Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

lingua
10 december 2007 · 2 271 Inlägg

Så rent tekniskt sett så ska alla bilar som går mellan Tyskland och Sverige stoppas vid färjeläget i Trelleborg endast för att byta till dubbdäck?

-Tyskarna använder då dubbfria vinterdäck, som du kanske vet är lagliga här.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Malmoe SSS -12
10 december 2007 · 3 217 Inlägg

lingua skrev:
Så rent tekniskt sett så ska alla bilar som går mellan Tyskland och Sverige stoppas vid färjeläget i Trelleborg endast för att byta till dubbdäck?

-Tyskarna använder då dubbfria vinterdäck, som du kanske vet är lagliga här.

My bad...

Vill man då ha dubbade däck på blankis som det har talats om här så måste de ju ändå byta vid färjeläget... Och dubbade däck kan du väl inte förneka att det är det bästa vid is!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
10 december 2007 · 32 Inlägg

Här på Gotland har vi aldrig saltat..Vägverket kör med sand i korsningar och farliga kurvor..funkar jätte bra, om man vill sladda villsäga..

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
lingua
10 december 2007 · 2 271 Inlägg

Fuckface skrev:

lingua skrev:
Så rent tekniskt sett så ska alla bilar som går mellan Tyskland och Sverige stoppas vid färjeläget i Trelleborg endast för att byta till dubbdäck?

-Tyskarna använder då dubbfria vinterdäck, som du kanske vet är lagliga här.

My bad...

Vill man då ha dubbade däck på blankis som det har talats om här så måste de ju ändå byta vid färjeläget... Och dubbade däck kan du väl inte förneka att det är det bästa vid is!

Håller helt med! menade bara att man inte "behöver" byta däck.
Beror lite på bil också, min gamla Escort tog sig fram bättre på is med dubbfritt
än vad nuvarande 745:an gör med dubb. Men känns ändå bättre för psyket att dubben sitter
därsmile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ingesalt
10 december 2007 · 45 Inlägg

Det är alldeles uppenbart att de minsta, sämsta och räddaste förarna sitter i de största bilarna !!!

Ni tar i så att ni spottar blod för att försvara saltningen och har helt och hållet anammat Vägverkets barmarksstrategi. Salt i olika former tycks vara den enda lösningen för er och era fordon att komma fram vintertid - det är skrämmande !

Har ni så förbannat svårt att ta er fram utan att det är sommarväglag, kanske ni skulle fundera på att byta yrke, starta resan tidigare eller skicka godset på järnväg. I andra änden finns det säkert någon infödd norrlänning som klarar av att köra ut prylarna trots att det är vinterföre !

Er vinterskräck och rädsla för blixthalka, motiverar inte Vägverkets idiotiska påfund att år efter år dränka de svenska vägarna i saltlake ! Det är hög tid att Vägverket kommer fram med fungerande alternativ - inte minst för miljöns skull !

Senast redigerat av ingesalt (10 december 2007)

Tega Yrkesförare
10 december 2007 · 1 073 Inlägg

ingesalt skrev:
Det är alldeles uppenbart att de minsta, sämsta och räddaste förarna sitter i de största bilarna !!!

Ni tar i så att ni spottar blod för att försvara saltningen och har helt och hållet anammat Vägverkets barmarksstrategi. Salt tycks vara den enda lösningen för er att ta er fram vintertid - skrämmande !

Har ni så förbannat svårt att ta er fram utan att det är sommarväglag, kanske ni skulle fundera på att byta yrke, starta resan tidigare eller skicka godset på järnväg. I andra änden finns det säkert någon infödd norrlänning som klarar av att köra ut prylarna trots att det är vinterföre !

Er vinterskräck och rädsla för blixthalka, motiverar inte Vägverkets idiotiska påfund att år efter år dränka de svenska vägarna i saltlake !

Men låt höra vad världsmästaren själv jobbar med då? Hur gammal är du? Hur många mil kör du per år? Dina argument är så barnsliga att Simpsons verkar seriösa lol

Så lägg ner i tid för oavsett vad såna som du förbrukar sin fritid med så kommer det fortsätta saltas som tur är cool

Mange_C5
10 december 2007 · 220 Inlägg

ingesalt skrev:

r-ted skrev:
berätta vilka kostnader som uppstiger till 5000kr  per vinter för oss bilägare pga saltet.


lägg energin på nått vettigt istället, du får väll komma på nått som är lika bra som saltet då.

som jag förstår så bor du i skellefteå, det är lite skillnad på klimatet/vägarna hos dig och här nere.

VTI i Linköping, som väl kan anses seriöst i detta sammanhang ha beräknat kostnaden till har beräknat att vägsaltet ger rostskador på bilarna som kan beräknas till cirka sex miljarder kronor, eller 1 500 kronor per fordon varje vinter.

Forskningschef Gudrun Öberg på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping har gjort en sammanställning över hur mycket rosten kostar bilägarna. Och det är mycket pengar det handlar om.
När bilen körs på det saltade vägnätet får du betala 26,25 öre per kilometer, eller runt 2,60 kronor per mil, för skador som rosten orsakar.

Rost på elektroniken
Korrosion på karossen är den största kostnaden i dag. Här beräknas kostnaden uppgå till 17,5 öre per fordonskilometer. Men rost på elektronik bedöms bli nästa stora utgiftspost för bilägaren. Gudrun Öberg räknar här med en kostnad på ytterligare 8,75 öre per kilometer. Men siffran är ett grovt antagande. Kostnaden kan bli lägre, eller betydligt högre.
– Elektronik i bilarna blir allt vanligare. Vi får allt mer avancerad elektronik som styr viktiga säkerhetsfunktioner i bilarna. Korrosion på elektronik bedöms bli det kommande stora problemet. Därför måste man ställa krav på att elektroniken är driftsäker, anser Gudrun Öberg.
Problemet med kapsling av elektronik i bilarna är att de flesta material släpper in fukt på ett eller annat sätt, vilket ger upphov till rost.
– Genom kapslingen kan man komma undan saltet, men fukten är svårare. Eftersom saltet gör att miljön blir fuktig är det troligt att det här leder till att korrosionen ökar. Men här behövs mer forskning. Någon förbättring av bilarnas skydd har inte skett under de senaste tio åren.

År 2006 beräknas rostskador på karossen kosta bilägarna cirka 4 miljarder kronor, eller 17,5 öre per fordonskilometer. Ett grovt antagande är att korrosion på bilelektroniken kostar 2 miljarder kronor, eller 8,75 öre per kilometer. Totalkostnaden för bilägarnas rostskador blir då 6 miljarder.
Källa: VTI

Till dessa kostnader för rena rost- och korrosionsskador ska förstås även läggas alla utgifter som vi som bilägare tvingas till för att hålla bilarna rena under vintern. Låt oss säga 1 biltvätt i veckan, 25 tvättar á 150 kr = 3 750 kr. Dessutom tillkommer utgifter för spolarvätska, låt oss säga 250 kr (lågt räknat).

Summan av kardemumman av allt ovanstående blir då 5 500 kr per bil och bilägare !

Är det någon som fortfarande tvivlar ???

Räknade Forskningschef Gudrun Öberg in allt saltet som driver in från havet? Jag bor på västkusten och då kan jag informera om att angående salt och rost så beror nog bilrosten mer på höst/vinterstormarna som drar in från havet än VV saltning av vägar. roll

Sen tycker jag att man skall ta hänsyn till och repektera skillnaden i vinterväglag i norra respektive södra Sverige.

Man kan ju alltid sprida ut aska istället för salt, strävt som fan men sitt då inte och lipa över att kläder, bilen, du själv och allt annat blir svart, smutsigt och ser ut som fan.

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Sv3nsson Diesel-Galning
10 december 2007 · 36 Inlägg

ingesalt skrev:
Det är alldeles uppenbart att de minsta, sämsta och räddaste förarna sitter i de största bilarna !!!

Ni tar i så att ni spottar blod för att försvara saltningen och har helt och hållet anammat Vägverkets barmarksstrategi. Salt i olika former tycks vara den enda lösningen för er och era fordon att komma fram vintertid - det är skrämmande !

Har ni så förbannat svårt att ta er fram utan att det är sommarväglag, kanske ni skulle fundera på att byta yrke, starta resan tidigare eller skicka godset på järnväg. I andra änden finns det säkert någon infödd norrlänning som klarar av att köra ut prylarna trots att det är vinterföre !

Er vinterskräck och rädsla för blixthalka, motiverar inte Vägverkets idiotiska påfund att år efter år dränka de svenska vägarna i saltlake ! Det är hög tid att Vägverket kommer fram med fungerande alternativ - inte minst för miljöns skull !

Starta resan tidigare?

om man kör lastbil hjälper de inte mycket då man inte får ha mer än 9 timmars körtid..
10 timmar om man förlänger det..

så ska man behöva ligga i 50-60km/h så hinner man inte ändå inte..


salta på bara.. de är väl det bästa alternativet dom har i dagens läge..

Senast redigerat av Sv3nsson (10 december 2007)

Pikey
10 december 2007 · 2 283 Inlägg

Den enda här inne på denna tråd som verkar vettig till att skriva något är r-ted.

R.I.P. Michael Jackson!
twin_cam Smålänning
10 december 2007 · 7 877 Inlägg

Hur är det med AB Svensk Bilprovning som bankar hål på underredsmassan, och skiter i att spruta på ny om man inte säger till på skarpen?

Tror att SBP är lite ansvariga för våra bilar. Se till att vara närvarande vid besiktningen och säg till dom att ha på ny underredsmassa där dom bankat bort den så ska ni se att bilarna håller bättre för saltet.

Salt är bra för dom med dubbfritt och dom som kör lastbil. Har ett så tungt fordon en gång börjat glida så går det knappt få stopp på, så Tega har ganska rätt. Ni kanske ska ttesta en halkbana med fulllastad lastbil...

Personligen så föredrar jag dock osaltat just ur rosthänseende. Har dock full förståelse för er som kör långt, då kan det vara rätt jobbigt med dubbdäck, och för er lastbilschaufförer... Är ju ni som ser till att jag får mat och bensin så jag kan köra på dom osaltade, men grusade bonnavägarna wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Phaetoon
10 december 2007 · 8 156 Inlägg

I Norrland så är det kallare och torrare klimat på vintern vilket gör att saltet inte behövs.
(Eller har någon verkan för den delen)
I södra delen av Sverige kan den ha viss effekt då temperaturen ligger kring nollan eller strax där under. Fryspunkten sänks.

Men varför inte använda varm sand istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mange_C5
10 december 2007 · 220 Inlägg

Phaetoon skrev:
I Norrland så är det kallare och torrare klimat på vintern vilket gör att saltet inte behövs.
(Eller har någon verkan för den delen)
I södra delen av Sverige kan den ha viss effekt då temperaturen ligger kring nollan eller strax där under. Fryspunkten sänks.

Men varför inte använda varm sand istället?

Har för mej att det egentligen är finkrossad sten som används, biter sej fast bättre i snön/isen (i lacken med kanske?!) jämfört med runda sandkorn.
(Kan dock inte svara för hur det är i norra Sverige, endast hemmavid)

Senast redigerat av Mange_C5 (10 december 2007)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Phaetoon
11 december 2007 · 8 156 Inlägg

Mange_C5 skrev:

Phaetoon skrev:
I Norrland så är det kallare och torrare klimat på vintern vilket gör att saltet inte behövs.
(Eller har någon verkan för den delen)
I södra delen av Sverige kan den ha viss effekt då temperaturen ligger kring nollan eller strax där under. Fryspunkten sänks.

Men varför inte använda varm sand istället?

Har för mej att det egentligen är finkrossad sten som används, biter sej fast bättre i snön/isen (i lacken med kanske?!) jämfört med runda sandkorn.
(Kan dock inte svara för hur det är i norra Sverige, endast hemmavid)

Det beror lite på var man är. Hemma hos mig både sandar dom och grusar, lite beroende på vad dom har tillgång till, eller beroende på väder (känns det som iaf). Ibland så blandar dom grus och sand.

Kan det vara så att dom sandar på is och grusar på snö?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ingesalt
11 december 2007 · 45 Inlägg

Det är alldeles uppenbart och Vägverket säger det för övrigt själv - man väljer den enklaste och billigaste metoden salt resp. kross !

De negativa effekterna bryr man sig inte om - bara det är billigt !!!

Hade man i stället satsat på att utveckla alternativ så hade det med all säkerhet funnits andra metoder än vad vi får stå ut med idag ! Det är detta som jag vill åstadkomma med Saltupproret. Vägverkets ansvariga måste inse att de är inne på fel väg och tänka om. Det måste gå att skapa framkomlighet med andra medel än de nuvarande.

Älskar du salt, rost, biltvätt, skit på rutorna, dålig sikt mm fortsätt med det och hylla saltningen i alla dess former, men varför säga nej till nya innovationer ? Varför inte satsa på fler fordon och utveckla tekniken för snöröjning, finslipa metoderna för sandning och isröjning mm

Vilken beredskap har Vägverket för framtiden, när man av hänsyn eller av andra orsaker tvingas sluta med saltningen ? Saltupproret vill skapa opinion, sätta fingret i ögat på Vägverket och tvinga fram andra lösningar - självklart med bibehållen eller ännu bättre framkomlighet.

Senast redigerat av ingesalt (11 december 2007)

_Spawned_ Maskinförare
11 december 2007 · 1 163 Inlägg

Av det jag varit med om, så är det en blandning av sand/fin kross i korsningar, kurvor m.m här uppe i norr.. själv anser jag att vägarna är hyfsat bra fäste på, för att vara vinterväglag.
Sen för att slippa denna jävla pajkastning, så varför köper ni inte en "vinter" bil då ?
På sikt, så borde ni ju tjäna på det, istället för att behöva tänka på lack, rost osv.. och måsta fixa sånt. köp nån skit bil som ni använder under vintern då.. då blir ju alla glada och nöjda smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

Nu kommer den stora frågan till INGESALT och dom andra salt hatarna.

Har ni varit söderut och upplevt vad riktig blixthalka är ?

sitta å påstå att vi är dåliga förare, har dåliga bilar osv.

Ni är fan SLUTA i huvudet.

Väx upp för fan, å engagera er i vettiga saker.

om det sliter för mycket på din älskade bil och kostar för mycket så köp en cykel då för helvete, den funkar nog skit bra på en osaltad väg med blixthalka.
sen när du har ramlat och spräckt skallen så ligger du där och dör för ambulansen kan inte komma pga blixthalka.

Nej nu har jag byggmöten att ta mig av och kan inte fortsätta skriva i denna idiotiska tråd

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
AntonK
11 december 2007 · 208 Inlägg

ANPASSA HASTIGHETEN EFTER VÄGLAGET! men om man saltar vägarna så visst, det blir ju asfalt, *blötasfalt* men så fort det blir lite minus så fryser det igen och blir blixthalka. bättre att ha lite packad snö på vägen. då vet alla att oj, man kanske ska ta det lite lugnare nu. :S jajja... är stark motståndade till det där jävla vägsaltet!

Wrum!
TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

AntonK skrev:
ANPASSA HASTIGHETEN EFTER VÄGLAGET! men om man saltar vägarna så visst, det blir ju asfalt, *blötasfalt* men så fort det blir lite minus så fryser det igen och blir blixthalka. bättre att ha lite packad snö på vägen. då vet alla att oj, man kanske ska ta det lite lugnare nu. :S jajja... är stark motståndade till det där jävla vägsaltet!

det är mycket mer fäste i snö än blankis.....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
my740is-fantastic
11 december 2007 · 284 Inlägg

r-ted skrev:
Nu kommer den stora frågan till INGESALT och dom andra salt hatarna.

Har ni varit söderut och upplevt vad riktig blixthalka är ?

sitta å påstå att vi är dåliga förare, har dåliga bilar osv.

Ni är fan SLUTA i huvudet.

Väx upp för fan, å engagera er i vettiga saker.

om det sliter för mycket på din älskade bil och kostar för mycket så köp en cykel då för helvete, den funkar nog skit bra på en osaltad väg med blixthalka.
sen när du har ramlat och spräckt skallen så ligger du där och dör för ambulansen kan inte komma pga blixthalka.

Nej nu har jag byggmöten att ta mig av och kan inte fortsätta skriva i denna idiotiska tråd

men hallå en fråga bara.. här i enköping saltar dom i stan, hej och hå, bar asfalt... tills det blir mer än 5 eller 7 (vad det nu är) grader kallt.. då blir ju det där vattnet som salten har fixat till isgata istället? SNORHALT! Det går fan inte att köra ordentligt ens om man skulle vilja. Baken släpper liksom i 40km/h på fyran - vilket är jävligt kul sålänge det går att styra och ingen hoppar ut framför bilen...för den stannar inte, spelar ingen roll om man kör skitsakta..(och det här gör dom ju typ inte ens nånting åt?) Är det inte bättre med sand då eller?

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

my740is-fantastic skrev:

r-ted skrev:
Nu kommer den stora frågan till INGESALT och dom andra salt hatarna.

Har ni varit söderut och upplevt vad riktig blixthalka är ?

sitta å påstå att vi är dåliga förare, har dåliga bilar osv.

Ni är fan SLUTA i huvudet.

Väx upp för fan, å engagera er i vettiga saker.

om det sliter för mycket på din älskade bil och kostar för mycket så köp en cykel då för helvete, den funkar nog skit bra på en osaltad väg med blixthalka.
sen när du har ramlat och spräckt skallen så ligger du där och dör för ambulansen kan inte komma pga blixthalka.

Nej nu har jag byggmöten att ta mig av och kan inte fortsätta skriva i denna idiotiska tråd

men hallå en fråga bara.. här i enköping saltar dom i stan, hej och hå, bar asfalt... tills det blir mer än 5 eller 7 (vad det nu är) grader kallt.. då blir ju det där vattnet som salten har fixat till isgata istället? SNORHALT! Det går fan inte att köra ordentligt ens om man skulle vilja. Baken släpper liksom i 40km/h på fyran - vilket är jävligt kul sålänge det går att styra och ingen hoppar ut framför bilen...för den stannar inte, spelar ingen roll om man kör skitsakta..(och det här gör dom ju typ inte ens nånting åt?) Är det inte bättre med sand då eller?

jo sand funkar i städerna, men hur roligt är det att ens bil för massa pengar blir blästrad av sand ute på motorvägarna

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang