Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

gemini78 Jägermeister
11 december 2007 · 909 Inlägg

Jepps, har kört nere i tex Göteborg när alla tyckte det var så satans halt där nere och dom varnade i nyheterna och tidningarna att det skulle vara såååååh halt ute.
Tyckte inte det var några som hellst problem att köra då, dom vi bodde hos lämnade bilen att stå den morgonen för dom tyckte inte det var värt att offra bilen för det var så "halt" ute då så dom åkte spårvagn till jobbet eller så vare buss.

Det gjorde inte vi utan körde utan problem där nere, fast då hade jag helt nya vinterdäck med dubbar på oxå som jag köpt nån månad före.

Det jag märkte var att alla körde skitsakta överallt, blev skit irriterad och ville alla skulle speeda på lite så man kom fram nån gång.

Såg faktiskt en del bilar som låg i diket, på motorvägen där det var 110kmh körde alla typ 70-80kmh, i höger fil som tur var så vi kunde blåsa förbi dom i 110-120kmh.

Sen kollade jag för skojs skull på folks däck, nästan hälften hade odubbat och det biter ju inte ett skit på is, samt datummäkningen på däcken var katastrofal, 5-10år gamla däck på bilarna...
Som ju är lätt att kolla, första 2 siffrorna anger tillverknings vecka dom sista 2 anger tilverknings år.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
my740is-fantastic
11 december 2007 · 284 Inlägg

r-ted skrev:

my740is-fantastic skrev:

r-ted skrev:
Nu kommer den stora frågan till INGESALT och dom andra salt hatarna.

Har ni varit söderut och upplevt vad riktig blixthalka är ?

sitta å påstå att vi är dåliga förare, har dåliga bilar osv.

Ni är fan SLUTA i huvudet.

Väx upp för fan, å engagera er i vettiga saker.

om det sliter för mycket på din älskade bil och kostar för mycket så köp en cykel då för helvete, den funkar nog skit bra på en osaltad väg med blixthalka.
sen när du har ramlat och spräckt skallen så ligger du där och dör för ambulansen kan inte komma pga blixthalka.

Nej nu har jag byggmöten att ta mig av och kan inte fortsätta skriva i denna idiotiska tråd

men hallå en fråga bara.. här i enköping saltar dom i stan, hej och hå, bar asfalt... tills det blir mer än 5 eller 7 (vad det nu är) grader kallt.. då blir ju det där vattnet som salten har fixat till isgata istället? SNORHALT! Det går fan inte att köra ordentligt ens om man skulle vilja. Baken släpper liksom i 40km/h på fyran - vilket är jävligt kul sålänge det går att styra och ingen hoppar ut framför bilen...för den stannar inte, spelar ingen roll om man kör skitsakta..(och det här gör dom ju typ inte ens nånting åt?) Är det inte bättre med sand då eller?

jo sand funkar i städerna, men hur roligt är det att ens bil för massa pengar blir blästrad av sand ute på motorvägarna

om man har en "fin" bil så är det väl inte så kul alls kan jag tänka mig.
men vad ska man göra när det är kallare än vad saltet fixar?

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

gemini78 skrev:
Jepps, har kört nere i tex Göteborg när alla tyckte det var så satans halt där nere och dom varnade i nyheterna och tidningarna att det skulle vara såååååh halt ute.
Tyckte inte det var några som hellst problem att köra då, dom vi bodde hos lämnade bilen att stå den morgonen för dom tyckte inte det var värt att offra bilen för det var så "halt" ute då så dom åkte spårvagn till jobbet eller så vare buss.

Det gjorde inte vi utan körde utan problem där nere, fast då hade jag helt nya vinterdäck med dubbar på oxå som jag köpt nån månad före.

Det jag märkte var att alla körde skitsakta överallt, blev skit irriterad och ville alla skulle speeda på lite så man kom fram nån gång.

Såg faktiskt en del bilar som låg i diket, på motorvägen där det var 110kmh körde alla typ 70-80kmh, i höger fil som tur var så vi kunde blåsa förbi dom i 110-120kmh.

Sen kollade jag för skojs skull på folks däck, nästan hälften hade odubbat och det biter ju inte ett skit på is, samt datummäkningen på däcken var katastrofal, 5-10år gamla däck på bilarna...
Som ju är lätt att kolla, första 2 siffrorna anger tillverknings vecka dom sista 2 anger tilverknings år.

det kanske var halkigt i stan men på motorvägen var det nog saltat , annars hadde nog inte dina nya dubbdäck räddat dig speciellt mycket i 120km/h.

å sen hur jävla begåvat är det att blåsa på i 120km/h om det är blank Is.
tänk om du hadde behövt å göra en undanmanöver

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

my740is-fantastic skrev:

r-ted skrev:

my740is-fantastic skrev:

men hallå en fråga bara.. här i enköping saltar dom i stan, hej och hå, bar asfalt... tills det blir mer än 5 eller 7 (vad det nu är) grader kallt.. då blir ju det där vattnet som salten har fixat till isgata istället? SNORHALT! Det går fan inte att köra ordentligt ens om man skulle vilja. Baken släpper liksom i 40km/h på fyran - vilket är jävligt kul sålänge det går att styra och ingen hoppar ut framför bilen...för den stannar inte, spelar ingen roll om man kör skitsakta..(och det här gör dom ju typ inte ens nånting åt?) Är det inte bättre med sand då eller?

jo sand funkar i städerna, men hur roligt är det att ens bil för massa pengar blir blästrad av sand ute på motorvägarna

om man har en "fin" bil så är det väl inte så kul alls kan jag tänka mig.
men vad ska man göra när det är kallare än vad saltet fixar?

när det blir så kallt så är inte isen lika halkig längre wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ironhead volvoraggare
11 december 2007 · 4 776 Inlägg

bort me den där satans salten på vägarna miljöförstöring är vad det är fan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
my740is-fantastic
11 december 2007 · 284 Inlägg

r-ted skrev:

my740is-fantastic skrev:

r-ted skrev:

jo sand funkar i städerna, men hur roligt är det att ens bil för massa pengar blir blästrad av sand ute på motorvägarna

om man har en "fin" bil så är det väl inte så kul alls kan jag tänka mig.
men vad ska man göra när det är kallare än vad saltet fixar?

när det blir så kallt så är inte isen lika halkig längre wink

nämen inte om det är massa vatten på vägen innan det fryser på?
visst när det är lite snö packat på vägen som får ligga kvar, det är ju helbra! big_smile

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
Husssar Blivande servicetekniker
11 december 2007 · 117 Inlägg

gemini78 skrev:
Jepps, har kört nere i tex Göteborg när alla tyckte det var så satans halt där nere och dom varnade i nyheterna och tidningarna att det skulle vara såååååh halt ute.
Tyckte inte det var några som hellst problem att köra då, dom vi bodde hos lämnade bilen att stå den morgonen för dom tyckte inte det var värt att offra bilen för det var så "halt" ute då så dom åkte spårvagn till jobbet eller så vare buss.

Det gjorde inte vi utan körde utan problem där nere, fast då hade jag helt nya vinterdäck med dubbar på oxå som jag köpt nån månad före.

Det jag märkte var att alla körde skitsakta överallt, blev skit irriterad och ville alla skulle speeda på lite så man kom fram nån gång.

Såg faktiskt en del bilar som låg i diket, på motorvägen där det var 110kmh körde alla typ 70-80kmh, i höger fil som tur var så vi kunde blåsa förbi dom i 110-120kmh.

Sen kollade jag för skojs skull på folks däck, nästan hälften hade odubbat och det biter ju inte ett skit på is, samt datummäkningen på däcken var katastrofal, 5-10år gamla däck på bilarna...
Som ju är lätt att kolla, första 2 siffrorna anger tillverknings vecka dom sista 2 anger tilverknings år.

Sådana som du som ger folk dåligt rykte

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
gemini78 Jägermeister
11 december 2007 · 909 Inlägg

Tyckte inte det var speciellt halkigt i stan då fast alla verkade tycka det, inte mer än det brukar vara här uppe.

Det har varit pissväder här nu i en vecka regn och så har typ alla snö smält bort, imorse var det några minusgrader igen och halt som fan men med rätt däck och vana är det inga problem.

Men 110-120kmh på motorvägen är ju inga problem fast det är is eller snö eller både och, brukar ligga i 150-160kmh mellan Luleå och Haparanda på vintern, ca 13mil utan problem.

Har krockat en enda gång sen jag fick kk för snart 12 år sen, körde på en ren.

Och det hade inte hjälp om så hade kört 70 eller 110kmh för renjäveln dök upp rakt framför bilen så hade inte hunnit bromsa hur jag än hade gjort, det enda jag han göra var att dra i handbromsen så jag plockade den med sidan istället för att få den rakt genom vindrutan, sen gick jag ut och slog ihjäl/avlivade den med bilens domkraft, ringde snuten och sa att jag kört på renen samt var den låg.





r-ted skrev:

gemini78 skrev:
Jepps, har kört nere i tex Göteborg när alla tyckte det var så satans halt där nere och dom varnade i nyheterna och tidningarna att det skulle vara såååååh halt ute.
Tyckte inte det var några som hellst problem att köra då, dom vi bodde hos lämnade bilen att stå den morgonen för dom tyckte inte det var värt att offra bilen för det var så "halt" ute då så dom åkte spårvagn till jobbet eller så vare buss.

Det gjorde inte vi utan körde utan problem där nere, fast då hade jag helt nya vinterdäck med dubbar på oxå som jag köpt nån månad före.

Det jag märkte var att alla körde skitsakta överallt, blev skit irriterad och ville alla skulle speeda på lite så man kom fram nån gång.

Såg faktiskt en del bilar som låg i diket, på motorvägen där det var 110kmh körde alla typ 70-80kmh, i höger fil som tur var så vi kunde blåsa förbi dom i 110-120kmh.

Sen kollade jag för skojs skull på folks däck, nästan hälften hade odubbat och det biter ju inte ett skit på is, samt datummäkningen på däcken var katastrofal, 5-10år gamla däck på bilarna...
Som ju är lätt att kolla, första 2 siffrorna anger tillverknings vecka dom sista 2 anger tilverknings år.

det kanske var halkigt i stan men på motorvägen var det nog saltat , annars hadde nog inte dina nya dubbdäck räddat dig speciellt mycket i 120km/h.

å sen hur jävla begåvat är det att blåsa på i 120km/h om det är blank Is.
tänk om du hadde behövt å göra en undanmanöver

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
spj MED[liten]LEM
11 december 2007 · 226 Inlägg

Salt ska man ha på pommes och inte på vägarna.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
viccoA
11 december 2007 · 3 110 Inlägg

gemini78 skrev:
Har krockat en enda gång sen jag fick kk för snart 12 år sen, körde på en ren.

Och det hade inte hjälp om så hade kört 70 eller 110kmh för renjäveln dök upp rakt framför bilen så hade inte hunnit bromsa hur jag än hade gjort, det enda jag han göra var att dra i handbromsen så jag plockade den med sidan istället för att få den rakt genom vindrutan, sen gick jag ut och slog ihjäl/avlivade den med bilens domkraft, ringde snuten och sa att jag kört på renen samt var den låg.

Tur att du inte satte hela bilen i en gran vid sidan av vägen när du drog i handbromsen, då hade du garanterat varit död idag.

twin_cam Smålänning
11 december 2007 · 7 877 Inlägg

Sen har vi ju då fläckvis halka wink
Ni vet sånt där som kommer i skuggade kurvor på en i övrigt torr och fin väg...
Sånt där som knappt antisladdsystemen hänger med på...

Den som påstår sig kunna räta upp en sån plötslig sladd i 150 oavsett driftsände på bilen skulle inte jag vilja möta på men vinterväg härnere.. hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ludde__mannen draminbil.nu
11 december 2007 · 1 382 Inlägg

Och på 2 inlägg urartade denna tråden till en skryttråd?

När jag började läsa tänkte även jag spontant "Klart man skriver på"
Då det fanns ett par argument för att ta bort saltet..
Dock övertygades jag snabbt av de många argumenten för salt..

Inte heller lyckas trådskaparen med något annat än att upprepa sina tidiga argument ?

TRYIT Teddan
11 december 2007 · 2 495 Inlägg

I denna tråden så finns det några som verkligen har beskrivit att dom är totalt körda i skallen.
dra handbromsen i hög fart , klyftigt.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
_Spawned_ Maskinförare
11 december 2007 · 1 163 Inlägg

Alltså, nu blir jag fan också snart förbannad..
Ta för fan och kom upp hit upp i norr, och kör under en vinter.. sen kör ni där nere, det är stor skillnad.. Jag vet precis vad gemini menar, det är en tolknings fråga, vad man anser vara halt, jag har tex inga problem att ligga i 110-120 på vägar, där det är snö/is väg.. så länge jag känner att jag har fäste så kör jag som jag vill, och ja, jag ger folk dåligt rykte och är sämst, det behöver ni inte berätta.. det vet jag redan. Men man anpassar farten till det man anser vara lämpligt, och ren/älg dom dyker fan upp snabbare än du hinner säga "hej", så det kan även hända den bästa. Gör va fan ni vill, ha eller inte ha salt på vägen avgör ändå vägverket, jag skiter i vilket. då jag anser mig klara mig väldigt bra utan.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
dagg
12 december 2007 · 657 Inlägg

har läst igenom hela tråden nu, och till en början var det intressant läsning, men efter nån sida så började jag bli så otroligt irriterad på "ingesalt".

lägg ner för fan

jag tror att VV gör bäst i att salta, dyker de upp ett bättre alternativ så ordnar nog dom det..

ingesalt
12 december 2007 · 45 Inlägg

dagg skrev:
har läst igenom hela tråden nu, och till en början var det intressant läsning, men efter nån sida så började jag bli så otroligt irriterad på "ingesalt".

lägg ner för fan

jag tror att VV gör bäst i att salta, dyker de upp ett bättre alternativ så ordnar nog dom det..

Det är märkligt ...
... så mycket irritation man kan skapa genom att kräva att Vägverket ordnar fram ett alternativ till den nuvarande saltningen. Kom ihåg ... de saltar inte för att det är det bästa alternativet för oss bilister ... utan för att det är så enkelt att använda och framför allt billigt !!!

Vad är det för fel att kräva en förändring, att kräva att man satsar på ett bättre alternativ som är skonsammare för bilar och miljö. Förhoppningsvis även bättre ?!

Var inte så inskränkta och blåögda och gå framför allt inte på Vägverkets propaganda som de öser på med statliga skattepengar i fickan - att salt är det enda fungerande alternativet mot halka !!!

För övrigt så undrar man ... efter alla inlägg - ingår inte halkkörning som ett krav när man tar körkort söder om Dalälven ? Halka verkar ju vara den stora skräcken för de flesta. Här uppe i Norrland lär vi oss från barnsben att hantera den och ser halka som något positivt och roligt i vinteridyllen ! lol Att det ska vara sommarväglag året runt för att vi ska kunna ta oss fram är inte nödvändigt !

TRYIT Teddan
12 december 2007 · 2 495 Inlägg

ingesalt skrev:

dagg skrev:
har läst igenom hela tråden nu, och till en början var det intressant läsning, men efter nån sida så började jag bli så otroligt irriterad på "ingesalt".

lägg ner för fan

jag tror att VV gör bäst i att salta, dyker de upp ett bättre alternativ så ordnar nog dom det..

Det är märkligt ...
... så mycket irritation man kan skapa genom att kräva att Vägverket ordnar fram ett alternativ till den nuvarande saltningen. Kom ihåg ... de saltar inte för att det är det bästa alternativet för oss bilister ... utan för att det är så enkelt att använda och framför allt billigt !!!

Vad är det för fel att kräva en förändring, att kräva att man satsar på ett bättre alternativ som är skonsammare för bilar och miljö. Förhoppningsvis även bättre ?!

Var inte så inskränkta och blåögda och gå framför allt inte på Vägverkets propaganda som de öser på med statliga skattepengar i fickan - att salt är det enda fungerande alternativet mot halka !!!

För övrigt så undrar man ... efter alla inlägg - ingår inte halkkörning som ett krav när man tar körkort söder om Dalälven ? Halka verkar ju vara den stora skräcken för de flesta. Här uppe i Norrland lär vi oss från barnsben att hantera den och ser halka som något positivt och roligt i vinteridyllen ! lol Att det ska vara sommarväglag året runt för att vi ska kunna ta oss fram är inte nödvändigt !

du har fortfarande inte fattat skillnaden på att köra på blankis och packad snö.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
båge montör och hobby mekaniker
12 december 2007 · 2 672 Inlägg

r-ted skrev:

ingesalt skrev:

dagg skrev:
har läst igenom hela tråden nu, och till en början var det intressant läsning, men efter nån sida så började jag bli så otroligt irriterad på "ingesalt".

lägg ner för fan

jag tror att VV gör bäst i att salta, dyker de upp ett bättre alternativ så ordnar nog dom det..

Det är märkligt ...
... så mycket irritation man kan skapa genom att kräva att Vägverket ordnar fram ett alternativ till den nuvarande saltningen. Kom ihåg ... de saltar inte för att det är det bästa alternativet för oss bilister ... utan för att det är så enkelt att använda och framför allt billigt !!!

Vad är det för fel att kräva en förändring, att kräva att man satsar på ett bättre alternativ som är skonsammare för bilar och miljö. Förhoppningsvis även bättre ?!

Var inte så inskränkta och blåögda och gå framför allt inte på Vägverkets propaganda som de öser på med statliga skattepengar i fickan - att salt är det enda fungerande alternativet mot halka !!!

För övrigt så undrar man ... efter alla inlägg - ingår inte halkkörning som ett krav när man tar körkort söder om Dalälven ? Halka verkar ju vara den stora skräcken för de flesta. Här uppe i Norrland lär vi oss från barnsben att hantera den och ser halka som något positivt och roligt i vinteridyllen ! lol Att det ska vara sommarväglag året runt för att vi ska kunna ta oss fram är inte nödvändigt !

du har fortfarande inte fattat skillnaden på att köra på blankis och packad snö.

jag fattar skillnaden på blank is och packad snö, bättre grepp på snön och inget grepp på isen, men sen, VARFÖR blir det is? jo för att snön smälter och blir vatten, sen fryser vattnet ochbli till is.. men varför smällter snön? jo föratt vägverket saltar våra vägar.. hade dom inte saltat så in i helvete onödigt mycket så hade vi kanske haft snö på vägarna och då fått snö att köra på, vilket skulle resultera i "säkrare vinterväg" sen att inte "söderbor" klarar av att köra i halka är en annan sak, men får man inte en liten utbildning i det på halkkörningen i trafikskolan!? saltet är varken bra för: bilarna, miljön eller vägen.. så skippa saltet å jobba på en bättre lösning!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
ingesalt
12 december 2007 · 45 Inlägg

r-ted skrev:

ingesalt skrev:

dagg skrev:
har läst igenom hela tråden nu, och till en början var det intressant läsning, men efter nån sida så började jag bli så otroligt irriterad på "ingesalt".

lägg ner för fan

jag tror att VV gör bäst i att salta, dyker de upp ett bättre alternativ så ordnar nog dom det..

Det är märkligt ...
... så mycket irritation man kan skapa genom att kräva att Vägverket ordnar fram ett alternativ till den nuvarande saltningen. Kom ihåg ... de saltar inte för att det är det bästa alternativet för oss bilister ... utan för att det är så enkelt att använda och framför allt billigt !!!

Vad är det för fel att kräva en förändring, att kräva att man satsar på ett bättre alternativ som är skonsammare för bilar och miljö. Förhoppningsvis även bättre ?!

Var inte så inskränkta och blåögda och gå framför allt inte på Vägverkets propaganda som de öser på med statliga skattepengar i fickan - att salt är det enda fungerande alternativet mot halka !!!

För övrigt så undrar man ... efter alla inlägg - ingår inte halkkörning som ett krav när man tar körkort söder om Dalälven ? Halka verkar ju vara den stora skräcken för de flesta. Här uppe i Norrland lär vi oss från barnsben att hantera den och ser halka som något positivt och roligt i vinteridyllen ! lol Att det ska vara sommarväglag året runt för att vi ska kunna ta oss fram är inte nödvändigt !

du har fortfarande inte fattat skillnaden på att köra på blankis och packad snö.

Bara som en upplysning ... blankis kör jag på oftare än du anar ... mycket berorende på just saltningen som ömsom tinar upp snön  och isen på vägen och därefter fryser på !
När temperaturen sjunker något har det eminenta "SaltVerket" inget att komma med !!!

gemini78 Jägermeister
12 december 2007 · 909 Inlägg

Klart  jag drar i handbromsen när jag har en ren på 80kg på väg in genom vindrutan, plockar den mkt hellre med sidan av bilen än riskerar att få den genom vindrutan så jag och min medpassgerare får renen samt en massa glassplitter i ansiktet.

Jag åker ju inte omkring på E4an och sladdar runt i 110kmh i timmen för skojs skull utan berättade bara om den gången det hände samt att jag inte tycker att det är speciellt svårt att ratta en bil i vinterväglag.

Att köra på blankis tycker jag inte är några problem heller, finns ingen snö här heller just nu bara blankis med vatten på eftersom alla snö smällt och fryser på natten, sen har vi bara is med vatten på under dagarna då vi haft plusgrader ett tag nu.

Så helt totalkörd i huvvet kan jag ju inte vara om tom polisen och försäkringsbolaget sa at det var bra gjort att plocka renen med sidan av bilen istället för att få renen genom vindrutan och tack vare det förhindra MKT värre personskador.

Så totalkörd i huvudet kan någon annan vara istället.smile


r-ted skrev:
I denna tråden så finns det några som verkligen har beskrivit att dom är totalt körda i skallen.
dra handbromsen i hög fart , klyftigt.

Senast redigerat av gemini78 (12 december 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang