2752
Sök

Kan topplockspackningen vara anledningen till att min 740 går dåligt?

5 Inlägg
8 december 2022
Trådstartare
#1
Tja, har precis införskaffat mig en 740 Gl från 87 som går dåligt vid belastning över 2500 varv. Den kan också rycka till innan dess.

De mesta i tändväg verkar vara bytt men problemet kvarstår. Vitt/grått klägg på oljelocket och det fattar glykol i kärlet. Så förmodligen toppackning..

Kan de vara så att kompressionen läker ut genom packningen och bilen går dåligt därför?

Mvh Isak K
Senast redigerat av Isakkarlsson (8 december 2022)

2 841 Inlägg
8 december 2022
#2
Behöver väl inte nödvändigtvis vara blockpackning. Grå sörja kan det bli om du åker korta sträckor ofta så den inte hinner bli ordentligt genomvarm.

Hur ser oljestickan ut? Är det grå olja på den?

Vad för märke på delar sattes i då det byttes? Och verkar vara bytt....inte helt säkert då kanske. Förgasare på den? Hur mår den isåfall?

5 Inlägg
8 december 2022
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
Behöver väl inte nödvändigtvis vara blockpackning. Grå sörja kan det bli om du åker korta sträckor ofta så den inte hinner bli ordentligt genomvarm.

Hur ser oljestickan ut? Är det grå olja på den?

Vad för märke på delar sattes i då det byttes? Och verkar vara bytt....inte helt säkert då kanske. Förgasare på den? Hur mår den isåfall?
__________

Oljestickan ser konstigt nog bra ut. Tänddelarna är köpta på vparts. bremi eller nått. Det är insprutning. Fick med de som satt för och de är tändspole, fördelare, hallgivage, rotor. Tändkablar och stift.

Så de är bytt men bara för de är bytt betyder de inte att de funkar.

Men va ja kommit fram till kan de vara ett soppaproblem. Inget mer än filter är bytt soppamässigt.

2 841 Inlägg
8 december 2022
#4
Bremi känner jag inte till. Vad det gäller tänddelar snålar jag aldrig. Där köper jag original.  Fast är det nyligen bytt så får man väl utgå från att det är okej.

Skulle kolla bränsletryck till och börja med då.

5 Inlägg
9 december 2022
Trådstartare
#5
Jo jag skulle nog hellre köpt beggade org bosch grejor jag med. Men köpte bilen som den är..

4 112 Inlägg
9 december 2022
#6
Om kylarvätskan försvinner och du inte ser lekage någonstanns eller att det droppar under bilen så lär ju din topplockspackning gått.


2 841 Inlägg
9 december 2022
#7
zemet skrev:
Om kylarvätskan försvinner och du inte ser lekage någonstanns eller att det droppar under bilen så lär ju din topplockspackning gått.
Värmekran en är väl en ganska vanlig grej på dessa att de läcker lite.

Till TS. Den sitter under instrumentbrädan på vänster sida. Lyft på mattor och känn om det är torrt där. Blött och klibbigt så läcker den. Onödigt och riva toppen om det inte är det felet. Fast det är nog lättare än och byta kranen.

Kolla som sagt så det inte läcker på annat ställe med som sagt.

6 011 Inlägg
10 december 2022
#8
Kranen har jag för mig sitter vid pedalstället (en jäkla dum placering eftersom den ofta läcker)
Kolla om det är blött under mattan som sagts ovan.
Försvinner kylvätskan från expansionskärlet i snabb takt och det inte läcker från den svarta plastkranen så är det tyvärr nog så att topplockspackningen har gått!


Forummoderator
17 895 Inlägg
10 december 2022
#9
87:a?

Det är inte så att det sitter en B230K i maskinrummet? TS skriver ju inte att den drar mycket glykol, bara att nivån är låg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 022 Inlägg
10 december 2022
#10
Det är ju bara att göra ett komptest och se hur topplockspackningen mår. Om vattnet går ut via förbränningsrummen brukar man dessutom kunna se det på tändstiften på den cylindern, det ser annorlunda ut än de övriga tre

Forummoderator
17 895 Inlägg
10 december 2022
#11
Jag tänkte mest att K-motorn är en fin maskin som man kan få rejält med fart på men den elektroniska förgasaren är ju som många vet ett riktigt sopigt påhitt. Brukar göra så bilen går piss helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
10 december 2022
#12
Hybrid_ skrev:
Jag tänkte mest att K-motorn är en fin maskin som man kan få rejält med fart på men den elektroniska förgasaren är ju som många vet ett riktigt sopigt påhitt. Brukar göra så bilen går piss helt enkelt.
enda stället dom där skräpmotorerna hör hemma är på tippen... finns inget bra med dom...   dels är det skräpförgasare.. det är en speciell topp (631) där förbränningsutrymmena sitter ikolvarna.. och stakarna är sämsta modellen ihop med koxialagrena från helvetet som inte klarar en orginal kopplings ens..    en b23et är en bra motor sen är det ft/fk helt okej motorer..  men en K motor är samma skräp som en b230Et och tål noll och inget... ihop med satt skräpet har bara speciella delar som bara fans på b230K   skräp helt enkelt..

Kör fort så hinner inget hända...

4 122 Inlägg
10 december 2022
#13
Har inte en B230K vanlig förgasare men tändsystemet har knacksensor för att kunna köras på 95 okt istället för 98okt så motorn har ett komp på 10,2:1 ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
10 december 2022
#14
spillolja skrev:
Har inte en B230K vanlig förgasare men tändsystemet har knacksensor för att kunna köras på 95 okt istället för 98okt så motorn har ett komp på 10,2:1 ?
jo sitter något riktigt äkligt tändsystem på dom med speciell tändspole och skräp... totalt omöjligt att fixa delar till.. på min b230k jag hade tog jag bort allt sånt monterade en vanlig b230A förgasare och fördelare och körde på...

Kör fort så hinner inget hända...

4 122 Inlägg
10 december 2022
#15
Det kom nog en del nödlösningar i slutet på 80 talet när katalysatorkravet kom, även om just B230K inte hör till dessa, PÅ Golf MKII och Polo tom. 1994  vad nödlösningen oftast dubbla bränslepumpar
där förpumpen satt i tanken på insprutningsmodellerna, motorn kompsänkt för körning på 91 oktan  (lägsta oktan i Sverige var/är 95)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök