Svenska Poliser

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
28 juli 2007 · 938 Inlägg

Vet inte vad lagen säjjer om att blockera en byggnad på de där viset, men tycker de ser ut som att folk där inne står mot dörrarna och kanske vill ut?
Tycker iaf inte att polisen gjorde några direkta fel i sitt ingripande, de informerade om läget och gav dom faktiskt ett alternativ, släpp och gå härifrån eller så blir ni sprejade och bortförda med de våld som krävs. Var ju ingen som tvingade dom att stå kvar å bli sprejade...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

Tjänstefel, misshandel ev grov. det är vad jag hoppas att de svin på videon blev anmälda och fällda för.
Dessvärre lever vi ju i ett somhälle som styrs att helidioter så dem gick säkert fria.

A.C.A.B!

Saab 900 "2.1an" (1992)
Maizer
28 juli 2007 ·

MilleN skrev:

blacken skrev:
Du har rätt i att dom berörda poliserna i filmen var ett under utav återhållsamhet. Men att den svenska polisen ska vara väldigt snälla av sig, det kan jag inte hålla med dig om.

Jag skrev att vi ska vara glada att dom är så lugna här, jämför med andra länder så blir du också glad, jag hittade filmen från Italien:

http://www.youtube.com/watch?v=K3rnhDdG96c

Tycker det kan vara helt rätt att dom markerar så här i vissa lägen för att undvika liknande demonstrationer i framtiden. Nu går det dock över gränsen ganska så rejält hehe.

I Sverige är det för lugnt hur som helst, det är ju nya olagliga demonstrationer med samma folk varenda helg ibland fan. In med ett par på sjukhuset ett tag så vi slipper dom.

Men snälla? De svenska poliserna är inga änglar, leta reda på lite filmer från g8 mötet i gbg istället.

Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

Saab 900 "2.1an" (1992)
hanning81 Greve
28 juli 2007 · 135 Inlägg

Har denna tråden spårat ut något... Såg nyss filmen som tråden handlade om ursprungligen... Polisen gör ju inget fel... Tvärtom de ger varje demonstrant möjligheten att släppa frivilligt... De har sina order... De ger inga undantag. Kvittar vilka papper du står med. Polisen skickas inte ut för att skingra en blockad som finns på lagliga grunder. Diskutera får man göra med domare eller annan person med bestämmande rätt...

hanning81 Greve
28 juli 2007 · 135 Inlägg

Stackars Hannes i Göteborg. Kasta inte gatsten på en person med pistol är ett ordspråk som man kanske borde leva efter.. De gör sitt jobb. Misshandla inte dem. Det är inte deras åsikter som ni demonstranter slåss mot det är personerna de skyddar... Om ni hade utfört lagliga demonstrationer hade det varit polisens jobb att skydda er. Det hade de gjort. De skyddar demokratin  i vårt land. Något som vissa inte verkar bry sig om...

Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

Det är enbart fegt att skjuta folk som slänger sten.. om en civil människa gjort det och kallat det nödvärn precis som snuten gjorde efter g8 så hade ju civilisten dömts till flera års fängelse.. troligtvis för försök till dråp eller liknande. men inte polisen, nej då. Dem ska ju självklart få missbruka sin position med sina vapen och visa sig som aktoritet. Löjligt!

Saab 900 "2.1an" (1992)
calle2jz
28 juli 2007 · 371 Inlägg

Ksj skrev:
Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

men rätta mig om jag har fel, men hade inte han skjutit först ?

MrTurbo Better than God \o/
28 juli 2007 · 1 882 Inlägg

Alltså... 

Jag är fackligt aktiv men när jag ser filmen  så har jag ändå svårt att tycka polisen gör fel. De förklarar vad som gäller, vad de kommer göra osv. Är det inte läge att fatta då? *pust* Det finns lixom fler sätt att visa sitt missnöje på...

Ang stenkastande fjollor på stan får de gärna använda automatkarbiner mot dem enligt mig. Snorungarna kan gå färdigt skolan, skaffa ett fast jobb och eget boende innan de böjar framföra sina åsikter, då troligen på ett fredligare sätt.  ^^

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Phaetoon
28 juli 2007 · 8 156 Inlägg

Att strejka är en grundlagsskyddad rättighet. Men hur man gör det är en helt annan sak.
Att belägra en byggnad är inte en lagstadgad rättighet. Hade dom däremot valt att stå utanför vid "grindarna" och släppt igenom folk så hade dom haft alla rättigheter på sin sida.

Till och med "olagliga" demonstrationer är grundlagsskyddade, vare sig det är nazister eller vänsterextremister som demonstrerar utan tillstånd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
response Studerande
28 juli 2007 · 463 Inlägg

Ksj skrev:
Tjänstefel, misshandel ev grov. det är vad jag hoppas att de svin på videon blev anmälda och fällda för.
Dessvärre lever vi ju i ett somhälle som styrs att helidioter så dem gick säkert fria.

A.C.A.B!

Jaa, det borde vara du som styr vårt land, du verkar ju vara så otroligt förståndig och utbildad roll
Jag hoppas att du inser att du idiotförklarar ALLA svenskar som har röstat fram vår nuvarande regering med ditt uttalande?

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
MrTurbo Better than God \o/
28 juli 2007 · 1 882 Inlägg

Det är en god vana att göra som polisen säger, vare sig om man har rätten på sin sida eller inte. Hade de släppt taget, lagt händerna bakom huvudet och gått med frivilligt hade det vart en annan sak om de fick stryk. Som tidigare påpekats så är svenska polisen fredligare än i många andra länder. Har väl inte haft regelbunden kontakt med polisen men vid de tillfällen jag haft det har kommunikationen fungerat bra och vi har löst vad det nu handlade om på ett vuxet och lämpligt sätt.

"Nej jag vill inte ha böter! Jag körde bara LITE för fort!" Sedan tar man tag i deras bil och skriker; "Jag kommer ALDRIG släppa om du inte river boten..."   <--- ironi


EDIT;

response skrev:
Jag hoppas att du inser att du idiotförklarar ALLA svenskar som har röstat fram vår nuvarande regering med ditt uttalande?

Ja men det kan jag också göra! Vissa har ju som tur är insett sitt misstag och kommer förhoppningsvis inte göra om det igen! Tyvärr är det ju försent nu dock...

EDIT2; Som vanligt tar jag mina bilar offline när sådana här trådar kommer fram. Konstigt nog  får man fler låga röster när man blandar sig i sådana här trådar. Begriper inte riktigt varför. ^^

Senast redigerat av MrTurbo (28 juli 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Bobo
28 juli 2007 ·

Tycker poliserna gör helt rätt i denna film, syndikalister är verkligen drägg och de är vana att jävlas med polisen klart att de lessnar, något övervåld ser inte jag iaf. De får flera chanser på att flytta sig också.

Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

response skrev:

Ksj skrev:
Tjänstefel, misshandel ev grov. det är vad jag hoppas att de svin på videon blev anmälda och fällda för.
Dessvärre lever vi ju i ett somhälle som styrs att helidioter så dem gick säkert fria.

A.C.A.B!

Jaa, det borde vara du som styr vårt land, du verkar ju vara så otroligt förståndig och utbildad roll
Jag hoppas att du inser att du idiotförklarar ALLA svenskar som har röstat fram vår nuvarande regering med ditt uttalande?

Har jag skrivit på något vis att jag skulle vilja utse mig själv till någon form av diktator som du verkar antyda? Nej, just det.

Självklart! Är man inte klokare än näsan räcker så går det såhär.. Förhoppningsvis har de flesta lärt sig nu vad det är för tomtar som sitter uppe i fjollträsk.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Phaetoon
28 juli 2007 · 8 156 Inlägg

Ksj skrev:
Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

Hannes Westberg blev skjuten i magen. Sen så blev han dömd till 8 månaders fängelse för våldsamt upplopp och för våld mot tjänsteman. Han blev filmad när han tog upp gatstenar och slängde på polisen. Så helt oskyldig var han inte.
Polisen som sköt gjorde troligen helt rätt som sköt på den närmaste stenkastande människan, då polismannens kollega hade blivit skadad.

Back to topic.
När det gäller filmen så tycker jag att polisen gör helt rätt. I andra länder hade polisen med största sannolikhet tagit fram batongerna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

lindstrome skrev:

Ksj skrev:
Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

men rätta mig om jag har fel, men hade inte han skjutit först ?

Menar du Att Hannes skulle skjutit så stämmer det inte då hans enda vapen var sten.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

Phaetoon skrev:

Ksj skrev:
Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

Hannes Westberg blev skjuten i magen. Sen så blev han dömd till 8 månaders fängelse för våldsamt upplopp och för våld mot tjänsteman. Han blev filmad när han tog upp gatstenar och slängde på polisen. Så helt oskyldig var han inte.
Polisen som sköt gjorde troligen helt rätt som sköt på den närmaste stenkastande människan, då polismannens kollega hade blivit skadad.

Back to topic.
När det gäller filmen så tycker jag att polisen gör helt rätt. I andra länder hade polisen med största sannolikhet tagit fram batongerna.

Magen/ryggen. Det spelar inte någon större roll då han trots allt fick en kula i sig. Som du skrev så var han inte helt ockyldig.. men det är ändå fegt att skjuta en person för att den kastar sten. Polisen hade trots allt full kravallutrustning som dem kunde lungt sagt kunde skydda sig med från stenar. Så nått nödvärn var det knappast. Har dessutom för mig att polisen som sköt blev dömd för tjänstefel men aldrig togs ur tjänst.

Saab 900 "2.1an" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
28 juli 2007 · 1 882 Inlägg

Ksj skrev:

lindstrome skrev:

Ksj skrev:
Precis.. när hannes blev skjuten i ryggen av ett av dem där kräken!

men rätta mig om jag har fel, men hade inte han skjutit först ?

Menar du Att Hannes skulle skjutit så stämmer det inte då hans enda vapen var sten.

Hade jag haft en pistol (har jag inte) och någon kastat gatsten mot / på / efter mig så hade jag använt pistolen. Flitigt...  Se mitt tidigare inlägg om det.

Men jag antar att du känner denna "Hannes" personligen? Vad hade han där att göra?

Senast redigerat av MrTurbo (28 juli 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Ksj
28 juli 2007 · 1 217 Inlägg

MrTurbo skrev:

Ksj skrev:

lindstrome skrev:

men rätta mig om jag har fel, men hade inte han skjutit först ?

Menar du Att Hannes skulle skjutit så stämmer det inte då hans enda vapen var sten.

Hade jag haft en pistol (har jag inte) och någon kastat gatsten mot / på / efter mig så hade jag använt pistolen. Flitigt...  Se mitt tidigare inlägg om det.

Men jag antar att du känner denna "Hannes" personligen? Vad hade han där att göra?

Och du hade förmodligen åkt dit så det visslade om det.. ren feghet.

Nej det gör jag tyvärr inte, men jag umgås i liknande kretsar =studentfolk som tror på rättvisa.

Saab 900 "2.1an" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
28 juli 2007 · 1 882 Inlägg

Ksj skrev:

MrTurbo skrev:

Ksj skrev:
Menar du Att Hannes skulle skjutit så stämmer det inte då hans enda vapen var sten.

Hade jag haft en pistol (har jag inte) och någon kastat gatsten mot / på / efter mig så hade jag använt pistolen. Flitigt...  Se mitt tidigare inlägg om det.

Men jag antar att du känner denna "Hannes" personligen? Vad hade han där att göra?

Och du hade förmodligen åkt dit så det visslade om det.. ren feghet.

Nej det gör jag tyvärr inte, men jag umgås i liknande kretsar =studentfolk som tror på rättvisa.

Jag tror mycket på rättvisa, men jag kastar inte sten på poliser för det, troligen för att jag begriper att det HJÄLPER INTE! roll

"Upp till kamp" kan inte på något sätt tolkas till att man skall ut och vandalisera.

Senast redigerat av MrTurbo (28 juli 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang