2860
Sök

tanka bilen med 98 oktan

68 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
tja...undrar om jag tankar bilen med 98 oktan..blir det nån skillnade på trycket lr nått..bilen e peugeot 406 2.0..tackar


3 235 Inlägg
28 januari 2008
#2
Ingen skillnad du kan märka...

Blir kanske nån obetydlig skillnad, men den är inte värd att tanka 98.

Du uppnås säkert samma effekt om du tankar några liter etanol istället, det höjer ju oktan...


176 Inlägg
28 januari 2008
#3
Att bara tillsätta etanol gör att bilen går sämre!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

12 Inlägg
28 januari 2008
#4
Händer nog inte så mycket om bilen är original


176 Inlägg
28 januari 2008
#5
Bilen går sämre, men höj laddtryck, ställ tändning, öka bränsletrycket då minsan, men att bara hälla i lite etanol E85 (undrar vad 85 står för) och bilen går bara något sämre!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

122 Inlägg
28 januari 2008
#6
85% etanol 15% bensin för att förbättra kallstartsmöjligheter betyder e85

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"

V70D5
199 Inlägg
28 januari 2008
#7
Tankat v power några gånger (99 oktanig) tycker bilen känns lite kraftigare men inte mycket, kan ju va inbillning med big_smile

Man lever bara en gång

122 Inlägg
28 januari 2008
#8
Varning för svammel :p är inte säker

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"

26 Inlägg
29 januari 2008
#9
dyGGz skrev:
Tankat v power några gånger (99 oktanig) tycker bilen känns lite kraftigare men inte mycket, kan ju va inbillning med big_smile
Om inte jag minns helt fel ang. detta så är energin i v-power högre än vanlig 96% -ig vilket ger en kraftfullare explosion... Blandningen blir med andra ord lite "fetare" vilket gör att du får en optimal förbränning "prestanda mässigt"...

Normalt är förhållandet ca 14,5/1 medans du som tankar högre värdig soppa kanske förskjuter det till 14/1

Ytterst marginell skillnad men den känns i psyket.. Inget att rekommendera... Kostar mer än det smakar...
Senast redigerat av Dwarf-Lord (29 januari 2008)

10 287 Inlägg
29 januari 2008
#10
Något av dom engelska bil-programmen kollade ett antal bilar och om man lät styrenheterna för motorn adaptera om med 98 oktan så blev det effektskillnad. Framförallt på tubo (Subaru)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
2 924 Inlägg
29 januari 2008
#11
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral
Senast redigerat av peegee (29 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

197 Inlägg
29 januari 2008
#12
Mäts efekten på motorn på 98 oktan från fabrik?


Norrlänning
1 453 Inlägg
29 januari 2008
#13
ja kör på 98 nu, och märkte stor skillnad på min helt original smile de kan ju vara vrt att testa, skilljer ju bara 20 öre typ wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

3 Inlägg
19 oktober 2008
#14
peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet

1 268 Inlägg
19 oktober 2008
#15
alexkool skrev:
peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet
haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 oktober 2008
#16
LazerHawke skrev:
alexkool skrev:
peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral
dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet
haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället wink
Ja speciellt nu när V-Powern bara kostar 12,04Kr/Liter tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2008
#17
Såg också det programmet om skillnader på bränslet.

På vanliga bilar gjorde det kanske 1hk skillnad beroende på soppa.

På turbobilar (i programmets fall) en Subaru, och nån ännu vassare typ Lambo eller vad det nu var, gjorde det ända upp till 50hk, mellan 95 oktan och 99 oktan (V-power)

Dessutom sänker högoktanig bensin bränsleförbrukningen, ganska märkbart.

Visst, lite dyrare att tanka, men man kommer å andra sidan hyfsat ganska många mil längre, och bilen reagerar bättre. smile

Etanol var riktigt roligt att köra 50/50 på, responsen blev mycket snabbare, fick lättare rullande hjulspinn t.ex.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

719 Inlägg
19 oktober 2008
#18
enligt vw handboken till min bil får ja 5 mer i nm 240 iställer för 235 om ja tankar 98 men effekten är den samma!

live free, die young.

110 Inlägg
19 oktober 2008
#19
finns ju oktan tillsatser man kan köpa o dom funkar min farbror sysslar med att trimma motorcyklar och tankar han 98 oktan (som är ungefär 95-96 igentligen) så skär dom efter första rundan...


204 Inlägg
19 oktober 2008
#20
men hur mycket man får ut av högoktanig bensin beror väll på om man har en mätare som mäter oktantalet?
om inte bilen anpassar sig efter soppat så blir det väll inte stor skilnad?



Sök