Jag har jobbat 4 år med avgas efterbehandling på lastbilar.
Vi hade många fall där man hällt i allt möjligt, kranvatten, saltvatten, spolarvätska, urea för jordbruk mm.
Det slutade oftast med att man fick byta hela ljuddämparen till en väldigt dyr kostnad. En Euro 6 ljuddämpare är nästan lika dyr som en komplett motor.
Nu skall det ju i ärlighetens namn sägas att jag såg ju bara ljuddämpare där man misslyckats, Ljuddämpare som inte blev kloggade fick vi ju aldrig kännedom om.
Det går att programmera bort, bara googla adblue delete så hittar du diverse lösningar.
Vill man passa på att öka effekten och minska bränsleförbrukningen så kan man ju passa på att programmera bort EGR och göra en DPF delete samtidigt.
Jag tror precis om trubbelturbo att NOX sensorerna kommer klaga om du inte får renat avgaserna som de skall.
Men jag är inte säker på vad konsekvensen av felkod på NOX givare är. Kanske bara en irriterande felkod, eller om det blir de-rate för motorn? Detta kan nog skilja mellan olika tillverkare kan jag tänka mig.
Skall du hälla något i tanken utan att riskera att förstöra katalysatorerna så prova med destillerat vatten.