Ta lån utan fast anställning?

dcay Licenssvetsare
17 mars 2010 · 927 Inlägg

Bluestep

Xoreza
20 mars 2010 · 406 Inlägg

fady skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vill inte vara nån gnällspik men va fasen. Lever alla på lån nu för tiden eller???

om du kan köpa en ny bil för 400000 utan billån .. då säljar du säkert knark big_smile

Är man ett par så kan man köpa det kontant ja. Farsan läger undan 200 000kr på banken varje år så ja.

Är ni 2st som tjänar va 16000kr efter skatt vardera så kan ni lägga undan 200 000kr om året lätt.

MvH Glenn Wiberg
Ellertz Norrlänning
20 mars 2010 · 1 453 Inlägg

DJeXCute skrev:

fady skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vill inte vara nån gnällspik men va fasen. Lever alla på lån nu för tiden eller???

om du kan köpa en ny bil för 400000 utan billån .. då säljar du säkert knark big_smile

Är man ett par så kan man köpa det kontant ja. Farsan läger undan 200 000kr på banken varje år så ja.

Är ni 2st som tjänar va 16000kr efter skatt vardera så kan ni lägga undan 200 000kr om året lätt.

Varför spara så mycket? Lev livet... imorgon kan de vara för sent..  ja har skulder på 300K och är 20 smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Xoreza
20 mars 2010 · 406 Inlägg

Ellertz skrev:

DJeXCute skrev:

fady skrev:

om du kan köpa en ny bil för 400000 utan billån .. då säljar du säkert knark big_smile

Är man ett par så kan man köpa det kontant ja. Farsan läger undan 200 000kr på banken varje år så ja.

Är ni 2st som tjänar va 16000kr efter skatt vardera så kan ni lägga undan 200 000kr om året lätt.

Varför spara så mycket? Lev livet... imorgon kan de vara för sent..  ja har skulder på 300K och är 20 smile

Jo det är sant. Men kan vara bra att ha en massa pengar när man blir gammal eller vill köpa ett hus.
Sedan är det ju inte bra att ha skulder då man inte får några lån ingen lägenhet "knappt".
Kom ihåg när jag och tjejen sökte lägenhet och hon blev dissad av alla i våran stad. Fick själv ställa mig på kontraktet. Men ska betala hennes skulder nu är det väll tänkt.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
21 mars 2010 · 406 Inlägg

Fellow skrev:

DJeXCute skrev:
Jo det är sant. Men kan vara bra att ha en massa pengar när man blir gammal eller vill köpa ett hus.
Sedan är det ju inte bra att ha skulder då man inte får några lån ingen lägenhet "knappt".
Kom ihåg när jag och tjejen sökte lägenhet och hon blev dissad av alla i våran stad. Fick själv ställa mig på kontraktet. Men ska betala hennes skulder nu är det väll tänkt.

Idag får knappt någon lån och det beror på ekonomin idag.
Jag fick lån utan fast jobb som 19 åring med 15500 kr i månaden på 100 000 kr blancolån för 3 år sedan innan krisen. Förra året fick jag inte ett lån på 130 000 kr med 18500 kr i månaden och fast jobb.

Spara kan inte alla göra då det kostar att bo. Ta min brud som bor i karlskoga där en lägenhet kostar 50 000 kr och 2500 kr i månaden. Där jag bor finns inga lägenheter under 7500 kr i månaden men inget är ledigt heller. Finns inget att köpa under 1.5 miljoner och då får du ett fritidshus på 50 kvadrat som inte är vinterbonat.
Så jag har kanske tur och kan hyra ett hus i andra hand för 5500 kr i månaden kallhyra. så med 9000 kr efter hyra, 3000 kr efter mat, 2500 kr efter lån, 1500 kr övriga utgifter så blir det svårt att spara pengar.

Nja det beror ju på hur mycket man sparar. Vi lever 2 vuxna och 1 barn på 13000 i månaden resten går till sparande och då har vi en hyra på 4600, abonnemang på 800, kläder 800,mat endast 2500 och då är vi 3 personer och våran dotter äter bebismat på burk. el 500, försäkringar 300, 500 för hygien och blöjor till dottern och då har vi fortfarande 3000kr över. Sedan beror det ju på vart man bor med om man vill bo mitt i centrala sth då blir det ju svindyrt.

MvH Glenn Wiberg
Noxxer
21 mars 2010 · 1 482 Inlägg

Lån är verkligen konstigt.

Jag ville låna till bostad. Eftersom jag alltid haft nordea kändes det som att det va ett bra val av lån.. trodde jag! Jag fick förfan inte ens ta ett bostadslån hos Nordea? Även fast jag har fast inkomst över 20k i månaden.

SBAB kunde gå med på 1.4miljoner dock. Handelsbanken likaså samt att handelsbanken va villiga att göra ett 100% lån utan kontantinsatts. Så man börjar ju fan undra?

BLT Service
Theracords Music Label
Mortalis VW-nörd?
21 mars 2010 · 4 332 Inlägg

DJeXCute skrev:

Fellow skrev:

DJeXCute skrev:
Jo det är sant. Men kan vara bra att ha en massa pengar när man blir gammal eller vill köpa ett hus.
Sedan är det ju inte bra att ha skulder då man inte får några lån ingen lägenhet "knappt".
Kom ihåg när jag och tjejen sökte lägenhet och hon blev dissad av alla i våran stad. Fick själv ställa mig på kontraktet. Men ska betala hennes skulder nu är det väll tänkt.

Idag får knappt någon lån och det beror på ekonomin idag.
Jag fick lån utan fast jobb som 19 åring med 15500 kr i månaden på 100 000 kr blancolån för 3 år sedan innan krisen. Förra året fick jag inte ett lån på 130 000 kr med 18500 kr i månaden och fast jobb.

Spara kan inte alla göra då det kostar att bo. Ta min brud som bor i karlskoga där en lägenhet kostar 50 000 kr och 2500 kr i månaden. Där jag bor finns inga lägenheter under 7500 kr i månaden men inget är ledigt heller. Finns inget att köpa under 1.5 miljoner och då får du ett fritidshus på 50 kvadrat som inte är vinterbonat.
Så jag har kanske tur och kan hyra ett hus i andra hand för 5500 kr i månaden kallhyra. så med 9000 kr efter hyra, 3000 kr efter mat, 2500 kr efter lån, 1500 kr övriga utgifter så blir det svårt att spara pengar.

Nja det beror ju på hur mycket man sparar. Vi lever 2 vuxna och 1 barn på 13000 i månaden resten går till sparande och då har vi en hyra på 4600, abonnemang på 800, kläder 800,mat endast 2500 och då är vi 3 personer och våran dotter äter bebismat på burk. el 500, försäkringar 300, 500 för hygien och blöjor till dottern och då har vi fortfarande 3000kr över. Sedan beror det ju på vart man bor med om man vill bo mitt i centrala sth då blir det ju svindyrt.

Missa den lilla utgiften med bilskatt, reparationer, däck, bensin och vet inte om du tog med bilförsäkringen i försäkring..
Dessutom tvivlar ja på att tv licens betalas om du har 800kr per månad i abb med internet, telefoner (hem o mobil antar ja), eventuellt tv abb och sen licens på de (bara den kostar ju fan 200 per månad iaf)...tvivlar på att du får in lunchkostnaden på de som jobbar i dina 2500kr också, samt eventuell parkering vid jobbet eller månadskort för kollektivtrafik..el e ju också en väldigt varierande kostnad

Hur som...jag tycker du räknar väldigt lågt och man får fan räkna med att folk tar bostadslån, det är ju iaf en investering för framtiden.
En etta i vettigt område kostar 1 mille, ska 18-24 åringar spara ihop de lite snabbt e de tänkt? Alla har inte föräldrar som kan belåna sina hus ytterligare med förhoppningen att de får tillbaka pengarna när de säljer när de e gamla.
Och eftersom "Alliansen" tycker hyresrätter är pengar i sjön sen de skrotade det statliga bidraget till att bygga nya hyresrätter så ställdes massvis med projekt in eller gjordes om till bostadsrätter så några nya kommer knappt, och de som kommer kostar fläsk (1a i nya Svingelnhuset i GBG kostar ca 5500, 3a upp mot 10)
Vilket de fina blir att de belånar huset, ger cashen till kidsen som sedan köper sin lägenhet och köper sedan en ännu större med förhoppningen att de får ju pengar av föräldrarna när de säljer huset för att betala sin överskuldsatthet, men de har ju redan belånat huset för att köpa första boendet.
Jag TROR att det kommer bli väldigt många fall där föräldrarna får betala av sina egna överbelåningar med eventuell vinst på sina hus (om inte marknaden kraschar innan) vilket slutar i att deras barn är skuldsatta över öronen med förhoppningen att allt skulle lösa sig, paniksäljer o priserna sjunker ännu mer vilket slutar i att alla dessa har skulder kvar efter försäljningen.
Detta e ju ett riktigt skräckexempel men ja tror de kommer bli många sådana...iaf om man lyssnar till visst folk.

Men...visst ska man inte låna mer än man SJÄLV kan betala tillbaka eller leva me, räkna fan aldrig me andras pengar utan bara vad DU har så går de bra smile

Senast redigerat av Mortalis (21 mars 2010)

peder Dorifto King Peedi Balerado
21 mars 2010 · 386 Inlägg

ajaj, varje gång du söker lån hos en bank så sänker det ditt så kallade "scoring".

Ett lågt scoring värde kan vara lite deklarerad inkomst, en kredit du tagit ut eller tidigare lån, vart du bor och allt det där.

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Gronwalls
22 mars 2010 · 1 808 Inlägg

Jag fick ta ett lån på handelsbanken på 65 000kr fast ja bara var timanställd, inge problem på det viset.
Ett tips är om du får lån så betala av det så fort som möjligt, det gjorde jag. betala av det på mindre än 2 år.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Martin 9-3 Fisketokig
22 mars 2010 · 2 997 Inlägg

Skulle säga att det är väldigt lätt att låna till vad som helst även om man saknar jobb.

Gjorde min "framtidskoll" på swedbank för att kolla sparande mm.
Hade då timanställning utan avtal. Precis startat eget och hade inte hunnit taxera första året än.
Så banken hade inget att gå på alls när de körde min profil.

Gjorde för kul en snabb kreditkoll och hade inga anmärkningar och inga kreditsökningar.

300.000:- utan säkerhet var inga som helst problem.
Skulle man göra en fördjupad sökning eller skickat in bokföringsunderlag med bra resultat från sista månaderna så skulle man lätt fått en halv mille fick jag reda på.

Lite oroande att man helt plötsligt kan låna så mycket utan bevisade inkomster.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Perjansson
17 mars 2011 · 1 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Skulle säga att det är väldigt lätt att låna till vad som helst även om man saknar jobb.

Gjorde min "framtidskoll" på swedbank för att kolla sparande mm.
Hade då timanställning utan avtal. Precis startat eget och hade inte hunnit taxera första året än.
Så banken hade inget att gå på alls när de körde min profil.

Gjorde för kul en snabb kreditkoll och hade inga anmärkningar och inga kreditsökningar.

300.000:- utan säkerhet var inga som helst problem.
Skulle man göra en fördjupad sökning eller skickat in bokföringsunderlag med bra resultat från sista månaderna så skulle man lätt fått en halv mille fick jag reda på.

Lite oroande att man helt plötsligt kan låna så mycket utan bevisade inkomster.

Jag gjorde också en kontroll om jag fick låna 60000 hos Swedbank och det det var ju usel service.
Jag är arbetssökande så jag uppgav detta och fick besked att det gick bra att få lånet. Dagen efter så kollade jag min E-post och där hade jag även fått lånet preliminärt godkänt. Vid middagstid ringde banken och sa att jag inte kunde få lån förrän jag hade varit anställd i 6 månader. Så mycket var alltså det snabba beskedet inom 3 minuter på Swedbanks sida värd. D.v.s. inte ett jota... Eftersom jag håller på med hemsidor så skulle man kanske kontakta dem och fråga om de behöver hjälp med sina "felaktiga formulär" wink

Mattsson_91 Självlärd
17 mars 2011 · 3 083 Inlägg

Man "måste" ha fast anställning för att få ett lån. Men idag finns det fast anställning. Numera är det i stort sätt BARA tillsvidare anställning. Hur funkar det då?

Ursäkta om ngn har skrivit detta tidigare

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Seth
17 mars 2011 · 3 354 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Man "måste" ha fast anställning för att få ett lån. Men idag finns det fast anställning. Numera är det i stort sätt BARA tillsvidare anställning. Hur funkar det då?

Ursäkta om ngn har skrivit detta tidigare

same shit different name. Fast e folkmun för Tillsvidare.
http://www.ne.se/fast-anst%C3%A4llning

Senast redigerat av Seth (17 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang