Nya SAAB Turbo X

Mortalis VW-nörd?
17 december 2008 · 4 332 Inlägg

har en sån där 9-3 turbo x ståendes breve mig på jobbet, e de verkligen ett nytt avgassystem för de ser bara ut som de limmat på de fyrkantiga slutrören ovanpå vanligt avgas...

AndreasPlars
17 december 2008 · 1 062 Inlägg

Låter ju som klassisk gammvolvo styling.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
17 december 2008 · 6 271 Inlägg

Fel_xi skrev:
För det första så vet ingen förutom de lite högre uppsatta i GM hur t ex kostnadsfördelningen ser ut inom GM. Saab utvecklar en hel del b la motorstyrning & drivlinor. Detta kostar en hel del. Har för mig att saab behöver sälja 150-200 000 bilar för att gå plus. Saab hade 4hjulsdrift på gång till b la 9000. Det fanns även en prototyp, dock satte GM stop för detta p g a att det var för dyrt.

Är inte volvos aktiva chassi mest skit snack? Ska erkänna att jag själv inte har någon aning men det va  enligt top gear. De är ju iof inte den mest pålitliga källan wink .

Nejdå, det aktiva chassit fungerar, tar upp hålor väldigt bra, och sådant, och Top Gear blev imponerade av bilens stabilititet, dock fungerade det så bra att de tyckte att bilen blev tråkig att köra, för om du tittar på avsnittet, så sitter Jeremy och funderar på bilens inredning medan han ger fullt ös med bilen, just för att den är så säker och behändig att köra.

Han beskriver även i detalj hur fyrhjulsdriften samarbetar med stötdämparna och antisladd och antispinn-systemen.

Auto Motorsport jämför en original S60R med en 400hk Evolve S60R, och likadant där lovordas det aktiva chassi-systemet.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 050906.pdf

För övrigt så skriver tydligen inte Saab ut hur många bilar de säljer (enligt vad jag kan hitta på deras hemsida) men i en artikel läste jag att det var strax under 100 000 bilar om året, som bäst, jämfört med Volvo som sålde över 500 000 bilar om året, som bäst, och Volvo är ju egentligen ingen stor aktör på bilmarknaden, men Saab är ju försvinnande litet i jämförelse. wink

Edit: Känns som om man går lite ifrån ämnet nu... lol

Senast redigerat av TurbOla (17 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bjork OEM <3
17 december 2008 · 6 957 Inlägg

TurbOla skrev:

Bjork skrev:

TurbOla skrev:

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Skräll att en Volvopojk skulle skriva...tror de skulle bli ganska fin fight mellan S60n å TurboX
å vart kommer 855R in i bilden?

Gillar Turbo X:en skarpt då de e en liten jubileumsbil...med lite schyssta retroprylar
Nästa bil kan ja nog nästan säga blir en Turbo X SportCombi isf, fast ja skulle faktiskt
vilja ha en XC90 D5 eller Q7 typ big_smile

Tja, jag tycker 855R på 460hk är snäppet värre än Saab Turbo X på 280hk original. Det var det jag åsyftade: "Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt"

Saab Turbo X blir ju som en snällare version av S60R ju. tongue

Jaha, ja snacka originalbilar nu tongue
Sen ska du ha ner 460hk i backen oxå...på framhjulen..

Men jaja, Volvo är bäst, så nu vet alla vi som åker Saab de tongue

OEM <3
Joo
17 december 2008 · 741 Inlägg

TurbOla skrev:

Bjork skrev:

Joo skrev:

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Vad snackar du om? kör mulleri en s60R och en 855R?

Du fattade inte vad Bjork menade va?

Aern
17 december 2008 · 457 Inlägg

Klent av Saab att endast ha två stycken modeller, men kan det ha hand i hand med att dom inte säljer lika många bilar som Volvo? Saab är i en ond cirkel kan man säga, allt hänger ju ihop. Ju mer sålt, ju mer pengar, je mer kan du leka på skrivbordet.

Sen så skriver ju Volvo ny betäckning på sina bilar så fort den är en sedan, kombi eller cab. Där har du ju liksom tre modeller, fast i en bilmodell. Räknar man som Volvo så har Saab också en "hel" del fler modeller att välja mellan. (Jag säger fortfarande inte att Saab har stort utbud)

Sist men inte minst så tycker jag att Saab är starka som fortfarande hänger kvar på marknaden med sina två modeller! Dom hänger kvar på sina två modeller. Måste vara ganska lönsamt ändå tydligen!

TurbOla Reservdansk
17 december 2008 · 6 271 Inlägg

Joo skrev:

TurbOla skrev:

Bjork skrev:

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Vad snackar du om? kör mulleri en s60R och en 855R?

Du fattade inte vad Bjork menade va?

Mulleri?
Vad snackar du om?
Joo gjorde ett konstaterande: "Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju bara löjligt"

Och ja, man har ju åkt nåt värre än en Turbo X.
Det är mitt statement, sen förstår jag inte hur ni misslyckas tolka det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Joo
17 december 2008 · 741 Inlägg

TurbOla skrev:

Joo skrev:

TurbOla skrev:
Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Vad snackar du om? kör mulleri en s60R och en 855R?

Du fattade inte vad Bjork menade va?

Mulleri?
Vad snackar du om?
Joo gjorde ett konstaterande: "Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju bara löjligt"

Och ja, man har ju åkt nåt värre än en Turbo X.
Det är mitt statement, sen förstår jag inte hur ni misslyckas tolka det. wink

Jag gjort ett konstaterande? det var bjork som skrev det där inte jag!

Och om du tittar igen så skrev han det till mulleri, kan inte förstå hur du kunnat missa det då han citerade honom och hamilton? mulleri pratade nedvärderande om turbo xen och själv så kör han en gammal slö 940!

Och kommer du och lägger fram en värre bil ja, men det var ju inte till de övriga i tråden han menade tongue

eller är det jag som missuppfattat alltihop? smile

Senast redigerat av Joo (17 december 2008)

MrJAM
17 december 2008 · 1 464 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Framifrån och från sidan var den rätt okej. Men bakpartiet... ja... det såg aningen konstigt ut. Nästan lite 90-tal, på något sätt. Sedan måste jag såklart klaga på att den är väldigt lik ALLA andra Saab-sedaner (vilket inte är så många, haha)... jag vill se lite nytänk. Det är väl det som är Saabs största svaghet, minst sagt.

Ptja, det är ju fortfarande en 9-3:a, fast nån bara varit 'finurlig' att sätta ett X i beteckningen. Men -90 tal? Personligen, vilket också påverkade mitt eget val av bil, tycker jag sportsedanen är trevlig att titta på. Betydligt vackrare än förra modeller. Och det känns som om det är något som är generellt för de flesta bilar. Volvos nyare S60/80 osv är ju betydligt mer ögongodis än 850 osv...

Men varför jämnför så många en bil med andra bilar som har nästan dubbelt med hästkrafter här? Jag skulle kunna skriva att 'jag tycker minsann Enzo'n är bättre, för den har jag åkt', men vad har det med tråden att göra?

För Turbo-X ägarna: Var/Är Turbo-X värd de extra pengarna?

Edit: Felsnav m.m.

Senast redigerat av MrJAM (17 december 2008)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Bjork OEM <3
18 december 2008 · 6 957 Inlägg

Joo skrev:

TurbOla skrev:

Joo skrev:

Vad snackar du om? kör mulleri en s60R och en 855R?

Du fattade inte vad Bjork menade va?

Mulleri?
Vad snackar du om?
Joo gjorde ett konstaterande: "Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju bara löjligt"

Och ja, man har ju åkt nåt värre än en Turbo X.
Det är mitt statement, sen förstår jag inte hur ni misslyckas tolka det. wink

Jag gjort ett konstaterande? det var bjork som skrev det där inte jag!

Och om du tittar igen så skrev han det till mulleri, kan inte förstå hur du kunnat missa det då han citerade honom och hamilton? mulleri pratade nedvärderande om turbo xen och själv så kör han en gammal slö 940!

Och kommer du och lägger fram en värre bil ja, men det var ju inte till de övriga i tråden han menade tongue

eller är det jag som missuppfattat alltihop? smile

Blanda inte in mig i erat lilla snack, ja reagera bara på en kommentar innan din "Joo"

Sen är de väl inte hela världen, väx upp lite nu va?

OEM <3
Joo
20 december 2008 · 741 Inlägg

Bjork skrev:
Blanda inte in mig i erat lilla snack, ja reagera bara på en kommentar innan din "Joo"

Sen är de väl inte hela världen, väx upp lite nu va?

har du mens eller? vadå väx upp? vad fan har detta med omogenhet att göra? är jag omogen för att jag försöker ta reda på vad han snackar om? lol

du är patetisk!

Senast redigerat av Joo (20 december 2008)

MrJAM
20 december 2008 · 1 464 Inlägg

För Turbo-X ägarna: Var/Är Turbo-X värd de extra pengarna?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
guwib
20 december 2008 · 624 Inlägg

än märkligare är det faktum att de stora saab trimmarna inte har ngra vidare "trimsteg" till modellen..
maptun har steg ett!?..ja det ger 15 hk??inte mkt på en turbobil??!snacka om redan uppskruvad till max..

nordicuhr har inget..

speedparts har samma som maptun-ppc fast med 5 hk mer=300 jämt.

tacka vet jag 2.0t
där finns det kräm att hämta, en sån skall jag ha om jag ngnsin köper saab.

who´s the man?
Sportsedan
20 december 2008 · 457 Inlägg

Maptun har ett värre steg om man frågar efter det.
Helsats avgas + 19T + andra spridare samt bättre ic = ca. 370 hk...
Så nog finns hk att hämta wink

Senast redigerat av Sportsedan (20 december 2008)

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
Hamilton
20 december 2008 · 8 864 Inlägg

guwib skrev:
än märkligare är det faktum att de stora saab trimmarna inte har ngra vidare "trimsteg" till modellen..
maptun har steg ett!?..ja det ger 15 hk??inte mkt på en turbobil??!snacka om redan uppskruvad till max..

nordicuhr har inget..

speedparts har samma som maptun-ppc fast med 5 hk mer=300 jämt.

tacka vet jag 2.0t
där finns det kräm att hämta, en sån skall jag ha om jag ngnsin köper saab.

Hur räknar du då? Turbo-X har 280hk original....
och som Sportsedan skriver så finns det mer att hämta wink

Senast redigerat av Hamilton (20 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

camaro67 skrev:

volvo_dude skrev:
tror den där modellen e redigt nice för och va en saab ...
men bara för att de är en saab skulle jag inte vilja ha den så vida man inte fick den gratis inget och slösa pengar påbig_smile

Varför? Det är för de första en saab = bra grejor. För de andra så är mycke från subaru = bra fyrhjulsdrift m.m De är bättre med en gammal volvo som man vet vad de är för skräp i...

Kan ju säga att det är väldigt mycket opel i 9-3:orna.

Hexenhammer skrev


Framifrån och från sidan var den rätt okej. Men bakpartiet... ja... det såg aningen konstigt ut. Nästan lite 90-tal, på något sätt. Sedan måste jag såklart klaga på att den är väldigt lik ALLA andra Saab-sedaner (vilket inte är så många, haha)... jag vill se lite nytänk. Det är väl det som är Saabs största svaghet, minst sagt.

Det kommer en sproilans ny 9-5 troligtvis under hösten -09 och en ny 9-3 något/några år senare, så visst kommer det lite nytt inom en snar framtid

Senast redigerat av Ckosworth (20 december 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 december 2008 · 6 170 Inlägg

Ckosworth skrev:
Det kommer en sproilans ny 9-5 troligtvis under hösten -09 och en ny 9-3 något/några år senare, så visst kommer det lite nytt inom en snar framtid

Enda felet är väl dock att dom har dödat Aero-modellen så nu heter 9-5:orna "Griffin" istället och det är inte någon specialversion som 9000 Griffin med V6:a heller utan det största motoralternativet till 9-5 ger numera 210Hk, j-ligt snålt enligt mig.

Linear Griffin, Active Griffin och Griffin Sport tror jag dom nya utrustningsnivåerna heter och som sagt så är "toppmodellen" Griffin Sport med 210Hk.


Man får väl hoppas på att Aero:n kommer tillbaka när nya 9-5:an kommer.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Ckosworth skrev:
Det kommer en sproilans ny 9-5 troligtvis under hösten -09 och en ny 9-3 något/några år senare, så visst kommer det lite nytt inom en snar framtid

Enda felet är väl dock att dom har dödat Aero-modellen så nu heter 9-5:orna "Griffin" istället och det är inte någon specialversion som 9000 Griffin med V6:a heller utan det största motoralternativet till 9-5 ger numera 210Hk, j-ligt snålt enligt mig.

Linear Griffin, Active Griffin och Griffin Sport tror jag dom nya utrustningsnivåerna heter och som sagt så är "toppmodellen" Griffin Sport med 210Hk.


Man får väl hoppas på att Aero:n kommer tillbaka när nya 9-5:an kommer.

Ja men vem köper en värsting modell av en utgående modell?

Griffin är ju bara typ"classic" modeller som säljs nu till lite bättre priser med lite extra utr.

Det kommer alldeles säkert en Aero till nya 9-5an, då den ser bra mycket sportigare ut än sin föregångare den delar ju bottenplatta med Insignian så det finns ju bra förutsättningar.
Det blir lite "back to basics" med 4 dörrars combicouper igen som på gamla goda tiden cool

Senast redigerat av Ckosworth (20 december 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 december 2008 · 8 744 Inlägg

Ckosworth skrev:
...Kan ju säga att det är väldigt mycket opel i 9-3:orna...

F-E-L! Det är inge "Opel" i 9-3an då delarna till bilarna är utvecklade gemensamt inom GM. Man kan lika gärna isåfall säga att det är mycket "Saab" i nya Opel, vilket dock är lika fel. Okej knarret i stolarna på tidiga 9-3orna (03-04) är från Opel men that's it. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Ckosworth skrev:
...Kan ju säga att det är väldigt mycket opel i 9-3:orna...

F-E-L! Det är inge "Opel" i 9-3an då delarna till bilarna är utvecklade gemensamt inom GM. Man kan lika gärna isåfall säga att det är mycket "Saab" i nya Opel, vilket dock är lika fel. Okej knarret i stolarna på tidiga 9-3orna (03-04) är från Opel men that's it. wink

Visst GM heter det ju, men dom delar väldigt mycket och då Opel har BETYDLIGT större marknad än Saab så känns det som att dom framför allt är anpassade för Oplarna.

Sexan kom väl ut i OPC:en innan Saaben dessutom, som så mycket annat som sitter först i Oplarna som sen hamnar i Saabarna, därav anser jag att det är åtminstonde mer Opel än saab.

Sen så är det ju Fiat som leverarar diesel motorerna och även en del kommer från Isuzu, finns väl knappt några modeller längre som inte tar in delar från andra.

Men visst du har rätt, men det känns inte så mycket "Saab" bara, vilket förstås inte behöver vara negativt då jag tycker att både Vectran och 9-3 är mycket fina bilar med bra och pålitliga drivlinor speciellt fina är OPC modellerna och Turbo X:en.

Skulle inte tacka nej till någon av dom cool

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang