3079
Sök

varför sydstatsflaggan för???

380 Inlägg
14 april 2007
jonesono skrev:
För det finns alldeles för mycket okunniga idioter bland oss.. Följdfråga: Hur många här tror att de som går/åker omkring med denna flagga har något slags betyg från skolan alt. ens gått i skolan (syftar på gymnasie nu)?

Svar på följdfråga:Tror inte att det är mindre folk av denna "typ" som inte gått i gymnasie utan tror nog att det är fler som har en utbildning å ett jobb än "pappas-pojkar" typen som får allt serverat å inte vill jobba.

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 april 2007
jag har också en sydstatsflagga men jag är då inte rasist utan den visar mer att jag är raggarkulturen sen att många tror att det är en rasistflagga det är fel förstär inte att många tror att folk är idioter bara för att dom gått fordon slaveriet var ju grymt fel men nu är det ju vi vanliga medborgare som är slavar för den rika överklassen
Senast redigerat av ironhead (14 april 2007)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
14 april 2007
brillmongo skrev:
Att påstå sydstats flaggan enbart står för slaveri är att förenkla frågan drastiskt. På det stora hela så handlade inte amerikanska inbördeskriget så mycket om slaveriet som folk vill tro. Det var ett flertal amerikanska stater (13st) som inte ville bli styrda av washington eller bli bestämda över på ett flertal punkter. Slaveri frågan var bara en av dem. Så de bestämde sig för att bryta sig ur och skapa en "egen" nation så därmed behövde de en egen flagga. I själva  verket var det inte primärt slaveriet som drev övriga amerika i krig heller det finns rika natur tillgångar i sydstaterna som man inte bara kunde släppa vind för våg och sen så var det ju en princip fråga också samt att Abe lincoln ville ha en enad nation, ja massa saker det är alltid komplicerat med krig. Men för att rättfärdiga sitt krig och för att demonisera motståndaren så lyftes slaveri frågan fram som en av de viktigare punkterna, i propaganda syfte och för att få stöd i hemma staterna.

Därmed bildades två armeér av Blå Rockar och Grå Rockar eller om man så vill "yanks" och "Rebs". För den vanliga soldaten i rebell armén så var slaveri frågan inte det som den slogs för utan det var sin "frihet" från att bli styrd av högre instanser i washington.
Detta kunde inte Nord acceptera och därmed utbröt kriget (det blodigaste i usas historia med ca 600 000 offer).

Så som nån tidigre skrev så har sydstats flaggan blivit symbol för att vara "rebell" och att man inte fogar sig efter systemet. Så för att man använder sig av en sån flagga betyder det defnitivt inte att man "stöder" slaveriet eller är "rasist" på nåt sätt, även om man bör använda den med eftertanke. Då den fortfarande väcker starka känslor hos vissa samt att den även används av nynazister/rasister ibland. Och bara det lär ju avskräcka en del...

Tack för historielektionen wink Men varför åker man då omkring med en sådan flagga om man nu Vet att den Dels står för/är förknippad för många med, förtryck men även att den som sagt dels är förknippad med rebell/revolt osv. Borde man inte inse att många kan ta illa upp? Sen undrar jag om man inte borde skippa att använda en sådan flagga som har ett historiskt "tveksamt" förflutet och köra på en annan form av "rebellisk" flagga?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
14 april 2007
JessieJames skrev:
Jag har själv flaggan på min jacka av precis den orsaken som Brillmongo skrev. Blir lite förbannand när ni drar alla över en kant å i princis säger att jag med fler knappast har några bra betyg osv. Jag går samhällsprogrammet inriktning samhälle och har grymt bra betyg! Kisen min hade nästan FÖR bra betyg på på både gymnasiet och universitetet och han ha inte de minsta emot sydstatsflaggan. Detta eftersom att även han vet vad jag tycker att flaggan står för. Däremot så vet ja även dem som köper ett märke bara för att de är "coolt" men känner inte till vad märket står för. Det och er som verkligen måste se ner på folk och dra alla över en kant blir ja jävligt förbannad på!

Bär man som jag flaggan så ska man kunna förklara varför också.

Tycker det var ett bra resonemang utom på en punkt! Du "tycker" att en symbol står för något.. Det funkar liksom inte så.. En vrålgammal symbol kan man inte bara sy på på sin jacka och bestämma att den betyder något.. Eller har jag fel?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
14 april 2007
ludde__mannen skrev:
JessieJames skrev:
Jag har själv flaggan på min jacka av precis den orsaken som Brillmongo skrev. Blir lite förbannand när ni drar alla över en kant å i princis säger att jag med fler knappast har några bra betyg osv. Jag går samhällsprogrammet inriktning samhälle och har grymt bra betyg! Kisen min hade nästan FÖR bra betyg på på både gymnasiet och universitetet och han ha inte de minsta emot sydstatsflaggan. Detta eftersom att även han vet vad jag tycker att flaggan står för. Däremot så vet ja även dem som köper ett märke bara för att de är "coolt" men känner inte till vad märket står för. Det och er som verkligen måste se ner på folk och dra alla över en kant blir ja jävligt förbannad på!

Tycker det var ett bra resonemang utom på en punkt! Du "tycker" att en symbol står för något.. Det funkar liksom inte så.. En vrålgammal symbol kan man inte bara sy på på sin jacka och bestämma att den betyder något.. Eller har jag fel?

Exakt! Om jag skulle sy på en svastika på min jacka och hävda att det är en symbol för rättvisa, så funkar det inte eftersom det dels är förknippat med en symbol för solen (enligt gammal indisk kultur) men även som alla vet, en symbol förknippad med nazismen.
Och vips, så var det kört! roll

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

874 Inlägg
14 april 2007
jonesono skrev:
brillmongo skrev:
Att påstå sydstats flaggan enbart står för slaveri är att förenkla frågan drastiskt. På det stora hela så handlade inte amerikanska inbördeskriget så mycket om slaveriet som folk vill tro. Det var ett flertal amerikanska stater (13st) som inte ville bli styrda av washington eller bli bestämda över på ett flertal punkter. Slaveri frågan var bara en av dem. Så de bestämde sig för att bryta sig ur och skapa en "egen" nation så därmed behövde de en egen flagga. I själva  verket var det inte primärt slaveriet som drev övriga amerika i krig heller det finns rika natur tillgångar i sydstaterna som man inte bara kunde släppa vind för våg och sen så var det ju en princip fråga också samt att Abe lincoln ville ha en enad nation, ja massa saker det är alltid komplicerat med krig. Men för att rättfärdiga sitt krig och för att demonisera motståndaren så lyftes slaveri frågan fram som en av de viktigare punkterna, i propaganda syfte och för att få stöd i hemma staterna.

Därmed bildades två armeér av Blå Rockar och Grå Rockar eller om man så vill "yanks" och "Rebs". För den vanliga soldaten i rebell armén så var slaveri frågan inte det som den slogs för utan det var sin "frihet" från att bli styrd av högre instanser i washington.
Detta kunde inte Nord acceptera och därmed utbröt kriget (det blodigaste i usas historia med ca 600 000 offer).

Så som nån tidigre skrev så har sydstats flaggan blivit symbol för att vara "rebell" och att man inte fogar sig efter systemet. Så för att man använder sig av en sån flagga betyder det defnitivt inte att man "stöder" slaveriet eller är "rasist" på nåt sätt, även om man bör använda den med eftertanke. Då den fortfarande väcker starka känslor hos vissa samt att den även används av nynazister/rasister ibland. Och bara det lär ju avskräcka en del...

Tack för historielektionen wink Men varför åker man då omkring med en sådan flagga om man nu Vet att den Dels står för/är förknippad för många med, förtryck men även att den som sagt dels är förknippad med rebell/revolt osv. Borde man inte inse att många kan ta illa upp? Sen undrar jag om man inte borde skippa att använda en sådan flagga som har ett historiskt "tveksamt" förflutet och köra på en annan form av "rebellisk" flagga?

Du var nog ironisk där men varsågod:)Ja du det är svårt att svara på då jag själv inte använder flaggan i nåt sammanhang, så därför gör jag inte det tongue

Men man kan ju inte bara "skippa" en flagga som är så förankrad i en kultur och tankesätt.
det vore ju som att skippa svenska flaggan för att vissa tycker den e rasistisk. Eller ja det var ju en överdrift men förhoppningsvis förstås vad jag menar.

Och vilken annan form av rebellisk flagga kan passa bättre tror du? Jag kan inte komma på nån direkt, den Sovjetiska kanske eller den kinesiska då? Båda länder har ju genom gått omvälvande revolutioner, nja tvivelaktikt inte mycket bättre att bli stämplad som kommunist, eller? Och man kan ju bara inte hitta på en "egen" flagga vind för våg. Riktigt så fungerar det väl inte, tycker jag.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

439 Inlägg
15 april 2007
flaggan står för rebell just nu,o att raggare mm skulle vara idioter tror ja knappast.

vem stannar o hjälper en om bilen står i väggrenen,troligtvis en raggare då alla ni andra förmer mäniskor bara skiter i det.

skulle istället säg tack alla raggare o hoppas det finns fler av er sort.

dessutom hur många av er som har varit inne o skrivet har en bil där någonting e byggt av barnarbete,är inte det fel?

dumt o kasta sten i glashus...

old,low and slow....

IT/Nätverkstekniker
1 Inlägg
15 april 2007
rolig inlägg det här. Jaja, inte föratt jag bryr mig om sydstatsflaggan o jag e ändå mullat wink 

men asså, rebell o raggare, rebell o volvo?  hmm, ingen annan som ser på det konstigt smile

Rebell brukar ju ändå beteckna en upprorsman eller militant aktivist som vänder sig mot den etablerade politiska eller kulturella ordningen så det jag undrar e hurf*n man lyckades lägga ihop det med raggare o volvo, för det ju f*n många volvoåkare som e raggare.

Tycker inte det e någon likhet mellan raggare o rebell direkt, minst sagt kläderna.. En rebell e ju iaf coolare klädd wink

Better than God \o/
1 886 Inlägg
15 april 2007
OJ, vilka insnöade typer det fanns här då. 

Nazisterna använde tex symboler som egentligen stog för helt andra grejer, men efter världskrigen sammanknippar alla symbolerna med just nazisterna och ingen har koll på vad symbolerna stog för från början.

Tex Malteserkorset är ju modernt att ha på både kläder & bilar men är det helt okej? 

Om man har en svenskflagga är man rasist? De använder svenska flaggan som symbol för in inställning till andra människor.

Jag använder själv inte sydstatsflaggan på vare sig bil eller kläder men för mig står det för rebeller. (edit; jag är ingen rebell utan en vanlig tvåbarnsfar med en kostsam hobby smile  )

Edit2; Även om jag skämtsamt kallar mig raggare ibland och även lärt mina barn div "raggar fraser" så som  "Huppla huj" och "Raggen går"  roll
Senast redigerat av MrTurbo (15 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

12 086 Inlägg
15 april 2007
De är som så många andra säger, från början handlar de om sydstaterna och deras syn på slaveri och svarta. Amerikanska fullblodsjänkare hade/har? den synen och de smittades ju givetvis på raggare runt om i världen. Inte för o ha fördommar men tycker de finns en del rasfientlighet bland svenska raggare.. så de passar väl bra. Sen så har de ju blivit en ren symbol.
Många som inte vet varför de har flaggan, bara att raggare har dom på sinabilar, och vissa vet men lägger ingen vikt i det. Men grunden till det är tyvärr så..
Senast redigerat av JapMax (15 april 2007)

17 Inlägg
15 april 2007
man får inte ha en svensk flagga heller då den förknippas med rasister eller ? jävligt dåligt att dra alla som går yrkesförberedande öven en kam också snacka om fördomar

Better than God \o/
1 886 Inlägg
3 juni 2007
Jagar liv i denna tråden igen då.. 

Hittade en sida med mycket klar och tydlig information om vad flaggan står för och varför.
Citat; "IF THE CONFEDERATE FLAG OFFENDS YOU, YOU NEED A HISTORY LESSON"

Läs själva; http://www.btinternet.com/~Tony.Papard/TheRebelFlag.htm

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Lady_Luck_
3 juni 2007
Trozzo skrev:
Sydstats flaggan är också en symbol för rebeler, det är därför raggare har den, har inget med förtryck av svarta eller att man vill associera med "white trash".

Sen att alla raggare skulle vara utan utbildning är bara ren bullshit, känner många som har väldigt fin utbildning, dock tror dom flesta att alla raggare super, slåss och bär sig allmänt illa åt, ni kanske skulle läsa på vad raggarkulturen igentligen handlar om. Det är som att säga att alla invandrare saknar utbildning och bara begår brott.

Skärpning, dra inte alla över en kam

Mkt mkt rätt dra inte alla över en kant blir faktiskt ganska lack när jag läser all skit folk skriver:|

1 174 Inlägg
3 juni 2007
asså ni som säger att den står för "rasism" är ju fel för den står ju för sydstaterna å den blåa med vitt kors är väl för nord staterna (har jag fel lr rätt? hoppas de)

Och sedan att Sydstatarna tillät att svarta som vara slavar å inte att nord statarna gjrode det så betyder ju inte det att det är en rasist flagga, för det är ju samma pricip som tex att skåne har en egen flagga å hälften av skåningarna är rasister är det en rasse flagga då? (dock så har ju sydstats flaggan blivit en rasist flagga nu)

Sedan kan man ju ta hackorset också, det är ju i grund och botten ingen rasist flagga utan typ en indisk flagga lr något sånt shit som dom har vänt på å den, å det står ju fortfarande inte för det utan för typ solen lr något sånt.

OCH NEJ! Jag är ingen rasist lr något sånt utan jag har enbart tagit från fakta sidor!

perpelle
3 juni 2007
Akka skrev:
Sedan kan man ju ta hackorset också, det är ju i grund och botten ingen rasist flagga utan typ en indisk flagga lr något sånt shit som dom har vänt på å den, å det står ju fortfarande inte för det utan för typ solen lr något sånt.

OCH NEJ! Jag är ingen rasist lr något sånt utan jag har enbart tagit från fakta sidor!

Har man förändrat en symbol så har man förändrat dess mening och betydelse.

Måste tacka alla som tycker som jag angående fordonslinje och volvoraggare, ahh!

Biltokig
870 Inlägg
3 juni 2007
Finns många i denna tråden som kallar alla som gått yrkesförberedande för "idioter" och "socialt missanpassade" och dyl. - Så bara för att man har valt en linje där man snabbt kommer ut i arbetslivet så är man dum i huvudet då?
Det roligaste av allt är att de flesta som skriver sånt här knappt kan stava själva... PATETISKT!
Senast redigerat av Mr_Gear (3 juni 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

320 Inlägg
4 juni 2007
Läs & Lär av Brillmongos inlägg!

dock fanns det faktiskt 2 Nordstater  (Yankees) som även var för slaveriet;)
så det handlade som sagt om washington styret mm.

och sydstats flaggan gjorde väl en slags "comeback" på 60,7å0 talen då väldigt många amerikaner gjorde just "uppror" mot etabissemanget. stod utan för samhället medmer
& många motorcykel gäng/bilburna människor använde den.

idag är det mest för det " hör till"  palla bry sig om vad någon minoritet uppfattar det som.

Leg. Spådam
816 Inlägg
4 juni 2007
FireTraXX skrev:
mellowd skrev:
Aldrig tänkt på att deras bilar kanske kommer från staterna? roll

Detroit ligger i?
(sydstat? Nej!)

Här har du faktiskt både rätt och fel. Rätt att Detroit ligger i en nordstat. Fel i att SAMTLIGA amerikanska bilar tillverkades i Detroit. Fords "högsäte" är ju Dearborn, min GTO är tillverkad i Pontiac (lite smålustigt), och det fanns 6-7 andra platser runt om i USA där just den modellen tillverkades. Som alla vet ligger the Chrysler building i New York. I Detroit låg det många fabriker som tillhörde olika koncerner, och även Fischers största lokaler, men det är inte som folk tror att all biltillverkning sker/skedde där. Däremot fanns det som sagt många olika fabriker samlade, men 99% av biltillverkarna hade tillverkning på många andra orter.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Living in the fastlane
128 Inlägg
4 juni 2007
jonesono skrev:
ludde__mannen skrev:
JessieJames skrev:

Exakt! Om jag skulle sy på en svastika på min jacka och hävda att det är en symbol för rättvisa, så funkar det inte eftersom det dels är förknippat med en symbol för solen (enligt gammal indisk kultur) men även som alla vet, en symbol förknippad med nazismen.
Och vips, så var det kört! roll

Precis, vi är inte vad vi själva tror att vi är, utan vi är hur andra uppfattar oss att vara! Samma gäller symbolerna som du nämnde

3 722 Inlägg
4 juni 2007
så jäkla onödigt argument. Tycker förstörs grejer här i världen, och vad det gäller sydstatsflaggan så kan jag säga att i USA är den en symbol för hat mot svarta. (Inte alla stater). Vet detta eftersom jag har en syster som bor i Kalifornien och där är flaggan typ nästan bannad har hon sagt. Själv så ser jag Sydstatsflaggan som en skit snygg flagga!, och har själv planerat att sätta en på hela motorhuven.

Sök