Lätt trim till nissan 200sx s13??

sir_daniel www.kudoz.se
25 april 2007 · 3 802 Inlägg

visste jag glömde något smile

t16 turbo smile

Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

men kan jag få ut 220-250hk med den det jag skrev innan??  va tror ni?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Alecci
25 april 2007 · 2 014 Inlägg

Oljekylaren och dumpventilen gör nog inte så mycket för effekten. Har ingen erfarenhet av att trimma S13 eller chippade bilar.

Downpipe, decat och catback ska ju kunna göra en del i alla fall. Skaffa även en ny L-bow (om de finns originalmonterade) för en mindre effektökning men desto större skillnad på responsen. Testa även att portmatcha grenrören om du ändå ska plocka bort hela turbopaketet.

Att byta IC är lite grand på vinst och förlust, vet inte hur mycket original IC klarar att flöda, men större IC ger ju förlust i respons i alla fall. Dock är ju kallare luft alltid något positivt.

Tror nog att det borde räcka till 250 hk på svänghjulet med ett steg 2 chip. Jag är dock långt ifrån en expert på S13 och CA18DET.

Något många verkar glömma är att respons oftast kan vara ett bra substitut för effekt. Personligen skulle jag föredra en 600 hk bil med grym respons framför en 800 hk bil med dålig respons. Dock kanske det inte spelar så stor roll vid denna låga trimningsgrad?

Borde dock finnas gott om experter på S13 här som kan mer än mig om den bilen, tänkte bara ge dig en uppskattning eftersom det hittills varit lite luddigt med den biten.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
LocKtar Herr
25 april 2007 · 1 722 Inlägg

ChixZ skrev:
men kan jag få ut 220-250hk med den det jag skrev innan??  va tror ni?

runt 220 ska nog inte va några problem med originalturbon, men inte mkt mer skulle jag gissa på, men som tidigare folk sagt, släng på en t28/t28bb så kan du ladda på lite! bör du kanske landa på 280~ alla bilar är ju olika.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
tecman
25 april 2007 · 1 741 Inlägg

Alecci skrev:
Oljekylaren och dumpventilen gör nog inte så mycket för effekten. Har ingen erfarenhet av att trimma S13 eller chippade bilar.

Downpipe, decat och catback ska ju kunna göra en del i alla fall. Skaffa även en ny L-bow (om de finns originalmonterade) för en mindre effektökning men desto större skillnad på responsen. Testa även att portmatcha grenrören om du ändå ska plocka bort hela turbopaketet.

Att byta IC är lite grand på vinst och förlust, vet inte hur mycket original IC klarar att flöda, men större IC ger ju förlust i respons i alla fall. Dock är ju kallare luft alltid något positivt.

Tror nog att det borde räcka till 250 hk på svänghjulet med ett steg 2 chip. Jag är dock långt ifrån en expert på S13 och CA18DET.

Något många verkar glömma är att respons oftast kan vara ett bra substitut för effekt. Personligen skulle jag föredra en 600 hk bil med grym respons framför en 800 hk bil med dålig respons. Dock kanske det inte spelar så stor roll vid denna låga trimningsgrad?

Borde dock finnas gott om experter på S13 här som kan mer än mig om den bilen, tänkte bara ge dig en uppskattning eftersom det hittills varit lite luddigt med den biten.

på s13 gör byte av ic en ofantlig skildnad då orginal är väldigt liten.. sitter i hjulhuset och brukar oftast vara helt tät av sand och dyl. flödar väldigt dåligt då jag bytte den ökades mitt ladd med 0.2 kändes väldigt fel. och självklart är responsen viktig. annars är det ingen vits att ha så många hästar.  men självklart är det en responsförlust då det är mer att fylla med luft.

sir_daniel skrev:
visste jag glömde något smile

t16 turbo smile

då låter det vettigare hur högt tryck körde du på?
______________________________________________________

ett till tips.. försök inte ladda på mer än 1 bar med orginal snurran.. den går inte bättre... turbon kommer bara att dö och den pumpar bara varmare luft = mindre luft dvs. den går sämre.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Frayze
25 april 2007 · 727 Inlägg

se bara till å inte hamna allt för mycke över 300hk, då blåser du botten delen yikes effektmässigt är väldigt svårt å svara på då alla bilar är olika i skick, men säg att du får en s13 som går långt mycke roligare än en orginal s13, trimma det du ska å bänka den sen vetja så vet du mer exakt vad du har cool

att skrämma upp trycket i en orginal turbo medför att den dör relativt snabbt, men kör så länge den håller med uppställt tryck å sen dunkar du på en roligare sak tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Frayze
25 april 2007 · 727 Inlägg

tecman skrev:

Alecci skrev:
Oljekylaren och dumpventilen gör nog inte så mycket för effekten. Har ingen erfarenhet av att trimma S13 eller chippade bilar.

Downpipe, decat och catback ska ju kunna göra en del i alla fall. Skaffa även en ny L-bow (om de finns originalmonterade) för en mindre effektökning men desto större skillnad på responsen. Testa även att portmatcha grenrören om du ändå ska plocka bort hela turbopaketet.

Att byta IC är lite grand på vinst och förlust, vet inte hur mycket original IC klarar att flöda, men större IC ger ju förlust i respons i alla fall. Dock är ju kallare luft alltid något positivt.

Tror nog att det borde räcka till 250 hk på svänghjulet med ett steg 2 chip. Jag är dock långt ifrån en expert på S13 och CA18DET.

Något många verkar glömma är att respons oftast kan vara ett bra substitut för effekt. Personligen skulle jag föredra en 600 hk bil med grym respons framför en 800 hk bil med dålig respons. Dock kanske det inte spelar så stor roll vid denna låga trimningsgrad?

Borde dock finnas gott om experter på S13 här som kan mer än mig om den bilen, tänkte bara ge dig en uppskattning eftersom det hittills varit lite luddigt med den biten.

på s13 gör byte av ic en ofantlig skildnad då orginal är väldigt liten.. sitter i hjulhuset och brukar oftast vara helt tät av sand och dyl. flödar väldigt dåligt då jag bytte den ökades mitt ladd med 0.2 kändes väldigt fel. och självklart är responsen viktig. annars är det ingen vits att ha så många hästar.  men självklart är det en responsförlust då det är mer att fylla med luft.

sir_daniel skrev:
visste jag glömde något smile

t16 turbo smile

då låter det vettigare hur högt tryck körde du på?
______________________________________________________

ett till tips.. försök inte ladda på mer än 1 bar med orginal snurran.. den går inte bättre... turbon kommer bara att dö och den pumpar bara varmare luft = mindre luft dvs. den går sämre.

Hehe du hann precis före där du tecman tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

okey, så jag kan iaf få upp den i ca 220hk med original snurran och om jag byter till en t28bb så får jag runt 280hk med allt i detta setup?  e lite nybörjare på detta så ni vet;O

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
25 april 2007 · 1 741 Inlägg

Frayze skrev:
Hehe du hann precis före där du tecman tongue

hehe jupps du är ju lite efter vanligtvis cool

ChixZ skrev:
okey, så jag kan iaf få upp den i ca 220hk med original snurran och om jag byter till en t28bb så får jag runt 280hk med allt i detta setup?  e lite nybörjare på detta så ni vet;O

jo det kan nog stämma med tanke på att du kan trycka på lite mer laddtryck och du får kallare luft in i motorn. så du har bara + mad att skaffa en fetare turbo smile

Senast redigerat av tecman (25 april 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

ok, men jag siktar inte på at byta turbon iår iaf, har jag inte råd med.. men de andra ska nog gå..

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
25 april 2007 · 1 741 Inlägg

ChixZ skrev:
ok, men jag siktar inte på at byta turbon iår iaf, har jag inte råd med.. men de andra ska nog gå..

det låter bra det. kör tills orginal rasar sen byter du.. hehe så ska jag göra har inte bytt än men den rasar nog i sommar så då blir det en ny smile längtar! för ingen vill köpa våra orginal junior turbos så det är ingen vits att låta den vara hel då man ska byta hehe

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Frayze
25 april 2007 · 727 Inlägg

tecman skrev:

ChixZ skrev:
ok, men jag siktar inte på at byta turbon iår iaf, har jag inte råd med.. men de andra ska nog gå..

det låter bra det. kör tills orginal rasar sen byter du.. hehe så ska jag göra har inte bytt än men den rasar nog i sommar så då blir det en ny smile längtar! för ingen vill köpa våra orginal junior turbos så det är ingen vits att låta den vara hel då man ska byta hehe

Nääää! de är så små lol släng på en riktig snurra nu gubbs cool

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Joakim_J Lastbilsmekaniker
25 april 2007 · 328 Inlägg

ok, får jag ligga i då, den e nästan ny tongue gått 1000-1500mil, men de ska la inte va så svårt.. tongue

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
25 april 2007 · 1 741 Inlägg

Frayze skrev:

tecman skrev:

ChixZ skrev:
ok, men jag siktar inte på at byta turbon iår iaf, har jag inte råd med.. men de andra ska nog gå..

det låter bra det. kör tills orginal rasar sen byter du.. hehe så ska jag göra har inte bytt än men den rasar nog i sommar så då blir det en ny smile längtar! för ingen vill köpa våra orginal junior turbos så det är ingen vits att låta den vara hel då man ska byta hehe

Nääää! de är så små lol släng på en riktig snurra nu gubbs cool

whine whine.. du gjorde mig ju bara skapligt sugen på en ny snurra igår hehe
__________________________________________________________________

ChixZ

ja nån finns väl alltid om den är så pass ny tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
shogun
26 april 2007 · 2 117 Inlägg

http://www.garaget.org/shogun

Finns lite att läsa och att titta på gällande vad som kan göras wink

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
sir_daniel www.kudoz.se
26 april 2007 · 3 802 Inlägg

tecman skrev:

sir_daniel skrev:
visste jag glömde något smile

t16 turbo smile

då låter det vettigare hur högt tryck körde du på?
______________________________________________________

hmmm för mig att det var 1.3 bar (lite osäker då jag inte hade den så länge)

Vaselek
27 april 2007 · 55 Inlägg

Alecci skrev:
Oljekylaren och dumpventilen gör nog inte så mycket för effekten. Har ingen erfarenhet av att trimma S13 eller chippade bilar.

Downpipe, decat och catback ska ju kunna göra en del i alla fall. Skaffa även en ny L-bow (om de finns originalmonterade) för en mindre effektökning men desto större skillnad på responsen. Testa även att portmatcha grenrören om du ändå ska plocka bort hela turbopaketet.

Att byta IC är lite grand på vinst och förlust, vet inte hur mycket original IC klarar att flöda, men större IC ger ju förlust i respons i alla fall. Dock är ju kallare luft alltid något positivt.

Tror nog att det borde räcka till 250 hk på svänghjulet med ett steg 2 chip. Jag är dock långt ifrån en expert på S13 och CA18DET.

Något många verkar glömma är att respons oftast kan vara ett bra substitut för effekt. Personligen skulle jag föredra en 600 hk bil med grym respons framför en 800 hk bil med dålig respons. Dock kanske det inte spelar så stor roll vid denna låga trimningsgrad?

Borde dock finnas gott om experter på S13 här som kan mer än mig om den bilen, tänkte bara ge dig en uppskattning eftersom det hittills varit lite luddigt med den biten.

måste bara fråga. Vad menas med en L-bow???

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
Flootie
28 april 2007 · 6 Inlägg

det är ju väldigtlätt att bara sitta här och skriva gör si och gör så...

allt beror ju på hur långt du har tänkt att gå. s13 är ju en väldigt populär förstabil att trimma/lära sig trimma, detta har ju bevisligen för många resulterat i motorras pga diverse ignorans.

så om jag får säga mitt, börja med de billiga och enkla sakerna. öpnna upp andningsvägarna, så som avgassystemet (även downpipen), match/porta topp/grenrör/insug, större lmm (svarva/z32/q45 m.m) större turbo (tänk på denna lilla cylindervolymen), och en bättre intercooler(inget monster nödvändigt).

Grenrör och insuget isig pallar med upp mot 350hk så de behöver du inte byta.
Kompensera bränset mot det nya större luftflödet med större bränsle pump, spridare och eventuellt en annan bränsletrycksregulator.

Håll koll på hur din motor mår. hur ser oljan ut? hur låter motorn? hur ligger lambda värdet? Oljetempen? hur är oljetrycket?

det finns hur mycket mer som helst, men detta är ju iallafall en start.

Oj, höll nästan på att glömma, sätt i ett chip som matchar din motorsetup!
OBS s13 har endast en värmeväxlare som orginalkylning för oljan. = 200km/h på landsvägen under längre tid = lagerras m.m

CA20DET Monsterborr.
Alecci
28 april 2007 · 2 014 Inlägg

L-bow sitter på många bilar mellan turboaggregatets avgashus och downpipen. Den har oftast lite särskild utformning för att mildra kollisionen mellan avgaserna från turbon och gaserna från wastegaten. För att få bästa möjliga nytta av en L-bow bör avgaserna inte kollidera närmare turbons avgashus än 40mm.

Optimalt vore att köra med screamer pipes eller bypass pipes, de senare finns på vissa eftermarknads L-bows. Exempel på märken som har det till exempelvis Skyline är HKS och Trust/GReddy.

Att skaffa en bättre utformad L-bow gör lite grand för effekten men mest för responsen.

Komponenten kallas L-bow (L-båge) på grund av att dess form ofta påminner om bokstaven L.

Senast redigerat av Alecci (28 april 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Gleppe
7 maj 2007 · 10 Inlägg

Det första du ska göra är att byta IC iallafall......annars kommer du smälla motorn.....hände mig och min polare exakt samma sak så det tycker jag är nr1

Vart jag mig i världen vänder lovar jag att rita svarta ränder
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang