ¨
"kolla även om den har mycket rost längst med dom bärande delarna", vilka bärande delar menar du?

Man behöver inte lyft man ser ganska mycket på att bara sätta sig på knä, och sen bärande delarna då menar jag bland annat delarna som är placerade under dörrarna men kolla även på fjädrar och olika ställen i motor rummet

husseman
28 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, hur kollar man motor rummet sittandes på knä? - måste man ha nån Bönematta eller sånt?

mvh/husse

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 augusti 2021 · 14 039 Inlägg

Growe skrev:
regel nummer ett är helt klart hur längde dom ägt en bil.    dom där som haft bilen några dagar hoppar man över direkt. 
iallfall haft bilen ett halvår innan  man ska överväga ett köp. 

men i slutänden får man gå efter första intrycket hur känns bilen.    det kommer man väldigt långt med.        sen att lägga sig under och lysa runt lite räcker oftast för att se ungefärligt skick.   men i slutänden kommer slumpen avgöra om du får en bra bil eller ej.   men samma sak gäller på bilfirma.       sen spelar det så klart roll vad för bil man tittar efter.    kolla på 4år gamla bilar skulle inte jag lägga mig och kolla..     alla bilar har sina områden där man ska kolla lite extra.   

dom grejerna som man skulle behöva veta är ju tex om bilen dricker olja och sånna saker. men totalt omöjligt att kolla.

en viktig grej är att bilen inte är varm när du startar den första gången.  mycket saker kan dölja sig pga bilen är riktigt varmkörd..   och samma sak tvärsom oxå..  är det en automat ska man vara väldigt försiktig och provköra ordenkligt för en varm automat som är slut kan fungera perfekt när den är kall men sluta driva när den är varm (köp aldrig en automat det är skräp)

lyssna efter missljud när man har farten uppe.. gärna vrida lite på ratten försiktig för att se om något ljud ändras (dåliga hjulager som är vanligt på seminyare bilar pga skräp kvalite)

kolla vindrutan så den är hel     glasförsäkringen du tecknar vid köp gäller inte tidigare skador utan bara nya

däckens skick är dom jämnt slitna?   bromsar skick lys på skivorna och se hur dom ser ut.  oftast kan man oxå se hur beläggen ser ut.  delar till bromsar är inte alltid jätte dyra men utan mekkunskap kan det fort springa i väg ett antal tusenlappar på ett byte.

men a-o är ju att bara känna hur bilen känns att den går jämnt och fint känns stabil och bromsar rakt.  Har man kört mycket olika bilar så vill jag påstå att man snabbt kan sortera ut bilar som är skötta bra och dom som är skötta dåligt på någon minuts provkörning.

Varför då om jag får fråga??? Vill man ha automat så köper man automat annars skiter man i det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
29 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

I 30k-klassen skulle jag vara försiktig med automatlådor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2021 · 13 733 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
regel nummer ett är helt klart hur längde dom ägt en bil.    dom där som haft bilen några dagar hoppar man över direkt. 
iallfall haft bilen ett halvår innan  man ska överväga ett köp. 

men i slutänden får man gå efter första intrycket hur känns bilen.    det kommer man väldigt långt med.        sen att lägga sig under och lysa runt lite räcker oftast för att se ungefärligt skick.   men i slutänden kommer slumpen avgöra om du får en bra bil eller ej.   men samma sak gäller på bilfirma.       sen spelar det så klart roll vad för bil man tittar efter.    kolla på 4år gamla bilar skulle inte jag lägga mig och kolla..     alla bilar har sina områden där man ska kolla lite extra.   

dom grejerna som man skulle behöva veta är ju tex om bilen dricker olja och sånna saker. men totalt omöjligt att kolla.

en viktig grej är att bilen inte är varm när du startar den första gången.  mycket saker kan dölja sig pga bilen är riktigt varmkörd..   och samma sak tvärsom oxå..  är det en automat ska man vara väldigt försiktig och provköra ordenkligt för en varm automat som är slut kan fungera perfekt när den är kall men sluta driva när den är varm (köp aldrig en automat det är skräp)

lyssna efter missljud när man har farten uppe.. gärna vrida lite på ratten försiktig för att se om något ljud ändras (dåliga hjulager som är vanligt på seminyare bilar pga skräp kvalite)

kolla vindrutan så den är hel     glasförsäkringen du tecknar vid köp gäller inte tidigare skador utan bara nya

däckens skick är dom jämnt slitna?   bromsar skick lys på skivorna och se hur dom ser ut.  oftast kan man oxå se hur beläggen ser ut.  delar till bromsar är inte alltid jätte dyra men utan mekkunskap kan det fort springa i väg ett antal tusenlappar på ett byte.

men a-o är ju att bara känna hur bilen känns att den går jämnt och fint känns stabil och bromsar rakt.  Har man kört mycket olika bilar så vill jag påstå att man snabbt kan sortera ut bilar som är skötta bra och dom som är skötta dåligt på någon minuts provkörning.

Varför då om jag får fråga??? Vill man ha automat så köper man automat annars skiter man i det.

/Benny

det kostar mer än det smakar.. NÄR inte OM skiten börjar strula.. framför allt på beg bilar.   en ny spelar ju ingen roll men en beg holk aldrig i helvete..   det är som att ge en 2åring en handgranat det är ju liksom bara frågan om när ungen rycker sprinten inte om..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
1 september 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, nu fattar ja inget- pratar vi en gammal hederlig Aut. låda som ingen dåre kommit på att skölja vid 30k... så ser jag inte problemet. Att dagens robotlådor bråkar, är ju inget nytt.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2021 · 13 733 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nu fattar ja inget- pratar vi en gammal hederlig Aut. låda som ingen dåre kommit på att skölja vid 30k... så ser jag inte problemet. Att dagens robotlådor bråkar, är ju inget nytt.

mvh/husse

jag föredrar hellre en dsg dq250 före vilken automatlåda som helst som någonsin släppts smile   för en sån kan jag iaf riva isär och plocka ihop själv det kan jag inte med en automatlåda smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2021 · 17 459 Inlägg

Growe skrev:

husseman skrev:
Hmm, nu fattar ja inget- pratar vi en gammal hederlig Aut. låda som ingen dåre kommit på att skölja vid 30k... så ser jag inte problemet. Att dagens robotlådor bråkar, är ju inget nytt.

mvh/husse

jag föredrar hellre en dsg dq250 före vilken automatlåda som helst som någonsin släppts smile   för en sån kan jag iaf riva isär och plocka ihop själv det kan jag inte med en automatlåda smile

Jag gillar andra typer av lådor eftersom jag inte kan renovera en DQ250. Enklare att köpa en bil med en låda som håller. big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2021 · 13 733 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

husseman skrev:
Hmm, nu fattar ja inget- pratar vi en gammal hederlig Aut. låda som ingen dåre kommit på att skölja vid 30k... så ser jag inte problemet. Att dagens robotlådor bråkar, är ju inget nytt.

mvh/husse

jag föredrar hellre en dsg dq250 före vilken automatlåda som helst som någonsin släppts smile   för en sån kan jag iaf riva isär och plocka ihop själv det kan jag inte med en automatlåda smile

Jag gillar andra typer av lådor eftersom jag inte kan renovera en DQ250. Enklare att köpa en bil med en låda som håller. big_smile

det håller jag med.. en manuell låda ;-)     kan inte heller renovera en dq250 men jag lär mig garanterat lättare en sån än valfri automatlåda ;-)      dessutom har jag mer nytta av att lära mig hur en dq250 än en valfri automatlåda för dom är utdöende smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2021 · 17 459 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

jag föredrar hellre en dsg dq250 före vilken automatlåda som helst som någonsin släppts smile   för en sån kan jag iaf riva isär och plocka ihop själv det kan jag inte med en automatlåda smile

Jag gillar andra typer av lådor eftersom jag inte kan renovera en DQ250. Enklare att köpa en bil med en låda som håller. big_smile

det håller jag med.. en manuell låda ;-)     kan inte heller renovera en dq250 men jag lär mig garanterat lättare en sån än valfri automatlåda ;-)      dessutom har jag mer nytta av att lära mig hur en dq250 än en valfri automatlåda för dom är utdöende smile

Tja. En CVT består inte av så mycket delar. Prova! Fast de går aldrig sönder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2021 · 13 733 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Jag gillar andra typer av lådor eftersom jag inte kan renovera en DQ250. Enklare att köpa en bil med en låda som håller. big_smile

det håller jag med.. en manuell låda ;-)     kan inte heller renovera en dq250 men jag lär mig garanterat lättare en sån än valfri automatlåda ;-)      dessutom har jag mer nytta av att lära mig hur en dq250 än en valfri automatlåda för dom är utdöende smile

Tja. En CVT består inte av så mycket delar. Prova! Fast de går aldrig sönder.

faktist sätt en trasig cvt på nätet....  någon nissan vill jag minnas.. där det blev skit av allt..   en gammal hedlig cvt som en remjohan är ju rätt bra men en modern lådan har ju "växlar" och skit som en dator styr utväxlingen hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
3 september 2021 · 5 833 Inlägg

En modern manuell låda är inte så jäkla kul att renovera heller, massor med konstiga kugghjul, fjädrar som sprätter iväg, sprintar, rullager som ramlar ut och så vidare. Det är inget Svensson bör försöka sig på hemma i garaget.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2021 · 17 459 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

det håller jag med.. en manuell låda ;-)     kan inte heller renovera en dq250 men jag lär mig garanterat lättare en sån än valfri automatlåda ;-)      dessutom har jag mer nytta av att lära mig hur en dq250 än en valfri automatlåda för dom är utdöende smile

Tja. En CVT består inte av så mycket delar. Prova! Fast de går aldrig sönder.

faktist sätt en trasig cvt på nätet....  någon nissan vill jag minnas.. där det blev skit av allt..   en gammal hedlig cvt som en remjohan är ju rätt bra men en modern lådan har ju "växlar" och skit som en dator styr utväxlingen hela tiden

Du har så rätt! Renaults lådor (Nissans alltså) är inte så bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang