Körkortet svårt att ta?

Jimmy_N Makaronborrare
13 januari 2008 · 993 Inlägg

Annars kan du ju åka upp till Falkenberg  när du ska ta ditt körkort. Väldigt lätt stad att köra i. Finns bara 2 rödljus tongue När jag tog mitt körkort för snart 6år sedan så hade jag inte övningskört något med mina föräldrar så första gången jag körde bil var på körskolan tongue Efter 13-14 lektioner fick jag körkortet smile

Greatsnyggo saabtok
13 januari 2008 · 1 306 Inlägg

midnightmike skrev:

Tony127 skrev:
Nu är det så att jag ska börja ta mitt körkort. Är PINSAMMA 22år och utan körkort *skämms*!
Är det någon som har seriösa tips på hur man ska göra för att ta det snabbast och enklast? Ska man tex. ta intensivkurs? Ska man köra igenom bonniers innan? Läsa körkortsboken? En sak är säker, DIREKT efter blir det en volvo S60, det enda som står i vägen mellan mig och volvon är körkortet. Tacksam för alla tips, bör även tilläggas att jag är värdelös på att köra bil manuellt! Bara kört automat ett par gånger. Mvh Tony

åk upp till norrland o ta en intensivkurs. har hört att sveg är en bra ort att ta körkort på

har några polare som tog i sveg ochde sa de var bra och du slipper halkbanan där uppe med  eftersom de tydligen var  för långt till närmaste  lol

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
laazy vorsprung durch teknik
13 januari 2008 · 886 Inlägg

Tony127 skrev:
Nu är det så att jag ska börja ta mitt körkort. Är PINSAMMA 22år och utan körkort *skämms*!
Är det någon som har seriösa tips på hur man ska göra för att ta det snabbast och enklast? Ska man tex. ta intensivkurs? Ska man köra igenom bonniers innan? Läsa körkortsboken? En sak är säker, DIREKT efter blir det en volvo S60, det enda som står i vägen mellan mig och volvon är körkortet. Tacksam för alla tips, bör även tilläggas att jag är värdelös på att köra bil manuellt! Bara kört automat ett par gånger. Mvh Tony

När jag tog mitt körkort så tog jag 8 lektioner och tränade på Bonniers och Teo trafikskola på datorn dagen innan uppskrivningen, öppnade inte ens boken men det gick vägen ändå. Klarade teorin på första med 54p och klarade även uppkörningen på första.

Om du bara har kört auto några ggr och är kass på att växla manuellt och inte övningskört så mycket hemma så kan det nog säkert springa upp i en 10-12 lektioner om inte mer.

Ett tips inför uppskrivningen är att först skumma igenom boken lite snabbt, sen köra Bonniers och tillsist avsluta med att göra lite prov med Teo trafikskola.

Lycka till smile

Severin
13 januari 2008 · 1 587 Inlägg

haha mig kuggade dom för att jag inte körde miljövänligt :S

NiZoo
13 januari 2008 · 3 Inlägg

Mitt körkort gick på 7500 iaf, jag pluggade lite på bonniers, hjälpa skitmycket faktiskt

Pikey
13 januari 2008 · 2 283 Inlägg

Ta intensivkurs hos Rattman i Halmstad, billiga och mycket hjälpsamma.

R.I.P. Michael Jackson!
Chrill27
13 januari 2008 · 553 Inlägg

Bästa vore ju om du på något sätt kunde köra privat väldigt mycket, gör du det och sedan tar lektioner klarar du dig på 5 lektioner, viktiga är att lära sig och visa vart man tittar, nästan övertydligt så det inte blir några frågetecken. jag läste teoriboken en gång, körde igenom körskolans 6 olika avsnitt och skrev upp sånt som jag hade fel på, detta pluggade jag enbart på sedan, sen gjorde jag provet. Jag tycker inte att körkortet var svårt, vill man ha de riktigt mycket som jag så står man ut och pluggar, sen har du halkbanan att se fram emot smile

Men om du inte kan köra något hemma med någon kompis eller så, så kan det bära iväg med lektionerna sad

Emelie_244
13 januari 2008 · 375 Inlägg

Mitt körkort gick på 4830 tror ja o jag gick som privatist. jag gjorde teorin på körskolan, på körskolans dataprov klarade jag inte något alls men klarade uppskrivningen.

Volvo S40 (2008)
Germax
13 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Som någon sa.. om du ska få köra upp "i körskolans namn" så kräver dom att du kör deras program och att du klarar alla steg. Det kan bli dyrt men är man rockie på att köra bil finns inte mkt o göra.

Man behöver inte ta lektiooner alls men av någon anledning säger man att de är mkt hårdare om man inte kör upp i en trafikskolas namn. Jag tog 4 lektioner och fick köra upp i deras namn (lr hur fan man ska uttrycka det =P ) Jag klara de galant, samtidigt körde en kompis upp ungeför samtidigt tog en lektion orkade inte vänta tog en sista minuten tid o klara det med. Så är man skillad är de bara o köra upp smile

Android
13 januari 2008 · 892 Inlägg

Tony127 skrev:
Nu är det så att jag ska börja ta mitt körkort. Är PINSAMMA 22år och utan körkort *skämms*!
Är det någon som har seriösa tips på hur man ska göra för att ta det snabbast och enklast? Ska man tex. ta intensivkurs? Ska man köra igenom bonniers innan? Läsa körkortsboken? En sak är säker, DIREKT efter blir det en volvo S60, det enda som står i vägen mellan mig och volvon är körkortet. Tacksam för alla tips, bör även tilläggas att jag är värdelös på att köra bil manuellt! Bara kört automat ett par gånger. Mvh Tony

Haha, jag var 23 när jag tog det. ;P
Så som jag gjorde var att jag körde igeom Bonniers ett par-3 gånger samt kompletterade med att streck-läsa den där körkortsboken med frågor, det finns vissa saker som inte tas upp i Bonniers eller som man missar, fast Bonniers tycker jag fortfarande är bra.

Sen så börjar du på en bra körskola, samt om du har möjlighet att köra privat. Efter ett litet tag så gör du teoriprovet, och om du pluggat duktigt så tar du det direkt. smile
Sen kör du så mycket det går tills körskolan tycker att du är redo att köra upp, då gör du det, så får man hoppas du klarar det.

Mitt körkort kostade väl ca. 10.000:-. Helt klart värt varenda öre.

Lycka till!

PS...

Greatsnyggo skrev:
har några polare som tog i sveg ochde sa de var bra och du slipper halkbanan där uppe med  eftersom de tydligen var  för långt till närmaste

Varför vill man slippa halkbanan? roll
Kostar lite, men jävligt värt om man inte varut/haft möjlighet att vara ute å sladda, samt kul som fan! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
j0hanna
13 januari 2008 · 95 Inlägg

Tony127 skrev:
Tack för alla svar. Hehe desvärre har inte familjen bil och därför måste jag ta alla körlektioner hos bilskolan tongue Intresse har jag men saknar intresse att höra en gubbe babbla på i bonnier och därför blir jag orolig att jag kommer vara slö på att ta det tongue Vill ju kunna köpa min s60 innan sommaren big_smile

Har du ingen annan släkting, vän eller bekant som du kan övningsköra med då? Har du det, så slipper du ju gå på körskola..

Ghost Rider
13 januari 2008 · 466 Inlägg

nu har det dessutom blivit dyrare att ta lappen och det lär ju knappast bli billigare i framtiden

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
volvojohan
13 januari 2008 · 172 Inlägg

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

Känner du ingen som klarat körkortet med manuell bil utan att ha tagit 10 körlektioner?????? Dem finns det gott om. Jag tog inte en ända lektion och klarade uppkörningen på första...... hmm

Sushikocken Sleeper
13 januari 2008 · 3 084 Inlägg

Går man på körskolan så måste du ju köra tills dem tycker att du kan. Dem är bra på suga ut pengar..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Schotttz
13 januari 2008 · 586 Inlägg

Hur svårt det är att ta körkort är helt individuellt!
Vissa har det lättare, och för andra kan det vara lite trögare...

Jag övningskörde mycket privat, lärde mig backa med speglar, backa med släp, vägplacering och allt de där. Sedan skrev jag in mig på en körskola för att jag ville bli bedömd. Jag kunde ingenting entligt dom. Det var att börja med dragläge direkt.
Men vafan, tänkte jag bara. Så jag tog 4 lektioner, sedan gjorde jag uppkörningen.
Klarade uppkörningen på första försöket, fick kommentaren "Detta var den bästa uppkörningen på länge". Då förstår man att körskolerna vill suga en på pengar..
Så, när du känner dig mogen och tycker att du kör bra så boka uppkörningen..

Teorin, ja. Det är la den som är svårast. Speceillt om man inte tycker om att läsa... vilket jag inte gjorde. Läste inte mycket alls i körkortsboken utan traglade mest körprogrammen som finns till datorn. Klarade dock teorin på första försöket med.. fast med ett enda litet poäng över gränsen. Så, plugga i boken ändå.. det ska jag köra om jag ska ta mer körkorsbehörigheter. För jag hade nog bara en jävla tur.
Och när du kör teoriprovet, ett tips. Kolla NOGA på bilderna, det finns skyltar och skit som är lika stor som en pixel på en skärm. Lätt att missa.

Lycka till, detta gerjar du!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Jag tog nog runt 20-25 körlektioner på trafikskola, blandat 40 och 60-minuterslektioner.

Då hade jag *aldrig* kört en bil eller någon typ av motorfordon i hela mitt liv, det närmaste jag kommit ett "fordon" dittills var min cykel tongue

Pluggade teorin hemma på datorn och sket fullständigt i boken eftersom jag föredrar interaktiv inlärning istället för att sitta och sträckläsa en satans massa text som man ändå inte kommer att komma ihåg dan efter big_smile

Körde Bonniers Trafikskola 4.0 då (2004-2005) och det var som sagt det enda jag använde till teorin (har läst max 15-20 sidor totalt i teoriboken på lektionerna) och det programmet var gammalt redan då så att programmet skulle vara för gammalt behöver du inte oroa dig för, så mycket ändras inte regler och bestämmelser.

Klarade uppskrivningen på första försöket med 52 poäng om jag inte minns helt galet.

Jag fick teoriundervisning på lektionstid och 10 gratis körlektioner betalda av skolan så mitt kort gick nog på runt 7000kr med alla avgifter, lektionskostnader etc.

Och som sagt, lär dig att köra manuell och *kör upp med manuell* även om du aldrig tänker röra en manuellt växlad bil igen efter det eftersom du annars får en otäck liten sak på ditt körkort om att du inte får köra annat än automatare.

Sen är det väl förresten inget att skämmas för att du är 22 år gammal och inte har körkort, brorsan e över 30 och han har inget körkort (eller jo, för mopeder ^^; ) och farsan har inte heller körkort och han e 50+ så åldern spelar mindre roll för korkörtet.


Slutsats:

Plugga flitigt på det sätt som passar dig bäst, böcker, datorprogram eller annat.

Kör mycket privat, det måste väl finnas någon i din bekantskapskrets som är över 25, har haft kortet i mer än 5 år och är villig att gå igenom den där kursen för att hjälpa dig ta kortet ??

Snåla inte på körlektionerna, ta hellre en lektion för mycket än en för lite. Gör inte en massa uppkörningar utan att du verkligen känner att du är redo att sätta dina kunskaper på prov, det blir bara ännu dyrare annars (tro mig tongue ).

Och till sist:

Lycka till smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Gonken Fortare än kvickt
14 januari 2008 · 241 Inlägg

har du inte kört innan ska du inte ta intensiv. du lär dig förmodligen aldrig att fickparkera och sådana små detaljer då. lär du dig inte sånt innan du får kortet så är det rätt stor risk att du aldrig lär dig det.

Akta lacken pappskalle!
Toxan
14 januari 2008 · 50 Inlägg

volvojohan skrev:

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

Känner du ingen som klarat körkortet med manuell bil utan att ha tagit 10 körlektioner?????? Dem finns det gott om. Jag tog inte en ända lektion och klarade uppkörningen på första...... hmm

Inga lektioner och tog kortet på 2a försöket, grining snubbe på 1a uppkörningen wink Så kör privat MYCKET, kostar bara soppa pengar. Och övningskör du med en Fiat Uno som jag gjorde så kostar det fan inte mkt smile

Det vet du!
richardoo290 VOLVO for life..
14 januari 2008 · 2 113 Inlägg

ProViva skrev:

Tony127 skrev:
Tack smile Åhh jag som älskar bilar men hatar att läsa tongue
Vad tror du det kostar om man är riktig nybörjare och inte kan
ett skit från början? Mvh

Antagligen ganska mycket är jag rädd, tror jag.. sad

Jag försöker lära mig så mycket så möjligt nu (är bara 16) så jag kan ta körkortet snabbt och lätt sen. smile

16 år men endå har du en ny fin saab? tss...... hmm
åfr man verkligen ha bilder på bilar som inte är ens egna? wink

Tony127
14 januari 2008 · 26 Inlägg

Tack för alla svar! Blir tårögd av all hjälp big_smile
Suttit nu i ett antal timmar framför bonniers, ligger på
4:e eller 5:e kapittlet om vad som är motorfordon, motordriva fordon, bilar mm.
Det enda problemet jag ser med bonniers är hur dom lagt upp vissa övningar som tex.
några där man ska klicka på 3 fraser så byter dom plats, kunde alla svar men blev galen
pga deras LOGISKA rotering tongue Jag hoppas på att ta körkortet innan sommaren som sagt,
pengarna är inget hinder utan mer att det ska fastna i min tröga skalle tongue

När jag tagit det så bjuder jag alla på bullar smile Det vill säga dom som orkar köra till Halmstad big_smile Kommer NATURLIGTVIS uppdatera inlägget så ni får dela min glädje när jag till slut får det lilla kortet big_smile Mina framsteg och baksteg kommer jag också skriva om big_smile Hoppas ni alla fortsätter komma med tips smile Som sagt, TACK för alla svar! Mvh Tony

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang