Någon som är kristen?

Maizer
29 oktober 2007 ·

Jag tror inte på Gud, men jag talar/ tänker aldrig illa om honom. Jag kan omöjligt veta om han finns, och jag ber vartannat år under fotbolls EM/VM , men hittills har han inte visat sig wink

Bubbaman Byfåne
29 oktober 2007 · 368 Inlägg

Jag är döpt, konfimerad, går i kyrkan vid bröllop/begravningar, firar jul och andra kristna högtider. Är dock inte troende. Vill påstå att även om man går ut ur Svenska kyrkan kan man vara "kristen". Man lever ju efter kristna värderingar och livstil.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
29 oktober 2007 · 946 Inlägg

Är ateist, tror inte att några gudar existerar eller att "nåt måste ju finnas". Tror inte på nåt sk övernaturligt, allt har sin logiska förklaring även om vi människor inte känner till den. Har uppfattningen att vi människor kan se/höra/känna saker och ting bara man tror på det tillräckligt mycket. Nej, vi människor kan inte förklara och förstå allt som sker, men allt har sin logiska förklaring.

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Daaze Rent A Retard !
29 oktober 2007 · 674 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Är ateist, tror inte att några gudar existerar eller att "nåt måste ju finnas". Tror inte på nåt sk övernaturligt, allt har sin logiska förklaring även om vi människor inte känner till den. Har uppfattningen att vi människor kan se/höra/känna saker och ting bara man tror på det tillräckligt mycket. Nej, vi människor kan inte förklara och förstå allt som sker, men allt har sin logiska förklaring.

MVH
David

Där känner jag ingen mig iaf big_smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Akka
29 oktober 2007 · 1 174 Inlägg

nej är varken med i kyrkan eller tror på något där uppe lr sånt! är mera åt det vetenskapliga big_smile

Aerodynamik ...
29 oktober 2007 · 7 120 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Är ateist, tror inte att några gudar existerar eller att "nåt måste ju finnas". Tror inte på nåt sk övernaturligt, allt har sin logiska förklaring även om vi människor inte känner till den. Har uppfattningen att vi människor kan se/höra/känna saker och ting bara man tror på det tillräckligt mycket. Nej, vi människor kan inte förklara och förstå allt som sker, men allt har sin logiska förklaring.

MVH
David

Bra sagt, håller med dig.

Overmann
29 oktober 2007 · 167 Inlägg

Är varken döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan. De enda sekter jag är medlem i är BMW Club Schweden och BMW Sport Club. lol

Angående det här med att säga upp sitt medlemskap i svenska kyrkan. Blev riktigt lack de året jag skulle gå ur för sista datum att gå ur är antingen sista september eller sista oktober annars får man betala för hela nästa år också. Kom på det ett par dagar för sent så det kostade mig 1500kr som jag mkt hellre skänkt till rädda barnen eller något istället! Var student då och jobbade bara extra men är man heltidsarbetande är det bra mkt dyrare!

BMW 635 CSi (1987)
blacken
29 oktober 2007 ·

Jag är det.smile

John87 Stolt Volvoägare
29 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
fan va onödig tråd!

Varför? För att du inte tror på någon gud?

Jag är ateist. Tror inte på "något där uppe" mer än stjärnor och rymdstoff smile
Har läst bibeln en och en halv gång, är döpt och har gått igenom konfimationen.

Min mor gick ur kyrkan men jag har inte gjort det än.
Har ganska mycket funderingar kring kyrkan och deras aktiviteter. Vissa saker förstår jag inte varför de kan göra så, och vissa saker är ju nästan t.o.m. emot deras tro.

Jag har dock all respekt för troende oavsett religion.
Hade gärna haft någon gud att be till. Tanken att något dåligt hände av en anledning är ganska lockande. Tänk va mycket lättare det hade varit att ta en "förlust" då tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
cowboy outlaw
29 oktober 2007 · 106 Inlägg

tänker aldrig gå ur kyrkan!! tycker svenska kyrkan och dess arbete är en fin tradition.

bad ass boys drive bad ass toys
Volvo 745 (1988)
Nissan king cab "Generalen" (1991)
blacken
29 oktober 2007 ·

Honken_ skrev:
jag har hört att man måste gå ur svenska kyrkan för att inte va kristen så om det är på det viset så är jag kristen

Att var kristen innebär inte att man besöker viss sorts "lokal". Eller att man ska bete sig på ett visst sätt.  Utan det innebär ett val av livstil och en attityd som man accepterar och försöker att leva efter. och som självklart är förenlig med ens tro.

Senast redigerat av blacken (29 oktober 2007)

kohler
29 oktober 2007 · 671 Inlägg

Angående att gå ur. Om man ska gifta sig i kyrkan så är det väl gratis om man e medlem, men kostar ett par tusen om man gått ur, eller??

Second is the first loser
Niinaskyline
29 oktober 2007 · 455 Inlägg

nope är icke de är mig själv smile

BMW635_Robban
29 oktober 2007 · 1 277 Inlägg

kohler skrev:
Angående att gå ur. Om man ska gifta sig i kyrkan så är det väl gratis om man e medlem, men kostar ett par tusen om man gått ur, eller??

Nej, man får göra det gratis. Vad jag har hört får man gör allt som medlemmarna får. Så varför vara medlem då?

Jag har gått ur då jag inte känner för att betala lönen till präster som babblar om sånt jag inte tror på.
Det är ju som att ge grannen 5kr om dagen. Han finns där men är jag aldrig pratat md honom.

Man betalar alltid en begravningsskatt även om man går ur kyrkan...typ som skrotningspremie på nybilsköp...äh ännu en dålig jämförelse, haha är trött idag smile

Alecci
29 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

Jag utesluter inte helt att det finns någon gud, men tills vidare så tror jag inte på att det finns någon. I slutänden är det så att vi vet helt enkelt inte, inte vare sig de som är "troende" eller de som inte är det. Egentligen handlar allt om tro.

De som ser sig som troende, tror att Gud finns.
De som ser sig som icke-troende, tror att Gud inte finns.
Ingen av dem vet mer än den andre/andra.

Min syn i saken är mer än blandning av en "kraft", snarare än ett "väsen". Till skillnad från hur en gud oftast beskrivs - som ett väsen med eget medvetande och goda intentioner - så har kraften inget medvetande och kan verka i båda riktningar (gott och ont). Den kan bäst beskrivas som en blandning av öde och slump, trots att dessa båda egentligen är varandras motsatser.

Är än så länge medlem i SK och är döpt, men ej konfirmerad. Jag firar gärna de kristna helgdagarna, eftersom man blir ledig med helglön, käkar god mat, träffar nära och kära och bevarar traditioner.

Trots att jag själv inte är religiös så är jag mycket intresserad av religion och att diskutera det, gärna som djävulens advokat, vilka mina troende religionslärare i främst gymnasiet snabbt blev varse.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
29 oktober 2007 ·

"Jag utesluter inte helt att det finns någon gud, men tills vidare så tror jag inte på att det finns någon. I slutänden är det så att vi vet helt enkelt inte, inte vare sig de som är "troende" eller de som inte är det. Egentligen handlar allt om tro."

Du har ju även övertygelse. Till skillnad från tro.

Alecci
29 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

"Tro" och "övertygelse" i det här fallet är nog väldigt lika varandra.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
29 oktober 2007 ·

Alecci skrev:
"Tro" och "övertygelse" i det här fallet är nog väldigt lika varandra.

Tro är obestämd, övertygelse är bestämd.

Hamilton
29 oktober 2007 · 8 864 Inlägg

kohler skrev:
Angående att gå ur. Om man ska gifta sig i kyrkan så är det väl gratis om man e medlem, men kostar ett par tusen om man gått ur, eller??

Räcker att en är med i kyrkan, annars kostar det en slant.

Fotograf på tierpidag.se
sik
29 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Jag har valt att gå ur kyrkan då jag betalat ca 6000:- om året. Räknat på 45år i arbetet så kan jag ha mycket roligare än att ge bort dessa pengar till sk. skulle hällre välja att ge dessa till någon cancerfond eller liknande isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang