Wezzli
Sidledesförare
4 september 2007
· 268 Inlägg
precision skrev:
Wezzli skrev:
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.
född komiker gå in o kolla på olika sidor hur mkt hk fok fått ut o hur mkt de kostat . så ser du själv .
sen får vi se vem som e komiker
Sharky skrev:
Jag räcker härmed upp handen.
Min Volvo tog jag i mitt sista steg från 360Hkr till 443Hkr och detta steg kostade mig runt 120.000 kr.
/Göran
Wezzli skrev:
Ja, det finns ju kanske en anledning till att man faktiskt håller på med motorer och försöker lära sig att göra så mycket som möjligt på egen hand. För lägger man ut 1000kronor per extra hästkraft så är man jävlat säkert inte riktigt frisk.
GTI-95 skrev:
Folk som inte vet ELLER har gjort något själv med motorer vet INTE vad det kostar, de tror de billigt, hehe mycket att lära er.
Med anledning av min nyförvärvade insikt kommer jag inte ens argumentera i om jag har eller inte har någon erfarenhet inom motorer, för i detta skedet är det helt onödigt. Jag inser nu att det inte rör mig i ryggen hur mycket pengar ni lägger per extra hästkraft i era motorer och jag ber om ursäkt för att jag lagt mig i era affärer, fortsätt som tidigare. Det påverkar inte mig på något sätt och om det på något sätt påverkar mig, så på ett positivt sätt. Jag bör alltså vara tacksam för att ni som betalar 1000kronor per hästkraft finns i och med de oräkneliga timmar jag grinar av skratt när ni efter ändlösa nätter i garaget med silkeshanskarna på ger upp försöket att på egen hand byta från vanligt luftfilter till sportluftfilter och lämnar in den till en mekaniker som gör det för överpris.
Missförstå mig inte, jag har full förståelse för att man kan få det att kosta 1000kronor per extra hästkraft förvärvad, men jag saknar förståelse för hur det går ihop och varför man överhuvudtaget ska rikta sig efter ett sådant pris. Mitt första antagande är att ni skiter pengar och tar de enklaste vägarna med allt ni gör. Grunden till detta antagande är faktumet att det finns skäggiga finniga skogsmulle-typer som plockar ur 200 hästkrafter ur en vanlig Volvo B23 som i orginalskick har 116 hästkrafter med den enda kostnaden lagd i arbetet i form av inköpspris för motor, kostnad för slitage på fasta verktyg, lufttrycksverktyg och tillhörande roterande filar, samt förbrukningsmaterial och vätskor. Kamaxel, förgasare, insug och avgassystem från hyllan, men räkna gärna med det. Omän du köper ett ferrita rostfritt avgassystem för 20000kronor så handlar det fan inte om 1000kronor per hästkraft. Detta är bara ett exempel i mängden, jag känner inte att jag behöver dra upp något mer.
Slutsatsen är att vi inte kommer från samma kultur och vi tänker inte på samma sätt, men jag gissar på att ni skulle bli bra jävla snopna ifall ni blev frånåkta av en Volvo 142 med B20 motor från tidiga 60-talet efter att ni lagt ut 100000kr på att inte bli det. Allt beror på prioriteringar och värderingar, man kan köpa allt billigt dyrt.
Och som följd av era citat kommer fotnoten: På garaget.org betalar man 120000kronor för att få sin motor från 360 hästkrafter till 443 hästkrafter. På savarturbo.se betalar man högst 100000kronor för att få sin motor från 125 hästkrafter till över 600 hästkrafter.
Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)
Man vet aldrig, före man vet