Bästa Bromsbeläggen och Slitsade/borrade skivor!?

Zwudda Refined
18 december 2007 · 1 770 Inlägg

Hej. Behöver lite mer kunnig expertis än vad jag själv har
Har en 855 T5 med runt 280-300 hk som går snabbt, men jag vill gärna kunna stanna snabbt med skiten ocå. Har inte råd med nått riktigt bromskitt, så tänkte höra vilket som är bäst kombination "stavning"
Bilen är en vanlig bruksbil, men går ibland hårt på bana/stripp oxå.
Så vad skall man ha?

Borrade eller Slitsade skivor? Eller både och?
Har hört att GrenStuff belägg är bra grejer, nån som kan styrka det eller vet nått ännu bättre?
Nån som vet åter försäljare på GreenStuff här i sverige?
Går det bra att borra/slitsa de skivor som jag har på bilen nu (bra beg)?

Som sagt, får inte kosta för mkt, men har en kompis som kan både borra och slitsa skivor.
Tacksam för svar smile

viccoA
18 december 2007 · 3 109 Inlägg

Jag hade inte hålborrat ett par orginalskivor om jag inte hade fått en bevisad fungerande hålmall. Lätt att få sprickor och skit. Det enklaste är att byta till malligare belägg och köra på orginalskivor men räkna med att skivorna kommer få ganska kort livslängd.

EBC Greenstuff duger inte om du vill ha en riktig förändring, Red eller yellowstuff är det som gäller men tror det finns bättre och mer prisvärda fabrikat än EBC.

Vill du ha prisvärd och bra lösning och professionell rådgivning kan jag rekommendera att du pratar med grabbarna på Pean Sweden. www.peansweden.com

Folket på www.rejsa.nu kan bromsar om du känner för att fråga lite fler i ämnet.
cool

Senast redigerat av viccoA (18 december 2007)

Zwudda Refined
18 december 2007 · 1 770 Inlägg

Okej. ett sånt svar gillar jag smile
Rakt och svar på det man faktiskt frågar
Tusen tack för hjälpen smile

breesladd SKÅNING
18 december 2007 · 1 215 Inlägg

jag har hållborrade runt om på min (bilder finns i galleriet) köpta på microbildelar och jag kör me original belägg och tycker att jag fått betydligt bättre bromsar skulle nog få bättre bromsverkan om jag bytte till bättre belägg också men det får det bli när dessa är slut

mina skivor kostade ca 2700kr

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
speedshop
18 december 2007 · 246 Inlägg

Slitsade skivor  med greenstyff borde funka hel ok
Borrade skivor spricker o kostar..

chrno RE-雨宮
18 december 2007 · 481 Inlägg

Greenstuff är INTE bra på bana.
Pean säljer Performance Friction om jag inte minns aldeles fel. Många som kör med dom
I england är det larvigt många banåkare som kör med Ferrodo DS2500(har jag för mig att dom heter) Många Japanska märken är bra också men dom är det nog svårare att hitta till din bil.

Min röst går till Performance Friction.

RE-Amemiya Kitted FD3S
m3lunde
18 december 2007 · 140 Inlägg

Performance Friction är riktigt bra grejor för bankörning men rätt dyrt.
de är en svår gräns hur mycke kör du på bana? hade  orginal skivor och redstuff belägg  innan. Men orginal skivorna  blev skeva efter 1 timmes bankörning:( så nu är de kolfiber belägg och Performance sivor på bilen och de funkar kanon men de tar några inbromsningar innan dom fungerar som dom skall, så på vanlig väg är dom inte något jag kan rekomendera.

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
BMW M3 (1997)
BMW 320 "M-Sport" (2003)
sik
19 december 2007 · 1 072 Inlägg

EBC skivor och belägg finns på mekonomen. De har bättre kvalle på skivorna än Brembo enligt kunniga. Men att köpa för skarpa belägg genererar ju bara i broms gnissel som är jäkligt tråkigt att höra varje gång man bromsar. Försvinner dock efter aktiv inbromsning ett par gånger men återkommer så fort skivorna är svala igen.

chrno RE-雨宮
19 december 2007 · 481 Inlägg

sik skrev:
EBC skivor och belägg finns på mekonomen. De har bättre kvalle på skivorna än Brembo enligt kunniga. Men att köpa för skarpa belägg genererar ju bara i broms gnissel som är jäkligt tråkigt att höra varje gång man bromsar. Försvinner dock efter aktiv inbromsning ett par gånger men återkommer så fort skivorna är svala igen.

Sen finns det brembo, och brembo.

Håller med om att bra belägg gnisslar lite, men vill man ha belägg som funkar på bana och gata så skulle jag hellre köra belägg som funkar bra på bana, och gnisslar på gata än tvärt om.  Och somsagt. Bara att bromsa några gånger så har man värmt upp dom, om man köper för extrema.  Mina biter som zlatan direkt, men klarar många varv på banan.. Allt är en fråga om pris..

RE-Amemiya Kitted FD3S
sik
19 december 2007 · 1 072 Inlägg

Ja absolut skillnad men han ville inte lägga en förmögenhet på skivor som sagt. Jag är tvärt om. Gnissel är det värsta jag vet så belägg byts för ändamål!

Zwudda Refined
19 december 2007 · 1 770 Inlägg

okej. men vad vi kan konstatera här ar att slitsade skivor och bättre belägg är det som gäller!?
jag vill ju oxå att de skall funka ute på vägen till jobbet oxå. och bankörning blir det inte SÅÅ mycket av. låt oss säga att det skall vara "mest" till landsvägsåkning

Tack för alla bra svar jag redan fått cool smile

ivo_25
19 december 2007 · 78 Inlägg

Zwudda skrev:
okej. men vad vi kan konstatera här ar att slitsade skivor och bättre belägg är det som gäller!?
jag vill ju oxå att de skall funka ute på vägen till jobbet oxå. och bankörning blir det inte SÅÅ mycket av. låt oss säga att det skall vara "mest" till landsvägsåkning

Tack för alla bra svar jag redan fått cool smile

Har beställt Green Stuff belägg på Micro till min bil....Hörde att dom ska vara lite bättre än orginal belägg....Gav 1106 kr för dom...

Lycka till nu big_smile

Burn Ruber Not Your Soul
Germax
19 december 2007 · 12 086 Inlägg

Du ska ha typ greenstuff belägg hör jag på dina kriterier.
De funkar alldeles utmärkt vid valig åka men bettar bättre än orginal och fadar inte lika lätt.
Själv har jag köpt Tarox till min Maxima, inte provat som än men de ska visst va rekomenderade.

De finns värstingbelägg som pagid blå och yellowstuff bland många andra och dom bettar nått jävulskt när bromsarna är riktigt varma och totalt värdelösa när dom är kalla smile

sik
19 december 2007 · 1 072 Inlägg

Byt beläggen sedan vid bankörning.. Men tanke på att du ska ha bilen till vardags och inga jätte summor på bromsar så är EBC de bästa och sen komplettera med dessa bak oxå. Och sen kanske köpa stålomspunna slangar runt om samt en annan bromsolja med högre värmetal. Kan tänka mig att kalaset ändå slutar på minst 8k och då är detta inga värsting saker endå.

kicker_simon DJ SiMON "JOREQ"
19 december 2007 · 61 Inlägg

biltema säljer shyssta grejjor om du ska ha race då wink

volvo 740 racing
Zwudda Refined
19 december 2007 · 1 770 Inlägg

mmm. Men alla pengar är för mkt för mig.
Så billigt och funktionsdugligt som möjligt smile

breesladd SKÅNING
20 december 2007 · 1 215 Inlägg

Zwudda skrev:
mmm. Men alla pengar är för mkt för mig.
Så billigt och funktionsdugligt som möjligt smile

kör med original då och se till att ha bra bromsvätska så den inte kokar det funkar så länge man inte kör på bana

visst är det mycke pengar men varför snåla med säkerheten!

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
BMW635_Robban
20 december 2007 · 1 277 Inlägg

Jag kör med Zimmermann hålborrade skivor och EBC kevlar-belägg...bromsar fint för rimliga pengar!

Toxicarea freak
29 december 2007 · 23 Inlägg

Åker med nya original skivor som slitsades, röda EBC fram/bak och stålomspunnet fram samt alla slangar bak.
För gatåka funkar detta extremt bra ÄVEN från kalla bromsar, men visst uppvärmda bromsar, 2x200km/h->40km/h ger bra mycket mer bett men kalla funkar dom som original.

Mycket vettig uppgradering för rimliga pengar om man inte åker bana regelbundet, då hade jag satsat på större skivor med PFC belägg tex.

Manssen Inte svår på spontanrace !
23 september 2008 · 292 Inlägg

Finns det något färdigt kitt som man kan köpa för en rimlig peng ?

One Life - Live It !
Volkswagen Golf "122 Tsi" (2011)
Volvo V70 2,5FT Autotech "Autotech R-design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang