Jag tog nog runt 20-25 körlektioner på trafikskola, blandat 40 och 60-minuterslektioner.
Då hade jag *aldrig* kört en bil eller någon typ av motorfordon i hela mitt liv, det närmaste jag kommit ett "fordon" dittills var min cykel

Pluggade teorin hemma på datorn och sket fullständigt i boken eftersom jag föredrar interaktiv inlärning istället för att sitta och sträckläsa en satans massa text som man ändå inte kommer att komma ihåg dan efter

Körde Bonniers Trafikskola 4.0 då (2004-2005) och det var som sagt det enda jag använde till teorin (har läst max 15-20 sidor totalt i teoriboken på lektionerna) och det programmet var gammalt redan då så att programmet skulle vara för gammalt behöver du inte oroa dig för, så mycket ändras inte regler och bestämmelser.
Klarade uppskrivningen på första försöket med 52 poäng om jag inte minns helt galet.
Jag fick teoriundervisning på lektionstid och 10 gratis körlektioner betalda av skolan så mitt kort gick nog på runt 7000kr med alla avgifter, lektionskostnader etc.
Och som sagt, lär dig att köra manuell och *kör upp med manuell* även om du aldrig tänker röra en manuellt växlad bil igen efter det eftersom du annars får en otäck liten sak på ditt körkort om att du inte får köra annat än automatare.
Sen är det väl förresten inget att skämmas för att du är 22 år gammal och inte har körkort, brorsan e över 30 och han har inget körkort (eller jo, för mopeder ^^; ) och farsan har inte heller körkort och han e 50+ så åldern spelar mindre roll för korkörtet.
Slutsats:
Plugga flitigt på det sätt som passar dig bäst, böcker, datorprogram eller annat.
Kör mycket privat, det måste väl finnas någon i din bekantskapskrets som är över 25, har haft kortet i mer än 5 år och är villig att gå igenom den där kursen för att hjälpa dig ta kortet ??
Snåla inte på körlektionerna, ta hellre en lektion för mycket än en för lite. Gör inte en massa uppkörningar utan att du verkligen känner att du är redo att sätta dina kunskaper på prov, det blir bara ännu dyrare annars (tro mig

).
Och till sist:
Lycka till