Ryckig gång vid acceleration

roggeman
12 augusti 2007 · 43 Inlägg

Hej,

Min bil (en Golf4 V6 00:a) har börjat rycka lite ojämt vid gaspådrag. Det rycker mest vid ca 2000-3000 varv. Ju högre varvtal desto mindre ryckningar. Tomgången är perfekt ca 700 varv.
Ryckningarna blir färre om man accelererar mjukt.

Jag testade bilen med Vag-Com och fick följande felkoder:

17550 - Load Calculation Cross Check: Lower Limit Exceeded
P1142 - 35-10 - - - Intermittent
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -
17538 - Fuel Trim: Bank 2 (Mult): System too Lean
P1130 - 35-00 - -


Ett motortest gav dessa siffror:
http://hem.bredband.net/b158490/VagCom_ … 070812.htm


Kan någon se med hjälp av värdena vad som är fel?

mvh

twin_cam Smålänning
12 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Dålig på att tyda vag:s felkoder, men det verkar som om den går för magert. Är bilen chippad?

Prova annars en STP eller liknande.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BMW635_Robban
12 augusti 2007 · 1 277 Inlägg

Har bilen kokat nån gång? Sne topp?

roggeman
12 augusti 2007 · 43 Inlägg

Nej bilen är original och den har inte kokat (Oljetemp 90 grader).

Kanske STP hjälper..

Fler förslag?

Bamse940Ltt
12 augusti 2007 ·

fuel system too lean tyder på att luftmassemätaren är kass... har fått den felkoden på andra bilar inte VAG o då är det luftmassemätaren iaf

2Xtreme4you
12 augusti 2007 · 16 Inlägg

kompisens 855a fick oxå felkoder på att lmmen var pajj.. hade oxå ryckig gång när man drog fullt. men ju mer man varva så försvann det. de ja sa till han i början var: "kollat tändstiften"? nej sa han då. han åkte in till bilia o kolla felkoder. lmm sönder sa dom. efter 3 månader typ så fick ja han till att byta stiften ändå. o vips. så funka det smile

Nissan Skyline R34 GTT "Schwitzer S200" (2001)
sonab
13 augusti 2007 · 96 Inlägg

ryckig gång pga kaputt luftmassemätare är väl lite av ett standardfel på VW koncernens motorer

roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Tack för tipsen!

Vilka värden är det som pekar på att LMM är slut?

Kan man mäta den på något sätt, Multimeter?
(LMMen är rätt dyr och jag vill vara säker på att den är kass)

mvh

lelleal
13 augusti 2007 · 1 150 Inlägg

prova ta bort kontakten från luftmasse mätaren och kör är de lika dant så är den kass smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Markus_MR2
13 augusti 2007 · 761 Inlägg

Inget sådär solklart LMM fel om man kollar på din bifogade bild. Kolla så att du inte har några läckor på insuget efter LMM.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Enligt bilden borde väl Mass air taken in vara kring 160 g/s på maxvärden eftersom motoreffekten är 204 HK. Det är vad jag läst iallafall. Min ger bara ca 80 g/s.

Jag skall försöka kika efter läckor. Någon bra metod på att lokalisera läckor? Tips?

mvh

puma1
13 augusti 2007 · 2 Inlägg

testa med att göra rent gaspjällen

roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Jag testade att koppla bort LMM och bilen gick nästan lite bättre neutral
Måste testa lite bättre på kvällen. Kan det vara så?

Här är några bilder från motorrummet...

http://hem.bredband.net/b158490/bilder/0.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/1.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/2.jpg
http://hem.bredband.net/b158490/bilder/3.jpg

Senast redigerat av roggeman (13 augusti 2007)

buggit
13 augusti 2007 · 3 Inlägg

Startgas är en bra läcksökare för insugningsläckor....spruta på slangar m.m. går motorn upp i varv så är det läck....roll  /mats

BMW e28 528i "Vit Hajen" (1983)
roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Nu har jag kört bilen utan LMM igen och den går bra?! Det var inga ryck alls. Varför skall en LMM finnas? hmm

Markus_MR2
13 augusti 2007 · 761 Inlägg

hmm, verkar konstigt.. LMM brukar i 9.5 fall av 10:) glappa och därmed växla mellan rätt värde och inget värde alls,, detta inträffar när tråden som känner flödet går av och stundtals får kontakt. Kollat så att du inte har fukt/oxid i några kontaktstycke?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Kan det här vara värt att testa?

CRC MAF cleaner se länken

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3071475

Westher
13 augusti 2007 · 139 Inlägg

Jag har typ samma problem med min v70..när du ska acc :S ska titta vad jag får för fel koder på bilen och se va det är

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
roggeman
13 augusti 2007 · 43 Inlägg

Jag tror jag testar med att rengöra sensorn med alkohol (>90%) sånt man använder till elektronik. Det kanske blir bättre wink

Bamse940Ltt
14 augusti 2007 ·

tror nog din lmm är kass med tanke på felkoden fuel system too lean

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang