Nya SAAB Turbo X

Thiger_84
16 mars 2008 · 509 Inlägg

Haha! Kul tråd, tycker den nya saaben är riktigt snygg. Lådorna är de väl inget fel på längre, den nya 6vxl funkar bra vad jag har hört. Försökte inte PA köra sönder en sån i sin förra saab?? Har för mig att den höll ihop rätt bra.

Swinge Kung
17 mars 2008 · 191 Inlägg

Jag gillar faktiskt volvo också även om jag kör saab! smile

och den heter inte 4x4 utan xwd, den nya fyrhjulsdriften..

Thiger_84
18 mars 2008 · 509 Inlägg

Hammarslag skrev:
Riktigt rå, men hade varit snyggare med 95ans Aero 04front
nu får volvo homo ungarna nåt och bita i. 4x4 wink

Haha lol
Inte specielt mycke å bita i, så bra går den nog inte.. Dock var den jäkligt snygg.

Senast redigerat av Thiger_84 (18 mars 2008)

bazooka_
18 mars 2008 · 406 Inlägg

Får väl se hur mycket grabbarna på nordic speedpars och maptun lyckas skrämma upp den då,

:DPlattan i mattan:D
beatone
18 mars 2008 · 127 Inlägg

SAAB:s chefsingeniör nämnde ju i en intervju att dem väntar spännt på vad tuningföretagen kan plocka ur bilen.

Jag gissar att 320hk/520nm kommer "direkt", och om något år har vi 400 häst.

Var det inte Mr.X som skulle få upp sin Turbo X i 500 pållar?

Fredrik-79
18 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Finns redan en beställning på 500 hk ur en Turbo X så vi får se när de blir!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
erito
18 mars 2008 · 34 Inlägg

Saab har lärt sig en del utav Subaru. Mycket snack om den här 'nya' fyrhjulsdriften som är en Haldex lamellkoppling + diffbroms på bakaxeln... något som tex Subaru haft i decennier. Om denna elektroniskt kontrollerade diffbroms sedan är extremt bra återstår att se.

Då Subaru Outback kom för ca tio år sedan köpte Volvo in flera exemplar direkt för att studera hur man skulle bygga fyrhjulsdrift. Något som sedan blev 'på papperet' nästan lika som Subarus visko-koppling, men som i praktiken fungerade som en påse nötter....V70 XC big_smile

Den här Saab-varianten får vi hoppas fungerar fint. Men bättre fyrhjulsdrift än tex Subaru? Knappast...

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
Bjork OEM <3
18 mars 2008 · 6 957 Inlägg

Ja tyckte den va helt oki, ganska saftiga pengar bara big_smile
Gillar INTE fälgarna, såg konstiga ut tonguetongue

Såg en i Trollhättan för 2 veckor sen, man vänder ju på huvudet iaf

OEM <3
Eddietion
18 mars 2008 ·

Riktig grym SAAB. Gillar den stärkt!

Grundstrom Nismo
18 mars 2008 · 758 Inlägg

Nae vet i fan om den va så frän

DasAuto
18 mars 2008 · 2 751 Inlägg

Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Hamilton
18 mars 2008 · 8 864 Inlägg

Riktigt fin bil, synd bara att det inte blev flera exemplar till sverige.
Andrahandsvärdet lär bli högt på den med så få exemplar.
Nästa bil blir helt klart en Turbo X

Fotograf på tierpidag.se
Fredrik-79
18 mars 2008 · 2 164 Inlägg

erito skrev:
Saab har lärt sig en del utav Subaru. Mycket snack om den här 'nya' fyrhjulsdriften som är en Haldex lamellkoppling + diffbroms på bakaxeln... något som tex Subaru haft i decennier. Om denna elektroniskt kontrollerade diffbroms sedan är extremt bra återstår att se.

Då Subaru Outback kom för ca tio år sedan köpte Volvo in flera exemplar direkt för att studera hur man skulle bygga fyrhjulsdrift. Något som sedan blev 'på papperet' nästan lika som Subarus visko-koppling, men som i praktiken fungerade som en påse nötter....V70 XC big_smile

Den här Saab-varianten får vi hoppas fungerar fint. Men bättre fyrhjulsdrift än tex Subaru? Knappast...

Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Miklen
18 mars 2008 ·

Tror inte bilderna funkar så bra men ser såna varje da nu när ja kör l-bil i trollhättan.. Inte särskilt imponerande.. inte heller finishen på avgassystemet som hänger å släpar ser d ut som..skulle va mer uppstramat..resten så ser den ju ut som en...eh.. SAAB.. tongue

Munkis
18 mars 2008 · 1 636 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Som jag fattade saken så var det en gubbe som tog fram detta och sålde till haldex , d.v.s saab var inte ens inblandade då. undrar varför saab isåfall skulle vänta 28år på att använda den tongue

AndreasPlars
18 mars 2008 · 1 062 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Mycket pengar kanske... men vilken bil får du för 400000:- fullutrustad med fyrkraffs, skinn klimatanläggning (inte bara AC) största exteriöra sportpaketet, sportstolar m.m. och 280hk v6 ? (iof helt onödigt med V6:a...)
Många i samma storleksklass och effektklass BÖRJAR i samma prisnivå nakna!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
pasi
2 augusti 2008 ·

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90352/418621_m6v12p.jpg
turbo x, synad i Borlänge

flash_turbo Racer
2 augusti 2008 · 233 Inlägg

Munkis skrev:

Fredrik-79 skrev:
Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Som jag fattade saken så var det en gubbe som tog fram detta och sålde till haldex , d.v.s saab var inte ens inblandade då. undrar varför saab isåfall skulle vänta 28år på att använda den tongue

Kan säga att Det har varit på tal om fler gånger en 4 hjulsdriven saab men av av någon anledning inte blivigt någon och subaru kommer att få denna moddel av drivlina men kanske inte till 100% lik just den som sitter på saaben.. men en som passar subarun...

Senast redigerat av flash_turbo (2 augusti 2008)

Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Fartsyndare Pro detailer
2 augusti 2008 · 417 Inlägg

AndreasPlars skrev:

n0b0dy_ skrev:
Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Mycket pengar kanske... men vilken bil får du för 400000:- fullutrustad med fyrkraffs, skinn klimatanläggning (inte bara AC) största exteriöra sportpaketet, sportstolar m.m. och 280hk v6 ? (iof helt onödigt med V6:a...)
Många i samma storleksklass och effektklass BÖRJAR i samma prisnivå nakna!

M.V.H.

Subaru Legacy, fullsmetad med allt och stora motorn osv osv osv, ca 350k.
Fast iofs så är det ju en något större bil än Saaben.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
hedley Saaboholic
2 augusti 2008 · 3 129 Inlägg

Hade aldrig någonsin betalat den summan för en saab oavsett hur mycket pengar jag hade.

För dessa pengar får man en beg porsche, viper m.m och dessa bilar är då fan så mycket roligare att köra än någon saab iallafall. Har provkört turbo x och åkt med den på testbanan.. visst den går något bättre än aeron men det är inte mycket skiljer 20hk från 9-5 aero t.ex, vilket är på tok för lite för att vara en begränsad och "speciell" utgåva.

4x4 däremot är riktigt roligt och effektivt, men det kommer väldigt sent, under en tid då många konkurrenter redan haft 4wd osv väldigt länge.

Skulle troligtsvis bli billigare att bygga om en 9-3 ss aero till 4wd och face lifta än att köpa denna..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang