Blivit av med körkortet?

psittacus
12 oktober 2007 · 533 Inlägg

pille64 skrev:
två gånger rattfylla:lol:

Gott första inlägg.. lixom bygger broar direkt va'!!
J-vla pappskalle!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
mebben Troligen galen...
12 oktober 2007 · 567 Inlägg

volvo-854 skrev:
hmmm rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man kör över 51 på 30, 81 på 50, 101 på 70, 121 på 90 och 141 på 110-vägar så blir man av med kortet? under det blir de böter max 4000:- ? de är vad jag fått veta när jag snackat med vägverket. Fan ja kör ju jämt så man inte ligger över de där gränserna. Men på er verkar det ju som det inte spelar nån roll, att man åker fast ändå. Detta gäller med prövotid då alltså, Min går ut 15 mars 2008.

Du har uppfattat gränserna korrekt. Och det är ingen skillnad på om du har prövotid eller inte, alla blir av med kortet vid dessa gränser och inte vid lägre överträdelser (förutsatt att man inte torskat flera gånger tidigare under den senaste 2års perioden).

Det är inte lättare att bli av med kortet bara för att man har prövotid, enda skillnaden är att den med prövotid måste ta om kortet.


Och har man ej prövotid och blir av med kortet längre än 12 månader så måste man ta om det.


Trafikjuristen.se är en bra sida där du kan läsa vad som gäller.

JohanW
12 oktober 2007 · 212 Inlägg

Haft körkort i 9år nu aldrig torskat det, haft tur ibland (där folk verkar haft otur) Typ legt en liten bit över gränsen, hamnat bakom nån bil och då körde man förbi kontrollen osv.

Var en väldigt känd MC-polis i Stockholm som försökte få dit mig för fortkörning, han påstod att han lasrat mig från sin MC i mötande körfält tongue
Slutade med böter p.g.a. avsaknad av regplåt + regbesiktning p.g.a. samma anledning

Mini JCW (2016)
volvo-854
13 oktober 2007 · 32 Inlägg

Mebb skrev:

volvo-854 skrev:
hmmm rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man kör över 51 på 30, 81 på 50, 101 på 70, 121 på 90 och 141 på 110-vägar så blir man av med kortet? under det blir de böter max 4000:- ? de är vad jag fått veta när jag snackat med vägverket. Fan ja kör ju jämt så man inte ligger över de där gränserna. Men på er verkar det ju som det inte spelar nån roll, att man åker fast ändå. Detta gäller med prövotid då alltså, Min går ut 15 mars 2008.

Du har uppfattat gränserna korrekt. Och det är ingen skillnad på om du har prövotid eller inte, alla blir av med kortet vid dessa gränser och inte vid lägre överträdelser (förutsatt att man inte torskat flera gånger tidigare under den senaste 2års perioden).

Det är inte lättare att bli av med kortet bara för att man har prövotid, enda skillnaden är att den med prövotid måste ta om kortet.


Och har man ej prövotid och blir av med kortet längre än 12 månader så måste man ta om det.


Trafikjuristen.se är en bra sida där du kan läsa vad som gäller.

oj fel av mig, mena naturligtvis att man blir av med kortet över dessa gränser, men inte under. trodde de hade med prövotid o göra men men nu vet man.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 oktober 2007 · 5 753 Inlägg

nalle20 skrev:

pille64 skrev:
två gånger rattfylla:lol:

vadå lol? mad
det är nog tamefan det värsta man kan göra i trafiken, köra full!

tror nästan det är värre att köra bil när man är riktigt arg... jag menar då avreagerar man sig ju med bilen och skiter i om det går åt helvete.... undra om det inte var det några forskare tog reda på, att det var typ lika farligt att köra bil arg som att köra bil full smile




för att vara lite topic så har jag fått behållt mitt kort än så länge iaf tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Newman mickenyman.se
13 oktober 2007 · 687 Inlägg

jupp sad o 4000 i böter

Ford 34 "Nyman Racing" (2014)
Honda Crx (1990)
Honda Civic "Team Nyman" (1991)
pippaaN
13 oktober 2007 · 987 Inlägg

pille64 skrev:
två gånger rattfylla:lol:

Om du är seriös är du ju störd i huvudet, ursäkta språket.. Men sånna svin hör inte hemma i trafiken, idiot!

i like it load
J_et
16 november 2007 · 182 Inlägg

Blev av med mitt den 15.e oktober...
Körde om en civilsnut i 122 på 90 väg.
Men som tur var hade prövotiden gått ut så jag slipper ta om allting.

Blev av med det i 2 månader(en månad kvar bara nu smile) och 3600:- i böter.

MrTegefeldt Stålverksarbetare
21 november 2007 · 372 Inlägg

Blev av med lappen i tisdags morse klockan 00.10... Hade jobbat 15 timmar den dagen och var måttligt trött, körde hem som vanligt (dock lite lugnare är vanligt) och ska göra en vänstersväng. Ser att det slår om till grönt och kör, enda problemet var att de va inte jag som hade grönt, de va dom som skulle rakt fram :S
Självklart är den enda bilen ute, mer än jag, en polisbil som uppmärksammar mitt fatala misstag. Två förövrigt trevliga poliser kliver ur bilen och frågar efter körkortet, varpå jag överlämnar det och de enda jag hör är: "bra, då behåller vi det..." Waaah?
För att göra en lång historia kort, utankörkort (prövotid tongue) + 3000kr i böter

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
_Spawned_ Maskinförare
21 november 2007 · 1 163 Inlägg

_Glenne_ skrev:

nalle20 skrev:

pille64 skrev:
två gånger rattfylla:lol:

vadå lol? mad
det är nog tamefan det värsta man kan göra i trafiken, köra full!

tror nästan det är värre att köra bil när man är riktigt arg... jag menar då avreagerar man sig ju med bilen och skiter i om det går åt helvete.... undra om det inte var det några forskare tog reda på, att det var typ lika farligt att köra bil arg som att köra bil full smile

Jo, det kan jag fan hålla med om.. det är inte bra att vara arg i trafiken, eller ordentligt lessen.. :S Då man som du säger, skiter i risker m.m .. Tur man har så bra temprament roll

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
MariaC
21 november 2007 · 140 Inlägg

Har varit av med kortet 2 gånger tyvärr första gången var på riksväg 11 mellan sjöbo- Malmö
176 km/h på 90 väg fick böter på 2800kr det var innan dem höjde bötes beloppen och så tog dem kortet 6 månader

Andra gången var det på E6 208 km/h på 110 väg 4000 i böter av med kortet i 8 månader suck
har fått behålla det snart ett år

Saab 9-5 (2005)
peegee Forummoderator
21 november 2007 · 2 924 Inlägg

MariaC skrev:
Har varit av med kortet 2 gånger tyvärr första gången var på riksväg 11 mellan sjöbo- Malmö
176 km/h på 90 väg fick böter på 2800kr det var innan dem höjde bötes beloppen och så tog dem kortet 6 månader

Andra gången var det på E6 208 km/h på 110 väg 4000 i böter av med kortet i 8 månader suck
har fått behålla det snart ett år

Då har du alltså varit i rättegång 2 ggr... hur var det?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Mortalis VW-nörd?
21 november 2007 · 4 332 Inlägg

MazterX skrev:
Blev av med lappen i tisdags morse klockan 00.10... Hade jobbat 15 timmar den dagen och var måttligt trött, körde hem som vanligt (dock lite lugnare är vanligt) och ska göra en vänstersväng. Ser att det slår om till grönt och kör, enda problemet var att de va inte jag som hade grönt, de va dom som skulle rakt fram :S
Självklart är den enda bilen ute, mer än jag, en polisbil som uppmärksammar mitt fatala misstag. Två förövrigt trevliga poliser kliver ur bilen och frågar efter körkortet, varpå jag överlämnar det och de enda jag hör är: "bra, då behåller vi det..." Waaah?
För att göra en lång historia kort, utankörkort (prövotid tongue) + 3000kr i böter

Haha ja de va ju tur att du stötte på två trevliga poliser tongue Snopet :o Hade tur när ja blev stoppad, tänkte inte broddera ut min historia men de va bra mkt värre än de där, och med prövotid

MariaC
21 november 2007 · 140 Inlägg

peegee skrev:

MariaC skrev:
Har varit av med kortet 2 gånger tyvärr första gången var på riksväg 11 mellan sjöbo- Malmö
176 km/h på 90 väg fick böter på 2800kr det var innan dem höjde bötes beloppen och så tog dem kortet 6 månader

Andra gången var det på E6 208 km/h på 110 väg 4000 i böter av med kortet i 8 månader suck
har fått behålla det snart ett år

Då har du alltså varit i rättegång 2 ggr... hur var det?

Ja det har jag man var ju lite rädd när kallelsen kom men det gick bra hade en advokat
med men i och med att jag erkände så var det ett snabbt ärende . Jag spelade ånger ful du vet som vi tjejer kan göra för att få sänkt straffet men det gick inte tyvärr

Saab 9-5 (2005)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
21 november 2007 · 372 Inlägg

Mortalis skrev:

MazterX skrev:
Blev av med lappen i tisdags morse klockan 00.10... Hade jobbat 15 timmar den dagen och var måttligt trött, körde hem som vanligt (dock lite lugnare är vanligt) och ska göra en vänstersväng. Ser att det slår om till grönt och kör, enda problemet var att de va inte jag som hade grönt, de va dom som skulle rakt fram :S
Självklart är den enda bilen ute, mer än jag, en polisbil som uppmärksammar mitt fatala misstag. Två förövrigt trevliga poliser kliver ur bilen och frågar efter körkortet, varpå jag överlämnar det och de enda jag hör är: "bra, då behåller vi det..." Waaah?
För att göra en lång historia kort, utankörkort (prövotid tongue) + 3000kr i böter

Haha ja de va ju tur att du stötte på två trevliga poliser tongue Snopet :o Hade tur när ja blev stoppad, tänkte inte broddera ut min historia men de va bra mkt värre än de där, och med prövotid

Jaa, jag är glad över det. Men jag tror att ena snuten blev lite putt när han sa att man kan dela upp betalningen av böter och jag kontrade med att: "det är skitsamma, det är ju snart löning" tongue
Hade du också prövotid? Hur lång tid tog de innan du fick ta om lappen? Jag har hört 3 månader och så har jag hört 6 månader.

Senast redigerat av MazterX (21 november 2007)

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
bazooka_
21 november 2007 · 406 Inlägg

varit nära, polisen tog mig när jag körde lite för fort, hade inte tagit om körkortet igen men jag hade fortsatt kört bil ändå, utan lappen eller med så kör jag=)

:DPlattan i mattan:D
Squadron
21 november 2007 · 1 833 Inlägg

Jag blev av med mitt.

Jag körde 108 på 70väg, de plocka mig med lasern.
De ville att jag skulle få en spärrtid på 3månader, men kom undan med 1månad.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
alain www.bimmerpower.org
21 november 2007 · 3 995 Inlägg

Detta var för 25 år sent vid landvetter 238 på  110 ensam på motorvägen, blev tagen av flygande polis, jag stannade därefter vi polis kontrol, jag frågade "jag kör för fort?" nej nej sa polisman du flyger för låg! jag kunde inte undvika att skratta. Det hella blev 1200:- böter och 2 månader dragen körkort, överklagade och fick tillbaka körkort direkt efter 3 dagar på grund att det fanns inget transport till arbetet. tongue

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
jocke89
21 november 2007 · 24 Inlägg

har bara haft körkort i ca 2månader så har inte blivigt stopad nångång eller liknadne smile

Freddddee
21 november 2007 · 18 Inlägg

Jag är körkortslös för tillfället.. 92 på 50 väg ( så jävla dumt av mig, ångrar det riktigt mycket) blev av med BECE som jag hade på prövotid.. böterna har jag inte fått reda på? vill helst inte veta..  men spärrtiden är slut den 10 december (fick 2 månader) och har uppskrivning den 13 på CE.. så förhoppningsvis har man kortet innan nyår tongue

Mvh/ Fredde

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang