Nya SAAB Turbo X

Dansken-
20 december 2008 · 950 Inlägg

Ckosworth skrev:

ChriZtoffer skrev:

Ckosworth skrev:
...Kan ju säga att det är väldigt mycket opel i 9-3:orna...

F-E-L! Det är inge "Opel" i 9-3an då delarna till bilarna är utvecklade gemensamt inom GM. Man kan lika gärna isåfall säga att det är mycket "Saab" i nya Opel, vilket dock är lika fel. Okej knarret i stolarna på tidiga 9-3orna (03-04) är från Opel men that's it. wink

Visst GM heter det ju, men dom delar väldigt mycket och då Opel har BETYDLIGT större marknad än Saab så känns det som att dom framför allt är anpassade för Oplarna.

Sexan kom väl ut i OPC:en innan Saaben dessutom, som så mycket annat som sitter först i Oplarna som sen hamnar i Saabarna, därav anser jag att det är åtminstonde mer Opel än saab.

Sen så är det ju Fiat som leverarar diesel motorerna och även en del kommer från Isuzu, finns väl knappt några modeller längre som inte tar in delar från andra.

Men visst du har rätt, men det känns inte så mycket "Saab" bara, vilket förstås inte behöver vara negativt då jag tycker att både Vectran och 9-3 är mycket fina bilar med bra och pålitliga drivlinor speciellt fina är OPC modellerna och Turbo X:en.

Skulle inte tacka nej till någon av dom cool

V6 turbomotorn, som sitter i SAAB och Opel, är en GM V6 sugmotor, som SAAB har gjort om till en turbomotor. Det mesta jobbet är gjort i Södertälje och i Trollhättan. Motorn byggs av Holden i Australien. Den kom först i SAAB 9-3 och senare i OPC. Utveckling pågår fortfarande och jag jobbar med projektet dagligen och har i princip gjort det sedan 2001.

Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

Dansken- skrev:

Ckosworth skrev:

ChriZtoffer skrev:
F-E-L! Det är inge "Opel" i 9-3an då delarna till bilarna är utvecklade gemensamt inom GM. Man kan lika gärna isåfall säga att det är mycket "Saab" i nya Opel, vilket dock är lika fel. Okej knarret i stolarna på tidiga 9-3orna (03-04) är från Opel men that's it. wink

Visst GM heter det ju, men dom delar väldigt mycket och då Opel har BETYDLIGT större marknad än Saab så känns det som att dom framför allt är anpassade för Oplarna.

Sexan kom väl ut i OPC:en innan Saaben dessutom, som så mycket annat som sitter först i Oplarna som sen hamnar i Saabarna, därav anser jag att det är åtminstonde mer Opel än saab.

Sen så är det ju Fiat som leverarar diesel motorerna och även en del kommer från Isuzu, finns väl knappt några modeller längre som inte tar in delar från andra.

Men visst du har rätt, men det känns inte så mycket "Saab" bara, vilket förstås inte behöver vara negativt då jag tycker att både Vectran och 9-3 är mycket fina bilar med bra och pålitliga drivlinor speciellt fina är OPC modellerna och Turbo X:en.

Skulle inte tacka nej till någon av dom cool

V6 turbomotorn, som sitter i SAAB och Opel, är en GM V6 sugmotor, som SAAB har gjort om till en turbomotor. Det mesta jobbet är gjort i Södertälje och i Trollhättan. Motorn byggs av Holden i Australien. Den kom först i SAAB 9-3 och senare i OPC. Utveckling pågår fortfarande och jag jobbar med projektet dagligen och har i princip gjort det sedan 2001.

Rätta mig om jag har fel, men satt inte sexan i tidiga Vectra OPC utan överladdning?

Senast redigerat av Ckosworth (20 december 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Dansken-
20 december 2008 · 950 Inlägg

Ckosworth skrev:

Dansken- skrev:

Ckosworth skrev:

Visst GM heter det ju, men dom delar väldigt mycket och då Opel har BETYDLIGT större marknad än Saab så känns det som att dom framför allt är anpassade för Oplarna.

Sexan kom väl ut i OPC:en innan Saaben dessutom, som så mycket annat som sitter först i Oplarna som sen hamnar i Saabarna, därav anser jag att det är åtminstonde mer Opel än saab.

Sen så är det ju Fiat som leverarar diesel motorerna och även en del kommer från Isuzu, finns väl knappt några modeller längre som inte tar in delar från andra.

Men visst du har rätt, men det känns inte så mycket "Saab" bara, vilket förstås inte behöver vara negativt då jag tycker att både Vectran och 9-3 är mycket fina bilar med bra och pålitliga drivlinor speciellt fina är OPC modellerna och Turbo X:en.

Skulle inte tacka nej till någon av dom cool

V6 turbomotorn, som sitter i SAAB och Opel, är en GM V6 sugmotor, som SAAB har gjort om till en turbomotor. Det mesta jobbet är gjort i Södertälje och i Trollhättan. Motorn byggs av Holden i Australien. Den kom först i SAAB 9-3 och senare i OPC. Utveckling pågår fortfarande och jag jobbar med projektet dagligen och har i princip gjort det sedan 2001.

Rätta mig om jag har fel, men satt inte sexan i tidiga Vectra OPC utan överladdning?

Nu är inte jag helt hemma i Opel programmet, men har inte den motorn bara en V vinkel på 54 grader? Den V6 motor jag jobbar med har 60 grader.

Dansken-
20 december 2008 · 950 Inlägg

Dansken- skrev:

Ckosworth skrev:

Dansken- skrev:
V6 turbomotorn, som sitter i SAAB och Opel, är en GM V6 sugmotor, som SAAB har gjort om till en turbomotor. Det mesta jobbet är gjort i Södertälje och i Trollhättan. Motorn byggs av Holden i Australien. Den kom först i SAAB 9-3 och senare i OPC. Utveckling pågår fortfarande och jag jobbar med projektet dagligen och har i princip gjort det sedan 2001.

Rätta mig om jag har fel, men satt inte sexan i tidiga Vectra OPC utan överladdning?

Nu är inte jag helt hemma i Opel programmet, men har inte den motorn bara en V vinkel på 54 grader? Den V6 motor jag jobbar med har 60 grader.

Har kollat lite mer nu. 3,2 V6 sugmotorn i Opel:n var på 54 grader. Den blev ersatt av 2,8 V6 turbomotorn under 2005 och samtidigt började man bygga SAAB 9-3 med samma motor.

Senast redigerat av Dansken- (20 december 2008)

Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

Dansken- skrev:

Ckosworth skrev:

Dansken- skrev:
V6 turbomotorn, som sitter i SAAB och Opel, är en GM V6 sugmotor, som SAAB har gjort om till en turbomotor. Det mesta jobbet är gjort i Södertälje och i Trollhättan. Motorn byggs av Holden i Australien. Den kom först i SAAB 9-3 och senare i OPC. Utveckling pågår fortfarande och jag jobbar med projektet dagligen och har i princip gjort det sedan 2001.

Rätta mig om jag har fel, men satt inte sexan i tidiga Vectra OPC utan överladdning?

Nu är inte jag helt hemma i Opel programmet, men har inte den motorn bara en V vinkel på 54 grader? Den V6 motor jag jobbar med har 60 grader.

Så insatt är jag inte tyvärr inte tongue

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Ckosworth Mr
20 december 2008 · 607 Inlägg

Dansken- skrev:

Dansken- skrev:

Ckosworth skrev:

Rätta mig om jag har fel, men satt inte sexan i tidiga Vectra OPC utan överladdning?

Nu är inte jag helt hemma i Opel programmet, men har inte den motorn bara en V vinkel på 54 grader? Den V6 motor jag jobbar med har 60 grader.

Har kollat lite mer nu. 3,2 V6 sugmotorn i Opel:n var på 54 grader. Den blev ersatt av 2,8 V6 turbomotorn under 2005 och samtidigt började man bygga SAAB 9-3 med samma motor.

Då fick man lära sig något idag också smile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Viggen Finspång Letar nytt!
20 december 2008 · 102 Inlägg

Har läst igenom denna tråd nu. Och jag kommer aldrig förstå mig på dessa eviga Volvo vs SAAB och vise versa disskusioner. Helt seriöst måste det tjaffsas om vad som är bättre i varenda tråd det handlar om SAAB eller Volvo jag tror dom flesta vet att ni tycker erat märke är bäst i världen och att det ska försvars in i döden. Själv har jag kört båda märkena och båda har sin skönheter och skulle ett märke vara bättre än det andra så skulle alla köra just den...

Jaja åter till ämnet.

Tycker bilen i sig är rätt cool faktist och grymt skönt ljud.

Jimmu
20 december 2008 · 744 Inlägg

Hamilton skrev:

guwib skrev:
än märkligare är det faktum att de stora saab trimmarna inte har ngra vidare "trimsteg" till modellen..
maptun har steg ett!?..ja det ger 15 hk??inte mkt på en turbobil??!snacka om redan uppskruvad till max..

nordicuhr har inget..

speedparts har samma som maptun-ppc fast med 5 hk mer=300 jämt.

tacka vet jag 2.0t
där finns det kräm att hämta, en sån skall jag ha om jag ngnsin köper saab.

Hur räknar du då? Turbo-X har 280hk original....
och som Sportsedan skriver så finns det mer att hämta wink

280hk original + 15hk med maptun = 295hk
280hk original +  5hk mer än maptun (15+5) =300
Så han menar tro?

mvh
Jimmie

Glader9991
20 december 2008 · 956 Inlägg

Ckosworth skrev:
Det kommer en sproilans ny 9-5 troligtvis under hösten -09 och en ny 9-3 något/några år senare, så visst kommer det lite nytt inom en snar framtid

Bara jag som tycker de kommer kännas konstigt att Saab kommer med något nytt?
Finns inte riktigt i min tanke att man kan se ny designade 9-5:or på gatorna.


Viggen Finspång skrev:
Har läst igenom denna tråd nu. Och jag kommer aldrig förstå mig på dessa eviga Volvo vs SAAB och vise versa disskusioner. Helt seriöst måste det tjaffsas om vad som är bättre i varenda tråd det handlar om SAAB eller Volvo jag tror dom flesta vet att ni tycker erat märke är bäst i världen och att det ska försvars in i döden. Själv har jag kört båda märkena och båda har sin skönheter och skulle ett märke vara bättre än det andra så skulle alla köra just den...

Jaja åter till ämnet.

Tycker bilen i sig är rätt cool faktist och grymt skönt ljud.

Håller med, tycker att istället för att tjafsa emot varandra kan man väl hålla ihop? Det är ju våra egen producerade varor vi pratar om som Sverige själva har byggt.

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

Joo skrev:

Bjork skrev:
Blanda inte in mig i erat lilla snack, ja reagera bara på en kommentar innan din "Joo"

Sen är de väl inte hela världen, väx upp lite nu va?

har du mens eller? vadå väx upp? vad fan har detta med omogenhet att göra? är jag omogen för att jag försöker ta reda på vad han snackar om? lol

du är patetisk!

Nej ja har inte mens, ja har halsfluss just nu.
Skrev ja något om omogenhet? Nej.
Har aldrig sagt att du är omogen, inte sant?
Och sist, ja är absolut inte patetisk! På vilka grunder säger du de?
Sen så kvittar de nästan va man skriver i en sån tråd där de står mellan Volvo vs. Saab
man blir oftast påhoppad som ja blev nu, av just dig.


Trevlig natt
Mvh Björk

BTW,Sen har ja lärt mig att de e  ingen idé att skriva emot "TurbOla" för de enda som är
bäst i han huvud är Volvo, punkt slut.

OEM <3
Joo
21 december 2008 · 741 Inlägg

Bjork skrev:
Nej ja har inte mens, ja har halsfluss just nu.
Skrev ja något om omogenhet? Nej.
Har aldrig sagt att du är omogen, inte sant?
Och sist, ja är absolut inte patetisk! På vilka grunder säger du de?
Sen så kvittar de nästan va man skriver i en sån tråd där de står mellan Volvo vs. Saab
man blir oftast påhoppad som ja blev nu, av just dig.


Trevlig natt
Mvh Björk

Du skrev att jag borde "växa upp"? inte sant? att man ska växa upp är ju samma sak som att säga att jag är ung, korkad och löjlig, det ser iallafall jag som att man är omogen?

"Sen så kvittar de nästan va man skriver i en sån tråd där de står mellan Volvo vs. Saab
man blir oftast påhoppad som ja blev nu, av just dig."

Vad snackar du om? du snackar ju mot dig själv nu, ser du inte att jag också är saab ägare? det är ju knappast saab - saab ägare som krigar mot varandra i dessa trådar, eller?

Senast redigerat av Joo (21 december 2008)

AndreasPlars
21 december 2008 · 1 062 Inlägg

Faktum är att även på "Opel" V6:an som kom -94 i 900, även på den var Saab med på ett litet hörn.
Men det mesta jobbet gjordes av Opel i Tyskland.
Den nya V6t har ju Saab gjort allt vad med vad turboladdning heter. Är väl mest blocket, ventilmekanism m.m. som är "standard"...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
itouch
21 december 2008 · 1 488 Inlägg

Då många av er inte kan skriva utan att blanda in omogna ord och saboterar tråden så låser jag den.

Mvh
Moderator

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang