Vad tror ni om denna svetsen?

vanten06
31 juli 2007 · 342 Inlägg

Vad tror ni om denna svetsen?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=87341

Är det en bra hobbysvets för att svetsa lite avgassystem å sånt?

Sen undrar jag om man kan använda svetstråd för rostfritt i den? borde väll inte gå då man behöver skyddsgas? Eller kan man bara använda flussfylld tråd? isf vad kan man svetsa för matrial med flussfylld tråd? Är det bara vanlig stålplåt, det går inte svetsa rostfritt med flussfylld tråd eller?

haxer Proljece?
31 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Ja den duger som hemma svets har en sådan själv dock är jag inget proffs på svetsning så har ingen anning om trådar tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Lupocrille
31 juli 2007 · 51 Inlägg

Skit i biltema om du vill ha billiga svetsar som ändå e hyfsat bra så kan jag varmt rekomendera  www.drift-underhall.se Billigt och bra även fast de sällan går hand i hand men här gör de de...

vanten06
31 juli 2007 · 342 Inlägg

Lupocrille skrev:
Skit i biltema om du vill ha billiga svetsar som ändå e hyfsat bra så kan jag varmt rekomendera  www.drift-underhall.se Billigt och bra även fast de sällan går hand i hand men här gör de de...

Tackar hittade denna svetsen: http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=358
samma pris, tror ni den är bättre?

Undrar fotfarande vad man kan svetsa för matrial med flusstråd

TimMy2003
31 juli 2007 · 41 Inlägg

Hör med corema eller mig.
www.corema.se

dom har allt du kan tänka dig.
q1 leverantör åt volvo inom svets bland annat.

Och jag jobbar där big_smile

gorre
31 juli 2007 · 250 Inlägg

vanten06 skrev:

Lupocrille skrev:
Skit i biltema om du vill ha billiga svetsar som ändå e hyfsat bra så kan jag varmt rekomendera  www.drift-underhall.se Billigt och bra även fast de sällan går hand i hand men här gör de de...

Tackar hittade denna svetsen: http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=358
samma pris, tror ni den är bättre?

Undrar fotfarande vad man kan svetsa för matrial med flusstråd

kass intermittens(stavning)  så räkna inte med nå långa svets sömmar
men i mina ögon så ar det säkert lika bra som den på biltema

men för hobby så går det säkert bra.

material som man oftast svetsar med rörtråd utan gas är olegerade samt låglegerat stål
men kom ihåg att det är inte nådigt vad sprut det blir med sånna svetsar!

och när det inte är nån supper svets så är förarbetet extra viktigt för att det ska bli bra.

lycka till med svets köpet

Ertiyed
1 augusti 2007 · 349 Inlägg

en svets utan gas? vad kallas det da? mng? hehe

tecman
1 augusti 2007 · 1 741 Inlägg

biltemas svetsar funkar men undvik deras flusstråd! går inte att svetsa bra med. fräser bara ruggigt fula svetsar och blir omöjligt tätt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Danne volvo 740
1 augusti 2007 · 33 Inlägg

Har en sån o den fungerar bra, men köp tråd på harald nyborg deras 0,8 e mycket bättre att använda iaf till bilplåt o avgas, mvh danne

Volvo 740 (1986)
Sokrates Eliminator
1 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Med 1-fas svets blir det aldrig bra. Har du inte möjlighet att köpa eller 3-fasuttag hemma är det lika bra att leja bort de jobb du behöver gjorda. Med 1-fas kommer du bli grymt besviken.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Holme
1 augusti 2007 · 1 417 Inlägg

Sokrates skrev:
Med 1-fas svets blir det aldrig bra. Har du inte möjlighet att köpa eller 3-fasuttag hemma är det lika bra att leja bort de jobb du behöver gjorda. Med 1-fas kommer du bli grymt besviken.

//Tommy

För att..?

Sokrates Eliminator
1 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

För att,,,, du inte får nån bra genombränning, användningsområdet för en 1- fasare är mycket begränsad. 3 fas svets är det enda som är nått att ha när det gäller bilmeckande nånstans mellan 150-200 amp är lagom.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Datsuntok Datsunfrälst
1 augusti 2007 · 65 Inlägg

Sokrates skrev:
För att,,,, du inte får nån bra genombränning, användningsområdet för en 1- fasare är mycket begränsad. 3 fas svets är det enda som är nått att ha när det gäller bilmeckande nånstans mellan 150-200 amp är lagom.

//T

NJAA nu blir jag nästan smått irriterad.. har svetsat med 1 fas svets sen jag var 10 bast och det är då aldrig några problem med bilplåt inte.. börjar materialet bli mer än 3 mm är en våldsammare svets att föredra men jag kan säga att jag svetsat upp till 10 mm järn med den svetsen ibland och INGET har nån gång gått sönder för mig... Men det kanske bara är farsans svets som är rent jävulskt bra smile det är en luna minimig 140. Däremot har jag själv en einhell från chlas ohlson och det är rena dyngan..

AudiS LicensSvetsare
1 augusti 2007 · 280 Inlägg

Sokrates skrev:
För att,,,, du inte får nån bra genombränning, användningsområdet för en 1- fasare är mycket begränsad. 3 fas svets är det enda som är nått att ha när det gäller bilmeckande nånstans mellan 150-200 amp är lagom.

//T

Vad ska du svetsa på en bil med 150-200 ampere?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
vanten06
1 augusti 2007 · 342 Inlägg

Grejen är ju att jag ska typ bara svetsa lite avgassystem till bilen å lite små grejer. Behöver ju inte bränna igenom 10mm plåt pricis

AudiS LicensSvetsare
1 augusti 2007 · 280 Inlägg

Du kan nog bortse ganska rejält från sokrates inlägg....

Det går med vilken svets som helst, bara den fungerar.

Däremot så måste du ha GAS och vanlig tråd, allt annat blir skit!
Lycka till!!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
pompa
1 augusti 2007 · 48 Inlägg

håller med föregående me ståden, hade flusstråd först bler d¨liga svetsar å e svårt å svetsa me, även om du bara ska svetsa avgasystem. 1 fas går men man får vara mer noggrann, har själv en telvin på 145a från claes ohlsson men ska byta upp mej när min bil är färdig till en bättre inför nästa projekt

Malmgren828
1 augusti 2007 · 14 Inlägg

Jobbar själv som licens svetsare och har provat svetsat med den typen av maskin och jag skulle iaf hellre tejpa ihop grejjorna än att köpa något dyligt. Har oxå för mig att tråden är förbannat dyr.

Jag gasar tills det rasar!
Subaru Impreza GT "828engineering.com" (1998)
vanten06
2 augusti 2007 · 342 Inlägg

Men räcker biltemas billigase svets om man ska svetsa ihop ett par skarvar på avgasröret och fästa någon upphägning på röret. Det borde väll den kunna klara av eller? med fluss tråd från något annat ställe då inte biltemas var bra tydligen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang