Läs detta, ni kommer inte att ångra er ;) (hitta felet med att 200sx drog 2l bensin /milen)

leo_m83
13 november 2007 ·

tjena grabbar!

Först och främst vill jag säga att ni kommer inte att ångra er att ni har läst genom det här.

Allting började för 5 månader sen då jag började trimma min 200sx s13. Det vart ett problem efter en annan, och till slut fixade jag alla problem förutom EN.

Jag la ut tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57773

Där många kom med förslag på vad problemet kunde vara för att bil drog 2l bensin / milen. Jag bytte en hel del saker och felsökte i över 4 månader och försökte besvara på frågan:

VARFÖR DRAR  EN 200SX 2L /MILEN. Jag fick inte ro när jag tänkte på det.

Jag bytte

* Spolarna
* Tändförstärkare
* Tempgivaren
* LMM
* Spridare
* Chip
* Databox

Kollade genom HELA bilens el schema och mäte VARJE enda slad som som gick till motorn för att se om det vart någon el fel. Nu har jag inte ens med beräkningen om hur många gångern jag har gått genom kopplingar för att dubbel kolla och har i stort sett gått genom hela 800sidors manual som den bilen har. Men visst vart inte det som var felet.

Så jag kom till en punkt där jag inte orkade bry mig längre. Bilen gick 100km på 20l Bensin.

I alla fall, haromdagen vart jag på väg till skolan och tänkte lite på vad som kunde vara fel.

Sen tänkte jag på att jag hade köpt hela instrument mätaren (det som visar hastighet och varvtal, sträcka m.m) från USA. Och jag mäte hela tiden mitt bränsle utgång genom att se hur långt bilen hade kommit på 20l bensin.

Och varje gång vart det ungefär 100km / 20l milen. Men vänta nu, usa = MPH . Sverige = KMH . 100miles = 160km . Och mätaren visade Miles/ H .


B I N G O . Det fanns inget fel med bilen eller motorn eller alla de delar som jag bytte. Felet var att mätaren räknade i MILES / H och inte KM / H. Så jag kom 160km på 20L bensin =  1.2L / milen . DAHHH lol


Jag vill tacka alla som kom med förslag och tips. Specielt till Shogun  lol

John87 Stolt Volvoägare
13 november 2007 · 4 913 Inlägg

Hahahahah! lol

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
P_Svensson Svetsare
13 november 2007 · 80 Inlägg

haha den va riktigt bra!!!!

Det ska va TYSKT!!!
leo_m83
13 november 2007 ·

hehe, jag kan inte tro att det var så enkelt. Men å andra sidan kan jag bilen in och ut nu big_smile

Goli
13 november 2007 · 793 Inlägg

haha fniss

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Wanegardh Asgammal medlem.
13 november 2007 · 2 246 Inlägg

smidigt ju

leo_m83
13 november 2007 ·

tack för alla bra tips maximus. smile

AdamOpel DraMinBil.nu
13 november 2007 · 1 016 Inlägg

jag hade nästan tatt självmord big_smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Aga_Diff Bärs!
13 november 2007 · 3 456 Inlägg

hehe, skämms du inte? tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
leo_m83
13 november 2007 ·

om jag inte skäms...HAHA . Vem kunde komma på att mätaren visar MPH och KMH ...jag har nämligen gjort om hastihgets mätaren så att den visar i km. Men tripmätaren visar i Miles tongue

terazzi
13 november 2007 ·

hahahahahahhaah lite pinsamt, men bra d löste sig iaf ;D

leo_m83
13 november 2007 ·

Aga_Diff: man vill ju slå huvudet i vägen. SPecielt då man inte kund lista ut problemet. Desutom skulle ingen ha klarat av att lösa det förutom mig själv eftersom det finns ingenting i mätaren som säger att den räknar i MPH och inte KMH tongue

Phaetoon
13 november 2007 · 8 156 Inlägg

Skönt när det är ett så enkelt fel. Men inte lika kul att behöva riva ner hela bilen för att komma på en sådan sak wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
HOLLELLE
13 november 2007 · 409 Inlägg

jag vet vad homer hade sagt!

brillmongo
13 november 2007 · 874 Inlägg

hihi men gött att det ordna sig iaf tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
jeepe
13 november 2007 · 217 Inlägg

haha. jag hade då inte vågad säga det åt nån ;-)

frasse4
13 november 2007 · 736 Inlägg

Bra att du kom på det själv, och att inte dina arbetskamrater kom på det när du argumenterar att det är 30 mil mellan stockholm och GBG...

Edit. Måste ju räkna åt rätt håll wink

Senast redigerat av frasse4 (14 november 2007)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
mumin1 Linköping
13 november 2007 · 181 Inlägg

haha massor jobb osv för en sån små sak . måste kännas jobbigt de hehe tongue

leo_m83
13 november 2007 ·

Jag läst många tråd där folk säger att deras bil drar 2l/milen. Skrev up nu mitt misstag så att det inte händer igen. 5 månaders felsökning och åtaliga många felsöknings timmar för att hitta ett fel som "inte existerar" tongue

Åkeson Åkeson
13 november 2007 · 59 Inlägg

åh.. hehe men som sagt du lärde dig bilen smile...

misstänker att du aldrig körde slut på soppan? så du märkte att du kom lite mer än dom där 10milen på 20liter? smile

Volvo 360 EtanolTurbo "440Whp 610Wnm" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang