Svetsblänk (Tips)

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 juli 2007 · 1 290 Inlägg

twin_cam skrev:

golfarn_nr1 skrev:

gorre skrev:

nä inte har gas brillor nå uv skydd det var nått nytt brillorna jag har på jobbet har
shade 5 okej inte riktigt lika bra som hjälmen där sitter ett shade 12 glas för tillfället
men som sagt ska ni svetsa använd hjälm. häfta kan man göra med annat om man nödvändigt måste!
sen så tror jag mer på en gubbe som vart svetsare i 40år om att med skydds brillor så får man inte ont i ögonen på kvällen.
Sj så kan jag inte tåla speedglass och euromask(säkert felstavat) bästa är en klassisk hjälm billigaste glasen där med.

Farsan har jobbat hela sitt liv som svetsare (57år nu) och jag i 5år (20år nu) och jag kan lova att du får ont i ögonen om du svetsar med nå värdelösa skuddsbrilllor..!

Men nu snackar vi lite dyrare skyddsglasögon, och inte dom där värdelösa...

Så det stämmer inte att det är uv-skydd i dom om det står på paketet? Jag satt en halv dag och punktade och svetsade på bilen, och hade såna där skyddsglasögon med gult glas och uv-skydd. Hade ingen svetsblänk alls efter det. Jag vet att det är dumt, men jag tänker ju inte åka och skaffa en hjälm för 700 kr som jag använder kanske en gång... Har ett sånt där skydd hemma som man hade förr, som ser ut som ett öskar, men det är jobbigt att svetsa på bilar om man använder det eftersom man ofta behöver båda händerna då...

Spelar ingen roll om skyddsbrillorna kostar 5000kr eller 30kr så ska man inte svetsa med sånna! Inte ens punkta lite på bilen! Men ni som vill förstöra synen kan väl bara köra på men tipsa inte andra om de! Och ni som svetsar hemma i garaget ska bara vet vilka gaser ni drar i er när ni gör de.... Jag är 20år och har redan nedsatt lungkapacitet... =/ Men nu kör jag enbart med friskluftsmask....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
TommyGT
14 juli 2007 · 113 Inlägg

Usch lider verkligen med er som åkt på det mer än en gång.. fast som ngn skrev tidigare huvudet dumt får kroppen lida!! Minns o kommer alltid att minnas den gång jag fick det.. kom hem efter en dags svetsande o efter att mina kollegor berättat vad jag hade att vänta mig på kvällen så förberedde jag mig genom att smeta salva i ögonen o sen gick jag o lade mig.. Vaknade efter 2 timmar o smärtan jag kände då vet juh ni som genomlidit detta.. kändes som om ögonen skulle vända sig o all grus sen hmm jag stapplade in på toan o öppnade badrumsskåpet o kollade på salvan.. 3 år gammal!! oj inte så bra.. tog en flaska "ögontvätt" o hällde på för fullt men efter att att blev helt svart o smärtan mkt värre lyckades jag tyda KLORHEXEDIN *suck*  min sambo ringer sjukvårdsupplysningen o dem säger åk in till akuten.. inte f#n kan jag åka ngnstans kan juh inte ens få på mig kläder.. Det blev en blöt trasa o ett gäng värktabletter o mkt ajande..

Volvo S60 T5 "Sessan" (2001)
gorre
14 juli 2007 · 250 Inlägg

Farsan har jobbat hela sitt liv som svetsare (57år nu) och jag i 5år (20år nu) och jag kan lova att du får ont i ögonen om du svetsar med nå värdelösa skuddsbrilllor..!

håller helt med dig om att hjälm gärna med luft är det bästa om man ska svetsa dag efter dag i yrket då ska man va noga men om du ska lägga ihop nå lite skit eller häfta så går det bra med gas brillor eller nå annat skit.
du har t.ex aldrig funderat värför man inte får  nästan nå solbränna genom ett fönster.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 juli 2007 · 1 290 Inlägg

gorre skrev:

Farsan har jobbat hela sitt liv som svetsare (57år nu) och jag i 5år (20år nu) och jag kan lova att du får ont i ögonen om du svetsar med nå värdelösa skuddsbrilllor..!

håller helt med dig om att hjälm gärna med luft är det bästa om man ska svetsa dag efter dag i yrket då ska man va noga men om du ska lägga ihop nå lite skit eller häfta så går det bra med gas brillor eller nå annat skit.
du har t.ex aldrig funderat värför man inte får  nästan nå solbränna genom ett fönster.

Du får värre brännskador av svetsen kan ja lova!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
gorre
14 juli 2007 · 250 Inlägg

ok vi säger så här om man ska va ordentlig så är det som du säger som gäller
men det går med med annat i nödfall eller om man är som mig int så brydd sålänge som jag inte får ont i ögonen
men tror vi ska släppa det här nu.
för vi är lite offtopic

Marmak
15 juli 2007 · 56 Inlägg

Fick en rejäl svetsblänk en gång. Aldrig fått det igen efter den gången.
Var på jobbet den dagen, vart så trött efteråt så jag gick och la mig i 2 timmar, vaknade av att hemtelefonen ringde, satte mig upp men fick inte upp ögonen, dom var igen satta! Gick verkligen inte att få upp ögonen alls, blev skit skraj,trodde först att blindhet var ett faktum, hehe.. Sjukt rädd som man va leta man automatiskt upp telefonen för att svara genom att leta sig fram i huset utan syn och med bara händerna som hjälp. Hittar den och där ringer morsan, jag säger att jag inte ser ett jävla skit, lyckas tillslut komma till en doktor iaf, han kollade ögonen ( i det taget kunde jag öppna ögonen och se ändå, men det gjorde ont..) han sa att jag hade haft svetsblänket för länge för att kunna dela ut nån ögonsalva åt mig.. Så fick ligga i ett mörkt rum hemma bara, men jag kollade på tv ändå på nån fotbollsmatch smile haha

Nossystem
16 mars 2010 · 71 Inlägg

Har haft de ett ex antal gånger..
Senast nu i Måndags då ja svetsade avgasrör utan skydd i Söndags..
Kunde inte öppna ögonen eller nöe i går. Va som en blindman..
Att försöka slå ett nummer på mobilen utan att se nöe, och de e touch skärm, e fan inte lätt haha.
Men tillslut så fick ja tag på chefen och förklara som de va, och han bara skratta och sa att ja borde ha lärt mig vid detta tillfälle att använda skydd..
Efter de samtalet vart de att gå på toa och få bort all gega ur ögonen, ta ögon salva och sen lägga sig i sängen och stänga ute allt ljus och en våt och kall handduk över ögonen..
Idag e de möe bättre, isolerade mig dock idag också då de fortfarande svider lite.. Men imorrn e de full fart igen - ME SKYDDSHJÄLM !

Och så som svetsarna säger, ANVÄND SKYDD !
Man ångrar sig jäääävligt möe efteråt kan ja säga..

Och salvan/dropparna/gelen för ögonen, de e fan som att ha sex.. E sjukt skönt för ögonen.

Rille0
16 mars 2010 · 2 021 Inlägg

Fattar inte hur folk lyckas, jag vänder bara bort huvet när ja svetsar och har aldrig åkt på det.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Lurken_85
16 mars 2010 · 832 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

gorre skrev:

Farsan har jobbat hela sitt liv som svetsare (57år nu) och jag i 5år (20år nu) och jag kan lova att du får ont i ögonen om du svetsar med nå värdelösa skuddsbrilllor..!

håller helt med dig om att hjälm gärna med luft är det bästa om man ska svetsa dag efter dag i yrket då ska man va noga men om du ska lägga ihop nå lite skit eller häfta så går det bra med gas brillor eller nå annat skit.
du har t.ex aldrig funderat värför man inte får  nästan nå solbränna genom ett fönster.

Du får värre brännskador av svetsen kan ja lova!

Även vanligt klarglas bryter uv-strålningen men det är långt ifrån tillräckligt vid svetsning. Men du verkar ju tro att det är ljuset som är skadligt för ögonen om man läser din förklaring på första sidan.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
JonR
17 mars 2010 · 3 259 Inlägg

Svetsblänk är inget skoj! Har haft det säkert 50ggr i mitt liv då man inte var så noga med svetsskärm när man var yngre och det får man lida för idag! Har grymt ljuskänsliga ögon och när man svetsar så räcker det med att titta i lågan i 5sekunder så har man garanterat svetsblänk senare på natten! Så använd hjälm för bövelen! Ett tips som jag fick av någon för många år sedan är iaf att koka två ägg och låta dom svalna tills dom är tillräckligt varma så man kan lägga dom på ögonen! Hjälper rättså mycket så länge dom ligger på ögonen... Funkar ju även med en trasa som är blöt med varmvatten men den håller ju inte värmen lika bra...

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (17 mars 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Germax
17 mars 2010 · 12 086 Inlägg

Det finns nog olika sorters svetsblänk, lr i olika grad.

Jag har fått vad jag kallar svetsblänk 2 ggr, båda börjar med att jag vaknar 1-2h efter att jag lagt mig av att jag tror jag kommit till helvetet, jag ser absolut ingenting, typ myrornas krig i ögonen. Man kan inte titta man kan inte blunda, det svider så jävla mkt så de finns ingen liknelse. Jag kan inte änns ligga ner för då svider all tår, utan måste sitta framotluta så de rinner ur ögonen.
Helt klart en va de värsta grejorna jag varit med om, lovar mig själv att aldrig mer svetsa utan hjälm..

Vitamin
17 mars 2010 · 719 Inlägg

JapMax skrev:
Det finns nog olika sorters svetsblänk, lr i olika grad.

Jag har fått vad jag kallar svetsblänk 2 ggr, båda börjar med att jag vaknar 1-2h efter att jag lagt mig av att jag tror jag kommit till helvetet, jag ser absolut ingenting, typ myrornas krig i ögonen. Man kan inte titta man kan inte blunda, det svider så jävla mkt så de finns ingen liknelse. Jag kan inte änns ligga ner för då svider all tår, utan måste sitta framotluta så de rinner ur ögonen.
Helt klart en va de värsta grejorna jag varit med om, lovar mig själv att aldrig mer svetsa utan hjälm..

Har oxå haft den värsta sorten. Var hos doktorn på natten och fick salva, han kollade i ögonen och sa aj aj aj det är ganska kraftiga brännskador på hornhinnan. Det här kommer vara jobbigt i ett par dagar och du får tillbringa helgen i ett mörkt rum.

Det var nog dom värsta dagarna i mitt liv, Blundade man gjorde det förjävla ont, försökte jag titta gjorde det ännu mer ont. Jag låg och vred på mig hela tiden och det var sjukt jobbigt.

Till råga på allt var det löne helgen i Juli förra året. Varmaste dagarna på hela året.


Sedan jag fått lida för detta så har jag mkt större respekt för starka ljus och ljud.

Har ganska kraftigt synfel och mkt starka linser. Dessa gör så att ljuset bryts rakt mot min näthinna 5-6ggr starkare än normalt. Inte så konstigt att det sved i ögonen efter svetsen.

Panzar_Audi
6 april 2010 · 820 Inlägg

Fick svetsblänk igår på natten för första gången i mitt liv och jag kan ju bara säga att jag kommer vara extremt jävla noggrann med hjälm.
Är ganska noggrann med hjälm, men ibland så tittar man ju ändå av nån korkad anledning, jag har en sån som "bländar av" automatiskt, men den är lite klumpig, man kanske skall inhandla ett par skyddsbrillor för när man måste sitta i tighta ställen och svetsa?

För mig kändes det som att ha morgongrus, vagel och aids i ögat, fi fan vad äckligt det var.

Om man säger
Spethz_
30 september 2010 · 212 Inlägg

Jag har det nu men dock rätt milt. Rinner lite lätt mest från mitt högra öga. Jobbar med att svetsa ramar till Volvos hjullastare och satt idag och körde ihop med en kille på samma ram. När han då tände sin svets så kunde jag sitta på andra sidan och ha skärmen uppfälld för att jag var på väg att starta min körning. Därför har jag det nu. Är inte så farligt att jag behöver åka bort och få salva känner jag just nu. Läste däremot på första sidan av denna tråden att kallt kaffe skulle funka att badda med. Vet inte om jag ska tro på det, men har ju faktiskt lite kaffe över i kannan så det kanske är värt att pröva. big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 april 2011 · 3 068 Inlägg

Vaknade inatt nån timme efter jag lagt mig.. fy satan vilket helvete. Jag svetsade ändå inte så mkt igår och trodde det krävdes mer för att få svetsblänk. Kunde inte blunda, titta var ännu värre.. sov korta stunder till 6 på morgonen.. la på en kylklump över ögonen, värktablett och ligga i sängen i totalt mörker.. Det är fortfarande jobbigt och jag ser som en vit dimma, går runt i solglasögon och det hjälper nu när man åtminstone kan ha ögonen öppna längre än nån sekund.

Så man har lärt sig en läxa iaf. Jättesugen på att fortsäta svetsa idag.. NOT!

Spethz_
21 april 2011 · 212 Inlägg

Du bär helst undvika att svetsa dagen efter du haft svetsblänk för hornhinnorna är fortfarande skadade. Om du nu måste så är det säkrast att använda ett par glasögon under svetshjälmen. Räcker faktiskt med ett par vanliga skyddsglasögon under hjälmen. Det hjälper till att bryta uv-strålningen.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 april 2011 · 3 068 Inlägg

Jag väntade till kvällen med att svetsa och jag körde inte så länge. Sen hade jag ett par heltäckande solbrillor på hela tiden förutom svetsmasken. Det gick bra och ögonen känns bra igen. Man blir ganska noggrann efter att man fått svetsblänk en gång, för det vill man inte uppleva igen!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 april 2011 · 1 594 Inlägg

Men jösses! hur svårt kan det vara? Punktar man något så kupar man ju bara handen direkt över munstycket samtidigt som man blundar. I övriga fall använd skärm, allt annat är bara dumt. Sen kan man disskutera speedglas, vanlig osv. hur mycket som helst, det är en vanesak vad man föredrar. Lär er att hantera svetsen innan ni kommer med dåliga råd i fråga om skyddsglasögon som inte är avsedda för svetsning.

Senast redigerat av hotrodder (21 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Lurken_85
23 april 2011 · 832 Inlägg

Som du säger så brukar jag oxå sätta handen över gashylsan när jag punktar. Funkar ju skitbra men det är nog många som tror att det räcker att blunda vilket det inte gör. Sen finns det ju dom som använder endast glasögon och ser ut som en tvättbjörn runt ögonen efteråt oxå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
ekmaan hej vad gör du?
26 april 2011 · 416 Inlägg

håll svetsmunstycket mot de du ska svetsa, sikta, blunda, svetsa.. prova de

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang