Stundande bilbyte

master_lars
2 oktober 2023 · 1 160 Inlägg

Då har man gått iland med bil.
Efter mycket velande fram och tillbaka. Skulle jag köpa en gammal 9-5:a stationsvagn, 520d från 2016-2017, Optima, Superb eller GTE så landade vi på en nybegagnad Passat GTE, uttaget slutet av 2020.
Lite ekiperad med mer utrustning är ren standard. Executive, Dragpaket, värmare, panorama (som jag egentligen inte gillar), svart innertak och en lite ovanligare lack än de flesta. Miltalet är lågt, så vi har många mil att klämma ur den. Det enda den egentligen saknar är väl det digitala klustret.
Blev lite av ett impulsköp, åkte till en handlare för att titta på en annan bil, och fann denna som var nyinkommen, var förste som provkörde och bestämde mig ganska snabbt att det var det var lika bra att köpa då vi är i ganska akut behov av en bil innan vintern. Denna var i bra skick inte förmodligen körd av en som tagit hand om en lite mer än gemene man.

Kanske inte bilen jag känner, WOW, vad kul, shit va roligt. Utan det är en bil som jag kan tänkta mig ratta ett tag, varken mer eller mindre. Kommer frakta familjen bekvämt och avslappnat. Hoppas kunna köra på el de flesta lokala milen, och tämligen snålt i övriga.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
krambriw
2 oktober 2023 · 427 Inlägg

Det blev det ju downsizing i alla fall, trots att det tydligt sades i början att det inte var ett alternativ

master_lars
2 oktober 2023 · 1 160 Inlägg

krambriw skrev:
Det blev det ju downsizing i alla fall, trots att det tydligt sades i början att det inte var ett alternativ

Precis.
Mycket berodde på det ekonomiska och vad vad man fick för pengarna. Att en superb som har mindre säkerhetssystem som standard kostar mer, är för mig märkligt om något. Hela bilmarknaden är ju lite upp och ned förvisso. Huruvida jag gjort ett bra köp för oss låter jag än så länge vara osagt. Oavsett så är ju Passaten en bekväm och säker bil, vilket i princip alla konkurrenter jag hade stakat ut också är.

Det som fällde avgörandet va Iq-light, utrustning som är standard kontra pris. Svårt att rättfärdiga en Superbs 80kkr högre pris. Var väldigt nära att slå till på en Tesla Model Y, men den högre kapitalkostnaden gjorde att jag inte riktigt får ihop ekvationen.
Vidare står vi inför dränering och takbyte på kåken, och pengarna behövs någon annanstans helt enkelt.

Men helt korrekt analys, blev tvärt om mot initiala tanken. Hoppas att det inte blir allt för trist bakom ratten. Men har ju förvisso andra bilar om jag vill ha kul.

krambriw
2 oktober 2023 · 427 Inlägg

Absolut är det så, jag skojade lite bara. Den övergripande ekonomin måste ju få styra, helt klart. Finns andra saker som måste prioriteras här i livet, bostaden tex som du nämner, håller helt med dig och hade såklart agerat lika klokt om så hade behövts. Lycka till med nya bilen, den blir toppen, jag har en kompis som har nästan likadan och den är jättefin och går superbra (dock diesel)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang