3977
Sök

Tror ni att detta blir bra?

271 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#1
Har inhandlat mig ett Lightning Audio F&F Edition steg (FF250.1  750 Watt) och en 12" MTX bas i sluten 30 liters låda (ska klä lådan nån dag)

jag är ingen expert så jag undrar om volymen på lådan räcker eller om jag ska dra in ett rör också?

Kolla bild på http://www.garaget.org/?car=5293&image=107091

Kom igen med era kommentarer nu big_smile


Hewi
571 Inlägg
26 oktober 2005
#2
Vad rekommenderade säljaren för volym då? Det skiljer från bas till bas+att du inte skrivit basens modell beteckning.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

SAABlare
190 Inlägg
26 oktober 2005
#3
I sluten låda sägs det att man MINST ska ha 75% dämningmaterial i.

Mja Mjo! Så kan de gå!

10 287 Inlägg
26 oktober 2005
#4
Dra inte in nåt rör (basport) utan att veta att det är rätt lådvolym till rätt bas för att kunna köra portat.
Annars kan du skjuta konen till Pluto.

/Göran


Warcry skrev:
Har inhandlat mig ett Lightning Audio F&F Edition steg (FF250.1  750 Watt) och en 12" MTX bas i sluten 30 liters låda (ska klä lådan nån dag)

jag är ingen expert så jag undrar om volymen på lådan räcker eller om jag ska dra in ett rör också?

Kolla bild på http://www.garaget.org/?car=5293&image=107091

Kom igen med era kommentarer nu big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

271 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#5
Här är en länk med info om basen, modellen är " T4124A" http://www.mtx.com/caraudio/archive/thunder4000.cfm

säljaren ifråga amatörtävlar i billjud, men jag skulle vilja ha andras kommentarer eftersom jag inte är så inne på detta området.


21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#6
Du bör nog inte sätta rör i lådan. I deras lådförslag ser man att basreflexlådorna är minst dubbelt så stora, däremot de slutna lådorna rekommenderas från runt 30 liter. Den slutna lådan verkar kunna spela ungefär lika högt som basreflexen dessutom. Personligen tycker jag inte att du ska sätta rör om du vill ha den lådan som du har nu. Få höra vad andra säger, jag är inte någon proffsbyggare på långa vägar!

271 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#7
Jag tänkte kanske göra lådan lite mer rektangulär om det är möjligt. Matrialet jag använder är 1,6cm masonitskiva. är det lagom?


21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#8
Masonitskiva? Menar du inte spånskiva eller MDF?
Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2005)

271 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#9
sorry... hjärnsläpp tongue  Klart jag menade spånskiva!


21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#10
Tror nog att 19 eller 22mm är lämpligare och ett stag vore inte dumt, det blir ju lite krafter i rörelse när du krämar på.

10 287 Inlägg
26 oktober 2005
#11
Ohhhh....ajjjj...som moderator så får jag inte, men du lade just upp för smash...:-D

Spån-skiva....Don efter person kanske ...hi hi..

/Göran


Warcry skrev:
sorry... hjärnsläpp tongue  Klart jag menade spånskiva!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#12
Tänk på att elementet tål 200W rms. Du skrev att steget var på 750W och det var väl max eller?

271 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#13
Ja 750W är max input. Och Sharky jag är skitkass på detta med lådbygge, har ingen aning om vilket matrial man ska ha tongue Du får ge mig lite tips, har läst många trådar med bilstereo och du verkar ha svar på allt big_smile


21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#14
Ja,sharky, jag säger som Sven Melander. Upp till bevis! Hihi.

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#15
Allvarligt talat, jag tycker att du använder 22mm spånskiva, sätt gärna ett stag(inte absolut nödvändigt), limma ordentligt, sätt skruv med 10-15 cm mellanrum och täta gärna invändigt i alla skarvar med silicon. Det går bra att göra lådan 30-35 liter och enligt MTXs diagram och tabeller så borde basen spela lite åt det snärtiga hållet, inte direkt avgrundsdjupt men säkert tillräckligt djupt.
Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2005)

Hewi
571 Inlägg
26 oktober 2005
#16
30L sluten låda fungerar men 35.4L rekommenderas.Du skall ha 56.6L låda med 4 tums rör på 29.21 cm läng dom du skall köra basreflex. Bygg lådan i 22mm spån eller 19mm MDF och limma + skruva(skruven skall vara 1.5 gånger tjockleken på materialet långa dvs ca 35) ihop den och täta från inn sidan med foglim , staga största väggen , avsluta med att måla den invändigt med lackfärg.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hewi
571 Inlägg
26 oktober 2005
#17
Ditt slutsteg ger 250W RMS vilket bör passa basen perfekt

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#18
Håller med fullständigt, hänn vaal bra.

458 Inlägg
26 oktober 2005
#19
Ladda ner BassBox 6.. bra volym program!

21 761 Inlägg
26 oktober 2005
#20
Jag har ju det programmet och tycker att det fungerar bra.


Sök