Jag var lite provocerande där eftersom det beror på hur man räknar och hur man gör. I mitt exempel (som inte har någon anknytning till garaget eftersom jag gjorde det innan garaget-epoken) så valde jag att totalt bygga om motorn från grunden och anskaffa nytt sprut, nya spridare, ny turbo, nytt avgassystem, nya kolvar, nya stakar, nya ventiler, nytt allt och sedan låta bästa möjliga person mappa joxet (han mappade bla Opels DTM fabriksbilar på den tid Opel var med) och låta han mappa tills han blev nöjd (250 liter soppa gick åt i bänken).
Å andra sidan skulle jag ha kunnat skruva upp laddtrycket och gatmappa mitt gamla sprut själv på min gamla motor och kommit upp i samma effekt med dålig hållbarhet och urusla driftsegenskaper.
Så jag hade kunnat göra det för "noll kronor".
Detta var bara för att visa på svårigheten att definiera trimkostnad i kronor/hkr eftersom det är så mycket som spelar in.
Behövde man verkligen linehona för att få tjugo hkr till - eller gjorde man det när man ändå höll på? Hur skall man räkna sådant?
Om man låter mapparen skruva på kaminställningarna så att det tar en dag extra i bänken för 600kr/tim gånger 8 timmar bara för att få vettig körbarhet på låga varv. Skall man räkna in det i kostnaden för den effekt man har eller inte?
Jag valde detta och lät mapparen ge mig fyra olika inställningar komplett med kurvor för att jag skulle kunna välja det bästa för mig.
Jag brukar - när folk frågar - säga att trimning av turbomotorer kostar runt 300kr/hkr. Detta är en tumregel men som alla inser så är det så mycket som spelar in så man måste nästan sätta sig ner med personen ifråga och gå igenom planer och förhållanden i detalj för att kunna gissa.
/Göran
Wezzli skrev:
Och som följd av era citat kommer fotnoten: På garaget.org betalar man 120000kronor för att få sin motor från 360 hästkrafter till 443 hästkrafter. På savarturbo.se betalar man högst 100000kronor för att få sin motor från 125 hästkrafter till över 600 hästkrafter.