Att köpa en begagnad bil: Volvo eller SAAB?

Andrey
25 februari 2007 · 34 Inlägg

Hej till alla svenska bilälskare!

Funderar på att köpa en begagnad bil men kan inte bestämma mig. Det som jag vet exakt är att det blir en svensk bil. Men en dag vill jag köpa en Volvo (850, S70 eller V70), en annan dag är jag sugen på att köpa en SAAB 9-5 (år 2000-2001). Kan någon hjälpa mig och berätta lite vilken bil är bäst? Vilken är den billigaste i drift och service men samtidigt är pålitlig?

Tack på förhand för hjälpen,
Andrey

Aerodynamik ...
25 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Skulle valt saaben

Kettunen
25 februari 2007 ·

Jag skulle valt volvo. Volvo är relativt billiga i försäkring oxå.. Men jag "tror" att saab drar lite  mindre soppa än volvo Rätta mig om jag tar fel.
Volvo är pålitligast tycker jag. Startar i alla väder.

Dunken
25 februari 2007 ·

Hej Andrey
Du kan inte fråga en sån sak i detta forum, tvivlar på att det kommer nåra vettiga svar.Ut och prova dom istället och bilda dej en egen uppfattning.
Mvh Dunken

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 februari 2007 · 4 737 Inlägg

I drift är bilarna jämlika. Men sen kommer de ju med delar och sånt. Och där kan jag tyvärr inte säga något.

Men mitt tips är: Provkör båda bilarna! Då får du ett eget intryck. Och när du provkör, lyssna efter ljud och sånt från drivlinan.

PS: I denna tråden kommer det komma en massa:" SAAB:en är bäst!" och "volvon är bäst" etc.... DS wink

Men hade jag fått välja, då hade jag valt SAAB:en. Varför? Jo, själv så tycker jag Saab:en ser snyggare ut både in och utvändigt. Plus att dom rör på sig rätt bra också.(gör volvon också..)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
25 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Om du skippar 850 (som är en gammal bil) anser jag att oavsett vilken bil du väljer blir det en bra bil.

Personligen föredrar jag Saaben, men det är känslomässigt, jag har inga argument som gör den *bättre* än Volvon. Jo, förresten, bränsleförbrukningen har jag upplevt bättre på Saaben, men någon gång måste väl även Volvo lära sig det? Och det varierar ju också med motoralternativet. Och så tycker jag Saaben är snyggare, men jag har allt blivit förtjust i V70 också, så det är inte helkört för Volvo heller... smile

Så - ut och provkör och välj med hjärtat! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Andrey
25 februari 2007 · 34 Inlägg

Jag provade köra SAAB 9-5, år 2006, Bio Power, Volvo V70, år 1999, Volvo 855, år 1995. En helt ny SAAB lämnade bara bra intryck. Det är ju inte bil utan nästan helikopter. Volvo V70 verkar vara lite trång inne (jag är 190 cm lång). Volvo 855 är också en bra bil fast det känns att den redan är "gammalmodig". Men samtidigt är den billig att köpa och verkar fungera jättebra. Därför är det svårt att välja... Själv är jag mer inriktad mot SAAB men många säger att det kan finnas några barnsjukdomar hos den och den är dyr i service. Och tyvärr har jag inte råd att betala mer än 200000 för en ny bil som man kan reparera på garanti. Om man jämför priser på service vilken bil är billigast? SAAB 9-5 eller Volvo V70 (utifrån att båda bilarna är från år 2000 och att man exemplevis måste byta turbo eller kamrem)?

Senast redigerat av Andrey (25 februari 2007)

fredde85
25 februari 2007 · 1 798 Inlägg

Kan inte svara på vilken som har billigast service men saab har ju kamkedja volvo rem. Men jag har nästan blivit lite rädd för o tex köpa saab 95 tycker man har läst om en himla massa som turbos o motorer rasar på men vad vet jag bara min åsikt.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
25 februari 2007 · 285 Inlägg

Jag skulle valt saaben, jag har för mig att den är billigare i service än vad volvo är. Kvaliten är nog ungefär samma. Men prova och känn vilken som passar dig bäst.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2007 · 13 757 Inlägg

saaben om du vill ha nyast bil billigast

bästa andrahandsvärde volvon

sen är det rätt olika bilar
själv skulle jag aldrig tänkta tanken att köpa saab
men det är personliga åsikter

prova båda bilarna och köp den som man åker bäst i båda bilarna är säkra och normalt rätt rubusta bilar
tror saaben är den som är bäst när man gillar omkörningar

kolla upp båda bilarna ordenkligt
saab har haft problem med sina motorer så kolla att allt är välservat och ta en koll genom att lysa genom oljepåfyllningen och kolla att det är rent o fint där under=svartklägg så är risken stor för ett ras det gäller både volvo och saab

mellan 00-02 ligger priset på en 9-5:A på 70-125 kollat på blocket dom nyaste så klart dyrast
volvon v70N ligger mellan 80-170

så det skiljer en hel del i priser

skulle jag kunna nöja mig med gamla v70:n
hade jag nog valt en sån pga att dom är väldigt lätt mekade
så man behöver inte lämna in på märkesverkstad hela tiden

850 skulle jag inte välja oavsätt skulle jag nog hellre välja en saab nära på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
brillmongo
25 februari 2007 · 874 Inlägg

Har själv ingen erfarenhet men alla mina kollegor på jobbet som har Saab åker mer eller mindre pendeltrafik till verkstan, turbos som rasar, avggassystem som kärvar, en har t.o.m rost på bakskärmen på sin 2001:a ! m.m

Men men, naturligtvis kärvar Volvos med, det gör ju alla bilar förr eller senare.
Men hade ändå valt Volvon. Snyggast och mer kvalité känsla på grejorna.

Testkör allt du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning, vem vet tillslut kanske det blir varken eller?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
twin_cam Smålänning
25 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Om du vill ha en modern bil så uteslut 850. Det är bra blar, men dom är gamla.

Saab 9-5 och volvo s/v70 är båda mycket bra bilar och båda har ju sina för och nackdelar. Provkör alla bilarna och bilda dig själv en uppfattning.

Saab 9-5 är trevliga bilar av bra kvalitet, som dessutom går väldigt bra och fint i motorn.
Volvo s/v70 är likaledes bra bilar av samma höga kvalitet, och med turbo så är dom ungefär lika prestandamässigt, men saabarna brukar vara kvickare vid t.ex omkörningar.

Kan tänka mig att saab drar mindre bensin, men volvo är några kronor billigare i försäkring ( iaf grundmodeller) eftersom saab 9-5 inte finns utan turbo.

Kolla bara serviceboken. Viktigt att den är välfylld, och på saaben så ska den vara ifylld av märkesverkstad för att den förlängda motorgarantin ska gälla. Lyssna efter missljud från kamkjedjan i saaben, ska visseligen vara åtgärdat, men hör med dom. Volvon har kamrem, och slarvar man med byterna på den så blir det allt annat än billigt om den går av.

Vilken av bilarna du än köper så får du en driftsäker, krocksäker, vägsäker och på alla punkter bra bil. Saab 9-5 är dessutom den hållbaraste bilen i premiumklassen hos bilprovningen.

Lycka till med ditt bilköp!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Andrey
25 februari 2007 · 34 Inlägg

Tack för tips allihopa!

Nu tänkte jag fråga er, bilägare, om vad jag skulle titta på först om jag köper en begagnad SAAB eller Volvo. Är det oljeläckage eller någonting annat man borde ägna uppmärksamhet åt för att undvika betala stora summor på verkstad?  Hörde att Volvo exempelvis har ofta läckage från växellåda och det är inte så billigt att fixa...

maharadja
25 april 2010 · 67 Inlägg

Växellådslekage från volvo stämmer ja, iallafall på s/v70 (men så jäkla dyrt att åtgärda är det inte, skroten finns ju?!?!) SAAB vet jag inget om, jag får konstiga kväljningar och utslag och nageltrång när en sån är i närheten.

Volvo s70 (1998)
Epitaph
25 april 2010 · 835 Inlägg

Saab kolla glapp i fram. Oljeläck. Kolla alla dörrar o i lucka om det kommit nå rost. Känn på alla växlar, växla mycket.

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 april 2010 · 6 017 Inlägg

Haha, dagens trådlyft! lol

Jonas
ShyGuy RM-operatör
25 april 2010 · 667 Inlägg

maharadja skrev:
Växellådslekage från volvo stämmer ja, iallafall på s/v70 (men så jäkla dyrt att åtgärda är det inte, skroten finns ju?!?!) SAAB vet jag inget om, jag får konstiga kväljningar och utslag och nageltrång när en sån är i närheten.

Det är nog ganska troligt att grabben redan köpt bil 38 månader efter att han frågade....roll

hagge3211
25 april 2010 · 4 Inlägg

volvo helt klart men se upp för 850 för dom flesta är helt sönderkörda

maharadja
25 april 2010 · 67 Inlägg

ShyGuy skrev:

maharadja skrev:
Växellådslekage från volvo stämmer ja, iallafall på s/v70 (men så jäkla dyrt att åtgärda är det inte, skroten finns ju?!?!) SAAB vet jag inget om, jag får konstiga kväljningar och utslag och nageltrång när en sån är i närheten.

Det är nog ganska troligt att grabben redan köpt bil 38 månader efter att han frågade....roll

haha är dålig på att läsa när trådar skapas tongue! Men vem vet, han kanske fortfarande söker sin käresta!

Volvo s70 (1998)
maharadja
25 april 2010 · 67 Inlägg

hahahahaha jag sitter ju ta mig fan och skäms här nu! Detta är ju jobbigt...Får sjukskriva mig imorgon!

Volvo s70 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang