billiga tips till effekt ökning BMW 325

GTI-95 low profile
4 september 2007 · 253 Inlägg

Folk som inte vet ELLER har gjort något själv med motorer vet INTE vad det kostar, de tror de billigt, hehe mycket att lära er.

Masterworks
4 september 2007 ·

Jag får iallafall 120hk för ca: 20.000:-, går att få billigare
om man väljer bort massa finneser med elektroniska inställningar!

Wezzli Sidledesförare
4 september 2007 · 268 Inlägg

precision skrev:

Wezzli skrev:
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.

född komiker smilegå in o kolla på olika sidor hur mkt hk fok fått ut o hur mkt de kostat . så ser du själv .
sen får vi se vem som e komiker

Sharky skrev:
Jag räcker härmed upp handen.

Min Volvo tog jag i mitt sista steg från 360Hkr till 443Hkr och detta steg kostade mig runt 120.000 kr.

/Göran

Wezzli skrev:
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.

GTI-95 skrev:
Folk som inte vet ELLER har gjort något själv med motorer vet INTE vad det kostar, de tror de billigt, hehe mycket att lära er.

Med anledning av min nyförvärvade insikt kommer jag inte ens argumentera i om jag har eller inte har någon erfarenhet inom motorer, för i detta skedet är det helt onödigt. Jag inser nu att det inte rör mig i ryggen hur mycket pengar ni lägger per extra hästkraft i era motorer och jag ber om ursäkt för att jag lagt mig i era affärer, fortsätt som tidigare. Det påverkar inte mig på något sätt och om det på något sätt påverkar mig, så på ett positivt sätt. Jag bör alltså vara tacksam för att ni som betalar 1000kronor per hästkraft finns i och med de oräkneliga timmar jag grinar av skratt när ni efter ändlösa nätter i garaget med silkeshanskarna på ger upp försöket att på egen hand byta från vanligt luftfilter till sportluftfilter och lämnar in den till en mekaniker som gör det för överpris.

Missförstå mig inte, jag har full förståelse för att man kan få det att kosta 1000kronor per extra hästkraft förvärvad, men jag saknar förståelse för hur det går ihop och varför man överhuvudtaget ska rikta sig efter ett sådant pris. Mitt första antagande är att ni skiter pengar och tar de enklaste vägarna med allt ni gör. Grunden till detta antagande är faktumet att det finns skäggiga finniga skogsmulle-typer som plockar ur 200 hästkrafter ur en vanlig Volvo B23 som i orginalskick har 116 hästkrafter med den enda kostnaden lagd i arbetet i form av inköpspris för motor, kostnad för slitage på fasta verktyg, lufttrycksverktyg och tillhörande roterande filar, samt förbrukningsmaterial och vätskor. Kamaxel, förgasare, insug och avgassystem från hyllan, men räkna gärna med det. Omän du köper ett ferrita rostfritt avgassystem för 20000kronor så handlar det fan inte om 1000kronor per hästkraft. Detta är bara ett exempel i mängden, jag känner inte att jag behöver dra upp något mer.

Slutsatsen är att vi inte kommer från samma kultur och vi tänker inte på samma sätt, men jag gissar på att ni skulle bli bra jävla snopna ifall ni blev frånåkta av en Volvo 142 med B20 motor från tidiga 60-talet efter att ni lagt ut 100000kr på att inte bli det. Allt beror på prioriteringar och värderingar, man kan köpa allt billigt dyrt.

Och som följd av era citat kommer fotnoten: På garaget.org betalar man 120000kronor för att få sin motor från 360 hästkrafter till 443 hästkrafter. På savarturbo.se betalar man högst 100000kronor för att få sin motor från 125 hästkrafter till över 600 hästkrafter.

Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Sharky
4 september 2007 · 10 287 Inlägg

Jag var lite provocerande där eftersom det beror på hur man räknar och hur man gör. I mitt exempel (som inte har någon anknytning till garaget eftersom jag gjorde det innan garaget-epoken) så valde jag att totalt bygga om motorn från grunden och anskaffa nytt sprut, nya spridare, ny turbo, nytt avgassystem, nya kolvar, nya stakar, nya ventiler, nytt allt och sedan låta bästa möjliga person mappa joxet (han mappade bla Opels DTM fabriksbilar på den tid Opel var med) och låta han mappa tills han blev nöjd (250 liter soppa gick åt i bänken).

Å andra sidan skulle jag ha kunnat skruva upp laddtrycket och gatmappa mitt gamla sprut själv på min gamla motor och kommit upp i samma effekt med dålig hållbarhet och urusla driftsegenskaper.

Så jag hade kunnat göra det för "noll kronor".

Detta var bara för att visa på svårigheten att definiera trimkostnad i kronor/hkr eftersom det är så mycket som spelar in.

Behövde man verkligen linehona för att få tjugo hkr till - eller gjorde man det när man ändå höll på? Hur skall man räkna sådant?

Om man låter mapparen skruva på kaminställningarna så att det tar en dag extra i bänken för 600kr/tim gånger 8 timmar bara för att få vettig körbarhet på låga varv. Skall man räkna in det i kostnaden för den effekt man har eller inte?
Jag valde detta och lät mapparen ge mig fyra olika inställningar komplett med kurvor för att jag skulle kunna välja det bästa för mig.

Jag brukar - när folk frågar - säga att trimning av turbomotorer kostar runt 300kr/hkr. Detta är en tumregel men som alla inser så är det så mycket som spelar in så man måste nästan sätta sig ner med personen ifråga och gå igenom planer och förhållanden i detalj för att kunna gissa.

/Göran


Wezzli skrev:
Och som följd av era citat kommer fotnoten: På garaget.org betalar man 120000kronor för att få sin motor från 360 hästkrafter till 443 hästkrafter. På savarturbo.se betalar man högst 100000kronor för att få sin motor från 125 hästkrafter till över 600 hästkrafter.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wezzli Sidledesförare
4 september 2007 · 268 Inlägg

Sharky skrev:
Jag var lite provocerande där eftersom det beror på hur man räknar och hur man gör. I mitt exempel (som inte har någon anknytning till garaget eftersom jag gjorde det innan garaget-epoken) så valde jag att totalt bygga om motorn från grunden och anskaffa nytt sprut, nya spridare, ny turbo, nytt avgassystem, nya kolvar, nya stakar, nya ventiler, nytt allt och sedan låta bästa möjliga person mappa joxet (han mappade bla Opels DTM fabriksbilar på den tid Opel var med) och låta han mappa tills han blev nöjd (250 liter soppa gick åt i bänken).

Å andra sidan skulle jag ha kunnat skruva upp laddtrycket och gatmappa mitt gamla sprut själv på min gamla motor och kommit upp i samma effekt med dålig hållbarhet och urusla driftsegenskaper.

Så jag hade kunnat göra det för "noll kronor".

Detta var bara för att visa på svårigheten att definiera trimkostnad i kronor/hkr eftersom det är så mycket som spelar in.

Behövde man verkligen linehona för att få tjugo hkr till - eller gjorde man det när man ändå höll på? Hur skall man räkna sådant?

Om man låter mapparen skruva på kaminställningarna så att det tar en dag extra i bänken för 600kr/tim gånger 8 timmar bara för att få vettig körbarhet på låga varv. Skall man räkna in det i kostnaden för den effekt man har eller inte?
Jag valde detta och lät mapparen ge mig fyra olika inställningar komplett med kurvor för att jag skulle kunna välja det bästa för mig.

Jag brukar - när folk frågar - säga att trimning av turbomotorer kostar runt 300kr/hkr. Detta är en tumregel men som alla inser så är det så mycket som spelar in så man måste nästan sätta sig ner med personen ifråga och gå igenom planer och förhållanden i detalj för att kunna gissa.

/Göran


Wezzli skrev:
Och som följd av era citat kommer fotnoten: På garaget.org betalar man 120000kronor för att få sin motor från 360 hästkrafter till 443 hästkrafter. På savarturbo.se betalar man högst 100000kronor för att få sin motor från 125 hästkrafter till över 600 hästkrafter.

Jag håller delvis med dig där, men tycker överhuvudtaget inte att man ska tala om kostnad per hästkraft som enhet. Den håller inte på något sätt egentligen, varje bygge har olika förutsättningar, beroende på ägarens kontakter och även möjligtvis skicklighet på att förhandla. Du kan ha tur och få tag på billiga begagnade specialdelar eller vanliga orginaldelar som håller för ändamålet. Motorn du utgår från spelar verkligen stor roll eftersom delarna kan variera i pris från motor till motor, speciellt på andrahandsmarknaden där utbud och efterfråga bestämmer priset. Inom trimning av t.ex. äldre Volvo motorer finns det som regel alltid en uppsjö potenta delar till salu billigt nog för en student att ha råd med.

Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Blackbeer
5 september 2007 · 81 Inlägg

Har ungefär 30-40k att leka med, och orkar inte byta motor pga SBP.. kam vill jag inte byta för jag vill ha en "normal" körning och inte alltid topp drag och ojämn tomgång..

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början
Grabber Dagdrömmare
5 september 2007 · 2 836 Inlägg

Då är det nog enklast att byta ut motor o regga om bilen... Eller?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
beemern .......
5 september 2007 · 2 655 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

sen lägger ja hällre typ 8000kr extra å sugtrimmar min motor en hel del än att hålla på att riskera att åka fast i flygande eller byta motor och hela skiten vid varje bes.......

Hmm, vad ska du med alla 8 hästar till:lol:tongue

haha vadå 8hk, ja har laggt typ 12000kr på att renoverat å trimmat motorn och kan lova att ja har fått en hel del mer än 8hk. de både känns och märks på bilen. visst de e inte snack om att ja fått 150hk mer än orginal men de e en bra bit över 8hk iallfall. ska ju mappas så fort de blir sommar nästa år då allt e klart så då kan ja lägga ut de på en tråd så får vi väl se hur pass mycke ökning de ger.

sen om man har kontakter som ja haft så kan ja lova att de e inte snack om 1000kr per hk...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang